de mini loopt mooi stationair maar als je wilt rijden is er te weinig vermogen om de mini goed door te trekken
wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn
graag zsm antwoord ivm het gaan naar imm
alvast bedankt
groet
[size=75:3ro9lgep][Edit: titel opgekuist - Eelke][/size:3ro9lgep]
welke kleur hebben je bougies? koffie met melk?? dan is je mengsel ok en ligt je probleem in je ontstekingstijdstip...
zwart betekend mengsel te rijk, wit te arm...
geef enkele keren kort achter mekaar gas, trekt die dan beter? dan je tijdstip iets vervroegen. laat je blok hoog toerental draaien, laat gas los en meteen weer gasgeven, doe dit enkele malen, als ie knalt in je uitlaat dan staat je ontsteking te laat, klapt ie in je motorruimte dan staat ie te vroeg...
minimaal verdraaien van je tijdstip kan errug veel schelen...
met het controleren van de bougies zijn we er achter gekomen dat de bougies idd te zwart zijn dit gaan we nog oplossen met het stellen van het tijdstip (met strobo lamp)
maar nu de ham vraag
hoe komt het dat met de bougie serie 1342 niet lekker wil lopen en als we de kabels op de bougie nmrs 2-3 omdraaien (dus 1243) loopt ie als een trein en ook rijdbaar
maar kan dit euvel kwaad voor de motor of lekker zo laten staan
grt minizot en miniboy
1342 als je dit andersom leest: krijg je 2431 oftewel
1243
ik denk dat je de cilinder 1 aan de verkeerde kant benoemd hebt en dat je hiermee je probleem van maanden opgelost hebt, oftewel, ga eens spelen met het ontstekingstijdstip en zet de volgorde goed...
nee het is echt als ik voor de ontsteking sta links boven 1 en dan met de klok mee 2 4 3 en dan loopt hij super start goed en loopt mooi en rijd goed
maar als ik hem dan weer bougie kabel 2 en 3 omdraai dus dan heb je weer 1342 dan loopt hij niet goed en rijd ook niet goed
is dit heel raar of niet
maar het is echt zo ze zijn zo klein maar ze halen het bloed onder je nagels vandaan
ik bedoelde eigenlijk dat 1 aan de rechterkant zit bij het radiator
maar is idd erg raar
en dat hij nu wel loopt is niet slecht voor een aardbolstofeerder en een timmerman haha
grtzzz
nee hee niet slecht voor een stel amateurs haha
maar redflame wil nog effe mijn laatste reactie lezen van die volgorde
alvast heeeeeeeeeellllllll erggggggg bedankt
Maar zwarte bougies, speel dan gelijk ook ff met het mengsel. Want volgens mij verzuip je hem gewoon wanneer je gasgeeft
minizot schreef: nee het is echt als ik voor de ontsteking sta links boven 1 en dan met de klok mee 2 4 3 en dan loopt hij super start goed en loopt mooi en rijd goed
ZO MOET HIJ OOK STAAN!!!!! bougie 1 is inderdaad de bougie aan de radiateurkant...
de rotor draait tegen de klok in onder de verdeelkap, cilinder 1( dus ook bougie 1) is de bougie aan de kant van de radiateur.
in motorenland is de telling van de cilinders afhankelijk van de kant waar de distributie zit dit is bij een mini aan de rechterzijde de radiateurzijde...
verder is en blijft staan dat je een klein beetje met mengsel en tijdstip kan tweaken om tot een lekker geheel te komen...
kijk weer wat bij geleerd ik wist dus niet dat de rotor tegen de klok in draait
nu is het dus een kwestie van fijn afstellen en dan is het is orde
ik zal het nu nooit meer vergeten
nogmaals heeeeellll erg bedankt
als je ook naar het imm komt kom je er maar een drinken
gr minizot
ik ook ???????
na het kopen van een strobolamp en even controleren van de graden/tijdstip zijn we er achter dat het op ± 10 graden lekker draait maar is dit voldoende/goed om een zeersnel 1300 mg metro blok lekker te laten draaien
grtzz dennis en minizot(tekke)
ik kijk nooit naar de graden, ik gebruik de strobo alleen om een blok lopend te krijgen, het precieze doe ik tetsent, heen en weer met de mini voelen wat het gaspedaal voor gevolg heeft. beetje ervaring erbij en wat geluk en je hebt een goed rijdende mini..
oftewel rijd er eens mee en beschrijf wat je voelt, houd ie in, trekt ie door, trekt ie lineair op, loop ie netjes terug in toeren, wat gebeurd als je zijn inlaat dichtknijpt??
we hebben er gisteren eerst maar eens een dunnere naald in gezet een een carb waar de zuiger wel soepel van ging en dat was ook al een groot verschil
maar verder moeten we het nog gaan proberen met rijden enzo
grtzz
He ik kan jullie straks toch nog wel bijhouden? Met mijn standaard 1000je...
hij loopt goed stationer maar als ik gas geef valt hij een heel klein beetje dood minimaal hoor
kan ik hem dan beter naar de 12 zetten
ik ga morgen zowieze testen
mvg minizot
jawel hoor eef wij gaan lekker op ons gemakje rijden hoor maar als we een ruig gti.tje tegen komen zullen we hem wel eens onder in stampen
en we zijn alemaal zwaar geladen met jupi en vlees en tenten en de rest
als ie door gas geven inhoud staat ie te vroeg, dus moet je onttseking later, dus als ie nu op 10 staat dan moet ie naar 8 zeg maar.
oftewel als ie vroeger moet, dan moet je de pen met de klok mee draaien, moet ie later dan tegen de klok in....
hee red tanxs ik ga vandaag heel de dag testen wat het beste is ik kom er wel uit hoop ik we zijn nu al zo ver gekomen
gr minizot
Eef schreef: He ik kan jullie straks toch nog wel bijhouden? Met mijn standaard 1000je...
tuurlijk eef
dat word geen probleem, we rijden toch in een stoet(je)
dus gaan niet extreem worden hoor
grtzz
hee marcel
klok iig erg lekker toen je weg reed
nu alleen nog ff de APK regelen en vrij voor de vrijdag en het gaat allemaal goed komen
haha
mzzl
ja hij loopt weer als vroeger joepie
nu alleen nog 1 ding weet iemand waarom hij niet echt reageert op mijn choke als hij koud is , hij start beter zonder choke en een beetje gas geven
Dat betekend dat hij eerder je gasklep open moet zetten als je de choke open zet.
o oke subbit eerst veranderen dan thanxs
nu nog ????
grtzzz
Heb dezelfde probleem
Okè, ik mag niet veel verwachten van een 1.3 litertje dat 20 jaar oud is (1275cc Metro, 12HD16, carb).
In z'n z'n 2 met 15 km/h een drempel nemen, en vervolgens rustig gas geven (1/4), dan wilt-ie wel eens tegensputteren. Meestal moet ik 'm in z'n één zetten.
Zelf denk ik dat dit niet bij een flinke Mini motor hoort. Mogelijk is het mengsel te arm, of te rijk. Even kijken naar de gasnaald dus.
- Hoe zie ik welke bougies op volgorde ontsteken?
- Hoe verander ik de stand van de gasnaald?
- Mogelijke opties om optimale vermogen eruit te knijpen?
Hmmz. Bij controle bleken de wielen op 1.4 bar te zitten, ff tot 2.0 bar bijgedaan.
En als ik me niet vergis, lijkt hij ietwat soepeler van z'n plek te gaan. .
begin eens met gewoon fatsoendelijk onderhoud, dat scheelt al veel...
je kan nu op veel plaatsen roepen dat ie niet vooruit wil, maar je kan pas gaan tunen als de basis 100% is. pas dan kan je een verschil goed merken.
In principe staat alles over het sneller maken van je blok beschreven hier op het forum, zoek eens op Tunen en je komt een heel eind.
de mini loopt mooi stationair maar als je wilt rijden is er te weinig vermogen om de mini goed door te trekken
wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn
graag zsm antwoord ivm het gaan naar imm
alvast bedankt
groet
[size=75:3ro9lgep][Edit: titel opgekuist - Eelke][/size:3ro9lgep]
welke kleur hebben je bougies? koffie met melk?? dan is je mengsel ok en ligt je probleem in je ontstekingstijdstip...
zwart betekend mengsel te rijk, wit te arm...
geef enkele keren kort achter mekaar gas, trekt die dan beter? dan je tijdstip iets vervroegen. laat je blok hoog toerental draaien, laat gas los en meteen weer gasgeven, doe dit enkele malen, als ie knalt in je uitlaat dan staat je ontsteking te laat, klapt ie in je motorruimte dan staat ie te vroeg...
minimaal verdraaien van je tijdstip kan errug veel schelen...
met het controleren van de bougies zijn we er achter gekomen dat de bougies idd te zwart zijn dit gaan we nog oplossen met het stellen van het tijdstip (met strobo lamp)
maar nu de ham vraag
hoe komt het dat met de bougie serie 1342 niet lekker wil lopen en als we de kabels op de bougie nmrs 2-3 omdraaien (dus 1243) loopt ie als een trein en ook rijdbaar
maar kan dit euvel kwaad voor de motor of lekker zo laten staan
grt minizot en miniboy
1342 als je dit andersom leest: krijg je 2431 oftewel
1243
ik denk dat je de cilinder 1 aan de verkeerde kant benoemd hebt en dat je hiermee je probleem van maanden opgelost hebt, oftewel, ga eens spelen met het ontstekingstijdstip en zet de volgorde goed...
nee het is echt als ik voor de ontsteking sta links boven 1 en dan met de klok mee 2 4 3 en dan loopt hij super start goed en loopt mooi en rijd goed
maar als ik hem dan weer bougie kabel 2 en 3 omdraai dus dan heb je weer 1342 dan loopt hij niet goed en rijd ook niet goed
is dit heel raar of niet
maar het is echt zo ze zijn zo klein maar ze halen het bloed onder je nagels vandaan

ik bedoelde eigenlijk dat 1 aan de rechterkant zit bij het radiator
maar is idd erg raar
en dat hij nu wel loopt is niet slecht voor een aardbolstofeerder en een timmerman haha
grtzzz
nee hee niet slecht voor een stel amateurs haha

maar redflame wil nog effe mijn laatste reactie lezen van die volgorde
alvast heeeeeeeeeellllllll erggggggg bedankt
Maar zwarte bougies, speel dan gelijk ook ff met het mengsel. Want volgens mij verzuip je hem gewoon wanneer je gasgeeft
minizot schreef:
nee het is echt als ik voor de ontsteking sta links boven 1 en dan met de klok mee 2 4 3 en dan loopt hij super start goed en loopt mooi en rijd goed
ZO MOET HIJ OOK STAAN!!!!! bougie 1 is inderdaad de bougie aan de radiateurkant...
de rotor draait tegen de klok in onder de verdeelkap, cilinder 1( dus ook bougie 1) is de bougie aan de kant van de radiateur.
in motorenland is de telling van de cilinders afhankelijk van de kant waar de distributie zit dit is bij een mini aan de rechterzijde de radiateurzijde...
verder is en blijft staan dat je een klein beetje met mengsel en tijdstip kan tweaken om tot een lekker geheel te komen...
kijk weer wat bij geleerd ik wist dus niet dat de rotor tegen de klok in draait

nu is het dus een kwestie van fijn afstellen en dan is het is orde
ik zal het nu nooit meer vergeten
nogmaals heeeeellll erg bedankt
als je ook naar het imm komt kom je er maar een drinken
gr minizot
ik ook ???????
na het kopen van een strobolamp en even controleren van de graden/tijdstip zijn we er achter dat het op ± 10 graden lekker draait maar is dit voldoende/goed om een zeersnel 1300 mg metro blok lekker te laten draaien
grtzz dennis en minizot(tekke)
ik kijk nooit naar de graden, ik gebruik de strobo alleen om een blok lopend te krijgen, het precieze doe ik tetsent, heen en weer met de mini voelen wat het gaspedaal voor gevolg heeft. beetje ervaring erbij en wat geluk en je hebt een goed rijdende mini..
oftewel rijd er eens mee en beschrijf wat je voelt, houd ie in, trekt ie door, trekt ie lineair op, loop ie netjes terug in toeren, wat gebeurd als je zijn inlaat dichtknijpt??
we hebben er gisteren eerst maar eens een dunnere naald in gezet een een carb waar de zuiger wel soepel van ging en dat was ook al een groot verschil
maar verder moeten we het nog gaan proberen met rijden enzo
grtzz
He ik kan jullie straks toch nog wel bijhouden? Met mijn standaard 1000je...
hij loopt goed stationer maar als ik gas geef valt hij een heel klein beetje dood minimaal hoor
kan ik hem dan beter naar de 12 zetten
ik ga morgen zowieze testen
mvg minizot
jawel hoor eef wij gaan lekker op ons gemakje rijden hoor maar als we een ruig gti.tje tegen komen zullen we hem wel eens onder in stampen
en we zijn alemaal zwaar geladen met jupi en vlees en tenten en de rest
als ie door gas geven inhoud staat ie te vroeg, dus moet je onttseking later, dus als ie nu op 10 staat dan moet ie naar 8 zeg maar.
oftewel als ie vroeger moet, dan moet je de pen met de klok mee draaien, moet ie later dan tegen de klok in....
hee red tanxs ik ga vandaag heel de dag testen wat het beste is ik kom er wel uit hoop ik we zijn nu al zo ver gekomen
gr minizot
Eef schreef:
He ik kan jullie straks toch nog wel bijhouden? Met mijn standaard 1000je...
tuurlijk eef
dat word geen probleem, we rijden toch in een stoet(je)
dus gaan niet extreem worden hoor
grtzz
hee marcel
klok iig erg lekker toen je weg reed
nu alleen nog ff de APK regelen en vrij voor de vrijdag en het gaat allemaal goed komen
haha
mzzl
ja hij loopt weer als vroeger joepie
nu alleen nog 1 ding weet iemand waarom hij niet echt reageert op mijn choke als hij koud is , hij start beter zonder choke en een beetje gas geven
Dat betekend dat hij eerder je gasklep open moet zetten als je de choke open zet.
o oke subbit eerst veranderen dan thanxs
nu nog ????
grtzzz
Heb dezelfde probleem
Okè, ik mag niet veel verwachten van een 1.3 litertje dat 20 jaar oud is (1275cc Metro, 12HD16, carb).
In z'n z'n 2 met 15 km/h een drempel nemen, en vervolgens rustig gas geven (1/4), dan wilt-ie wel eens tegensputteren. Meestal moet ik 'm in z'n één zetten.
Zelf denk ik dat dit niet bij een flinke Mini motor hoort. Mogelijk is het mengsel te arm, of te rijk. Even kijken naar de gasnaald dus.
- Hoe zie ik welke bougies op volgorde ontsteken?
- Hoe verander ik de stand van de gasnaald?
- Mogelijke opties om optimale vermogen eruit te knijpen?
Hmmz. Bij controle bleken de wielen op 1.4 bar te zitten, ff tot 2.0 bar bijgedaan.
.
En als ik me niet vergis, lijkt hij ietwat soepeler van z'n plek te gaan.
begin eens met gewoon fatsoendelijk onderhoud, dat scheelt al veel...
je kan nu op veel plaatsen roepen dat ie niet vooruit wil, maar je kan pas gaan tunen als de basis 100% is. pas dan kan je een verschil goed merken.
In principe staat alles over het sneller maken van je blok beschreven hier op het forum, zoek eens op Tunen en je komt een heel eind.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.