Omdat m'n Mini wat schokte tijdens het rijden, heb ik er vanmorgen nieuwe bougies in gezet. Ook heb ik de bougiekabels een beetje schoon gemaakt. Nu is er alleen één probleem: hij start niet meer
Daarna heb ik de oude bougies er weer ingezet, maar ook toen startte hij nog niet. Het lijkt of hij verzuipt, hij stinkt namelijk naar benzine en de linker bougie zit na het 'starten' helemaal onder de benzine (de andere drie zijn zo goed als schoon).
Wat heb ik nu weer verkeerd gedaan???
Haal er is 1 bougie uit en houd hem tegen je blok en vraag of iemand wil starten. Dan kan je zien of hij vonkt. Zoniet. trek de bombine kabel eraf en houd die tegen je blok kijken of de bombine stroom geeft. euh.. MPI heeft toch wel een bombine niet? Ene MPI heeft een andere verdeel systeem als normaal zit daar geen zekeringen of dergelijke op? tja ik weet nie.. maar hij heeft benzine dat blijkt. Druk eens de noodschakelaar van je benzine toevoer is in messchien is die eruit gesprongen. (zal niet moeten omdat je zegt dat ie benzine geeft maar je weet het niet)
gr. dirk
weet je zeker dat je de juiste ontstekingsvolgorde aangehouden hebt???
het kan zijn dat er vocht in je bougiekabels is gekomen, dan doen ze het niet meer, maar laat dit eens in 1 van de vier gebeuren dan moet ie nog aanslaan op 3 cilinders...(zal je net zien dat het de kabel van je bobine naar je verdeler is(of hoe dat ook is bij een mpi) )
verwissel eens een bougiekabel en misschien slaat ie wel aan (op 3 pitten)
Haal er is 1 bougie uit en houd hem tegen je blok en vraag of iemand wil starten. Dan kan je zien of hij vonkt.
Dat heb ik geprobeerd: ze vonken allevier.
Druk eens de noodschakelaar van je benzine toevoer
Eeeh, waar kan ik die vinden??
weet je zeker dat je de juiste ontstekingsvolgorde aangehouden hebt???
Ik heb het bewust nagetekend om problemen te voorkomen, maar heb je voor de zekerheid een plaatje?
Hij draait overigens wel rond, maar slaat net niet aan. Ook niet met behulp van de accu van een andere auto.
ik heb een spi. maar bij de mpi's zit die schakelaar ook dacht ik. rechts boven in. links naast het scharnier van de moterkap. zit een soort van rondrubberdopje die kan je indrukken tergroote van een tja 2 eurostuk meschien nog iets groter.
probeer het eens.
dirk
Dirk schreef: MPI heeft toch wel een bombine niet?
Nee, een MPi heeft geen bobine (let op, geen M )
dat bedoel ik
die techniek tegenwoordig ook ........wel gaaf.
Ben al lang blij dat ik mijn eigen auto een beetje snap wat betreft de electronica
Eeeeh..... ik schaam me diep, maarre........ ik had de bougiekabels niet goed terug geplaatst, daarom startte hij niet ...... En ik had het nog wel nagetekend voor dat ik ze er af haalde, om problemen te voorkomen...
Dus een gouden tip: maak 100 foto's en net zo veel tekeningen van de situatie voordat je ze eraf trekt om problemen te voorkomen!
ja das helemaal nie nnodig je kunt de ontstekingvolgorde zo bedenken (of ff nummeren als je ze loshaald) das wel net zo makkelijk
Maar ik had de kabels aan twee kanten los gemaakt. Hoe kun je dan weer weten waar ze terug moeten?
door er nummertjes op te schrijfen
wat is dan de volgorden?
michiel
Volgorde is 1-3-4-2 en de verdeler draait linksom.
Dennis
is dan de voorste bij de gril 1 onder 2 onder tegen blok 3 en boven tegen blok 4?
michiel
tip; tel vanaf de radiateur, (dus nr 1 t/m 4), en doe om de kabel van cilinder 1 1 tiewrap, om de kabel van cilinder 2 2 tiewraps, en zo door.
easy2 schreef: tip
## betere tip:
kijk naar het plaatje (met kleurtjes) van theo..
[size=75:rhrml9iu][posts toegevoegd - Crispy][/size:rhrml9iu]
Zoals het nummertje op de kabel. Of heb je ze ook van je bobine af gegooid?
Thanks voor de reactie.
Demelza dat is de juiste volgorde,
had ook nog een andere reactie gekregen maar die was voor een cab. of spi want de volgorde was niet goed.
Nu doet ze het weer ben eindelijk weer happy
thanks michiel
Michiel, ik heb een aantal posts toegevoegd uit het topic wat je met dezelfde vraag geopend had. Eigenlijk is dat Crossposting en dat is niet toegestaan op dit forum.
Omdat er toch een aantal bruikbare reacties geplaatst zijn heb ik ze aan dit topic toegevoegd.
Omdat m'n Mini wat schokte tijdens het rijden, heb ik er vanmorgen nieuwe bougies in gezet. Ook heb ik de bougiekabels een beetje schoon gemaakt. Nu is er alleen één probleem: hij start niet meer

Daarna heb ik de oude bougies er weer ingezet, maar ook toen startte hij nog niet. Het lijkt of hij verzuipt, hij stinkt namelijk naar benzine en de linker bougie zit na het 'starten' helemaal onder de benzine (de andere drie zijn zo goed als schoon).
Wat heb ik nu weer verkeerd gedaan???
Haal er is 1 bougie uit en houd hem tegen je blok en vraag of iemand wil starten. Dan kan je zien of hij vonkt. Zoniet. trek de bombine kabel eraf en houd die tegen je blok kijken of de bombine stroom geeft. euh.. MPI heeft toch wel een bombine niet? Ene MPI heeft een andere verdeel systeem als normaal zit daar geen zekeringen of dergelijke op? tja ik weet nie.. maar hij heeft benzine dat blijkt. Druk eens de noodschakelaar van je benzine toevoer is in messchien is die eruit gesprongen. (zal niet moeten omdat je zegt dat ie benzine geeft maar je weet het niet)
gr. dirk
weet je zeker dat je de juiste ontstekingsvolgorde aangehouden hebt???
)
het kan zijn dat er vocht in je bougiekabels is gekomen, dan doen ze het niet meer, maar laat dit eens in 1 van de vier gebeuren dan moet ie nog aanslaan op 3 cilinders...(zal je net zien dat het de kabel van je bobine naar je verdeler is(of hoe dat ook is bij een mpi)
verwissel eens een bougiekabel en misschien slaat ie wel aan (op 3 pitten)
Haal er is 1 bougie uit en houd hem tegen je blok en vraag of iemand wil starten. Dan kan je zien of hij vonkt.
Dat heb ik geprobeerd: ze vonken allevier.
Druk eens de noodschakelaar van je benzine toevoer
Eeeh, waar kan ik die vinden??
weet je zeker dat je de juiste ontstekingsvolgorde aangehouden hebt???
Ik heb het bewust nagetekend om problemen te voorkomen, maar heb je voor de zekerheid een plaatje?
Hij draait overigens wel rond, maar slaat net niet aan. Ook niet met behulp van de accu van een andere auto.
ik heb een spi. maar bij de mpi's zit die schakelaar ook dacht ik. rechts boven in. links naast het scharnier van de moterkap. zit een soort van rondrubberdopje die kan je indrukken tergroote van een tja 2 eurostuk meschien nog iets groter.
probeer het eens.
dirk
Dirk schreef:
)
MPI heeft toch wel een bombine niet?
Nee, een MPi heeft geen bobine (let op, geen M
dat bedoel ik
........wel gaaf.
die techniek tegenwoordig ook
Ben al lang blij dat ik mijn eigen auto een beetje snap wat betreft de electronica
Dus een gouden tip: maak 100 foto's en net zo veel tekeningen van de situatie voordat je ze eraf trekt om problemen te voorkomen!
ja das helemaal nie nnodig je kunt de ontstekingvolgorde zo bedenken (of ff nummeren als je ze loshaald) das wel net zo makkelijk
Maar ik had de kabels aan twee kanten los gemaakt. Hoe kun je dan weer weten waar ze terug moeten?
door er nummertjes op te schrijfen
wat is dan de volgorden?
michiel
Volgorde is 1-3-4-2 en de verdeler draait linksom.
Dennis
is dan de voorste bij de gril 1 onder 2 onder tegen blok 3 en boven tegen blok 4?
michiel
tip; tel vanaf de radiateur, (dus nr 1 t/m 4), en doe om de kabel van cilinder 1 1 tiewrap, om de kabel van cilinder 2 2 tiewraps, en zo door.
easy2 schreef:
tip
## betere tip:
kijk naar het plaatje (met kleurtjes) van theo..
[size=75:rhrml9iu][posts toegevoegd - Crispy][/size:rhrml9iu]
Of heb je ze ook van je bobine af gegooid?
Zoals het nummertje op de kabel.
Haynes

Zo dus:
Grote versie:
http://farm2.static.flickr.com/1386/120 ... 99f6_o.jpg
Thanks voor de reactie.
ben eindelijk weer happy
Demelza dat is de juiste volgorde,
had ook nog een andere reactie gekregen maar die was voor een cab. of spi want de volgorde was niet goed.
Nu doet ze het weer
thanks michiel
Michiel, ik heb een aantal posts toegevoegd uit het topic wat je met dezelfde vraag geopend had. Eigenlijk is dat Crossposting en dat is niet toegestaan op dit forum.
Omdat er toch een aantal bruikbare reacties geplaatst zijn heb ik ze aan dit topic toegevoegd.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.