Ik Heb een mini 1000HLE van 83 vandaag heb ik een 2de hands cilinderkop er op gezet moet alleen het aanhaalmoment van de cilinderkopbouten nog weten en de afstelgegevens van de kleppen!!
SVP voor zondag(NMM7)
Groeten Stefan
hoi,
Zet de cilinderkopmoeren vast in een aantal fasen met 68Nm van binnen naar buiten
zet de tuimelaarasmoeren vast met 32 Nm
hoe moet ik dit zien 1 tm 8 zijn dat de kleppen van links naar rechts?
heeft iemand er een foto bij om het exact uit te leggen?
groeten stefan, ik ben nu al een heel stuk verder\\!!
owja afstellen met warme of koude motor?
ook erg belangrijk!
Klepspeling afstellen doe je met een koude motor
Het zijn de tuimelaars en het werkt allebij de kanten op
Het makkelijkste is van links naar rechts om verwarring te voorkomen
Succes
dit staat al vele malen beschreven hier op het forum...
het mooiste vind ik dan nog dat je in je titel vraagt om een antwoord met spoed...
als je nu de zoekfunctie gebruikt had met 'aanhaalmom*' en een keertje met 'kleppen' and 'stellen' had je meteen een antwoord gehad...
sorry ik kwam er idd later achter dat er al genoeg onderwerpen waren, natuurlijk had ik al eerder gezocht maar met de verkeerde zoekwoorden waardoor ik zoveel titels kreeg dat het zoeken was naar een "mini op een sloperij"
groeten stefan
de min i doet het weer en de kleppen zijn gestelt
bedank voor jullie hulp!!
morgen NMM7
Groeten Stefan
Op 't werk hebben we vandaag weer een minitje onderhanden genomen... De kopbouten waren veel te vast aangedraaid! Kleppendeksel eraf, zien we dat er een kopbout mist! Alle bouten los gedraaid, breekte er gwoon nog 1 af! Dus trek ze niet te vast voordat je je draad uit je blok trekt! (ook al ooit gezien)
[i:1eetfdqi]Ik heb vorige week gezellig me blok stuk gereden [/i:1eetfdqi]
drijfstang/krukas en de schalen naar de knoppen. Gereviseerde krusas en drijfstang+zuigers zet gekocht, wel genoemde ruilblok. Die zit helemaal weer in elkaar , geen problemen mee gehad. Nu heb ik wel een vraag over de afstelling van de kleppen en met welke kracht de kop op het blok wordt gezet. Ik heb een boek, dat staat alles in behalve de krachten en dikke voelstaaltjes.
Dus als iemand mij daarmee kan helpen GRAAG. Gaat over een 1300metro blok gereviseerd, maar nagenoeg standaard.
ALvast bedankt...
Roy Beeksma
kop met 68nm
en volgens mij de kleppen op 0.3
Ik heb gelezen dat er ook een aanhaalvolgorde is die je in acht moet houden, dus zoek dat ook even op. Ik heb mijn kleppen ook op 0.3mm gesteld (koude motor), zowel in als uitlaat.
er is idd een aanhaal volgorde
je begint midden voor en werkt dan in een soort van spiraal naar buiten
eerst alles aandraaien (handvast) en dan in volgorde op moment
dus midden voor
midden links achter
midden rechts achter
midden rechts voor
midden links voor
links achter
rechts achter
rechts voor
links voor
dan heb je er negen gehad en ben je klaar
niet vergeten de kop op moment na te trekken
Bedankt voor de reactie , dan kan ik weer ff verder sleutelen Top. Echt handig zo'n haynes boek maar als je iets zoekt met afstellingen, krachten en spelingen dan is dat niet tevinden. Maarja
Bedankt
Dan zou ik nog maar eens goed zoeken want dat staat er toch echt in hoor...
idd in je haynes staan al deze waarden echt duidelijk vernoemd
kijk maar eens aan het begin van de desbetreffende hoofd stukken
Hallo Roy
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, waar deze informatie ook instaat.
Misschien zou je de volgende keer de zoekfunctie eerst kunnen gebruiken?
Na hoelang rijden trek je normaal je kopbouten na? ik heb dat de vorige keer niet gedaan en heb er nooit ellende mee gehad eigenlijk. Maar wil het nu wel doen. Afgelopen zaterdag andere kop erop gezet en 30 min mee gereden nog. Morgenochtend een paar rondjes zandvoort rijden en wilde dan daarna met koude motor nadraaien.
Is dat slim? of kan ik beter vandaag nog wat rondrijden en dan laten afkoelen en nadraaien voor de wat zwaardere belasting die hij morgen voor zn kiezen krijgt?
@Taeke: als je het al wilt doen zou ik het VOOR dat je naar Zandvoort gaat doen...
Waarom wilje de bouten uberhaubt na draaien. Voor controle kan het maar neem aan dat ze vast blijven zitten.
Omdat door warmte rek en krimp optreedt in blok, kop en draadeinden. Door een ingewikkeld samenspel van niet proportionele rek, ongelijksoortige materialen en dus spanningsverschillen zitten de bouten na een aantal keer opwarmen en afkoelen niet op hetzelfde moment vast als tijdens montage...
hmm volgens mij moet je warm natrekken maar heel helder staat het me ook niet voor de geest
Dat lijkt mij dan niet. Als hij dan weer afkoeld krimpt het blok weer en klopt het aandraai moment ook niet meer.
Ik Heb een mini 1000HLE van 83 vandaag heb ik een 2de hands cilinderkop er op gezet moet alleen het aanhaalmoment van de cilinderkopbouten nog weten en de afstelgegevens van de kleppen!!
SVP voor zondag(NMM7)
Groeten Stefan
hoi,
Zet de cilinderkopmoeren vast in een aantal fasen met 68Nm van binnen naar buiten
zet de tuimelaarasmoeren vast met 32 Nm
de klepspeling is 0.30 mm
controleer / zet open
1 / 8
3 / 6
5 / 4
2 / 7
8 / 1
6 / 3
4 / 5
7 / 2
dit heet de "samen negen" methode
succes
oke alles snap ik behalve het volgende.
controleer / zet open
1 / 8
3 / 6
5 / 4
2 / 7
8 / 1
6 / 3
4 / 5
7 / 2
hoe moet ik dit zien 1 tm 8 zijn dat de kleppen van links naar rechts?
heeft iemand er een foto bij om het exact uit te leggen?
groeten stefan, ik ben nu al een heel stuk verder\\!!
owja afstellen met warme of koude motor?
ook erg belangrijk!
Klepspeling afstellen doe je met een koude motor
Het zijn de tuimelaars en het werkt allebij de kanten op
Het makkelijkste is van links naar rechts om verwarring te voorkomen
Succes
dit staat al vele malen beschreven hier op het forum...

het mooiste vind ik dan nog dat je in je titel vraagt om een antwoord met spoed...
als je nu de zoekfunctie gebruikt had met 'aanhaalmom*' en een keertje met 'kleppen' and 'stellen' had je meteen een antwoord gehad...
sorry ik kwam er idd later achter dat er al genoeg onderwerpen waren, natuurlijk had ik al eerder gezocht maar met de verkeerde zoekwoorden waardoor ik zoveel titels kreeg dat het zoeken was naar een "mini op een sloperij"
groeten stefan
de min i doet het weer en de kleppen zijn gestelt
bedank voor jullie hulp!!
morgen NMM7
Groeten Stefan
Op 't werk hebben we vandaag weer een minitje onderhanden genomen... De kopbouten waren veel te vast aangedraaid! Kleppendeksel eraf, zien we dat er een kopbout mist! Alle bouten los gedraaid, breekte er gwoon nog 1 af! Dus trek ze niet te vast voordat je je draad uit je blok trekt! (ook al ooit gezien)
[size=75:1eetfdqi][topics samengevoed - Crispy][/size:1eetfdqi]
[/i:1eetfdqi]
\\Hallo,
[i:1eetfdqi]Ik heb vorige week gezellig me blok stuk gereden
drijfstang/krukas en de schalen naar de knoppen. Gereviseerde krusas en drijfstang+zuigers zet gekocht, wel genoemde ruilblok. Die zit helemaal weer in elkaar , geen problemen mee gehad. Nu heb ik wel een vraag over de afstelling van de kleppen en met welke kracht de kop op het blok wordt gezet. Ik heb een boek, dat staat alles in behalve de krachten en dikke voelstaaltjes.
Dus als iemand mij daarmee kan helpen GRAAG. Gaat over een 1300metro blok gereviseerd, maar nagenoeg standaard.
ALvast bedankt...
Roy Beeksma
kop met 68nm
en volgens mij de kleppen op 0.3
Ik heb gelezen dat er ook een aanhaalvolgorde is die je in acht moet houden, dus zoek dat ook even op. Ik heb mijn kleppen ook op 0.3mm gesteld (koude motor), zowel in als uitlaat.
er is idd een aanhaal volgorde
je begint midden voor en werkt dan in een soort van spiraal naar buiten
eerst alles aandraaien (handvast) en dan in volgorde op moment
dus midden voor
midden links achter
midden rechts achter
midden rechts voor
midden links voor
links achter
rechts achter
rechts voor
links voor
dan heb je er negen gehad en ben je klaar
niet vergeten de kop op moment na te trekken
Bedankt voor de reactie , dan kan ik weer ff verder sleutelen Top. Echt handig zo'n haynes boek maar als je iets zoekt met afstellingen, krachten en spelingen dan is dat niet tevinden. Maarja
Bedankt
Dan zou ik nog maar eens goed zoeken want dat staat er toch echt in hoor...
idd in je haynes staan al deze waarden echt duidelijk vernoemd
kijk maar eens aan het begin van de desbetreffende hoofd stukken
Hallo Roy
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, waar deze informatie ook instaat.
Misschien zou je de volgende keer de zoekfunctie eerst kunnen gebruiken?
Na hoelang rijden trek je normaal je kopbouten na? ik heb dat de vorige keer niet gedaan en heb er nooit ellende mee gehad eigenlijk. Maar wil het nu wel doen. Afgelopen zaterdag andere kop erop gezet en 30 min mee gereden nog. Morgenochtend een paar rondjes zandvoort rijden en wilde dan daarna met koude motor nadraaien.
Is dat slim? of kan ik beter vandaag nog wat rondrijden en dan laten afkoelen en nadraaien voor de wat zwaardere belasting die hij morgen voor zn kiezen krijgt?
@Taeke: als je het al wilt doen zou ik het VOOR dat je naar Zandvoort gaat doen...
Waarom wilje de bouten uberhaubt na draaien. Voor controle kan het maar neem aan dat ze vast blijven zitten.
Omdat door warmte rek en krimp optreedt in blok, kop en draadeinden. Door een ingewikkeld samenspel van niet proportionele rek, ongelijksoortige materialen en dus spanningsverschillen zitten de bouten na een aantal keer opwarmen en afkoelen niet op hetzelfde moment vast als tijdens montage...
hmm volgens mij moet je warm natrekken maar heel helder staat het me ook niet voor de geest
Dat lijkt mij dan niet. Als hij dan weer afkoeld krimpt het blok weer en klopt het aandraai moment ook niet meer.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.