knipper- en remlichten en ruitverwarming achter steeds kapot
Probleempje :
Zekering brandt steeds door. Als ik er een nieuwe zekering in doe en zet mijn knipperlichten aan dan stoppen mijn remlichten en mijn achteruitverwarming er ook ineens mee. Het is allemaal gekomen nadat mijn alarmlichten er ook ineens mee ophielden. Misschien een verband?
Welke minielectrotechnicus kan mij hiermee helpen, want ik heb hier absoluut geen verstand van !
Bedankt !!
Alarmlichten en knipperlichten zijn afzonderlijk geschakeld, ze hebben allebei een apart relais. Dus het kan goed zijn dat het 1 van de knipperlichten is. Denk dat er een kabel van een van de knipperlichten beetje stuk is gegaan en nu contact maakt met de carroserie. Het kunnen meerdere dingen zijn, maar denk dat je dit het beste eerst kunt nagaan. Is wel veel werk om het helemaal na te gaan.
Hey kaaskop
Natuurlijk is er een verband. Zij delen die zekering Maar nu een oplossing De alarm-lichtschakelaar deelt verbindingen met alle genoemde componenten. Eruit trekken, goed onthouden wie waar aangesloten zit en bij Brezan even een andere halen
Groet Jos
Eruit trekken, goed onthouden wie waar aangesloten zit en bij Brezan even een andere halen
kan kloppen, maar ik zou dan eerst ff met een metertje testen of die schakelaar t wel of niet doet, dit kan met de meest simpele multimeter
(of doelde jij er niet op dat de schakelaar vervangen moest worden ) zoniet, dan heb ik nix gezegt
Hey Yordy,
Dat bedoelde ik eigenlijk wel hoor :)" title="Evil" /> Die alarmlichtschakelaar is een taaie om door te meten. In het wiring diagram 7 rechtstreeks schakelbare verbindingen, indirect komen er nog 3 bij. De tijd die ik bezig bent om dat op een rijtje te zetten is véél langer dan een ritje, met de niet mini :)" title="Evil" /> , op en neer naar Brezan. Oké, ik weet het, financieel ben ik wat makkelijk, mijn vrouw verdient véél
Groet, Jos
OKee dan ! Ga ik ff proberen. bedankt en het resultaat horen jullie snel
Het was helaas niet alleen het knopje, alles relais waren doorgebrand en zijn nu vervangen.
Dus alles doet het weer !!
Ik zal dit topic even een nieuw leven inblazen. Ik heb namelijk, min of meer, hetzelfde probleem, maar heb na veel zoeken het typisch zelfde geval als ik nog niet gevonden. De titel zegt het al, mijn zekering brand steeds door. Kan ik er niet gewoon een zekering inzetten die ietsjes meer aankan?
Ik kan de oorzaak ook niet echt achterhalen. Hier eventuele oorzaken en misschien kan de elektrotechneut hier de meest logische uitpikken:
- Heb laatst een luchthoorn aangesloten op de originele schakeldraad van de claxon (paars/zwart). De relais zit daar dus aan. Kan die hier door doorbranden? Ik dachteerst van wel namelijk, maar vanavond na er net een nieuwe zekering ingezet te hebben brandde die ook door maar toen heb ik niet aan de claxon gezeten. Dus dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk, maar misschien toch niet?
- De laatste keer dat ie doorbrande, trapte ik op de rem en schakelde hem in z'n achteruit. Dus blijft het nog de vraag waar de oorzaak ligt. Of kan het juist de combinatie van beide zijn?
- De alarmlichtschakelaar. Er zit geen relais voor de alarmlichten in dus, de schakelaar kan deze niet in werking stellen. Hierdoor doen mijn knipperlichten het ook niet meer (als de schakelaar is ingeschakelt) Dit is bij mij bekent als zijnde normaal, toch? Maar hij brande laatst denk ik hierdoor door. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik grijp namelijk wel eens mis om het licht uit/aan te doen en doe dan soms de alarmlichtschakelaar aan. En ik denk dat toen een keer de zekering er hierdoor uit vloog.
- Zit er misschien een verkeerde zekering in? Ik heb er een 5 A en 32 V???? inzitten. Deze kreeg ik de vorige keer bij een automaterialen zaak. Maar is dat wel goed 32 V?
- Verkeerde lampjes? Ik vind het achteruitrijlicht behoorlijk vel. Hoort dit zo? Hoewel ik dit zelf de meest onlogische oorzaak vind vermeld ik hem toch even.
Mijn dank is nu al groot
Ovi
In ieder geval geen grotere zekering... hij hoort het volgens mij ruim te kunnen doen, en je loopt het risico dat je bedrading gaat smelten!!
Het lijkt op sluiting in je circuit. Ik heb het ook eens gehad. Toen lag er een draad tussen mn schutboard en de carb. De isolatie was gesmolten en soms maakte het draad contact en brandde de zekering door. Ik heb er drie avonden naar gezocht... Ik ben bang dat je gewoon moet gaan zoeken...
Eerst alle contacten goed checken en dan de draden met je multimeter nameten en proberen te volgen!
Suc6!
Birdy
Ok dan zal ik dat maar niet doen, maar wat dan wel? dus het wordt het wordt gewoon f*cking zoeken... Hmmm dan zal ik eerst een multimeter aan moeten schaffen en waar moet ik dan beginnen met zoeken?
zo als hier boven al staat, doormeten. Dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het niet aan de bedrading ligt.
"METEN IS WETEN"
En als het niet de bedrading is wat moet ik dan? En hoe en waar moet je nou de draden doormeten? Ik ben best handig maar ben wel een leek.... Maar na 1 x uitleggen snap ik het vaak wel.
Dit zelfde had ik ook bij mij was de schakelaar voor de achteruit stuk de stekertjes onder de auto van de schakelaar afgehaald en nu nooit geen storing meer allen doen de achteruit rij lichten het niet meer maar die hoevenhet voor de apk toch niet te doen.
Zo nu en dan smelt de zekering (10A) voor de alarmlichten, knipperlichten, interieurverlichting, alarmlampje door. Weet iemand hier misschien een reden voor?
Vriendelijke groet van een minifan uit Fryslân.
Is reeds opgelost............
Niemand die AvdW een antwoord kan geven?
misschien gewoon kortsluiting door een los contact??
wat is het kenteken van deze mini, is het niet de oude van kensingtonnie? deze had ook deze problemen...
AvdW schreef:
Zo nu en dan smelt de zekering (10A) door.
## met wat logisch denken: 'wat ben je aan het doen op het moment dat die zekering doorsmelt' ??
het is namelijk niet zo dat je 's morgens uit bed komt en de zekering 's nachts vanzelf gesmolten blijkt te zijn..
Red Flame schreef: misschien gewoon kortsluiting door een los contact??
Inderdaad;
Het beste is om te beginnen bij de knipperlichten voor, deze zijn het meest gevoelig voor vocht en daardoor kortsluiting ( schoonmaken / ontroesten ).
André
AvdW, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd - Lees het eens door.
Misschien komt het wel doordat je de deur open doet bij het instappen.
Je lichtje binnen in de mini gaat dan branden,
en misschien geeft de kabel van het lichtje dan kortsluiting.
Bij mij was het allessinds zo.(soms werkte mijn lichtje soms niet)
De isolatie van de kabel van de binnenverlichting lag een stukje open.
Deze gaf kortsluiting waar de kabel het moterruim binnen kwam.
Misschien in deze buurt eens kijken?
stan schreef: Misschien komt het wel doordat je de deur open doet bij het instappen.
Probleempje :
Zekering brandt steeds door. Als ik er een nieuwe zekering in doe en zet mijn knipperlichten aan dan stoppen mijn remlichten en mijn achteruitverwarming er ook ineens mee. Het is allemaal gekomen nadat mijn alarmlichten er ook ineens mee ophielden. Misschien een verband?
Welke minielectrotechnicus kan mij hiermee helpen, want ik heb hier absoluut geen verstand van !
Bedankt !!
Alarmlichten en knipperlichten zijn afzonderlijk geschakeld, ze hebben allebei een apart relais. Dus het kan goed zijn dat het 1 van de knipperlichten is. Denk dat er een kabel van een van de knipperlichten beetje stuk is gegaan en nu contact maakt met de carroserie. Het kunnen meerdere dingen zijn, maar denk dat je dit het beste eerst kunt nagaan. Is wel veel werk om het helemaal na te gaan.
Hey kaaskop
Maar nu een oplossing
De alarm-lichtschakelaar deelt verbindingen met alle genoemde componenten. Eruit trekken, goed onthouden wie waar aangesloten zit en bij Brezan even een andere halen 

Natuurlijk is er een verband. Zij delen die zekering
Groet Jos
Eruit trekken, goed onthouden wie waar aangesloten zit en bij Brezan even een andere halen
) zoniet, dan heb ik nix gezegt 
kan kloppen, maar ik zou dan eerst ff met een metertje testen of die schakelaar t wel of niet doet, dit kan met de meest simpele multimeter
(of doelde jij er niet op dat de schakelaar vervangen moest worden
Hey Yordy,
:)" title="Evil" /> Die alarmlichtschakelaar is een taaie om door te meten. In het wiring diagram 7 rechtstreeks schakelbare verbindingen, indirect komen er nog 3 bij. De tijd die ik bezig bent om dat op een rijtje te zetten is véél langer dan een ritje, met de niet mini
:)" title="Evil" /> , op en neer naar Brezan. Oké, ik weet het, financieel ben ik wat makkelijk, mijn vrouw verdient véél
Dat bedoelde ik eigenlijk wel hoor
Groet, Jos
OKee dan ! Ga ik ff proberen. bedankt en het resultaat horen jullie snel
Het was helaas niet alleen het knopje, alles relais waren doorgebrand en zijn nu vervangen.

Dus alles doet het weer !!
Ik zal dit topic even een nieuw leven inblazen. Ik heb namelijk, min of meer, hetzelfde probleem, maar heb na veel zoeken het typisch zelfde geval als ik nog niet gevonden. De titel zegt het al, mijn zekering brand steeds door. Kan ik er niet gewoon een zekering inzetten die ietsjes meer aankan?
Mijn dank is nu al groot
Ik kan de oorzaak ook niet echt achterhalen. Hier eventuele oorzaken en misschien kan de elektrotechneut hier de meest logische uitpikken:
- Heb laatst een luchthoorn aangesloten op de originele schakeldraad van de claxon (paars/zwart). De relais zit daar dus aan. Kan die hier door doorbranden? Ik dachteerst van wel namelijk, maar vanavond na er net een nieuwe zekering ingezet te hebben brandde die ook door maar toen heb ik niet aan de claxon gezeten. Dus dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk, maar misschien toch niet?
- De laatste keer dat ie doorbrande, trapte ik op de rem en schakelde hem in z'n achteruit. Dus blijft het nog de vraag waar de oorzaak ligt. Of kan het juist de combinatie van beide zijn?
- De alarmlichtschakelaar. Er zit geen relais voor de alarmlichten in dus, de schakelaar kan deze niet in werking stellen. Hierdoor doen mijn knipperlichten het ook niet meer (als de schakelaar is ingeschakelt) Dit is bij mij bekent als zijnde normaal, toch? Maar hij brande laatst denk ik hierdoor door. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik grijp namelijk wel eens mis om het licht uit/aan te doen en doe dan soms de alarmlichtschakelaar aan. En ik denk dat toen een keer de zekering er hierdoor uit vloog.
- Zit er misschien een verkeerde zekering in? Ik heb er een 5 A en 32 V???? inzitten. Deze kreeg ik de vorige keer bij een automaterialen zaak. Maar is dat wel goed 32 V?
- Verkeerde lampjes? Ik vind het achteruitrijlicht behoorlijk vel. Hoort dit zo? Hoewel ik dit zelf de meest onlogische oorzaak vind vermeld ik hem toch even.
Ovi
In ieder geval geen grotere zekering... hij hoort het volgens mij ruim te kunnen doen, en je loopt het risico dat je bedrading gaat smelten!!
Het lijkt op sluiting in je circuit. Ik heb het ook eens gehad. Toen lag er een draad tussen mn schutboard en de carb. De isolatie was gesmolten en soms maakte het draad contact en brandde de zekering door. Ik heb er drie avonden naar gezocht... Ik ben bang dat je gewoon moet gaan zoeken...
Eerst alle contacten goed checken en dan de draden met je multimeter nameten en proberen te volgen!
Suc6!
Birdy
Ok dan zal ik dat maar niet doen, maar wat dan wel? dus het wordt het wordt gewoon f*cking zoeken... Hmmm dan zal ik eerst een multimeter aan moeten schaffen en waar moet ik dan beginnen met zoeken?
zo als hier boven al staat, doormeten. Dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het niet aan de bedrading ligt.

"METEN IS WETEN"
En als het niet de bedrading is wat moet ik dan? En hoe en waar moet je nou de draden doormeten? Ik ben best handig maar ben wel een leek....
Maar na 1 x uitleggen snap ik het vaak wel.
Dit zelfde had ik ook bij mij was de schakelaar voor de achteruit stuk de stekertjes onder de auto van de schakelaar afgehaald en nu nooit geen storing meer allen doen de achteruit rij lichten het niet meer maar die hoevenhet voor de apk toch niet te doen.
hilbert
[size=75:2vo16v48][topics samengevoegd - Crispy][/size:2vo16v48]
Hallo,
Ik heb een mini Kensington uit 1996.
Zo nu en dan smelt de zekering (10A) voor de alarmlichten, knipperlichten, interieurverlichting, alarmlampje door. Weet iemand hier misschien een reden voor?
Vriendelijke groet van een minifan uit Fryslân.
Is reeds opgelost............
Niemand die AvdW een antwoord kan geven?
misschien gewoon kortsluiting door een los contact??
wat is het kenteken van deze mini, is het niet de oude van kensingtonnie? deze had ook deze problemen...
AvdW schreef:
Zo nu en dan smelt de zekering (10A) door.
## met wat logisch denken: 'wat ben je aan het doen op het moment dat die zekering doorsmelt' ??
het is namelijk niet zo dat je 's morgens uit bed komt en de zekering 's nachts vanzelf gesmolten blijkt te zijn..
Red Flame schreef:
misschien gewoon kortsluiting door een los contact??
Inderdaad;
Het beste is om te beginnen bij de knipperlichten voor, deze zijn het meest gevoelig voor vocht en daardoor kortsluiting ( schoonmaken / ontroesten ).
André
AvdW, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd - Lees het eens door.
Misschien komt het wel doordat je de deur open doet bij het instappen.
Je lichtje binnen in de mini gaat dan branden,
en misschien geeft de kabel van het lichtje dan kortsluiting.
Bij mij was het allessinds zo.(soms werkte mijn lichtje soms niet)
De isolatie van de kabel van de binnenverlichting lag een stukje open.
Deze gaf kortsluiting waar de kabel het moterruim binnen kwam.
Misschien in deze buurt eens kijken?
stan schreef:

Misschien komt het wel doordat je de deur open doet bij het instappen.
## mooie tip van onze belgische vrienden
Je moet ingelogd zijn om te reageren.