Na een succesvolle draagarm - en remklauw revisie durf ik nu eindelijk ook het stuurhuis aan.Is er iemand die hier nog goede tips voor heeft?
Werk-volgorde,krikpunten e.d.?
Alvast bedankt!
Gijs
Volgens mij staat het wel duidelijk uitgelegd in de vraagbaak, verder weet ik geen tips , ja misschien stuurkogels verwijderen, dan kunnen ze niet beschadigen.
Ik kan je ook wel een gedeelte uit het haynes boek sturen over de besturing
Ik denk dat als je de search functie gebruikt, je ook op het forum een hoop info zal vinden over het vervangen van een stuurhuis.
Is ook niet echt moelijk hoor, motorsteunen voor los, achteraan het subframe los maken.
Stuurhuisbevestiging binnen (4 moeren) losmaken en de stuurstang onder aan de stuurkolom losmaken.
Dan de krik onder je carrosserie zetten en je het subframe blijft staan en de carrosserie gaat omhoog.
Op die manier krij je ruimte genoeg om het stuurhuis via links eruit te halen...
niet het subframe loshalen, rene?
Cheers,
Wouter
Volgens mij bedoelt rene dat juist, misschien iets krom geschreven, maar de term opkrikken en je subframe blijft staan zegt mij in ieder geval genoeg.
Groet ron
Nog niet zo heel lang geleden gedaan bij een Mini uit 1968 en daar zijn heel wat niet zo heel nette woorden gevallen.
Niet aan te raden wanneer je het alleen moet doen. Vooral de beugeltjes om het stuurhuis terugzetten is vreselijk.
Dennis
@snarfvz ; Thanx mate,maar die had ik reeds
Verder heb ik best wat rondgezocht op het forum maar heb ik geen handige tips kunnen vinden.Alleen de melding van het naar links verwijderen van het stuurhuis kan al zeer waardevol zijn als je even niet op zit te letten.
De werkvolgorde zoals hier boven beschreven lijkt mij vrij duidelijk.Zijn er tijdens de de-constructie nog punten die voor het gemak meteen maar beter even vervangen kunnen worden?
als je toch bezig bent, vervang dan meteen de subframe rubbers, waar je carosserie met het subframe verbonden zit.
Als je hier nooit meer last van wil hebben, en wat meer trilling in de auto geen probleem vindt, neem dan de solids. Daar zit geen rubber tussen.
Cheers,
Wouter
Wouter schreef: niet het subframe loshalen, rene?Wouter
Klopt Wouter... dat stukje was ik vergeten maar zoals Ayla aangaf.. het bleek wel uit de rest van het verhaal...
[size=75:23qhsqrh][topics samengevoegd - Crispy][/size:23qhsqrh]
Ik heb een mini van 1991 ik moet hiervan het stuurhuis + de hoes vervangen.
Weet iemand of dit makkelijk te doen is en wat het ongeveer kan gaan kosten??
Stuurhuis kost nieuw iets van 100 euro en dan zitten er nieuwe hoezen op. Uitlijnen na montage iets van 60 euro.
Het probleem zit in de montage, want dat is niet zo simpel en kost wel een paar uurtjes werk. De uiteindelijke prijs hangt dus af van het feit of je het zelf kunt of het moet uitbesteden.
Prijs bij zelfdoen dus 160 euro, bij uitbesteden ga ik uit van drie uur werk tegen werkplaatstarief van 50 euro, totaal dan 310 euro, maar ik denk meer.
Dennis
Bedankt voor je reactie.
Ik heb 2 monteurs maar die zijn niet bekend met mini.
Kun je ongeveer uitleggen hoe het zit bij een mini?
In het kort:
Wielen eraf, stuurkogels los, stuurkolom los, vloermatten terugslaan en de vier moeren die de u-bouten van het stuurhuis vasthouden losdraaien, subframe laten zakken om ruimte te krijgen, stuurhuis eruit manouvreren.
Is er iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe of vergeten ben?
ik heb het complete stuurhuis verwijderd. en alle bouten los zoals beschreven in Theo zijn overzicht. nu is de stuurkolom uit 2 delen maar ik krijg het binnenste deel met geen mogelijkheid los klopt toch dat als bout 4 los is in theo's overzicht dat ik hem bij de pedalen los moet kunnen krijgen? iemand een idee? tis namelijk het laatste voordat ik de koets kan tillen
alvast bedankt
Als dat boutje los is, dan zou je het stuurkolom op moeten kunnen tillen. De stuurkolom zit aan de bovenzijde ook nog vast met een boutje. Dit is net onder de dashrand. Dat is bij boutje nr 2.
je kan een fuseevork tussen je koets en je stuurhuis meppen om de stuurstang heen aan de buitenzijde...
ook kan de stuurstang ongelooflijk vast zitten aan het stuurhuis, spuit de plaats van de bout bij de pedalen in met een roestoplosser/ kruipolie zoals imal.
boutje 2 is ook al los bengeltje alles is eigenlijk los.
Redflame bedoel je met de buitenkant in de motorruimte of bij de pedalen? ik kan me namelijk wel voorstellen dat het vastgeroest is ik ga dat ook zeker proberen moet alleen even me handen rust geven want alles ging los (vel)maar geen stuurkolom hahaha
in de motorruimte bedoel ik dan.
verder met een breekijzer de naad waar de bout doorheen zat bij de padalen weer openbuigen...
thanx redflame ga het komende week ffies proberen zal wel gaan lukken nu dan kan de koets eraf en naar de lasser en straler en spuiter pfffffffffffffff kosten kosten kosten hahahahaha
gr
Idd even een paar dagen goed ingespoten met wd40 en nu was het vrij vlot gebeurd.
Even de as tegenhouden met een breekijzer en met je knieen het stuur naar je toe halen, het was net een kabouter plop zei die en hij was los.
Nu is alles eruit inclusief voorsubframe met motorblok, alleen nog even wat van het schutbord verwijderen en hij kan naar de straler lasser en spuiter.
bedankt allemaal!!!!
Ok...nu moet ik dit:
Van dit zien de verwijderen:
Hoe? ( dus niet de beugel van foto 1 )
De rest is al weg.
Dit is een van de laatste handelingen...dan klaarmaken om naar de straler toe te gaan.
Red Flame schreef: je kan een fuseevork tussen je koets en je stuurhuis meppen om de stuurstang heen aan de buitenzijde...
ook kan de stuurstang ongelooflijk vast zitten aan het stuurhuis, spuit de plaats van de bout bij de pedalen in met een roestoplosser/ kruipolie zoals imal.
Dus maw...je kunt `m er zo uittrekken ( als ie niet vast zit )
klopt.. als je alle bouten eraf hebt kun je hem er zo aftrekken.. suc6
Ik heb al gezocht maar ik kwam nergens tegen hoe ik tijdens het demonteren dit probleem moet oplossen.
Alles heb ik los liggen alleen nou krijg ik me stuurhuis niet van die stang waar je stuur op zit af.
Ik krijg hem niet van die vertanding af, hoe moet ik dit doen ? Alles heb ik los gedraaid maar hij blijft op die vertanding hangen en ik loop al te wroeten en te bewegen maar hij blijft hangen.
boutje 4 er helemaal uithalen ..
desnoods het klemmende deel (waar dat boutje in zit) uitelkaar wrikken (schroevedraaier of beitel) .. dan moet 'ie er af komen
succes,
Theo van den Bogaard
en een beetje WD40 laten inweken helpt ook wel eens als de boel verroest is...
Na een succesvolle draagarm - en remklauw revisie durf ik nu eindelijk ook het stuurhuis aan.Is er iemand die hier nog goede tips voor heeft?
Werk-volgorde,krikpunten e.d.?
Alvast bedankt!
Gijs
Volgens mij staat het wel duidelijk uitgelegd in de vraagbaak, verder weet ik geen tips , ja misschien stuurkogels verwijderen, dan kunnen ze niet beschadigen.
Ik kan je ook wel een gedeelte uit het haynes boek sturen over de besturing
Ik denk dat als je de search functie gebruikt, je ook op het forum een hoop info zal vinden over het vervangen van een stuurhuis.
Is ook niet echt moelijk hoor, motorsteunen voor los, achteraan het subframe los maken.
Stuurhuisbevestiging binnen (4 moeren) losmaken en de stuurstang onder aan de stuurkolom losmaken.
Dan de krik onder je carrosserie zetten en je het subframe blijft staan en de carrosserie gaat omhoog.
Op die manier krij je ruimte genoeg om het stuurhuis via links eruit te halen...
niet het subframe loshalen, rene?
Cheers,
Wouter
Volgens mij bedoelt rene dat juist, misschien iets krom geschreven, maar de term opkrikken en je subframe blijft staan zegt mij in ieder geval genoeg.
Groet ron
Nog niet zo heel lang geleden gedaan bij een Mini uit 1968 en daar zijn heel wat niet zo heel nette woorden gevallen.
Niet aan te raden wanneer je het alleen moet doen. Vooral de beugeltjes om het stuurhuis terugzetten is vreselijk.
Dennis
@snarfvz ; Thanx mate,maar die had ik reeds
Verder heb ik best wat rondgezocht op het forum maar heb ik geen handige tips kunnen vinden.Alleen de melding van het naar links verwijderen van het stuurhuis kan al zeer waardevol zijn als je even niet op zit te letten.
De werkvolgorde zoals hier boven beschreven lijkt mij vrij duidelijk.Zijn er tijdens de de-constructie nog punten die voor het gemak meteen maar beter even vervangen kunnen worden?
als je toch bezig bent, vervang dan meteen de subframe rubbers, waar je carosserie met het subframe verbonden zit.
Als je hier nooit meer last van wil hebben, en wat meer trilling in de auto geen probleem vindt, neem dan de solids. Daar zit geen rubber tussen.
Cheers,
Wouter
Wouter schreef:

niet het subframe loshalen, rene?Wouter
Klopt Wouter... dat stukje was ik vergeten maar zoals Ayla aangaf.. het bleek wel uit de rest van het verhaal...
[size=75:23qhsqrh][topics samengevoegd - Crispy][/size:23qhsqrh]
Ik heb een mini van 1991 ik moet hiervan het stuurhuis + de hoes vervangen.
Weet iemand of dit makkelijk te doen is en wat het ongeveer kan gaan kosten??
Stuurhuis kost nieuw iets van 100 euro en dan zitten er nieuwe hoezen op. Uitlijnen na montage iets van 60 euro.
Het probleem zit in de montage, want dat is niet zo simpel en kost wel een paar uurtjes werk. De uiteindelijke prijs hangt dus af van het feit of je het zelf kunt of het moet uitbesteden.
Prijs bij zelfdoen dus 160 euro, bij uitbesteden ga ik uit van drie uur werk tegen werkplaatstarief van 50 euro, totaal dan 310 euro, maar ik denk meer.
Dennis
Bedankt voor je reactie.
Ik heb 2 monteurs maar die zijn niet bekend met mini.
Kun je ongeveer uitleggen hoe het zit bij een mini?
In het kort:
Wielen eraf, stuurkogels los, stuurkolom los, vloermatten terugslaan en de vier moeren die de u-bouten van het stuurhuis vasthouden losdraaien, subframe laten zakken om ruimte te krijgen, stuurhuis eruit manouvreren.
Monteren in omgekeerde volgorde.
Dennis
zei ook (in het engels) de manual:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/steering/4.htm
HTH,
Theo van den Bogaard
Hallo,
Is er iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe of vergeten ben?
ik heb het complete stuurhuis verwijderd. en alle bouten los zoals beschreven in Theo zijn overzicht. nu is de stuurkolom uit 2 delen maar ik krijg het binnenste deel met geen mogelijkheid los klopt toch dat als bout 4 los is in theo's overzicht dat ik hem bij de pedalen los moet kunnen krijgen? iemand een idee? tis namelijk het laatste voordat ik de koets kan tillen
alvast bedankt
Als dat boutje los is, dan zou je het stuurkolom op moeten kunnen tillen. De stuurkolom zit aan de bovenzijde ook nog vast met een boutje. Dit is net onder de dashrand. Dat is bij boutje nr 2.
je kan een fuseevork tussen je koets en je stuurhuis meppen om de stuurstang heen aan de buitenzijde...
ook kan de stuurstang ongelooflijk vast zitten aan het stuurhuis, spuit de plaats van de bout bij de pedalen in met een roestoplosser/ kruipolie zoals imal.
boutje 2 is ook al los bengeltje alles is eigenlijk los.
Redflame bedoel je met de buitenkant in de motorruimte of bij de pedalen? ik kan me namelijk wel voorstellen dat het vastgeroest is ik ga dat ook zeker proberen moet alleen even me handen rust geven want alles ging los (vel)maar geen stuurkolom hahaha
in de motorruimte bedoel ik dan.
verder met een breekijzer de naad waar de bout doorheen zat bij de padalen weer openbuigen...
thanx redflame ga het komende week ffies proberen zal wel gaan lukken nu dan kan de koets eraf en naar de lasser en straler en spuiter pfffffffffffffff kosten kosten kosten hahahahaha
gr
Idd even een paar dagen goed ingespoten met wd40 en nu was het vrij vlot gebeurd.
Even de as tegenhouden met een breekijzer en met je knieen het stuur naar je toe halen, het was net een kabouter plop zei die en hij was los.
Nu is alles eruit inclusief voorsubframe met motorblok, alleen nog even wat van het schutbord verwijderen en hij kan naar de straler lasser en spuiter.
bedankt allemaal!!!!
Ok...nu moet ik dit:


)
Van dit zien de verwijderen:
Hoe? ( dus niet de beugel van foto 1
De rest is al weg.
Dit is een van de laatste handelingen...dan klaarmaken om naar de straler toe te gaan.
Red Flame schreef:
je kan een fuseevork tussen je koets en je stuurhuis meppen om de stuurstang heen aan de buitenzijde...
ook kan de stuurstang ongelooflijk vast zitten aan het stuurhuis, spuit de plaats van de bout bij de pedalen in met een roestoplosser/ kruipolie zoals imal.
Dus maw...je kunt `m er zo uittrekken ( als ie niet vast zit )
klopt.. als je alle bouten eraf hebt kun je hem er zo aftrekken.. suc6
Jaapio
[size=85:2102nbp6][topics samengevoegd - Crispy][/size:2102nbp6]
Mannen!
Ik heb al gezocht maar ik kwam nergens tegen hoe ik tijdens het demonteren dit probleem moet oplossen.
Alles heb ik los liggen alleen nou krijg ik me stuurhuis niet van die stang waar je stuur op zit af.
Ik krijg hem niet van die vertanding af, hoe moet ik dit doen ? Alles heb ik los gedraaid maar hij blijft op die vertanding hangen en ik loop al te wroeten en te bewegen maar hij blijft hangen.
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/st ... column.gif
boutje 4 er helemaal uithalen ..
desnoods het klemmende deel (waar dat boutje in zit) uitelkaar wrikken (schroevedraaier of beitel) .. dan moet 'ie er af komen
succes,
Theo van den Bogaard
en een beetje WD40 laten inweken helpt ook wel eens als de boel verroest is...
Je moet ingelogd zijn om te reageren.