Excuses voor wanneer dit onderwerp al ergens anders behandelt is, maar kon het zo snel niet vinden.
We hebben 2 nieuwe remcilinders achter geplaatst en de remleiding van voor naar achter vervangen. Vervolgens alles ontlucht
Bij het maken van een noodstop blokeren de achterwielen. de achterwielen remmen het meest. Volgens mij is het beter om meer remkracht op de voorwielen te hebben, of niet? Hoe krijg ik dit voor elkaar? Kan ik dat gewoon doen door de achterremmen anders af te stellen zodat ze minder remmen? (voor stellen kan namelijk niet; schijfremmen) want als ie achter minder druk krijgt krijgen de voorremmen meer druk toch?
Alvast bedankt!
sorry als ik bemoeizuchtig overkom... Is het wel verstandig dat je zelf aan de remmen gaat werken, je kan niet zonder zeg maar.
Natuurlijk moet je je achterremmen NIET slechter gaan stellen om het remverschil recht te breien...
Ik zou nog eens goed aan ontluchten om zeker te zijn dat ook in het voor-rem-systeem geen luchtbelletjes zitten. aan de andere kant is het bij iedere mini zo dat als je echt een noodstop maakt dat je achterremmen blokkeren...
Zelf eraan werken kan prima hoor, vooral eerst testen op kleine stukjes, hij moet ook nog gekeurt worden, dus nagekeken wordt ie zowiezo nog.
Hoe zou ik kunnen nagaan hoe het afgesteld zou moeten zijn?
Bedankt voor de reactie
als je je achterwiel van de grond krikt en iemand drukt je rem in dan moet je het wiel in de vering omhoog kunnen draaien zonder dat het wiel draait op de as...
ja ja dat was weer een fantastische omschrijving
ditzelfde geld voor je handrem, bij het derde tandje hoort hij ook vast te zitten zeg maar...
succes!!!
hmm dat zegt dan nog steeds niets over de verdeling voor en achter toch?
je kan de remverdeling niet stellen bij een mini...
Oké prima! bedankt, hij staat nu vrij snel stil, dus zal zo wel door de keuring komen toch?
Groeten!
Zijn de remcylinders voor wel goed? Probeer eens voor op te krikken, remmen en dan kijken of hij blokkeerd. Mischien zijn de remblokken op / schijven versleten, of zit je zuiger vast.
De diagnose van Henk. Remmen werken niet meer goed na monteren nieuwe remcilinders achter. Oorzaak: verkeerde remcilinders?
Voor de verschillende remsystemen, (single line, gescheiden, schijven om trommels voor) zijn er verschillende remcilinders achter. Afhankelijk van wat voor remsysteem je hebt heb je een bepaalde diameter remcilinder nodig voor achter. Meestal wordt dit wel gecompenseerd door de remverdeler als je een hele verkeerde setup kan je best jouw symptomen tegenkomen.
Mijn mini heeft overigens wel een verstelbare drukverdeler ;-)
voor zijn schijfremmen, hoe kan ik zien of die cilinders nog goed zijn? hij remt wel (als ik de wielen eraf haal en motor+wielen laat draaien en dan op de rem trap blokkeren de wielen) De remblokken voor zijn ook nog goed, de schijven zijn ook vrij schoon...
Ik heb de oude remcilinder meegekregen naar de automaterialen zaak en precies dezelfde erin gezet. Waar zit die drukverdeler dan? en kun je daarmee de druk per wiel aanpassen?
Je rem cylinders los halen en met een waterpomptang in knijpen,als dit HEEEL zwaar gaat zit het vast (maar das logich). En als je op de rem trapt moet hij naar buiten komen (PAS OP! niet te ver naar buiten laten komen, anders valt hij er uit!) Dit kun je een paar keer doen om hem soepeler te krijgen. Doe links en rechts niet tegelijk, anders werkt het niet (als je de een in knijpt komt de ander er uit).
Verdeler zit, als je de motorklep open doet en je kijkt naar de motor, lings achter tegen de dwarsbalk aan. (je kan ook de leiding volgen van je hoofdrem cylinder en deze komt uit in je verdeler)
Hebben we het nu over voor of achter? of over allebei?
Remmen werken allemaal goed, alle 4 wielen, het enige is dat wanneer ik een noodstop maak ik het idee heb dat ie achter beter remt dan voor, maar ik sta nog steeds wel snel stil...
De rem verdeler werkt voor zowel voor als achter. En de rem cylinders die je kunt controleren is voor (het verhaal wat ik net beschreven heb is voor de schijfremmen) Het verhaal van Henkmarius ken ik niet maar zou ook kunnen. Eerst even de cylinders voor chekken.
Kan het niet zo zijn dat de achterremmen te strak zijn afgesteld? Kan je de wielen vrij draaien als ie op de krik staat? Of lopen ze erg aan en staan ze binnen één draai stil?
Zoals ik zei remmen de voorwielen goed, toen we de remblokjes eruit hadden gehaald en een beetje geremd hadden kwamen de cilinders naar voren, maar kregen we ze niet weer naar achteren (alleen na het ontluchtingsnippel te openen) is dit een indicatie dat er iets mis kan zijn?
Waar kan ik die remverdeler vinden dan? zit die op een mini 1000E uit 1982?
groeten
kregen we ze niet weer naar achteren
Hoeveel kracht heb je hierbij gezet? Met je handen alleen lukt dit ook echt niet. Zelf gebruik ik meestal een waterpomptang met iets van bescherming er tussen om niks te beschadigen. Eventueel gaat het wanneer je de dop van het potje haalt wat soepeler (lees: minder druk).
Als je de cilinders alleen terug kunt duwen na het openen van de nippel, dan ligt het voor een deel aan je klauwen en zuigers. Zorg eerst dat deze goed functioneren.
nippel en resevoirdop waren open, toen een steeksleutel op de plaats van van het remblokje en met de hamer tegenaan slaan, toen gingen ze net ver genoeg terug om de blokjes er weer tussen te krijgen.
Hoe zou ik kunnen controlleren of alles van de remmen voor goed werkt?
Volgens mij heb je opzich niets verkeert gedaan,
Alleen zijn nu je achterremmen beter dan je voorremmen.
Als je nu je voorremmen ook even nakijkt dan zul je merken dat de achterremmen niet meer zó snel blokkeren.
Waarschijnlijk zitten je remmklauwen wat vast.
Bij montage moet zowel de cylinder als de klauw goed
gangbaar zijn, en de blokken moeten losjes in de klauw passen.
Een beetje kopervet gebruiken bij montage helpt goed tegen het weer gaan vastzitten...
En natuurlijk alls goed verversen en ontluchten.
met een hamer terugslaan is een erg grove manier...
probeer het eens met een lijmklem die je dicht kan draaien. doppie van je reservoir erafdraaien. door die ontluchtingsnippel los te draaien kan je lucht in je systeem krijgen...
Mr.mini schreef: de klauw goed moet goed gangbaar zijn
Hoe bedoel je dat? De klauw moet goed vastzitten aan de fusee!!
we hebben niet hard geslagen hoor, en er zat een sleutel ter bescherming voor, had gewoon een paar tikjes nodig. Als ik rem gaan de blokjes keurig tegen de de schijven aan en bij het loslaten hoor je een klein beetje geluid van het aanlopen, maar ik kan met de hand gemakkelijk de wielen draaien. Oftewel de cilinders gaan wel heen en weer, wat is een indicatie dat ze niet goed genoeg heen en weer gaan?
weet iemand trouwens wat ongeveer de prijzen zijn van nieuwe schijven en blokjes?
Excuses voor wanneer dit onderwerp al ergens anders behandelt is, maar kon het zo snel niet vinden.
We hebben 2 nieuwe remcilinders achter geplaatst en de remleiding van voor naar achter vervangen. Vervolgens alles ontlucht
Bij het maken van een noodstop blokeren de achterwielen. de achterwielen remmen het meest. Volgens mij is het beter om meer remkracht op de voorwielen te hebben, of niet? Hoe krijg ik dit voor elkaar? Kan ik dat gewoon doen door de achterremmen anders af te stellen zodat ze minder remmen? (voor stellen kan namelijk niet; schijfremmen) want als ie achter minder druk krijgt krijgen de voorremmen meer druk toch?
Alvast bedankt!
sorry als ik bemoeizuchtig overkom... Is het wel verstandig dat je zelf aan de remmen gaat werken, je kan niet zonder zeg maar.
Natuurlijk moet je je achterremmen NIET slechter gaan stellen om het remverschil recht te breien...
Ik zou nog eens goed aan ontluchten om zeker te zijn dat ook in het voor-rem-systeem geen luchtbelletjes zitten. aan de andere kant is het bij iedere mini zo dat als je echt een noodstop maakt dat je achterremmen blokkeren...
Zelf eraan werken kan prima hoor, vooral eerst testen op kleine stukjes, hij moet ook nog gekeurt worden, dus nagekeken wordt ie zowiezo nog.
Hoe zou ik kunnen nagaan hoe het afgesteld zou moeten zijn?
Bedankt voor de reactie
als je je achterwiel van de grond krikt en iemand drukt je rem in dan moet je het wiel in de vering omhoog kunnen draaien zonder dat het wiel draait op de as...
ja ja dat was weer een fantastische omschrijving
ditzelfde geld voor je handrem, bij het derde tandje hoort hij ook vast te zitten zeg maar...
succes!!!
hmm dat zegt dan nog steeds niets over de verdeling voor en achter toch?
je kan de remverdeling niet stellen bij een mini...
Oké prima! bedankt, hij staat nu vrij snel stil, dus zal zo wel door de keuring komen toch?
Groeten!
Zijn de remcylinders voor wel goed? Probeer eens voor op te krikken, remmen en dan kijken of hij blokkeerd. Mischien zijn de remblokken op / schijven versleten, of zit je zuiger vast.
De diagnose van Henk. Remmen werken niet meer goed na monteren nieuwe remcilinders achter. Oorzaak: verkeerde remcilinders?
Voor de verschillende remsystemen, (single line, gescheiden, schijven om trommels voor) zijn er verschillende remcilinders achter. Afhankelijk van wat voor remsysteem je hebt heb je een bepaalde diameter remcilinder nodig voor achter. Meestal wordt dit wel gecompenseerd door de remverdeler als je een hele verkeerde setup kan je best jouw symptomen tegenkomen.
Mijn mini heeft overigens wel een verstelbare drukverdeler ;-)
voor zijn schijfremmen, hoe kan ik zien of die cilinders nog goed zijn? hij remt wel (als ik de wielen eraf haal en motor+wielen laat draaien en dan op de rem trap blokkeren de wielen) De remblokken voor zijn ook nog goed, de schijven zijn ook vrij schoon...
Ik heb de oude remcilinder meegekregen naar de automaterialen zaak en precies dezelfde erin gezet. Waar zit die drukverdeler dan? en kun je daarmee de druk per wiel aanpassen?
Je rem cylinders los halen en met een waterpomptang in knijpen,als dit HEEEL zwaar gaat zit het vast (maar das logich). En als je op de rem trapt moet hij naar buiten komen (PAS OP! niet te ver naar buiten laten komen, anders valt hij er uit!) Dit kun je een paar keer doen om hem soepeler te krijgen. Doe links en rechts niet tegelijk, anders werkt het niet (als je de een in knijpt komt de ander er uit).
Verdeler zit, als je de motorklep open doet en je kijkt naar de motor, lings achter tegen de dwarsbalk aan. (je kan ook de leiding volgen van je hoofdrem cylinder en deze komt uit in je verdeler)
Hebben we het nu over voor of achter? of over allebei?
Remmen werken allemaal goed, alle 4 wielen, het enige is dat wanneer ik een noodstop maak ik het idee heb dat ie achter beter remt dan voor, maar ik sta nog steeds wel snel stil...
De rem verdeler werkt voor zowel voor als achter. En de rem cylinders die je kunt controleren is voor (het verhaal wat ik net beschreven heb is voor de schijfremmen) Het verhaal van Henkmarius ken ik niet maar zou ook kunnen. Eerst even de cylinders voor chekken.
Kan het niet zo zijn dat de achterremmen te strak zijn afgesteld? Kan je de wielen vrij draaien als ie op de krik staat? Of lopen ze erg aan en staan ze binnen één draai stil?
Zoals ik zei remmen de voorwielen goed, toen we de remblokjes eruit hadden gehaald en een beetje geremd hadden kwamen de cilinders naar voren, maar kregen we ze niet weer naar achteren (alleen na het ontluchtingsnippel te openen) is dit een indicatie dat er iets mis kan zijn?
Waar kan ik die remverdeler vinden dan? zit die op een mini 1000E uit 1982?
groeten
kregen we ze niet weer naar achteren
Hoeveel kracht heb je hierbij gezet? Met je handen alleen lukt dit ook echt niet. Zelf gebruik ik meestal een waterpomptang met iets van bescherming er tussen om niks te beschadigen. Eventueel gaat het wanneer je de dop van het potje haalt wat soepeler (lees: minder druk).
Als je de cilinders alleen terug kunt duwen na het openen van de nippel, dan ligt het voor een deel aan je klauwen en zuigers. Zorg eerst dat deze goed functioneren.
nippel en resevoirdop waren open, toen een steeksleutel op de plaats van van het remblokje en met de hamer tegenaan slaan, toen gingen ze net ver genoeg terug om de blokjes er weer tussen te krijgen.
Hoe zou ik kunnen controlleren of alles van de remmen voor goed werkt?
Volgens mij heb je opzich niets verkeert gedaan,
Alleen zijn nu je achterremmen beter dan je voorremmen.
Als je nu je voorremmen ook even nakijkt dan zul je merken dat de achterremmen niet meer zó snel blokkeren.
Waarschijnlijk zitten je remmklauwen wat vast.
Bij montage moet zowel de cylinder als de klauw goed
gangbaar zijn, en de blokken moeten losjes in de klauw passen.
Een beetje kopervet gebruiken bij montage helpt goed tegen het weer gaan vastzitten...
En natuurlijk alls goed verversen en ontluchten.
met een hamer terugslaan is een erg grove manier...
probeer het eens met een lijmklem die je dicht kan draaien. doppie van je reservoir erafdraaien. door die ontluchtingsnippel los te draaien kan je lucht in je systeem krijgen...
Mr.mini schreef:
de klauw goed moet goed gangbaar zijn
Hoe bedoel je dat? De klauw moet goed vastzitten aan de fusee!!
we hebben niet hard geslagen hoor, en er zat een sleutel ter bescherming voor, had gewoon een paar tikjes nodig. Als ik rem gaan de blokjes keurig tegen de de schijven aan en bij het loslaten hoor je een klein beetje geluid van het aanlopen, maar ik kan met de hand gemakkelijk de wielen draaien. Oftewel de cilinders gaan wel heen en weer, wat is een indicatie dat ze niet goed genoeg heen en weer gaan?
weet iemand trouwens wat ongeveer de prijzen zijn van nieuwe schijven en blokjes?
Je moet ingelogd zijn om te reageren.