Ik heb geen einddemper op mijn Mini zitten. Mooi geluid, maar toch iets te hard. Nu wil ik een einddemper gaan kopen. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een large bore en een small bore. Ik neem aan dat het om de diameter gaat, maar weet iemand misschien de maten (doorsnee)??
Hier ben ik ook eigenlijk behoorlijk naar benieuwd. Ik zou denken dat het iets te maken heeft met diameter pijpen...ik zal wel abuis zitten. Ik kon het ook nergens direct duidelijk vinden.
bedank alvast...
thijmen
je zou idd haast zeggen da t da de diameter van de pijp is maar ik denk nie da het uitmaakt voor het geluid en da er heus wel verloopstukjes voor zijn
Volgens mij zit het zo:
small bore: 1,375 inch buitendiameter; 1,25" binnendiameter
standard bore: 1,75" buitendiameter; 1,625" binnendiameter (Bijvoorbeeld RC40)
big/large bore: 1,875" buitendiameter; 1,75"
Dit zijn de maten voor uitlaten/einddempers. Voor bijvoorbeeld een LCB zal het weer anders zijn. Een en ander moet toch in elkaar passen. Zo zal een large bore LCB een buitendiameter hebben van 2" en een binnendiameter van 1,875", zodat een large bore uitlaat met een buitendiameter van 1,875 hierin past.
Pin me niet vast op deze maten, hopelijk is het goed. Aanvullingen, verbeteringen en correcties zijn dus wenselijk.
Gr, Thomas
Ik denk dat Thomas wel gelijk heeft, ik heb de maten even niet bij de hand. In iedere minicentre catalogus kun je de maten zelf wel terugvinden. Wat belangrijker is, is dat de effectiviteit van het uitlaatsysteem gekoppeld is aan de setup en de cilinderinhoud van het motorblok. Een standaard 1000 blok is gewoon small bore. Big bore klinkt wel stoer maar heeft wellicht alleen een beetje effect bij een 1300.
Groet, Jos.
Sterker nog, te groot kan negatief werken. Heel recent heeft hier nog een en topic over gelopen, maar ik kan het niet vinden
hier wordt gesuggereerd dat een big bore voor race mini's is die meer dan 100 pk hebben.......
Dat topic bedoel ik. Daar staat ook dat small/medium/large bore bij eindpijpen ook vaak slaat op alleen het eindstukje, dus de looks. Het is met name belangrijk dat het spruitstuk een goed formaat heeft. Of het stuk van de eindpijp van LCB naar demper erg belangrijk is vraag ik me eigenlijk af.
Over het algemeen is het net wat men mooi vind...Neem de inlaat....eh anders ..
Mijn blok een 1380 stage 5 kop 286 kent sp heeft een MG Metro inlaatspruitstuk en een HIF 44 carburateur deze heeft een binnen diameter van 1.75 hiermee is het goed toeven...de uitlaat meet eveneens 1.75 de RC40 hiermee produceer ik 110 pk aan de wielen wat ergens rond de 130(?) pk ligt.
Dus een grote diameter zegt niet altijd wat het is belangrijker dat je een goede uitlaatgas snelheid behoud en deze niet te langzaam wordt in de BIG BORE uitlaat en zonder wervelingen...
eigenlijk net zo iets als wat kost je meer kracht om de auto in beweging te krijgen of versnellen als de wielen iets draaien.....
Rich
Zie dus dat andere topic
[size=75:38jf246l][topics samengevoegd - Crispy][/size:38jf246l]
Gezocht, maar niet gevonden.
Ik zit een beetje in de knoop met de maat van een uitlaatsysteem.
Ik heb afgelopen weekend een stage 1 setje (zonder uitlaatsysteem, omdat ik een goede einddemper al had) gemonteerd voor mijn 1000tje. Bij een mini garage een link pijp van de spaghetti uitlaat naar de einddemper gekocht. Deze pijp paste perfect op de LCB, maar mijn (Janspeed) einddemper niet (die was te klein).
Mijn vraag nu, welke maten zijn er allemaal? Ik lees op veel engelse sites de termen, small bore, standard bore, large bore, big bore.
Mijn einddemper is waarschijnlijk een small bore. Die paste namelijk op de originele uitlaat. De LCB en linkpijp is 1 3/4" en had ergens gezien dat dat dan een standard bore zou zijn. Maar ik kan nergens einddempers vinden met de aanduiding standard bore. Alleen large bore, big bore of small bore?
Ik zat zelf te denken aan een Playmini einddemper met link pijp. Dat zou een large bore zijn. Maar gaat dit op mijn spaghetti uitlaat passen?
koop een verloop-mofje bij de automaterialenzaak, ben je een stuk goedkoper uit dan een nieuwe demper...
We hebben nu zelf een verloop gemaakt. Een verloopje kopen kan. Maar deze is waarschijnlijk te kort en haalt het niet van de linkpijp naar de einddemper (zit zo'n 18 cm tussen).
Ander uitlaatsysteem met passende aansluiting lijkt mij voor een betere afvoer van de uitlaatgassen te zorgen. En kan mijn einddemper natuurlijk verkopen, die is nog als nieuw
Maar zou ook nog graag willen weten hoe het precies zit met die maat aanduidingen. Kom er niet echt uit.
RC40 past op een 1 3/4 inch LCB en linkpijp. 40 staat voor 40 mm wat weer overeenkomt met 1 3/4 inch. Waarschijnlijk is de pk-winst door de flowbeperking die je huidige demper oplevert verwaarloosbaar.
Ik heb je topic aan een bestaand topic gehangen, lees het even door.
Marco schreef: Gezocht, maar niet gevonden.
Blijven zoeken in dit geval zoektermen: "maten uitlaat"
Ken23,
Bij de aanschaf van mijn stage 1 setje heb ik de artikelen over uitlaten doorgeworsteld op [een engelse minisite]. De big bore uitlaat werd alleen geadviseerd bij voor races geprepareerde Mini's. De motor heeft voor gewoon gebruik bepaalde tegendruk nodig. Die wordt bepaald door de uitlaat diameter. Voor wegmini's is de small bore aan te raden met een diameter tot 1.25 inch. Voor een eindstuk zal het mogelijk niet veel uitmaken maar je zou een verandering in loopcultuur kunnen krijgen.
maakt het echt uit voor de motor(1000cc en zonder andere atributen) als je een big bore uitlaat met verloopstuk naar small bore en 1 rechte(3,7cm?) pijp totaan de katalysator maakt?
Ik heb namelijk een mooie peco twin uitlaat gekocht en kom er nu pas achter dat het een big bore is Wel zat er al een verloopstuk op naar die kleinere diameter.
Uit een eerdere reactie van Eelke lijkt het erop dat het meer om het gebeuren voor de uitlaat te gaan (qua diameter enzo),en het oude topic bestaat niet meer....
Kortom,kan het kwaad om deze uitlaat te monteren?
*ik hoop van niet*
Grt,Splinter
niemand?
ik heb nl. een afspraak bij een garage woensdag om hem eronder te zetten,maar als het kwaad kan laat ik die vervallen...
ps. ik bedoelde het oude linkje op pagina 1...
Even herhaling van de feiten. Je hebt een 1000cc. Daar zit al een deel van een Big-Bore uitlaat op. Dit van het blok naar beneden. Daar heeft hij een verloopstuk naar een Small-Bore. Van dat verloopstuk wil je weer naar Big-Bore??
nee sorry,misschien leg ik het fout uit.
Ik heb een standaart 998cc motortje met alles wat daarbij hoort ook standaard.
Nu heb ik een uitlaat gevonden die ik graag wilde,alleen na aanschaf kwam ik er via wat speurwerk achter dat het een big bore peco is.
Het verschil tussen de verschillende bore's zit dacht ik in de diameter van de inlaat op de peco.
Nu zit er op deze uitlaat een verloopje gelast met een kleinere diameter nl.3.7cm(buitenmaat).
De rechte tussen-pijp die hier overheen schuift is 4.2cm(buitenmaat).
De pijp die nu na m'n katalysator komt is ook 3.7cm(buitenmaat).
naar mijn idee past dit dus allemaal over en in elkaar.
Ik wil dus na de katalysator de rechte pijp zetten en daar achter de peco...
Maar kan dit nou eigenlijk of help ik dan de motor naar z'n moer? (of iets anders)
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is....
Groetjes Splinter
Dit zou in mijn ogen gewoon moeten kunnen.
Volgens mij heb jij alleen geen kat onder de mini liggen. Dat is gewoon een demper. Een 1000cc is, naar mijn weten, nooit met een kat geleverd.
Wat je zou moeten doen is de binnenmaat van je nieuwe demper meten. Als die 3.7cm is dan kun je de pijp gewoon monteren.
Ik heb op mijn 1000cc ook een complete uitlaat voor een 1300 gehad. Geen problemen ondervonden hoor. Daarnaast rijden de mini's standaard met 2 dempers en dat levert ook geen problemen op.
Small Bore: 848cc, 948cc (non-Mini), 997cc, 998cc, 1098cc
Large Bore: 970cc, 1071cc, 1275cc
he? nou snap ik er niks meer van
op de site van rdw staat mini 1000 E K9 met inhoud van 998cc... die K9 staat toch voor katalysator?
dat is toch B op dit plaatje?
of is dit alleen een demper?
sorry beetje offtopic
En 998cc staat dan weer bij de small bore(zie mini4ever)
Dus in principe kan het allemaal wel?Omdat er eerder van werveling in de uitlaat en drukverlies werd gesproken.
of zie ik nou iets verkeerd
Nou, het verhaal ging nu meer over uitlaten. Daar heb je small en [u:xsxinsn1]big[/u:xsxinsn1] bore in. Maar mijn reactie komt daarvan dat je small en [u:xsxinsn1]large[/u:xsxinsn1] bore hebt voor motoren en dat slaat dan op de diameter van de cylinders. E.e.a. is niet helemaal rechtstreeks met elkaar gekoppeld want een flink getunede 998cc moet een uitlaat hebben met een wat grotere diameter om voldoende flow te hebben...
Met die werveling valt het wel mee. Ook met het drukverlies.
Jij wilt voor alleen het achterste deel de pijp deel vervangen. Dat moet geen probleem zijn. Als je de koppeling tussen de 2 delen maar zo kort mogelijk maakt. Het deel van 4,2cm dus zo klein mogelijk te maken.
Ik weet niet of je die demper wilt houden??
@Splinter: ja, B is een katalysator(tje) .. maar die mag je ook weglaten (zolang je bij de APK maar aan de goede CO komt)
Het vervangen van het laatste stuk pijp en de einddemper zal waarschijnlijk wel een beetje verschil maken, maar dat zou m.i. met afstellen goed moeten komen (als je het al merkt)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ok,nou is het mij helemaal duidelijk
Ik ga het eerst maar eens proberen met het katalysator(tje) ertussen en zien wat voor geluid hij dan maakt De kat. kan er altijd nog tussenuit,en als ik die laat zitten verklein ik ook de koppeling erna het meest.
Ik heb een standaard Mini 1000 Jet Black, en heb 2 weken terug een nieuw uitlaatsysteem gekocht.
LCB, inlaatspruitstuk, en een 2 inch sportuitlaat-->midden systeem, enkele pijp (word morgen onder de Mini gemonteerd)
De man van de garage zij dat deze uitlaat eigenlijk te dik is voor een 1000, waardoor de Mini waarschijnlijk iets minder trekt (door drukverschil)
Dus ben ik wezen zoeken en kwam ik dit topic tegen
Weet iemand misschien of die 2 inch uitlaat er gewoon onder kan??
grt Stefan
Verplaatst uit Standaard Techniek
(was eerder blijkbaar aan de aandacht ontsnapt...)
_mini_cooper_ schreef: Weet iemand misschien of die 2 inch uitlaat er gewoon onder kan??
ja dat kan er zonder problemen onder
ik heb er nu ook een 2 inch pijp onder hangen.
of het zinvol is is een 2e.
ik ga voor een medium bore maniflow pijp onde rherrie wat in te perken....
oke
dan kan ik weer rustig ademhalen
Het zal denk ik wel mooi geluid maken onder mn 1000tje, en wat meer benzine verbruiken?
thnx
grt Stefan
ik had deze uitlaat ook toen de 1000 er nog inzat, maar echt veel meer verbruiken deed ie niet
ik heb ook een hele stage 1 kit erop gezet dus daar kan het ook aan liggen...
mooi geluid maakt het zeker!
Waarom niet een maniflow/rc40 set-up? ga je er qua prestatie ook op vooruit!
Okee klinkt goed allemaal
Ik had deze uitlaat toevallig gezien, en was een aanbieding voor 89 euro
En ik had deze uitlaat wel is eerder gehoord maar dan bij een 1300, en dat gaf toch een zwaar geluid :)" title="Evil" /> dus was meteen verkocht...(ook de prijs van 89 euro)
De Mini heb ik vanmiddag naar de garage gebracht, en misschien is ie morgen klaar dan zie en hoor ik wel
grt Stefan
zoo eindlijk zit de uitlaat eronder De rit van de garage naar huis (ongeveer 30 km) ging wel alleen moest ik de Mini heel lang van de monteur van (minicentrum) choken.Ook onderweg, de motor was al warm, maar als ik bij een stoplicht kwam, moest ik: of gas bij geven boven de 1500 toeren--> of de choke uitrekken (met choke uit haalde de motor 4000 rpm )anders slaat de Mini af is dit normaal bij een large bore uitlaat op een 1000cc?? en hoe kan ik dit verhelpen?
Voor de rest een mooi geluid en de Mini trok lkkr snel
grt Stefan
Heeft toch nog even geduurt dus dat eronder zetten
Wel lekker he zo'n geluid
of gas bij geven boven de 1500 toeren--> of de choke uitrekken (met choke uit haalde de motor 4000 rpm )anders slaat de Mini af is dit normaal bij een large bore uitlaat op een 1000cc??
Ik heb ook sinds een maand nu een big bore op m'n standaart 1000cc maar heb dit niet meegemaakt hoor Alles bleef hetzelfde,op het geluid na dan
Volgens mij doet de big bore niets aan de hoogte van stationer draaien
Oww,en mij werdt verteld dat je uitlaat nog wat voller gaat klinken naarmate je er wat langer mee reed,dusssssss
Groetjes Splinter
oke dan miss trekt het wel weer bij
Vanmorge toen ik naar school wilde gaan starte de Mini niet choke half uit, choke helemaal uit...niks had zin, hji sloeg gewoon niet aan.
Ik ben morgen vroeg klaar met school, dus de Mini breng ik even naar de minidealer.
Misschien komen de problemen omdat ik wel nog mijn standaard luchtfilter er op zitten (de kant bij dat ijzeren dekseltje is gewoon nog open )
Verder zit er een voorverwarmd inlaatspruitstuk in (is niet aangesloten, dus niet voorverwarmd)
En een LCB
Met optrekken lijkt het wel of er een TURBO op de Mini zit, bij lage toeren trekt ie niet zo goed, maar dan komt er opeens een energie stoot
Ik weet niet wat er mis is, maar hopelijk komt het weer goed
grt Stefan
Zoo ik heb net de Mini weer gehaald, en doet het weer goed
-de dynamo is vervangen (de accu werd niet goed bijgeladen)
-de bout van de rembekrachtiging op het inlaatspruikstuk zit er nu goed in (kwam valse lucht)
-caburateur is gereinigd
-motor afgesteld
-kleppen gesteld
-kleppendekselpakking vervangen (was er gelijk aan toe)
en verder...er komt echt een mooi kijhard geluid uit!! :)" title="Evil" /> boven de 4000 toeren lijkt het wel een v8 motor
grt Stefan
beetje off-topic
zo, net ff getankt..tot mijn schrik is het verbruik 1 op 9,2km
De standaard caburatuur naald zit er nog in, en als ik echt door wil trekke boven de 4000 toeren, stotterd de Mini (maar dit stotteren/inhouden is ook als ik 80 rij in zn 4), maar als ik het gas helemaal intrap, dan gaat ie wel langzaam.
Als ik de choke een stukje uittrek, dan rijd de Mini perfect (nergens last van, behalve het hoge brandstof verbruik)
is dit probleem op te lossen door een AAU naald er in te zetten?(aanbevolen als je stage 1 kit hebt)
nu rij ik eigenlijk bijna constant met de choke iets uitgetrokken zo word het wel erg duur rijden
grt Stefan
eerst een dikke pijp eronder en vervolgens zeuren dat ie onzuiniger rijdt?
dan had je de RC40 eronder moeten zetten.
in een 1000 zou dan 1 op 20 te halen zijn.
ik haal nu 1 op 10 of 11 oid ( not that i care) maar wel in een 1275.
1 op 9.2 in een 1000 is ronduit ZUIPEN :)" title="Evil" />
zit er geen lek in je brandstofleiding oid?
zit de carburateur er wel op of loopt de benzine direct van de pomp in je cylinders?
zet je carb eens een tipje rijker, das al beter dan met choke aan rijden de hele tijd.
hanz schreef: eerst een dikke pijp eronder en vervolgens zeuren dat ie onzuiniger rijdt?
dan had je de RC40 eronder moeten zetten.
in een 1000 zou dan 1 op 20 te halen zijn.
ik haal nu 1 op 10 of 11 oid ( not that i care) maar wel in een 1275.
1 op 9.2 in een 1000 is ronduit ZUIPEN :)" title="Evil" />
zit er geen lek in je brandstofleiding oid?
zit de carburateur er wel op of loopt de benzine direct van de pomp in je cylinders?
zet je carb eens een tipje rijker, das al beter dan met choke aan rijden de hele tijd.
Ik was in het oude jaar naar (minidealer) gereden, en ging kijken voor een uitlaatsysteem. Ik kwam de uitlaat tegen die er nu onder zit (big bore sportuitlaat). Deze uitlaat had ik wel is eerder bij deze (minidealer) gehoord, en was eigenlijk verkocht (was trouwens ook een aanbieding )De man van (minidealer) zij dat de uitlaat er gewoon onder kan, en dat er geen problemen waren.
Het verbruik was eerst (met orginele uitlaat) 1 op 15. En vergeleken met die 1 op 9,2 vind ik het wel een erg groot verschil..
Ik weet niet of er een lek in de leiding zit (ik heb de mini pas na de zomer gekocht nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald=1ste autootje )dus zoveel weet ik nog niet
Ik weet niet hoe ik de caburatuur rijker moet zetten, maar ik ga zo is kijken op het forum
Ik rij eigelijk bijna de hele weg met choke aan, misschien daardoor dat verbruik
en als ik nou zo een AAU naald erin laat zetten he, dan zou ik in principe de choke niet meer hoeven te gebruiken.
Dus alleen daardoor word de Mini al zuiniger
bedankt voor de reactie grt Stefan
Het verbruik was eerst (met orginele uitlaat) 1 op 15. En vergeleken met die 1 op 9,2 vind ik het wel een erg groot verschil..
Dat is inderdaad wel een erg groot verschil.
Bij mij liep hij eerst 1 op 15,en nu na montage van de big bore 1 op 13....
Das wel redelijk normaal denk ik,maar 1 op 9 is wel erg veel!
Groeten Splinter
gisteren had ik getankt, en het verbruik was nu 1 op 11,8 km al stukken beter.
En net ff naar de [minigarage] geweest, en hij heeft mij uitgelegt hoe ik hem kan afstellen (mengsel). Dus gelijk 3 slagen aan een boutje gedraaid (dus rijker) en nu kan ik gewoon weer goed rijden zonder de choke uit te trekken
Dus het verbruik zal wel omlaag gaan hoop ik
grt Stefan
Het verschil mag nooit zo groot zijn door het veranderen van het uitlaatsysteem.
Ik vind het erg raar, lees vreemd, dat het verbruik zo is toegenomen.
Winst heb je niet uit je blok gehaald, dus dat verlies zal ergens moeten blijven.
Begin toch ernstig te twijfelen aan de afstelling.
Misschien een domme vraag: Maar hoe zet je van een standaard SU de choke rijker?
Hoogstens de aanslag opschroeven lijkt mij. Maar dan fop je jezelf.
In plaats van de hendel in de Mini uit te trekken draai je de aanslag omhoog. Dus in wezen veranderd er dan niets en zal het verbruik hetzelfde blijven.
Mini Martin schreef: Het verschil mag nooit zo groot zijn door het veranderen van het uitlaatsysteem.
Ik vind het erg raar, lees vreemd, dat het verbruik zo is toegenomen.
Winst heb je niet uit je blok gehaald, dus dat verlies zal ergens moeten blijven.
Begin toch ernstig te twijfelen aan de afstelling.
Misschien een domme vraag: Maar hoe zet je van een standaard SU de choke rijker?
Hoogstens de aanslag opschroeven lijkt mij. Maar dan fop je jezelf.
In plaats van de hendel in de Mini uit te trekken draai je de aanslag omhoog. Dus in wezen veranderd er dan niets en zal het verbruik hetzelfde blijven.
Ik merk wel dat ik ''iets'' meer vermogen heb. Ik weet ook niet of de afstelling echt GOED is.. ik ben nog student maar ik weet niet hoe ik hem zelf af moet stellen. Bij het [minicentrum] waar ik de mini altijd breng, begin ik toch te twijfelen of hij er wel verstand van heeft, want moet steeds weer terug komen.
Hij heeft mij inderdaad gisteren uitgelegd hoe ik aan die aanslag moet draaien.
Volgens mij rijdt de Mini dan ook nog steeds op de choke nu ik dit hoor
Ik moet de Mini denk is laten afstellen door iemand die er WEL verstand van heeft.
De Mini rijdt nu gewoon goed hoor, alleen zuipt ie denk ik wat meer..
grt Stefan
Tja, je woont in Noord-Holland. Das wel een eindje tuffen. (ik woon net onder Rotterdam)
Maar ik heb hier op het forum de basis-afstelling voor je opgezocht.
Mocht je besluiten om te proberen om de Mini beter afgeregeld te krijgen en het lukt niet, dan kan je hier altijd op terug vallen.
Mocht het nu echt niet lukken en je mini rijdt wel, dan mag je gerust hier heen komen. Kijken we meteen de ontsteking e.d. ook even na.
Eventueel even uitproberen met een andere naald.
grt Martin
Mini Martin schreef: Tja, je woont in Noord-Holland. Das wel een eindje tuffen. (ik woon net onder Rotterdam)
Maar ik heb hier op het forum de basis-afstelling voor je opgezocht.
Mocht je besluiten om te proberen om de Mini beter afgeregeld te krijgen en het lukt niet, dan kan je hier altijd op terug vallen.
Mocht het nu echt niet lukken en je mini rijdt wel, dan mag je gerust hier heen komen. Kijken we meteen de ontsteking e.d. ook even na.
Eventueel even uitproberen met een andere naald.
grt Martin
Hallo Martin,
Ik heb dat topic wel is gezien alles staat wel goed beschreven alleen ik ben bang dat ik de afstelling ''verkloot'' als ik het zelf ga doen (nu is die redelijk goed, alleen verbruikt ie teveel benzine ) ook omdat de Mini anders afgestelt moet worde hoorde ik door de ''big bore'' uitlaat, omdat er een soort tegendruk is.
Ik heb vanmiddag die aanslag (wat ik moest proberen van het Minicentrum, dus eigenlijk de choke opdraaien) wat verdraaid, en loopt wel al wat beter bij hoge toeren. Bij lage toeren (stationair) hoor ik aan het geluid wat uit de uitlaat komt dat de Mini best wat benzine lust
Ik ga eerst nog een keertje tanken en het verbruik uitrekenen
Maar de motor is niet echt bepaald ''mooi'' afgesteld (ik denk toch dat het aan die naald ligt)
Het zou wel geweldig zijn als de Mini door een ervaren iemand kan worden afgesteld (en niet door zo een onervaren iemand van dat Minicentrum )...
bedankt voor de reactie,
grt Stefan
Wanneer je écht wilt dat je blokje perfect loopt, en daarbij ook lekker zuinig is, zul je hem toch echt op de testbank moeten afstellen.
Alleen dan weet je zeker dat hij écht goed is. Bij zelf afstellen zul je stoppen op het moment dat hij voor je gevoel lekker loopt. Elk stapje dat je daarna nog kunt verbeteren is niet meer voelbaar, alleen meetbaar op de rollen.
Het kost wat centjes, maar je bent van alle problemen af.
Testbank of rollenbank?
Daar zit nl wat verschil in.
Ik heb geen einddemper op mijn Mini zitten. Mooi geluid, maar toch iets te hard. Nu wil ik een einddemper gaan kopen. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een large bore en een small bore. Ik neem aan dat het om de diameter gaat, maar weet iemand misschien de maten (doorsnee)??
Hier ben ik ook eigenlijk behoorlijk naar benieuwd. Ik zou denken dat het iets te maken heeft met diameter pijpen...ik zal wel abuis zitten. Ik kon het ook nergens direct duidelijk vinden.
bedank alvast...
thijmen
je zou idd haast zeggen da t da de diameter van de pijp is maar ik denk nie da het uitmaakt voor het geluid en da er heus wel verloopstukjes voor zijn
Volgens mij zit het zo:
small bore: 1,375 inch buitendiameter; 1,25" binnendiameter
standard bore: 1,75" buitendiameter; 1,625" binnendiameter (Bijvoorbeeld RC40)
big/large bore: 1,875" buitendiameter; 1,75"
Dit zijn de maten voor uitlaten/einddempers. Voor bijvoorbeeld een LCB zal het weer anders zijn. Een en ander moet toch in elkaar passen. Zo zal een large bore LCB een buitendiameter hebben van 2" en een binnendiameter van 1,875", zodat een large bore uitlaat met een buitendiameter van 1,875 hierin past.
Pin me niet vast op deze maten, hopelijk is het goed. Aanvullingen, verbeteringen en correcties zijn dus wenselijk.
Gr, Thomas
Ik denk dat Thomas wel gelijk heeft, ik heb de maten even niet bij de hand. In iedere minicentre catalogus kun je de maten zelf wel terugvinden. Wat belangrijker is, is dat de effectiviteit van het uitlaatsysteem gekoppeld is aan de setup en de cilinderinhoud van het motorblok. Een standaard 1000 blok is gewoon small bore. Big bore klinkt wel stoer maar heeft wellicht alleen een beetje effect bij een 1300.
Groet, Jos.
Sterker nog, te groot kan negatief werken. Heel recent heeft hier nog een en topic over gelopen, maar ik kan het niet vinden
hier wordt gesuggereerd dat een big bore voor race mini's is die meer dan 100 pk hebben.......

http://www.minisevenclub.nl/index.php?c ... search.php
ik weet het ook niet
greetz Roel
Dat topic bedoel ik. Daar staat ook dat small/medium/large bore bij eindpijpen ook vaak slaat op alleen het eindstukje, dus de looks. Het is met name belangrijk dat het spruitstuk een goed formaat heeft. Of het stuk van de eindpijp van LCB naar demper erg belangrijk is vraag ik me eigenlijk af.
Over het algemeen is het net wat men mooi vind...Neem de inlaat....eh anders ..
Mijn blok een 1380 stage 5 kop 286 kent sp heeft een MG Metro inlaatspruitstuk en een HIF 44 carburateur deze heeft een binnen diameter van 1.75 hiermee is het goed toeven...de uitlaat meet eveneens 1.75 de RC40 hiermee produceer ik 110 pk aan de wielen wat ergens rond de 130(?) pk ligt.
Dus een grote diameter zegt niet altijd wat het is belangrijker dat je een goede uitlaatgas snelheid behoud en deze niet te langzaam wordt in de BIG BORE uitlaat en zonder wervelingen...
eigenlijk net zo iets als wat kost je meer kracht om de auto in beweging te krijgen of versnellen als de wielen iets draaien.....
Rich
Zie dus dat andere topic
[size=75:38jf246l][topics samengevoegd - Crispy][/size:38jf246l]
Gezocht, maar niet gevonden.
Ik zit een beetje in de knoop met de maat van een uitlaatsysteem.
Ik heb afgelopen weekend een stage 1 setje (zonder uitlaatsysteem, omdat ik een goede einddemper al had) gemonteerd voor mijn 1000tje. Bij een mini garage een link pijp van de spaghetti uitlaat naar de einddemper gekocht. Deze pijp paste perfect op de LCB, maar mijn (Janspeed) einddemper niet (die was te klein).
Mijn vraag nu, welke maten zijn er allemaal? Ik lees op veel engelse sites de termen, small bore, standard bore, large bore, big bore.
Mijn einddemper is waarschijnlijk een small bore. Die paste namelijk op de originele uitlaat. De LCB en linkpijp is 1 3/4" en had ergens gezien dat dat dan een standard bore zou zijn. Maar ik kan nergens einddempers vinden met de aanduiding standard bore. Alleen large bore, big bore of small bore?
Ik zat zelf te denken aan een Playmini einddemper met link pijp. Dat zou een large bore zijn. Maar gaat dit op mijn spaghetti uitlaat passen?
koop een verloop-mofje bij de automaterialenzaak, ben je een stuk goedkoper uit dan een nieuwe demper...
We hebben nu zelf een verloop gemaakt. Een verloopje kopen kan. Maar deze is waarschijnlijk te kort en haalt het niet van de linkpijp naar de einddemper (zit zo'n 18 cm tussen).
Ander uitlaatsysteem met passende aansluiting lijkt mij voor een betere afvoer van de uitlaatgassen te zorgen. En kan mijn einddemper natuurlijk verkopen, die is nog als nieuw
Maar zou ook nog graag willen weten hoe het precies zit met die maat aanduidingen. Kom er niet echt uit.
RC40 past op een 1 3/4 inch LCB en linkpijp. 40 staat voor 40 mm wat weer overeenkomt met 1 3/4 inch. Waarschijnlijk is de pk-winst door de flowbeperking die je huidige demper oplevert verwaarloosbaar.
Ik heb je topic aan een bestaand topic gehangen, lees het even door.
in dit geval zoektermen: "maten uitlaat"
Marco schreef:
Gezocht, maar niet gevonden.
Blijven zoeken
Ken23,

Bij de aanschaf van mijn stage 1 setje heb ik de artikelen over uitlaten doorgeworsteld op [een engelse minisite]. De big bore uitlaat werd alleen geadviseerd bij voor races geprepareerde Mini's. De motor heeft voor gewoon gebruik bepaalde tegendruk nodig. Die wordt bepaald door de uitlaat diameter. Voor wegmini's is de small bore aan te raden met een diameter tot 1.25 inch. Voor een eindstuk zal het mogelijk niet veel uitmaken maar je zou een verandering in loopcultuur kunnen krijgen.
Succes!
Erwin
[size=75:1epi9g6o][Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:1epi9g6o]
maakt het echt uit voor de motor(1000cc en zonder andere atributen) als je een big bore uitlaat met verloopstuk naar small bore en 1 rechte(3,7cm?) pijp totaan de katalysator maakt?
Wel zat er al een verloopstuk op naar die kleinere diameter.
Ik heb namelijk een mooie peco twin uitlaat gekocht en kom er nu pas achter dat het een big bore is
Uit een eerdere reactie van Eelke lijkt het erop dat het meer om het gebeuren voor de uitlaat te gaan (qua diameter enzo),en het oude topic bestaat niet meer....
Kortom,kan het kwaad om deze uitlaat te monteren?
*ik hoop van niet*
Grt,Splinter
niemand?
ik heb nl. een afspraak bij een garage woensdag om hem eronder te zetten,maar als het kwaad kan laat ik die vervallen...
ps. ik bedoelde het oude linkje op pagina 1...
Even herhaling van de feiten. Je hebt een 1000cc. Daar zit al een deel van een Big-Bore uitlaat op. Dit van het blok naar beneden. Daar heeft hij een verloopstuk naar een Small-Bore. Van dat verloopstuk wil je weer naar Big-Bore??
nee sorry,misschien leg ik het fout uit.
Ik heb een standaart 998cc motortje met alles wat daarbij hoort ook standaard.
Nu heb ik een uitlaat gevonden die ik graag wilde,alleen na aanschaf kwam ik er via wat speurwerk achter dat het een big bore peco is.
Het verschil tussen de verschillende bore's zit dacht ik in de diameter van de inlaat op de peco.
Nu zit er op deze uitlaat een verloopje gelast met een kleinere diameter nl.3.7cm(buitenmaat).
De rechte tussen-pijp die hier overheen schuift is 4.2cm(buitenmaat).
De pijp die nu na m'n katalysator komt is ook 3.7cm(buitenmaat).
naar mijn idee past dit dus allemaal over en in elkaar.
Ik wil dus na de katalysator de rechte pijp zetten en daar achter de peco...
Maar kan dit nou eigenlijk of help ik dan de motor naar z'n moer? (of iets anders)
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is....
Groetjes Splinter
Dit zou in mijn ogen gewoon moeten kunnen.
Volgens mij heb jij alleen geen kat onder de mini liggen. Dat is gewoon een demper. Een 1000cc is, naar mijn weten, nooit met een kat geleverd.
Wat je zou moeten doen is de binnenmaat van je nieuwe demper meten. Als die 3.7cm is dan kun je de pijp gewoon monteren.
Ik heb op mijn 1000cc ook een complete uitlaat voor een 1300 gehad. Geen problemen ondervonden hoor. Daarnaast rijden de mini's standaard met 2 dempers en dat levert ook geen problemen op.
Small Bore: 848cc, 948cc (non-Mini), 997cc, 998cc, 1098cc
Large Bore: 970cc, 1071cc, 1275cc
he? nou snap ik er niks meer van


op de site van rdw staat mini 1000 E K9 met inhoud van 998cc... die K9 staat toch voor katalysator?
dat is toch B op dit plaatje?
of is dit alleen een demper?
sorry beetje offtopic
En 998cc staat dan weer bij de small bore(zie mini4ever)
Dus in principe kan het allemaal wel?Omdat er eerder van werveling in de uitlaat en drukverlies werd gesproken.
of zie ik nou iets verkeerd
Nou, het verhaal ging nu meer over uitlaten. Daar heb je small en [u:xsxinsn1]big[/u:xsxinsn1] bore in. Maar mijn
reactie komt daarvan dat je small en [u:xsxinsn1]large[/u:xsxinsn1] bore hebt voor motoren en dat slaat dan op de diameter van de cylinders. E.e.a. is niet helemaal rechtstreeks met elkaar gekoppeld want een flink getunede 998cc moet een uitlaat hebben met een wat grotere diameter om voldoende flow te hebben...
Met die werveling valt het wel mee. Ook met het drukverlies.
Jij wilt voor alleen het achterste deel de pijp deel vervangen. Dat moet geen probleem zijn. Als je de koppeling tussen de 2 delen maar zo kort mogelijk maakt. Het deel van 4,2cm dus zo klein mogelijk te maken.
Ik weet niet of je die demper wilt houden??
@Splinter: ja, B is een katalysator(tje) .. maar die mag je ook weglaten (zolang je bij de APK maar aan de goede CO komt)
Het vervangen van het laatste stuk pijp en de einddemper zal waarschijnlijk wel een beetje verschil maken, maar dat zou m.i. met afstellen goed moeten komen (als je het al merkt)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ok,nou is het mij helemaal duidelijk
De kat. kan er altijd nog tussenuit,en als ik die laat zitten verklein ik ook de koppeling erna het meest.
Ik ga het eerst maar eens proberen met het katalysator(tje) ertussen en zien wat voor geluid hij dan maakt
Bedankt voor de hulp !
Groetjes Splinter
verdere uitleg K9, U9 etc, zie hier: viewtopic.php?p=3134#p3134
Ik heb een standaard Mini 1000 Jet Black, en heb 2 weken terug een nieuw uitlaatsysteem gekocht.
(door drukverschil)

LCB, inlaatspruitstuk, en een 2 inch sportuitlaat-->midden systeem, enkele pijp (word morgen onder de Mini gemonteerd)
De man van de garage zij dat deze uitlaat eigenlijk te dik is voor een 1000, waardoor de Mini waarschijnlijk iets minder trekt
Dus ben ik wezen zoeken en kwam ik dit topic tegen
Weet iemand misschien of die 2 inch uitlaat er gewoon onder kan??
grt Stefan
Verplaatst uit Standaard Techniek
(was eerder blijkbaar aan de aandacht ontsnapt...)
_mini_cooper_ schreef:
Weet iemand misschien of die 2 inch uitlaat er gewoon onder kan??
ja dat kan er zonder problemen onder
ik heb er nu ook een 2 inch pijp onder hangen.
of het zinvol is is een 2e.
ik ga voor een medium bore maniflow pijp onde rherrie wat in te perken....
oke

dan kan ik weer rustig ademhalen
Het zal denk ik wel mooi geluid maken onder mn 1000tje, en wat meer benzine verbruiken?
thnx
grt Stefan
ik had deze uitlaat ook toen de 1000 er nog inzat, maar echt veel meer verbruiken deed ie niet
ik heb ook een hele stage 1 kit erop gezet dus daar kan het ook aan liggen...
mooi geluid maakt het zeker!
Waarom niet een maniflow/rc40 set-up? ga je er qua prestatie ook op vooruit!
Okee klinkt goed
allemaal
voor 89 euro
:)" title="Evil" /> dus was meteen verkocht...(ook de prijs van 89 euro)
dan zie en hoor ik wel
Ik had deze uitlaat toevallig gezien, en was een aanbieding
En ik had deze uitlaat wel is eerder gehoord maar dan bij een 1300, en dat gaf toch een zwaar geluid
De Mini heb ik vanmiddag naar de garage gebracht, en misschien is ie morgen klaar
grt Stefan
zoo
eindlijk zit de uitlaat eronder
De rit van de garage naar huis (ongeveer 30 km) ging wel
alleen moest ik de Mini heel lang van de monteur van (minicentrum) choken.Ook onderweg, de motor was al warm, maar als ik bij een stoplicht kwam, moest ik: of gas bij geven boven de 1500 toeren--> of de choke uitrekken (met choke uit haalde de motor 4000 rpm
)anders slaat de Mini af
is dit normaal bij een large bore uitlaat op een 1000cc?? en hoe kan ik dit verhelpen?
en de Mini trok lkkr snel
Voor de rest een mooi geluid
grt Stefan
Heeft toch nog even geduurt dus dat eronder zetten
Alles bleef hetzelfde,op het geluid na dan
Wel lekker he zo'n geluid
of gas bij geven boven de 1500 toeren--> of de choke uitrekken (met choke uit haalde de motor 4000 rpm )anders slaat de Mini af is dit normaal bij een large bore uitlaat op een 1000cc??
Ik heb ook sinds een maand nu een big bore op m'n standaart 1000cc maar heb dit niet meegemaakt hoor
Volgens mij doet de big bore niets aan de hoogte van stationer draaien
Oww,en mij werdt verteld dat je uitlaat nog wat voller gaat klinken naarmate je er wat langer mee reed,dusssssss
Groetjes Splinter
oke dan
miss trekt het wel weer bij
choke half uit, choke helemaal uit...niks had zin, hji sloeg gewoon niet aan.
)
Vanmorge toen ik naar school wilde gaan starte de Mini niet
Ik ben morgen vroeg klaar met school, dus de Mini breng ik even naar de minidealer.
Misschien komen de problemen omdat ik wel nog mijn standaard luchtfilter er op zitten (de kant bij dat ijzeren dekseltje is gewoon nog open
Verder zit er een voorverwarmd inlaatspruitstuk in (is niet aangesloten, dus niet voorverwarmd)
En een LCB
Met optrekken lijkt het wel of er een TURBO op de Mini zit, bij lage toeren trekt ie niet zo goed, maar dan komt er opeens een energie stoot
Ik weet niet wat er mis is, maar hopelijk komt het weer goed
grt Stefan
Zoo
ik heb net de Mini weer gehaald, en doet het weer goed
:)" title="Evil" /> boven de 4000 toeren lijkt het wel een v8 motor
-de dynamo is vervangen (de accu werd niet goed bijgeladen)
-de bout van de rembekrachtiging op het inlaatspruikstuk zit er nu goed in (kwam valse lucht)
-caburateur is gereinigd
-motor afgesteld
-kleppen gesteld
-kleppendekselpakking vervangen (was er gelijk aan toe)
en verder...er komt echt een mooi kijhard geluid uit!!
grt Stefan
beetje off-topic
zo word het wel erg duur rijden
zo, net ff getankt..tot mijn schrik is het verbruik 1 op 9,2km
De standaard caburatuur naald zit er nog in, en als ik echt door wil trekke boven de 4000 toeren, stotterd de Mini (maar dit stotteren/inhouden is ook als ik 80 rij in zn 4), maar als ik het gas helemaal intrap, dan gaat ie wel langzaam.
Als ik de choke een stukje uittrek, dan rijd de Mini perfect (nergens last van, behalve het hoge brandstof verbruik)
is dit probleem op te lossen door een AAU naald er in te zetten?(aanbevolen als je stage 1 kit hebt)
nu rij ik eigenlijk bijna constant met de choke iets uitgetrokken
grt Stefan
eerst een dikke pijp eronder en vervolgens zeuren dat ie onzuiniger rijdt?
:)" title="Evil" />
dan had je de RC40 eronder moeten zetten.
in een 1000 zou dan 1 op 20 te halen zijn.
ik haal nu 1 op 10 of 11 oid ( not that i care) maar wel in een 1275.
1 op 9.2 in een 1000 is ronduit ZUIPEN
zit er geen lek in je brandstofleiding oid?
zit de carburateur er wel op of loopt de benzine direct van de pomp in je cylinders?
zet je carb eens een tipje rijker, das al beter dan met choke aan rijden de hele tijd.
hanz schreef:
:)" title="Evil" />
(was trouwens ook een aanbieding
)De man van (minidealer) zij dat de uitlaat er gewoon onder kan, en dat er geen problemen waren.
(ik heb de mini pas na de zomer gekocht nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald=1ste autootje
)dus zoveel weet ik nog niet
eerst een dikke pijp eronder en vervolgens zeuren dat ie onzuiniger rijdt?
dan had je de RC40 eronder moeten zetten.
in een 1000 zou dan 1 op 20 te halen zijn.
ik haal nu 1 op 10 of 11 oid ( not that i care) maar wel in een 1275.
1 op 9.2 in een 1000 is ronduit ZUIPEN
zit er geen lek in je brandstofleiding oid?
zit de carburateur er wel op of loopt de benzine direct van de pomp in je cylinders?
zet je carb eens een tipje rijker, das al beter dan met choke aan rijden de hele tijd.
Ik was in het oude jaar naar (minidealer) gereden, en ging kijken voor een uitlaatsysteem. Ik kwam de uitlaat tegen die er nu onder zit (big bore sportuitlaat). Deze uitlaat had ik wel is eerder bij deze (minidealer) gehoord, en was eigenlijk verkocht
Het verbruik was eerst (met orginele uitlaat) 1 op 15. En vergeleken met die 1 op 9,2 vind ik het wel een erg groot verschil..
Ik weet niet of er een lek in de leiding zit
Ik weet niet hoe ik de caburatuur rijker moet zetten, maar ik ga zo is kijken op het forum
Ik rij eigelijk bijna de hele weg met choke aan, misschien daardoor dat verbruik
en als ik nou zo een AAU naald erin laat zetten he, dan zou ik in principe de choke niet meer hoeven te gebruiken.
Dus alleen daardoor word de Mini al zuiniger
bedankt voor de reactie grt Stefan
Het verbruik was eerst (met orginele uitlaat) 1 op 15. En vergeleken met die 1 op 9,2 vind ik het wel een erg groot verschil..
Dat is inderdaad wel een erg groot verschil.
Bij mij liep hij eerst 1 op 15,en nu na montage van de big bore 1 op 13....
Das wel redelijk normaal denk ik,maar 1 op 9 is wel erg veel!
Groeten Splinter
gisteren had ik getankt, en het verbruik was nu 1 op 11,8 km
al stukken beter.
En net ff naar de [minigarage] geweest, en hij heeft mij uitgelegt hoe ik hem kan afstellen (mengsel). Dus gelijk 3 slagen aan een boutje gedraaid (dus rijker) en nu kan ik gewoon weer goed rijden zonder de choke uit te trekken
Dus het verbruik zal wel omlaag gaan hoop ik
grt Stefan
Het verschil mag nooit zo groot zijn door het veranderen van het uitlaatsysteem.
Ik vind het erg raar, lees vreemd, dat het verbruik zo is toegenomen.
Winst heb je niet uit je blok gehaald, dus dat verlies zal ergens moeten blijven.
Begin toch ernstig te twijfelen aan de afstelling.
Misschien een domme vraag: Maar hoe zet je van een standaard SU de choke rijker?
Hoogstens de aanslag opschroeven lijkt mij. Maar dan fop je jezelf.
In plaats van de hendel in de Mini uit te trekken draai je de aanslag omhoog. Dus in wezen veranderd er dan niets en zal het verbruik hetzelfde blijven.
Mini Martin schreef:
grt Stefan
Het verschil mag nooit zo groot zijn door het veranderen van het uitlaatsysteem.
Ik vind het erg raar, lees vreemd, dat het verbruik zo is toegenomen.
Winst heb je niet uit je blok gehaald, dus dat verlies zal ergens moeten blijven.
Begin toch ernstig te twijfelen aan de afstelling.
Misschien een domme vraag: Maar hoe zet je van een standaard SU de choke rijker?
Hoogstens de aanslag opschroeven lijkt mij. Maar dan fop je jezelf.
In plaats van de hendel in de Mini uit te trekken draai je de aanslag omhoog. Dus in wezen veranderd er dan niets en zal het verbruik hetzelfde blijven.
Ik merk wel dat ik ''iets'' meer vermogen heb. Ik weet ook niet of de afstelling echt GOED is.. ik ben nog student maar ik weet niet hoe ik hem zelf af moet stellen. Bij het [minicentrum] waar ik de mini altijd breng, begin ik toch te twijfelen of hij er wel verstand van heeft, want moet steeds weer terug komen.
Hij heeft mij inderdaad gisteren uitgelegd hoe ik aan die aanslag moet draaien.
Volgens mij rijdt de Mini dan ook nog steeds op de choke nu ik dit hoor
Ik moet de Mini denk is laten afstellen door iemand die er WEL verstand van heeft.
De Mini rijdt nu gewoon goed hoor, alleen zuipt ie denk ik wat meer..
Tja, je woont in Noord-Holland. Das wel een eindje tuffen. (ik woon net onder Rotterdam)
Maar ik heb hier op het forum de basis-afstelling voor je opgezocht.
Mocht je besluiten om te proberen om de Mini beter afgeregeld te krijgen en het lukt niet, dan kan je hier altijd op terug vallen.
viewtopic.php?p=48219#p48219
Mocht het nu echt niet lukken en je mini rijdt wel, dan mag je gerust hier heen komen. Kijken we meteen de ontsteking e.d. ook even na.
Eventueel even uitproberen met een andere naald.
grt Martin
Mini Martin schreef:
alles staat wel goed beschreven
alleen ik ben bang dat ik de afstelling ''verkloot'' als ik het zelf ga doen (nu is die redelijk goed, alleen verbruikt ie teveel benzine
) ook omdat de Mini anders afgestelt moet worde hoorde ik door de ''big bore'' uitlaat, omdat er een soort tegendruk is.
)...
Tja, je woont in Noord-Holland. Das wel een eindje tuffen. (ik woon net onder Rotterdam)
Maar ik heb hier op het forum de basis-afstelling voor je opgezocht.
Mocht je besluiten om te proberen om de Mini beter afgeregeld te krijgen en het lukt niet, dan kan je hier altijd op terug vallen.
viewtopic.php?p=48219#p48219
Mocht het nu echt niet lukken en je mini rijdt wel, dan mag je gerust hier heen komen. Kijken we meteen de ontsteking e.d. ook even na.
Eventueel even uitproberen met een andere naald.
grt Martin
Hallo Martin,
Ik heb dat topic wel is gezien
Ik heb vanmiddag die aanslag (wat ik moest proberen van het Minicentrum, dus eigenlijk de choke opdraaien) wat verdraaid, en loopt wel al wat beter bij hoge toeren. Bij lage toeren (stationair) hoor ik aan het geluid wat uit de uitlaat komt dat de Mini best wat benzine lust
Ik ga eerst nog een keertje tanken en het verbruik uitrekenen
Maar de motor is niet echt bepaald ''mooi'' afgesteld (ik denk toch dat het aan die naald ligt)
Het zou wel geweldig zijn als de Mini door een ervaren iemand kan worden afgesteld (en niet door zo een onervaren iemand van dat Minicentrum
bedankt voor de reactie,
grt Stefan
Wanneer je écht wilt dat je blokje perfect loopt, en daarbij ook lekker zuinig is, zul je hem toch echt op de testbank moeten afstellen.
Alleen dan weet je zeker dat hij écht goed is. Bij zelf afstellen zul je stoppen op het moment dat hij voor je gevoel lekker loopt. Elk stapje dat je daarna nog kunt verbeteren is niet meer voelbaar, alleen meetbaar op de rollen.
Het kost wat centjes, maar je bent van alle problemen af.
Testbank of rollenbank?
Daar zit nl wat verschil in.
Testbank om te meten is hier aanwezig.
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.