Vliegwiel wil niet los

Maandag 24 september 2007

1 3/8 inch.

André

Heb een oud 1275 blok en daar wil ik het vliegwiel af halen, heb de trekker er al opzitten maar gaat zeer zwaar. Nou viel mijn oog op nog 6 moeren die op het vliegwiel zitten (in de zelfde ronding als waar de 3 bouten van de trekker in gaan). Moeten deze 6 eerst los voordat het vliegwiel er met behulp van de trekker af kan?

Heb even foto's zitten kijken van een 1100 blok waar ik ook de koppeling van gedaan heb maar daar zaten deze moeren er niet op |:( .

Wie o wie, ben er nu mee bezig O:)

Als je die 6 los haalt, dan komt alleen een deel van de drukgroep los. Je zult dan nog steeds het complete vliegwiel los moeten zien te krijgen.

Maar moeten die 6 eerst los voordat ik met de trekker verder ga?

Die 6 moeren zul je niet af krijgen zonder de bouten aan de andere kant tegen te houden met een steeksleutel. Het vliegwiel moet er in z'n geheel in een keer af.

Let wel op dat de groef in het vliegwiel en de krukas (daar waar die centreerplaat onder de borgplaat in valt) in horizontale stand staat want anders kun je de pech hebben dat de C-ring aan de achterkant (die het primair tandwiel op z'n plaats houdt) in het vliegwiel valt en dan krijg je het vliegwiel er nooit of te nimmer meer af (althans niet zonder slijpschijf). Dit probleem kan niet ontstaan bij een oud type vliegwiel zonder die 6 bouten (wat dus uit 1 stuk bestaat).

Ok thanx,
net al geprobeerd voorzichtig die 6 los te maken maar idd, ze draaien mee. Verder heb ik een handleiding er naast liggen zodat hij idd horizontaal staan enzo, maar daar stonden de 6 bouten niet in (boekje van latere modellen |:( .

Gegroet

EN MET EEN KLAP KWAM HIJ LOS :P

[size=85:2ywgj0hf][topics samengevoegd - Crispy][/size:2ywgj0hf]
Help!?,

Ik ben bezig met het demonteren van m'n vliegwiel. Dit omdat ik een modificatie wil doen aan de behuizing rond mijn drop gears. Dit heeft nu geen carterontluchting en deze wil ik alsnog openboren. Hiervoor moet het huis eraf en dus ook de koppeling etc. Ik heb een vliegwieltrekker geleend van iemand. Wanneer ik er veel spanning op zet komt het vliegwiel niet los. De draad van de moeren begeeft het. Ik heb het al met verhitting geprobeerd (eerst fohn, daarna verfbrander), maar niks lijkt te helpen. Voor de snuggeren onder u, ja ik heb de moer en de centreerring verwijderd.

Iemand in de buurt van Haarlem met een betere tool? Suggesties??!!

Jelle

hmmmm, fijn he? got the T-shirt too...

Ik denk dat je nog 1 truuk erbij kan doen:

- Vliegwieltrekker aanbrengen en op spanning zetten
- Heetstoken
- Met liefde een tik uitdelen (liefde = vuisthamer) Gaat om het schrikken...

krukaspositie goed???

Red Flame schreef:
krukaspositie goed???



Krukaspositie goed? Je bedoelt dat trekker er recht op staat? Ja...

De trekker doe ik geleend heb is een eigenbouw. Ik heb zojuist een orginele gekocht bij coopernet. Ik zal dus een moeten wachten tot die binnen is en dan opnieuw proberen met een vlammetje erbij. Het stomme is dat het blok nog geen km gedraaid heeft dus het moet schoon op elkaar zitten...

Jelle

nope, met kruaspositie goed bedoel ik dat de krukas op een bepaald punt moet staan...

er zit een c-ring die de boel blokkeerd, als de krukas juist staat valt de ring omlaag en kan het vliegwiel eraf, staat de krukas fout dan steekt de ring uit en krijg je het vliegwiel er met geen mogelijkheid vanaf...

en om je dan nog blijer te maken, staat hij fout en ga je dan met een trekker aan de gang heb je kans dat de ring later niet meer omlaag wil vallen en krijg je hem alleen met een slijptol los.

succes!!!

Shite, hopelijk niks gesloopt dan? Hoe vindt ik de juiste stand?!!

Klopt het dat de krukas iets lager ligt dan het vliegwiel? Zo nee, dan is het wellicht al wat verschoven en zit die C-washer toch al vast wellicht? Niemand in de buurt van Haarlem die hier ervaring mee heeft?!

Die c-washer zit dus achter het vliegwiel? Moet je dat horen vallen ofzo?

Zaterdag 17 december 2011

Een troost, kheb het al een paar keer gedaan zonder ergens op te letten en ze kwamen er gewoon vanaf. Kheb op mijn vliegwiel trekker 2 meter pijp gezet en flop het spulletje viel eraf. Khad toen al mijn flens kromgeslagen.

Mvg Bart

Bart schreef:
Een troost, kheb het al een paar keer gedaan zonder ergens op te letten en ze kwamen er gewoon vanaf. Kheb op mijn vliegwiel trekker 2 meter pijp gezet en flop het spulletje viel eraf. Khad toen al mijn flens kromgeslagen.

Mvg Bart




Klinkt als een hoop geweld. Zover ben ik nog niet gegaan. Maar valt die c-ring er dan gewoon uit ofzo? Hoe moet ik dat zien? Heeft iemand daar foto's van?

Het spul is gloednieuw en moet er ook weer onbeschadigd op... Laten we zeggen dat ik het een beetje eng vind met een gloednieuw motorblok.

Hier een foto van de 'C-ring' nog op de krukas.
Het is een linkgeworden.

De gele streep is stand krukas, rood is de richting hoe de 'C-ring' los komt en het lichtblauwe geeft aan tot hoever de ring loopt.

Foto van de huidige stand kon ik niet openen omdat je dan eerst moet inloggen (en dus aanmelden).

Ik zie je foto wel in de preview maar niet als ik erop klik. Dan krijg ik een fout... Wellicht ben je bereid om de foto even te mailen naar

Thanks

Komt er wel iets speling tussen het vliegwiel en de krukas? Zoiets dat je 'm daarna nog kan draaien om die ring alsnog te laten vallen? Heeft het zin om de bout weer vast te draaien en de cyclus opnieuw uit te voeren?

Ik heb al heel wat vliegwielen eraf gehaald en nooit problemen gehad met die C-ring. Over het algemeen zit dat ding toch wel redelijk klem, zodat de kans dat deze eruit valt eigenlijk miniem is.

Ik heb al een paar keer een vliegwiel gehad dat er niet af wilde. Uiterste redmiddel is dan de boel stevig onder spanning zetten, dan de boel goed warmstoken en dan een maar klappen tegen het vliegwiel door de opening van de startmotor.

En ja, daarmee beschadig je je vliegwiel, maar voor een paar euro heb je een andere.

Dennis

Foto verzonden! Tip: haal je mail adres weg van het forum ivm spam.

Uit werkplaats handboek schreef:
Zet zuigers no. 1 en 4 in hun bovenste dode punt om te voorkomen dat de 'C'-ring van het primaire tandwiel achter het vliegwiel valt. Wanneer de krukas in een andere stand staat kan deze ring achter het vliegwiel vallen en beschadiging teweeg brengen bij het verwijderen van het vliegwiel



(Gelukkig) Geen ervaring met het weer vast zetten en draaien van de krukas. Maar ik weet ook niet hoeveel kracht je er op gezet hebt, maar ik het wel een keer een arm van twee meter nodig gehad om hem los te krijgen.

beste jelle,

ik ken het probleem ook. bij mij ook in geen mogelijkheid eraf te krijgen.
als volgt te werk gegaan Grote Kuko trekker erop, vliegwiel rond krukas rood gestookt met een snijbrande 8) vervolgens met een 5kilo hamer het zooitje met een veeg waar je schrik van krijgt eraf geslagen.

zorg dat hij warm genoeg is

weet niet of je er nog iets aan hebt, maar succes ermee

Greeting Frank

Dennis schreef:
Ik heb al heel wat vliegwielen eraf gehaald en nooit problemen gehad met die C-ring. Over het algemeen zit dat ding toch wel redelijk klem, zodat de kans dat deze eruit valt eigenlijk miniem is.

Ik heb al een paar keer een vliegwiel gehad dat er niet af wilde. Uiterste redmiddel is dan de boel stevig onder spanning zetten, dan de boel goed warmstoken en dan een maar klappen tegen het vliegwiel door de opening van de startmotor.

En ja, daarmee beschadig je je vliegwiel, maar voor een paar euro heb je een andere.

Dennis



Tja, dit is een ultra light pre verto en die kost toch £140 bij Spares...

Ik heb nog niet veel kracht uitgeoefend. Zodra ik de goeie trekker heb ga ik het samen met een vriend nog eens proberen...

Zelfs met een goeie trekker (Ik heb de bullet-proof Midlock variant) kan het nog een flinke klus zijn. Mijn ervaring is echter dat een blok wat nog niet lang geleden in elkaar gezet is, doorgaans redelijk eenvoudig los komt.

Zoals gezegd, let op de positie van de krukas, en let er vooral ook op dat de trekker recht zit. Als 1 van de drie bouten minder ver ingeschroefd kan worden dan de andere 2, trekt de trekker scheef, en dat gaat echt niet werken.
Desnoods even de 3 bouten weer even losdraaien en weer opnieuw indraaien, en van bovenaf kijken of de 3-hoekplaat recht zit.
Vervolgens de centrale bout aandraaien, zo straks als mogelijk, en eventueel nog een tik op het vliegwiel en/of op de centrale bout geven.

Overigens gebruik ik altijd een metalen strip om tussen 1 van de schroefgaten van de drukgroep en 1 van de vliegwielbehuizing te zetten. Daarmee bereik je 2 dingen: de krukas kan niet meer meedraaien als je de trekker aanspant, en zodra het vliegwiel losspringt, blijft ie redelijk op z'n plek hangen in plaats van op de vloer te stuiteren ;)

met liefde een tik, geen gehengst, dat is het devies....
eventueel een tik geven, krukas een stukje draaien en weer een tik.
Uiteindelijk zal ie wel loskomen en als je dan vreest voor die C clip, zorg dan bij loskomen (hoeft maar een millimeter te zijn, want het is een conus) weer de krukas in de stand te zetten dat de clip van bovenaf naar beneden de krukas op kan schuiven, desnoods door lichte tikjes op de ring om de conus. Good vibrations!

O ja: ander gedonder is dat je een ultra light vliegwiel hebt (ik ook )... die zijn van staal en niet van gietijzer. Zou uit elkaar spatten bij hogere rpm. Dat heeft consequenties. Stalen vliegwielen hebben veel meer de neiging zich vast te vreten op de krukas dan gietijzeren...

Zondag 18 december 2011

Als het vliegwiel achter die C-ring blijft hangen weet je het direct: vliegwiel zit los maar komt er niet af. Denk er altijd pas aan als het vliegwiel er al af gesprongen is. Die C-ring heeft niet eens de tijd om in de weg te gaan zitten => voor dat ie in de weg gaat zitten is de groef in het vliegwiel er al voorbij gevlogen.

Zondag 18 december 2011

dubbele post....

Nou het is gelukt hoor!! De juiste tool gekocht, brander erop en nee, hij wilde niet. Bij de tweede poging en idd met een liefkozend tikje op de centrale bout van de vliegwieltrekker kwam de boel los. Carterontluchting opgeboord, blok weer in elkaar en we kunnen we weer verder met bouwen. Hopelijk in februari starten... :D

Die c-shape ring van het primaire tandwiel zat overigens gewoon netjes op z'n plek.

Jelle

Dat uit elkaar spatten van het vliegwiel zal wel loslopen denk je ook niet? Beetje broodje aap als je het mij vraagt. Met de moderne technieken van nu...
Ben sowieso heel benieuwd wat het blok doet op de rollenbank.

Jellevandok schreef:
Dat uit elkaar spatten van het vliegwiel zal wel loslopen denk je ook niet? Beetje broodje aap als je het mij vraagt. Met de moderne technieken van nu...
Ben sowieso heel benieuwd wat het blok doet op de rollenbank.



Dat standaard vliegwielen van gietijzer worden gemaakt is omdat het goedkoop produceren is met beperkte nabewerking. Ga je deze erg uithollen dan gaat dat fout: het materiaal is gewoon te brosbrosbros. Het heeft nu eenmaal een vrij hoog koolstofgehalte. Hoge toeren brengen trillingen met zich mee, hoe goede de boel ook gebalanceerd is. Ik helaas ook veel standaard vliegwielen van moderne auto's in brokken gezien.
Zo deed ik oa een onderzoek in Noorwegen bij dit voertuig:

De rijder mag van geluk spreken dat er geen brok richting interieur ging. De bak was compleet los gebroken. Leuk deukje in de radiateur...

Goede en echt lichte vliegwielen zijn daarom nooit van gietijzer of gegoten legeringen, maar altijd billet.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.