Vanmiddag op de terugweg van de videotheek hoorden we ineens een aanlopend geluid bij de voorwielen.
Bij thuiskomst even gekeken. Het enige wat ik kon vinden is dat aan de bijrijderskant de bevestiging van het kapje van de remschijf is doorgescheurd. Zie plaatjes.
Rondje bij de bevestiging waar die los is.
Belangrijke vraag.
Kan ik hiermee doorrijden zonder dat de remschijf vast kan slaan?
Waar kan ik een nieuwe krijgen of is dat met een las apparaat ook op te lossen (vrijwilliger voor gebak?)
Thanks!
Het is bijna niet mogelijk om het met een lasapparaat op te lossen. Het materiaal is daar eigenlijk niet dik genoeg voor, of jij moet iemand weten die heel goed kan lassen.
Je zou de kap er voor de time being ook af kunnen halen. Dat geeft niet veel problemen. Ben op zonder kap ook van het IMM terug in Nederland gekomen.
Ik denk dat je bij de verschillende dealers wel kunt vragen. Die zullen er 2e hands nog wel hebben liggen gok ik.
(b)engeltje schreef: Het is bijna niet mogelijk om het met een lasapparaat op te lossen. Het materiaal is daar eigenlijk niet dik genoeg voor, of jij moet iemand weten die heel goed kan lassen.
## heh, [i:3l9bo0q6]net[/i:3l9bo0q6] nou 'lasser' definitief op klus is
kan toch wel gelast worden? beugeltje buigen van een strookje staalplaat en na hevig ontroesten er aan de buitenkant tegenaan lassen..
het breekpunt is 'hoe rot is het schildje'.
Het gaat er ook niet alleen om dat het materiaal niet al te dik is, maar je hebt ook niet echt de plaats op het beugeltje om de las te leggen.
(b)engeltje schreef: maar je hebt ook niet echt
## jongen, jij kunt dat!!
ik heb vertrouwen in jou
Ok, lassen is geen optie dus. En in die tijd kan je dus gewoon een nieuwe plaatsen. Weet iemand wat zo'n ding moet kosten?
Maar de niet onbelangrijke vraag. Kan ik met dat losse ding blijven rijden?
Het zal nu wel niet direct los komen want het hangt aan de andere bout van de remklauw nog vast en aan de stuurkogel. Dit is niet moeilijk te lassen hoor, even demonteren en proper maken.
Ok, geen directe paniek voorlopig. Dat losgescheurde beugeltje is dus eigenlijk om hem niet tegen de remschijf aan te laten lopen. Niet te lang mee doorrijden dus, voordat ie op een ander punt breekt?
gewoon die kappen er af laten ik rij al 2 jaar zonder (7.5") en geen enkel probleem
Ehhh, dat ding is toch om je remschijf te beschermen?
Ok, even een korte instructie om dat ding eraf te halen?
Wiel eraf en dan kan ik er al bij? of moet ik nog de hele schijf eraf halen?
De kap zit aan de kant van de klauw onder en boven vast. Aan de andere kant zit hij aan de bovenkant vast aan het bevestigingspunt van de stuurstang.
De kap zelf bestaat uit 2 delen. Aan de kant van de stuurstang zitten er 2 boutjes doorheen. Als je deze los krijgt, dan kun je de kap in 2 delen er vanaf halen. Anders wordt het toch de hele schijf verwijderen.
ohw, volgens mij kun je gewoon even de boutjes aan de remklauw losmaken, en de moer van de stuurkogel afdraaien, dan kun je hem er met wat frottten (lees: rukken) wel afkrijgen.
easy2 schreef: frottten (lees: rukken)
## off topic 'on'
nou weet ik eindelijk wat 'ouwe frotter' wil zeggen!
off topic 'off'
ik heb ze er ook allang afliggen, niets aan de hand!
ff de bouten los maken en dat losse metalen plaatje eraf halen en weer vast maken. is nog geen 5 minuten werk
Dingen zijn wel belangrijk. Zorgen voor minder straatvuil in/op/tussen remklauwen en schijf en nog belangrijker: kans op vet van je fussee/homokineet afkomstig... Je wilt niet hebben dat die vettigheden op je schijf terecht komen. Gewoon 2dehands zoeken en even vervangen.
dus afgezien van wat aanloopgeluiden kan ik er wel even mee doorrijden ?
## tuurlijk kan dat, 'aanloopgeluiden' zijn waarschijnlijk van metaal tegen metaal, c.q. 'schildje' tegen 'remschijf'..
daar een remschijf er voor [i:vdu0o2kj]de sier[/i:vdu0o2kj] op zit en geen kloot kost om te vernieuwen kun je gewoon doorkarren!
(p.s.demonteer de resten en las e.e.a. of koop een nieuw schildje en monteer het: allemaal al gezegd)
Nu zit ik een beetje bij onze engelse vrienden te kijken , daar je in ons land een hoop webwinkels tegen komt, maar ze of dat ding niet hebben of er geen prijs bij zetten, en kom daar 2 verschillende maten tegen. De 7,5 inch en de 8,nogwat inch. Ik heb ook bij die sites even op de remschijfafdelingen gekeken en zag dat de 7,5 inch voor Cooper S'en is met 998cc waar er bouten aan de remschijf vastzitten om daar je velg aan vast te zetten en de 8,nogwat voor alles na 1984 met gaten om daar je wielbout in te draaien. Ik heb een MPI Sportspack uit 1999, maar mijn remschijf heeft bouten waar de velg aan vast zitten, klopt dat?? Welke maat moet ik dan hebben.
[hier spreekt een technicus in wording, die op het verkeerde been gezet dreigt te worden,,aarrgghhh]
Faiz schreef: technicus in wording,
## dat duurt dan zeker nog wel effe????
gezien wat je bij de 'engelse vrienden' leest of ziet staan, kun je door vergelijking met je eigen stuatie (aan de auto) tot de eindconclusie komen [i:3t7t398p]wat[/i:3t7t398p] je nodig hebt.
Ehhh ja.. Maar die 7,5 inch koppelen zij aan Mini's met een 10 inch velg. En de remschijf die ik onder mijn MPI heb gezien leek verdomd veel op die 7,5 inch.
Faiz schreef: Ehhh ja..
## je moet jouw oude schildje vergelijken met de schildjes die aangeboden worden.
onder mijn MPI heb gezien leek verdomd veel op
## het gaat er IMHO niet om hoe dingen 'lijken', maar om hoe ze 'zijn'.
b.v. die nieuwe vriendin 'lijkt' een leuke meid, maar 'is' een kreng!
daar wil jij toch geen relaaaaasie mee???
wat een vergelijkingen weer....
LOL
Evilcomputing schreef: wat een vergelijkingen weer....
## maar je begrijpt onmiddellijk waar het om gaat!!
Yup,
Wou dat ik het soms zo zwrat wit op kantoor uit kon leggen
Dan ben ik wel benieuwd welke maat remschijf er standaard op een MPI Sportspack zit, of hoort te zitten. (plaatjes??)
Dit is wat ik bij een engels vriendje als Cooper S als schijf kon vinden, welke op de mijne (MPI 1999) lijkt. Alleen wordt de term "Cooper S" voor zowel de oude als de nieuwere gebruikt.
[excuses voor de reclame, ik kon geen beter plaatje vinden]
jij hebt standaard 8,4 " schijven.. om het zeker te weten wat voor schijven je hebt pak je een meetlint
8.4 inch = 21.33600 cm
7.5 inch = 19.05 cm
Die jij post zijn geen standaard schijven, ze zijn geventileerd namelijk (gaatjes )
Ok thanks, 8,4 inch. En die zijn er dus ook als in bovenstaand plaatje?
ja, al zijn dat de geventileerde types. Maar als je 7,5" schijven met klauwen hebt ruil ik ze graag tegen een goed en compleet setje 8,4" en met mij vele anderen denk ik.
Zoals eerder aangegeven, de 7,5" set is voor 10" wielen en de 8,4" voor 12" en 13"
Dus als je 10" wielen hebt zal het 7,5" zijn maar ik gok dat het de standaard 8,4" zijn
Neu, van ruilen komt huilen
Ik vraag me alleen af of de MPI Sportspack standaard met gedrillde schijven is afgeleverd.
Nee is niet standaard, maar als je toch gaat vervangen....
Neeeheee ik ga ze niet vervangen! (alleen de leidingen, daar wil ik gevlochten "ijzeren" leidingen op hebben als dat kan, had ik ook op mijn motor)
Ik vind ze er eigenlijk wel stoer onder staan, maar ik ben gewoon op zoek naar die kl#te beschermplaatjes die achter de schijf horen te zitten (tegen vuil en smeer)
Faiz schreef:
Ik vind ze er eigenlijk wel stoer onder staan,
## zoooo, ijzer???
en: lig jij de hele dag onder je mien dan?
of denk je dat het het oude wijffie dat je net omgereden hebt interesseert dat je omvlochten remleidingen hebt??
Ja als je toch "een oud wijffie" omver rijdt, doe het dan in stijl heh
Sodeknetter.. Even rondgebeld naar voor zo'n kapje. Even bijkomen van de prijs die door sommige bedrijven worden doorgegeven. Pfoe, of ze gaan dat ding zelf halen met een business class ticket, of dat ding is van goud en ingelegd met 24 karaats diamanten.
Bestelling is bijna geplaatst... onder het motto, wat van ver komt is goedkoper :)" title="Evil" />
en wat doet zown kapje dan ?
De prijs bedoel ik, waar die voor dient is wel duidelijk
## dan ging ik voor lassen!! (belachelijke prijs voor zo'n gestanst stukkie blik)
Dat ding is toch niet te lassen?
Ik vind het ook zwaar overdreven.. Ik ben notabene goedkoper uit als ik dat ding als particulier uit Engeland laat verschepen.
Je wordt in NL soms ook zwaar genaaid door al die zogenaamde mini "specialisten"
Jammer dat je zo ver weg woont, want anders had ik het zo voor je gelast.
Dat ding is perfect te lassen, maar je moet gewoon voorzichtig zijn.
Als je het last moet je je stroomsterkte niet te hoog zetten en er een blokje aluminium of koper onder leggen.
De hitte trekt dan niet te ver je plaatwerk in en als je het steeds wat af laat koelen, gaat het goed.
Hmmm is ook wel een overweging waard om een lasser in de buurt te vinden.
tsja over minispecialisten is wel genoeg gezegd
Denk dat William wel wat gebruikt heeft liggen? Moet je die even contacten.
Vanmiddag op de terugweg van de videotheek hoorden we ineens een aanlopend geluid bij de voorwielen.


Bij thuiskomst even gekeken. Het enige wat ik kon vinden is dat aan de bijrijderskant de bevestiging van het kapje van de remschijf is doorgescheurd. Zie plaatjes.
Rondje bij de bevestiging waar die los is.
Belangrijke vraag.
Kan ik hiermee doorrijden zonder dat de remschijf vast kan slaan?
Waar kan ik een nieuwe krijgen of is dat met een las apparaat ook op te lossen (vrijwilliger voor gebak?)
Thanks!
Het is bijna niet mogelijk om het met een lasapparaat op te lossen. Het materiaal is daar eigenlijk niet dik genoeg voor, of jij moet iemand weten die heel goed kan lassen.
Je zou de kap er voor de time being ook af kunnen halen. Dat geeft niet veel problemen. Ben op zonder kap ook van het IMM terug in Nederland gekomen.
Ik denk dat je bij de verschillende dealers wel kunt vragen. Die zullen er 2e hands nog wel hebben liggen gok ik.
(b)engeltje schreef:
Het is bijna niet mogelijk om het met een lasapparaat op te lossen. Het materiaal is daar eigenlijk niet dik genoeg voor, of jij moet iemand weten die heel goed kan lassen.
## heh, [i:3l9bo0q6]net[/i:3l9bo0q6] nou 'lasser' definitief op klus is
kan toch wel gelast worden? beugeltje buigen van een strookje staalplaat en na hevig ontroesten er aan de buitenkant tegenaan lassen..
het breekpunt is 'hoe rot is het schildje'.
Het gaat er ook niet alleen om dat het materiaal niet al te dik is, maar je hebt ook niet echt de plaats op het beugeltje om de las te leggen.
(b)engeltje schreef:

maar je hebt ook niet echt
## jongen, jij kunt dat!!
ik heb vertrouwen in jou
Ok, lassen is geen optie dus. En in die tijd kan je dus gewoon een nieuwe plaatsen. Weet iemand wat zo'n ding moet kosten?

Maar de niet onbelangrijke vraag. Kan ik met dat losse ding blijven rijden?
Het zal nu wel niet direct los komen want het hangt aan de andere bout van de remklauw nog vast en aan de stuurkogel. Dit is niet moeilijk te lassen hoor, even demonteren en proper maken.
Ok, geen directe paniek voorlopig. Dat losgescheurde beugeltje is dus eigenlijk om hem niet tegen de remschijf aan te laten lopen. Niet te lang mee doorrijden dus, voordat ie op een ander punt breekt?
gewoon die kappen er af laten ik rij al 2 jaar zonder (7.5") en geen enkel probleem
Ehhh, dat ding is toch om je remschijf te beschermen?
Ok, even een korte instructie om dat ding eraf te halen?
Wiel eraf en dan kan ik er al bij? of moet ik nog de hele schijf eraf halen?
De kap zit aan de kant van de klauw onder en boven vast. Aan de andere kant zit hij aan de bovenkant vast aan het bevestigingspunt van de stuurstang.
De kap zelf bestaat uit 2 delen. Aan de kant van de stuurstang zitten er 2 boutjes doorheen. Als je deze los krijgt, dan kun je de kap in 2 delen er vanaf halen. Anders wordt het toch de hele schijf verwijderen.
ohw, volgens mij kun je gewoon even de boutjes aan de remklauw losmaken, en de moer van de stuurkogel afdraaien, dan kun je hem er met wat frottten (lees: rukken) wel afkrijgen.
easy2 schreef:
frottten (lees: rukken)
## off topic 'on'
nou weet ik eindelijk wat 'ouwe frotter' wil zeggen!
off topic 'off'
ik heb ze er ook allang afliggen, niets aan de hand!
ff de bouten los maken en dat losse metalen plaatje eraf halen en weer vast maken. is nog geen 5 minuten werk
Dingen zijn wel belangrijk. Zorgen voor minder straatvuil in/op/tussen remklauwen en schijf en nog belangrijker: kans op vet van je fussee/homokineet afkomstig... Je wilt niet hebben dat die vettigheden op je schijf terecht komen. Gewoon 2dehands zoeken en even vervangen.
dus afgezien van wat aanloopgeluiden kan ik er wel even mee doorrijden ?
## tuurlijk kan dat, 'aanloopgeluiden' zijn waarschijnlijk van metaal tegen metaal, c.q. 'schildje' tegen 'remschijf'..
daar een remschijf er voor [i:vdu0o2kj]de sier[/i:vdu0o2kj] op zit en geen kloot kost om te vernieuwen kun je gewoon doorkarren!
(p.s.demonteer de resten en las e.e.a. of koop een nieuw schildje en monteer het: allemaal al gezegd)
Nu zit ik een beetje bij onze engelse vrienden te kijken , daar je in ons land een hoop webwinkels tegen komt, maar ze of dat ding niet hebben of er geen prijs bij zetten, en kom daar 2 verschillende maten tegen. De 7,5 inch en de 8,nogwat inch. Ik heb ook bij die sites even op de remschijfafdelingen gekeken en zag dat de 7,5 inch voor Cooper S'en is met 998cc waar er bouten aan de remschijf vastzitten om daar je velg aan vast te zetten en de 8,nogwat voor alles na 1984 met gaten om daar je wielbout in te draaien. Ik heb een MPI Sportspack uit 1999, maar mijn remschijf heeft bouten waar de velg aan vast zitten, klopt dat?? Welke maat moet ik dan hebben.
[hier spreekt een technicus in wording, die op het verkeerde been gezet dreigt te worden,,aarrgghhh]
Faiz schreef:
technicus in wording,
## dat duurt dan zeker nog wel effe????
gezien wat je bij de 'engelse vrienden' leest of ziet staan, kun je door vergelijking met je eigen stuatie (aan de auto) tot de eindconclusie komen [i:3t7t398p]wat[/i:3t7t398p] je nodig hebt.
Ehhh ja.. Maar die 7,5 inch koppelen zij aan Mini's met een 10 inch velg. En de remschijf die ik onder mijn MPI heb gezien leek verdomd veel op die 7,5 inch.
Faiz schreef:

Ehhh ja..
## je moet jouw oude schildje vergelijken met de schildjes die aangeboden worden.
onder mijn MPI heb gezien leek verdomd veel op
## het gaat er IMHO niet om hoe dingen 'lijken', maar om hoe ze 'zijn'.
b.v. die nieuwe vriendin 'lijkt' een leuke meid, maar 'is' een kreng!
daar wil jij toch geen relaaaaasie mee???
wat een vergelijkingen weer....
LOL
Evilcomputing schreef:
wat een vergelijkingen weer....
## maar je begrijpt onmiddellijk waar het om gaat!!
Yup,
Wou dat ik het soms zo zwrat wit op kantoor uit kon leggen
Dan ben ik wel benieuwd welke maat remschijf er standaard op een MPI Sportspack zit, of hoort te zitten. (plaatjes??)

Dit is wat ik bij een engels vriendje als Cooper S als schijf kon vinden, welke op de mijne (MPI 1999) lijkt. Alleen wordt de term "Cooper S" voor zowel de oude als de nieuwere gebruikt.
[excuses voor de reclame, ik kon geen beter plaatje vinden]
jij hebt standaard 8,4 " schijven.. om het zeker te weten wat voor schijven je hebt pak je een meetlint
)
8.4 inch = 21.33600 cm
7.5 inch = 19.05 cm
Die jij post zijn geen standaard schijven, ze zijn geventileerd namelijk (gaatjes
Ok thanks, 8,4 inch. En die zijn er dus ook als in bovenstaand plaatje?
ja, al zijn dat de geventileerde types. Maar als je 7,5" schijven met klauwen hebt ruil ik ze graag tegen een goed en compleet setje 8,4"
en met mij vele anderen denk ik.
Zoals eerder aangegeven, de 7,5" set is voor 10" wielen en de 8,4" voor 12" en 13"
Dus als je 10" wielen hebt zal het 7,5" zijn maar ik gok dat het de standaard 8,4" zijn
Neu, van ruilen komt huilen
Ik vraag me alleen af of de MPI Sportspack standaard met gedrillde schijven is afgeleverd.
Nee is niet standaard, maar als je toch gaat vervangen....
Neeeheee ik ga ze niet vervangen!
(alleen de leidingen, daar wil ik gevlochten "ijzeren" leidingen op hebben als dat kan, had ik ook op mijn motor)
Ik vind ze er eigenlijk wel stoer onder staan, maar ik ben gewoon op zoek naar die kl#te beschermplaatjes die achter de schijf horen te zitten (tegen vuil en smeer)
Faiz schreef:
Ik vind ze er eigenlijk wel stoer onder staan,
## zoooo, ijzer???
en: lig jij de hele dag onder je mien dan?
of denk je dat het het oude wijffie dat je net omgereden hebt interesseert dat je omvlochten remleidingen hebt??
Ja als je toch "een oud wijffie" omver rijdt, doe het dan in stijl heh
Sodeknetter.. Even rondgebeld naar voor zo'n kapje. Even bijkomen van de prijs die door sommige bedrijven worden doorgegeven. Pfoe, of ze gaan dat ding zelf halen met een business class ticket, of dat ding is van goud en ingelegd met 24 karaats diamanten.
:)" title="Evil" />
Bestelling is bijna geplaatst... onder het motto, wat van ver komt is goedkoper
en wat doet zown kapje dan ?
De prijs bedoel ik, waar die voor dient is wel duidelijk
Today's highscore 56,66 eurie exclusief 19% btw!
Faiz schreef:
Today's highscore 56,66 eurie exclusief 19% btw!
## dan ging ik voor lassen!! (belachelijke prijs voor zo'n gestanst stukkie blik)
Dat ding is toch niet te lassen?
Ik vind het ook zwaar overdreven.. Ik ben notabene goedkoper uit als ik dat ding als particulier uit Engeland laat verschepen.
Je wordt in NL soms ook zwaar genaaid door al die zogenaamde mini "specialisten"
Jammer dat je zo ver weg woont, want anders had ik het zo voor je gelast.
Dat ding is perfect te lassen, maar je moet gewoon voorzichtig zijn.
Als je het last moet je je stroomsterkte niet te hoog zetten en er een blokje aluminium of koper onder leggen.
De hitte trekt dan niet te ver je plaatwerk in en als je het steeds wat af laat koelen, gaat het goed.
Hmmm is ook wel een overweging waard om een lasser in de buurt te vinden.

tsja over minispecialisten is wel genoeg gezegd
Denk dat William wel wat gebruikt heeft liggen? Moet je die even contacten.
Thanks voor de link!

Even een mailtje gestuurd
Je moet ingelogd zijn om te reageren.