Naar aanleiding van dit topic heb ik een vraagje. Ik heb een oud 1300-blok staan waar ik nog mee aan het hobby-en ben voordat ie erin gaat, even kijken of ik nog rare dingen tegenkom. Nu is dit een A-blok (niet A+) en dit heeft ander distributiespul, zonder kettingspanner en ook met een kleiner distributiedeksel. Er is ooit een duplex-ketting op gezet, en nu vraag ik me af hoe lang je zonder kettingspanner met zo'n ketting kan doen voordat hij vervangen moet worden. Een kettingspanner zorgt ervoor dat wanneer de ketting slijt en langer wordt, de ketting niet over de tandwielen heen gaat slippen of extra slijtage aan de tandwielen veroorzaakt. Maar zonder kettingspanner gaat dit dus niet en ik vroeg me af hoe goed of slecht dit is. En een losse duplex-set elke zoveel duizend km is niet echt praktisch (of goedkoop ).
(ik heb (nog) geen ervaring met duplex kettingen .. bij Mini's :)" title="Evil" /> )
groetjes,
Theo van den Bogaard
daar kan je heel lang mee doen. als hij over de tanden zou slippen dus een tand verspringen dan is de handel zover versleten dat je vantevoren al een behoorlijke herrie heb gehoord en de motor zal ook niet meer naar behoren lopen .de timing van de nokkenas en de krukas zal dan vantevoren al dusdanig slecht zijn dat de moter niet goed loopt. om een enkele ketting te vervangen door een duplex moet men 2 boutjes achter het krukas tandwiel vervangen door verzonken schroeven omdat zij anders aanlopen .in het distributie deksel moet een randje worden weggehaald om aanlopen te voorkomen.op een a moter is ook een kettingspanner te bouwen maar dan moeten er een paar gaatjes worden geboord en draad worden getapt.een andere achterplaat en deksel worden gemonteerd .
knutsel schreef: om een enkele ketting te vervangen door een duplex moet men 2 boutjes achter het krukas tandwiel vervangen door verzonken schroeven omdat zij anders aanlopen .in het distributie deksel moet een randje worden weggehaald om aanlopen te voorkomen.
bedankt, deze info zocht ik nog..
Vraag van MiniJoey aan dit topic toegevoegd. Hier gaat het namelijk specifiek over een duplex distributieketting en niet over een 'enkele'.
hoever moeten die schroeven eigenlijk verzonken zijn?
De mijne zijn nu alsvolgt:
Is dit goed, of moet de schroef echt helemaal in de plaat verzinken??
netjes verzonken is het wel
ik heb samen met dennis alleen de bestande boutjes afgeslepen tot het paste.
wel kort voor je sleutel, maar beetje locktight doet wonderen..
ik zou zeggen al;s het past en je heb 1mm speling is het voldoende
Ik zou nog iets dieper gaan. Je kunt bijna heel de kop verzinken in de plaat.
Als je inderdaad de bouten met verzonken kop hebt zou ik ze helemaal vlak laten lopen met de plaat. Heb je die bouten niet, dan gaat het zoals Hanz zegt ook uitstekend.
Dennis
waar zijn die verzonken boutjes tekoop, of zijn ze opgetapt naar M draad
Naar aanleiding van dit topic heb ik een vraagje. Ik heb een oud 1300-blok staan waar ik nog mee aan het hobby-en ben voordat ie erin gaat, even kijken of ik nog rare dingen tegenkom. Nu is dit een A-blok (niet A+) en dit heeft ander distributiespul, zonder kettingspanner en ook met een kleiner distributiedeksel. Er is ooit een duplex-ketting op gezet, en nu vraag ik me af hoe lang je zonder kettingspanner met zo'n ketting kan doen voordat hij vervangen moet worden. Een kettingspanner zorgt ervoor dat wanneer de ketting slijt en langer wordt, de ketting niet over de tandwielen heen gaat slippen of extra slijtage aan de tandwielen veroorzaakt. Maar zonder kettingspanner gaat dit dus niet en ik vroeg me af hoe goed of slecht dit is. En een losse duplex-set elke zoveel duizend km is niet echt praktisch (of goedkoop
).
Ik hoor graag ervaringen of adviezen.
Met vriendelijke groet,
Erik
.. zie ook het commentaar bij:
:)" title="Evil" /> )
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35126
(ik heb (nog) geen ervaring met duplex kettingen .. bij Mini's
groetjes,
Theo van den Bogaard
daar kan je heel lang mee doen. als hij over de tanden zou slippen dus een tand verspringen dan is de handel zover versleten dat je vantevoren al een behoorlijke herrie heb gehoord en de motor zal ook niet meer naar behoren lopen .de timing van de nokkenas en de krukas zal dan vantevoren al dusdanig slecht zijn dat de moter niet goed loopt. om een enkele ketting te vervangen door een duplex moet men 2 boutjes achter het krukas tandwiel vervangen door verzonken schroeven omdat zij anders aanlopen .in het distributie deksel moet een randje worden weggehaald om aanlopen te voorkomen.op een a moter is ook een kettingspanner te bouwen maar dan moeten er een paar gaatjes worden geboord en draad worden getapt.een andere achterplaat en deksel worden gemonteerd .
knutsel schreef:
om een enkele ketting te vervangen door een duplex moet men 2 boutjes achter het krukas tandwiel vervangen door verzonken schroeven omdat zij anders aanlopen .in het distributie deksel moet een randje worden weggehaald om aanlopen te voorkomen.
bedankt, deze info zocht ik nog..
Vraag van MiniJoey aan dit topic toegevoegd. Hier gaat het namelijk specifiek over een duplex distributieketting en niet over een 'enkele'.
hoever moeten die schroeven eigenlijk verzonken zijn?

De mijne zijn nu alsvolgt:
Is dit goed, of moet de schroef echt helemaal in de plaat verzinken??
netjes verzonken is het wel
ik heb samen met dennis alleen de bestande boutjes afgeslepen tot het paste.
wel kort voor je sleutel, maar beetje locktight doet wonderen..
ik zou zeggen al;s het past en je heb 1mm speling is het voldoende
Ik zou nog iets dieper gaan. Je kunt bijna heel de kop verzinken in de plaat.
Als je inderdaad de bouten met verzonken kop hebt zou ik ze helemaal vlak laten lopen met de plaat. Heb je die bouten niet, dan gaat het zoals Hanz zegt ook uitstekend.
Dennis
waar zijn die verzonken boutjes tekoop, of zijn ze opgetapt naar M draad
onderdeelnummer: AEA687
volgens:
http://www.minimania.com/web/item/C-AJJ ... Detail.cfm
de betere mini-specialist zou ze los moeten hebben ...
HTH,
Theo van den Bogaard
Ik heb het al opgelost met de boutjes om je achtertrom op zijn plek te houden, was de zelfde maat alleen even inkorten
Je moet ingelogd zijn om te reageren.