Stubstack HIF44 niet verkrijgbaar: aangepaste rampipe?
Zoals jullie wel of niet weten zijn er geen stubstacks meer verkrijgbaar voor de HIF44. Zou het zinvol zijn om een rampipe te nemen en die aan te passen zodat hij onder het filter past? Ik denk dat het de flow net zo veel goed doet als in de weg zit*, omdat het dan wel heel krap wordt onder de cone. Of...?
*: Of natuurlijk zelfs averechts werkt.
Leuk dat je erover begint. Ik ben momenteel druk doende met een soort van rampipe voor in m'n hs4 carb. Dadelijk gaat hij de auto in en als het een beetje meezit zit zal ik vanavond het resultaat even posten.
Wel dan het gevalletje zit inmiddels onder de kap en het lijkt erop dat m'n probeersel toch resultaat heeft.
Voor m'n gevoel geeft het hem inderdaad iets extra.
Vooral in het midden bereik draait hij soepeler, sneller en pakt hij wat beter op.
Ik heb een standaard bochtstuk genomen van een hs4 carb die normaal vanaf het luchtfilter af richting de carb loopt. Het tapeindje heb ik weggehaald en de bocht is her en der wat verslepen en gedaan om hem zo passend te krijgen in het luchtfilter.
Of het bij een Hif44 ook zo makkelijk gaat durf ik nog niet te zeggen. Het zou me niks verbazen als de rampipe van een Hif44 breder is dan van de hs4. Ik zal ze van het weekend eens naast elkaar leggen om te kijken of en hoeveel ze in afmetingen verschillen.
Ik heb een maatje kleiner substack gekocht voor in mijn K&N pannekoek-filter, de diameter is niet gek veel kleiner dan bij een hiff 44 substack.
Ik zit er nog wel over te denken om em fijntjes te gaan bewerken met de dremel voor montage.
Ik kan je nog geen bevindingen doorgeven aangezien ik eerst het motorblok nog in elkaar moet zetten..
Vanavond gaan in ieder geval de zuigers erin (weer een stapje dichterbij het Mini-rijden, ksta al een half jaar droog en begin nu echt ontwenningsverschijnselen te krijgen...)
niet om nu reclame te maken, maar op marktplaats biedt dcm-trading (ons allen welbekend) een stubstack voor hif 44 aan:
Ik heb er laatst een voor een HIF44 meebesteld bij Somerford, kostte iets van 7 pond. Je moet er wel wat aan fijnslijpen, want het is toch de bedoeling dat er een net afgeronde instroomopening komt en dat is gezien de groffe oppervlakte van het gietstuk niet het geval.
Hoe langer het aanzuigtraject, hoe gelijkmatiger de luchtstroom. Een lange inlaatkelk is dus beter, maar past niet in het cone luchtfilter, vandaar dat een stubstack zo plat is.
[edit]
Zo ziet zo'n ding (van K&N) eruit:
heeft iemand een foto of een plaatje van deze "stubstack"? Ik heb nu zelf een Hif44 en wil er natuurlijk alles aan doen om de flow te verbeteren.
en voor de volldeigheid een picje van een rampipe:
CMC schreef: Hoe langer het aanzuigtraject, hoe gelijkmatiger de luchtstroom. Een lange inlaatkelk is dus beter, maar past niet in het cone luchtfilter, vandaar dat een stubstack zo plat is.
Zeker. Maar wat als je een rampipe modificeert zodat hij [i:ns9npyzb]wel[/i:ns9npyzb] onder de cone past? Is dat beter dan niks? Of kan je het dan maar beter helemaal laten?
Zl bij een hif44 een rampipe van bovenstaande link wel passen? normaal gesproken past het allemaal maar net.
Is het moeilijk om iets te maken om je luchtfilter naar voren te brengen? of is het ding op bovenstaande foto daar voor bedoelt? Hier zal hij ook koelere lucht inemen wat weer beter is voor de prestatie.
De kortste rampipe van speedwell past al niet.De omgebogen inlaat is al te breed voor de conische filter.Als je een andere grondplaat voor de filter zou maken,zodat de carb. gat meer in het midden zou zitten,de strip met gat voor het sluiten van de filter zou veranderen.En de motorkap kan nog dicht,dan moet het te doen zijn.
Nee, ongemodificeerd past een rampipe niet. Ik zei dan ook [i:137qr6le]gemodificeerd[/i:137qr6le]; zoveel eraf dat het wel past. [Edit: Ideeën? Hoeveel eraf? Zo weinig mogelijk? Dan wordt de flow door het filter weer negatief beinvloed.]
He das leuk ik voreg me al af waar dat ding voor was onderin de onderdelen doos van mijn motor....olé
Welliswaar een beetje off-topic omdat het ging over een alternatief voor een stubstack, maar inmiddels heb ik (via dit topic) een stubstack gehaald bij DCM Trading. Sinds afgelopen zaterdag zit hij er ook op. Omdat de stubstack niet de enige verandering is (voor de winter had ik ook het originele filterhuis erop gezet, met K&N inlegfilter) kan ik niet met zekerheid zeggen of het nou verschil maakt.
Aan de andere kant kan ik me niet herinneren dat de prestaties nou zo spectaculair anders waren na de ombouw van K&N cone naar zwarte koektrommel ergens in november/december. Deze keer (dus nu met stubstack) voelt de auto echter agressiever, hij lijkt feller te reageren op het gaspedaal. [size=75:3qjwlnop]Ja, Richard, ik weet het, zondag zei ik nog geen verschil te bemerken - ik heb nu een paar dagen extra gehad om erop te letten, toen we spraken had ik alleen nog Huizen-Utrecht gereden.[/size:3qjwlnop]
Gisteravond op de A12 ook nog even de top getest. Ik kwam tot tegen de 170 op de teller (volgens de metingen bij Speedcentre in Januari zou dat neerkomen op 150-155 echte kilometers). En de koek was nog niet op, alleen zat ander verkeer een beetje in de weg en vond ik het zelf ook wel welletjes. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik niet verwacht heel erg veel verder te zijn gekomen met een legere weg en een groter hart.
Terugredenerend, gegeven niet echt veel verschil bij ombouw van cone (toen nog met gemodificeerde rampipe, waarvan ik sterk het vermoeden heb dat die de luchtstroom meer in de weg zat dan goed deed - de aanleiding van dit topic was dus dat er al zoiets in zat ) naar standaard setup, en nu weer terug naar cone met stubstack moet de conclusie zijn dat het een verbetering is. Alleen is nu de vraag in hoeverre dat komt door de verwijdering van de aangepaste rampipe en in hoeverre door de toevoeging van de stubstack - het leukste zou zijn om ook nog eens zonder te proberen, misschien doe ik dat binnenkort ook nog wel eens, een weekje zonder stubstack rijden.
Ik heb Zondag (in Utrecht) een stubstack gekocht bij de jongens van DCM. Maandag mooi glad gemaakt, opgezet en ik kan je vertellen dat het een groot verschil is met zo'n ding. Is veel finer rijden.
e>
>Eelke"][size=75:2038q2y3]Ja, Richard, ik weet het, zondag zei ik nog geen verschil te bemerken - ik heb nu een paar dagen extra gehad om erop te letten, toen we spraken had ik alleen nog Huizen-Utrecht gereden.[/size:2038q2y3] oe wel of ik niks gehoord heb hoor.
Dat die wat feller lijkt te reageren op het gaspendaal dacht ik ook al gevoeld te hebben. Hoewel ik nu weer een standaard filterhuis heb met K&N inlegfilter en dat naar mijn idee niet onderdoed voor een cone-filter met stubstack zelfgemaakt of af fabriek maakte niet veel uit.
Maar dit zou ook meer een gehoor dan gevoels kwestie kunnen zijn.
Cees heeft zelf dat ding ook op Appie gezet met cone filter, en ook heeft ie gezegd dat Appie feller is...
(ai nog feller en sneller, hij was al niet traag )
Hmm als ik het goed begrijp is het verlengen van het inlaat traject beter en die afgeronde vorm van zo'n rampipe doet vast ook wel wat.
Dus eigenlijk is een stubstack hetzelfde als een rampipe maar dan passend in/onder een K&N-style conisch filter? En dan bedoel ik dezelfde werking/bedoeling?
Crispy
Volgens mij wel ja. Ze hebben beide hetzelfde doel.
Die afgeronde vorm zorgt ervoor dat de lucht wat mooier de carburateur in gaat. Je moet Vizard maar eens lezen, die heeft er wel een paar bladzijden aan besteed.
de lengte van het inlaat traject (alsmede volume)e de stubstack zijn eigenlijk twee verschillende dingen, al is bij een lange rampipe het traject ook wel wat langer.
tegenwoordig neigt men naar hele brede platte rampipes omdat door verder ontwikkeling van nokkenassen de hele lange rampipes niet zo nodig meer zijn.
het idee van lange inlaat trajecten is dat de massa van de lucht die omsloten wordt door de pipe een soort van massatraagheid heeft (inertial ramming) en dus de cylinder kan vullen tot net iets boven de atmosferische druk..
oftewel:
zuiger omlaag..lage druk.. loop/zuigt vol tot 0 bar en dan kan de kolom met lucht niet veer stoppen en propt zich er bij.
ik hoorde van mijn sleutelmaat dat het mogelijk is een kelk IN de (k&n) luchtfilter te plaatsen, en dat je mini (carb) hier beter door gaat lopen, maar ook minder last heeft van vocht.
Heeft iemand meer info hierover?
Evt een adres in NL waar ik ze kan halen?
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Een kelk komt de luchtstroom ten goede en is dus altijd aan te bevelen, als er plaats voor is.
Betere flow en hogere luchtsnelheid zorgen voor betere prestaties.
Ik zie echter niet in, wat vocht hier mee te maken heeft. Dat hoort toch echt je filter tegen te houden of beter nog, zorg dat er geen water in de buurt van je filter kan komen.
Vocht niet in de buurt van je filter is vrijwel onmogelijk als je rijd in mist
Ook overigens als de luchtvochtigheid gewoon hoog is.
Maar goed, het zou gewoon een stuk beter moeten lopen met zo'n kelk, dus kom maar op met die info!
(iemand foto's?)
Heb ook nog niemand in NL gevonden die het levert...
Als je het tuning boek van vizard leest kom je achter de werking hiervan. Kan me niet voorstellen dat minicentres deze niet hebben liggen...
Zoek anders eens op "ram pipe"
Over welke card. gaat het hier? Ik heb nog een setje kelken liggen voor een dubbele HS 2 Carb.
Ik heb iig een enkele carb, maar welke kan ik zo niet zeggen.
Is iig de standaard carb van een 91 carb cooper 1300
Zoek op google even op "ram stack su". Zijn gewoon verkrijgbaar voor een HIF44..
Ik meen dat zoiets ook wel een stub stack genoemd worden, maar ik heb er nog geen... Ik zou er graag ook een willen hebben maar heb nog geen adres gevonden die dit heeft...
elke zich zelf respecterende mini shop heeft ze op voorraad.
een sub stack (de naam voor een rampipe/kelk in een filter) zorgt voor een betere lucht flow de carb in.
Dat doet ie door de in komende lucht een vloeiender pad te bieden waar door turbulentie geminimaliseerd word.
zo zorgt ie mits de afstelling er op word aangepast voor meer mengsel in je cylinders en dus meer power.
tegen vocht doet ie nix
BadBert, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
Je zou na 1620 posts de zoekfunctie toch moeten kunnen vinden
Topic ook verplaatst uit Standaard Techniek
Thnx, maar ik wist niet hoe ze dat noemde, toen ik het wel wist, stond mijn topic er al
Als een minicentre hem gewoon moet hebben, dan ga ik toch nog eens bellen!
omdat oude links niet helemaal meer werken,
een stubstack:
en rampipes:
FWIW,
Theo van den Bogaard
En zo'n ram pipe, kan die ook in een k&n filter? of moet ik daar dan weer een andere filter voor hebben?
Die rampipe heb ik ook, maar bleek niet in een cone te passen.
Ik heb zojuist maar weer een minicenter aangeschreven maar zij zeggen dat ze al jaren niet meer leverbaar zijn... Dat was ook al mijn eerdere bevinding. Dus in plaat van "elk minicenter heeft ze" heb ik liever een specifiek adres waarvan men zeker weet dat ze ze hebben.
Als het echt zó makkelijk was zou ik het niet vragen.
Misschien wat engelse mini onderdelen verkoop sites proberen.
1 minuut zoeken levert ram pipes op voor zowel Weber als SU, in verschillende lengtes en ook nog in verschillende kleuren.
je kan ook een rampipe monteren en er een filter sok om heen doen.
itg maakt die soken volgens mij
Omdat ze inderdaad niet meer leverbaar zijn, staat de naam van het bedrijf wat ze indertijd nog wel had ook gewoon eerder in het topic. Anders had ik m wel weggehaald
Crispy schreef: BadBert, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
Die heeft ze volgens mijn informatie ook niet meer, kan ze wel bestellen in engeland.
met exponentiele donut. (daar zit een hoop theorie achter..en het werkt ook nog)
ITG foam dome. past redelijk en geeft bij op het gas gaan een vrij enthousiaste brul. op gelijk last gaat het eigelijk nog wel.
PM
Ik heb die rampipe-sok combi al een poosje op mn witte mini en dat gaat prima. Ooit bij Vehikel gekocht bij een engelsman. Beide van Piper.
Heeft er iemand misschien 'harde feiten' hoeveel verschil een 'stubstack' of 'ram-pipe' in een (K&N) filter element daadwerkelijk uitmaakt? Ik ben hier wel benieuwd naar...
Dat kan je volgens mij in de gele bijbel vinden.
Enkele pk's hoogstens.
Beetje dure test aangezien rollenbanksessies niet goedkoop zijn. Het effect zit vooral tussen je oren. 1pk meer of minder merk je toch niet. Maar alle beetjes bij elkaar maken wel het verschil! Veel hiff44 carburateurs rijden ook met een klepje op hun gasklep. Dit klepje kost je ook wel 1 pk aan flow beperking.
ettore bugatti schreef: Dat kan je volgens mij in de gele bijbel vinden.
Berry heeft geen 'gele bijbel'...
taekeb":1slw0sd9]Beetje dure test aangezien rollenbanksessies niet goedkoop zijn.[/quote:1slw0sd9]
Er zijn in het verleden ook mensen geweest die de moeite genomen hebben om de verschillen tussen een aantal luchtfilter opties te vergelijken. Dus het was voor mij niet eens zo'n gek idee dat er ondertussen vast wel iemand een keer zo'n pijp tussen zo'n filter heeft geplaatst om het verschil te testen.
Taekeb":1slw0sd9]Het effect zit vooral tussen je oren. 1pk meer of minder merk je toch niet.[/quote:1slw0sd9]
Misschien wel, misschien niet... Daarom ben ik ook zo benieuwd of er mensen dit verschil ooit al getest hebben, dan is er tenminste bewijs.
Zowiezo vind ik het prettig om de verschillen tussen een aantal producten naast elkaar te kunnen leggen. Er zijn immers ook nog steeds mensen die beweren dat een open-lucht-filter geen merkbaar verschil maakt...
hmm ik wilde ook wel zo';n stubje in mijn open lucht filter
mischien begrijp ik het niet helemaal
willen jullie weten wat er beter is een rampipe of een substack?
rampipe is beter een substack is alleen maar ontwikkeld om de "voordelen" van een rampipe te combineren met de voordelen van een k&n filter (de uitzonderingen daargelaten)
maar de grote vraag is waarom stop je niet gewoon een ram pipe er op?
-de kosten is het niet zeg bij elkaar een €50.- (pipe en sok)
-tegenwoordig filterd een sok ook prima zonder flow beperking
het geluid is niet veel erger dan met een cone oid
Zoals jullie wel of niet weten zijn er geen stubstacks meer verkrijgbaar voor de HIF44. Zou het zinvol zijn om een rampipe te nemen en die aan te passen zodat hij onder het filter past? Ik denk dat het de flow net zo veel goed doet als in de weg zit*, omdat het dan wel heel krap wordt onder de cone. Of...?
*: Of natuurlijk zelfs averechts werkt.
Leuk dat je erover begint.
Ik ben momenteel druk doende met een soort van rampipe voor in m'n hs4 carb. Dadelijk gaat hij de auto in en als het een beetje meezit zit zal ik vanavond het resultaat even posten.
Wel dan het gevalletje zit inmiddels onder de kap en het lijkt erop dat m'n probeersel toch resultaat heeft.
Voor m'n gevoel geeft het hem inderdaad iets extra.
Vooral in het midden bereik draait hij soepeler, sneller en pakt hij wat beter op.
Ik heb een standaard bochtstuk genomen van een hs4 carb die normaal vanaf het luchtfilter af richting de carb loopt. Het tapeindje heb ik weggehaald en de bocht is her en der wat verslepen en gedaan om hem zo passend te krijgen in het luchtfilter.
Of het bij een Hif44 ook zo makkelijk gaat durf ik nog niet te zeggen. Het zou me niks verbazen als de rampipe van een Hif44 breder is dan van de hs4. Ik zal ze van het weekend eens naast elkaar leggen om te kijken of en hoeveel ze in afmetingen verschillen.
Ik heb een maatje kleiner substack gekocht voor in mijn K&N pannekoek-filter, de diameter is niet gek veel kleiner dan bij een hiff 44 substack.
Ik zit er nog wel over te denken om em fijntjes te gaan bewerken met de dremel voor montage.
Ik kan je nog geen bevindingen doorgeven aangezien ik eerst het motorblok nog in elkaar moet zetten..
Vanavond gaan in ieder geval de zuigers erin (weer een stapje dichterbij het Mini-rijden, ksta al een half jaar droog en begin nu echt ontwenningsverschijnselen te krijgen...)
niet om nu reclame te maken, maar op marktplaats biedt dcm-trading (ons allen welbekend) een stubstack voor hif 44 aan:

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... i/9244.htm
voor 20 euro, lijkt me niet al te duur
Ik heb er laatst een voor een HIF44 meebesteld bij Somerford, kostte iets van 7 pond. Je moet er wel wat aan fijnslijpen, want het is toch de bedoeling dat er een net afgeronde instroomopening komt en dat is gezien de groffe oppervlakte van het gietstuk niet het geval.

Hoe langer het aanzuigtraject, hoe gelijkmatiger de luchtstroom. Een lange inlaatkelk is dus beter, maar past niet in het cone luchtfilter, vandaar dat een stubstack zo plat is.
[edit]
Zo ziet zo'n ding (van K&N) eruit:
heeft iemand een foto of een plaatje van deze "stubstack"? Ik heb nu zelf een Hif44 en wil er natuurlijk alles aan doen om de flow te verbeteren.
en voor de volldeigheid een picje van een rampipe:
http://www.minispares.com/web/Item/C%2D ... Detail.cfm
DCM Trading adverteerd op marktplaats.nl met stubstacks voor de hif44.
red flame schreef:


niet om nu reclame te maken, maar op marktplaats biedt dcm-trading (ons allen welbekend) een stubstack voor hif 44 aan:
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... i/9244.htm
voor 20 euro, lijkt me niet al te duur
sorry theo
CMC schreef:
Hoe langer het aanzuigtraject, hoe gelijkmatiger de luchtstroom. Een lange inlaatkelk is dus beter, maar past niet in het cone luchtfilter, vandaar dat een stubstack zo plat is.
Zeker. Maar wat als je een rampipe modificeert zodat hij [i:ns9npyzb]wel[/i:ns9npyzb] onder de cone past? Is dat beter dan niks? Of kan je het dan maar beter helemaal laten?
Zl bij een hif44 een rampipe van bovenstaande link wel passen? normaal gesproken past het allemaal maar net.
Is het moeilijk om iets te maken om je luchtfilter naar voren te brengen? of is het ding op bovenstaande foto daar voor bedoelt? Hier zal hij ook koelere lucht inemen wat weer beter is voor de prestatie.
De kortste rampipe van speedwell past al niet.De omgebogen inlaat is al te breed voor de conische filter.Als je een andere grondplaat voor de filter zou maken,zodat de carb. gat meer in het midden zou zitten,de strip met gat voor het sluiten van de filter zou veranderen.En de motorkap kan nog dicht,dan moet het te doen zijn.
Nee, ongemodificeerd past een rampipe niet. Ik zei dan ook [i:137qr6le]gemodificeerd[/i:137qr6le]; zoveel eraf dat het wel past. [Edit: Ideeën? Hoeveel eraf? Zo weinig mogelijk? Dan wordt de flow door het filter weer negatief beinvloed.]
He das leuk ik voreg me al af waar dat ding voor was onderin de onderdelen doos van mijn motor....olé
Welliswaar een beetje off-topic omdat het ging over een alternatief voor een stubstack, maar inmiddels heb ik (via dit topic) een stubstack gehaald bij DCM Trading. Sinds afgelopen zaterdag zit hij er ook op. Omdat de stubstack niet de enige verandering is (voor de winter had ik ook het originele filterhuis erop gezet, met K&N inlegfilter) kan ik niet met zekerheid zeggen of het nou verschil maakt.
) naar standaard setup, en nu weer terug naar cone met stubstack moet de conclusie zijn dat het een verbetering is. Alleen is nu de vraag in hoeverre dat komt door de verwijdering van de aangepaste rampipe en in hoeverre door de toevoeging van de stubstack - het leukste zou zijn om ook nog eens zonder te proberen, misschien doe ik dat binnenkort ook nog wel eens, een weekje zonder stubstack rijden.
Aan de andere kant kan ik me niet herinneren dat de prestaties nou zo spectaculair anders waren na de ombouw van K&N cone naar zwarte koektrommel ergens in november/december. Deze keer (dus nu met stubstack) voelt de auto echter agressiever, hij lijkt feller te reageren op het gaspedaal. [size=75:3qjwlnop]Ja, Richard, ik weet het, zondag zei ik nog geen verschil te bemerken - ik heb nu een paar dagen extra gehad om erop te letten, toen we spraken had ik alleen nog Huizen-Utrecht gereden.[/size:3qjwlnop]
Gisteravond op de A12 ook nog even de top getest. Ik kwam tot tegen de 170 op de teller (volgens de metingen bij Speedcentre in Januari zou dat neerkomen op 150-155 echte kilometers). En de koek was nog niet op, alleen zat ander verkeer een beetje in de weg en vond ik het zelf ook wel welletjes. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik niet verwacht heel erg veel verder te zijn gekomen met een legere weg en een groter hart.
Terugredenerend, gegeven niet echt veel verschil bij ombouw van cone (toen nog met gemodificeerde rampipe, waarvan ik sterk het vermoeden heb dat die de luchtstroom meer in de weg zat dan goed deed - de aanleiding van dit topic was dus dat er al zoiets in zat
Ik heb Zondag (in Utrecht) een stubstack gekocht bij de jongens van DCM. Maandag mooi glad gemaakt, opgezet en ik kan je vertellen dat het een groot verschil is met zo'n ding. Is veel finer rijden.
e>
>Eelke"][size=75:2038q2y3]Ja, Richard, ik weet het, zondag zei ik nog geen verschil te bemerken - ik heb nu een paar dagen extra gehad om erop te letten, toen we spraken had ik alleen nog Huizen-Utrecht gereden.[/size:2038q2y3] oe wel of ik niks gehoord heb hoor.
Dat die wat feller lijkt te reageren op het gaspendaal dacht ik ook al gevoeld te hebben. Hoewel ik nu weer een standaard filterhuis heb met K&N inlegfilter en dat naar mijn idee niet onderdoed voor een cone-filter met stubstack zelfgemaakt of af fabriek maakte niet veel uit.
Maar dit zou ook meer een gehoor dan gevoels kwestie kunnen zijn.
Cees heeft zelf dat ding ook op Appie gezet met cone filter, en ook heeft ie gezegd dat Appie feller is...
)
(ai nog feller en sneller, hij was al niet traag
Hmm als ik het goed begrijp is het verlengen van het inlaat traject beter en die afgeronde vorm van zo'n rampipe doet vast ook wel wat.
Dus eigenlijk is een stubstack hetzelfde als een rampipe maar dan passend in/onder een K&N-style conisch filter? En dan bedoel ik dezelfde werking/bedoeling?
Crispy
Volgens mij wel ja. Ze hebben beide hetzelfde doel.
Die afgeronde vorm zorgt ervoor dat de lucht wat mooier de carburateur in gaat. Je moet Vizard maar eens lezen, die heeft er wel een paar bladzijden aan besteed.
de lengte van het inlaat traject (alsmede volume)e de stubstack zijn eigenlijk twee verschillende dingen, al is bij een lange rampipe het traject ook wel wat langer.
tegenwoordig neigt men naar hele brede platte rampipes omdat door verder ontwikkeling van nokkenassen de hele lange rampipes niet zo nodig meer zijn.
het idee van lange inlaat trajecten is dat de massa van de lucht die omsloten wordt door de pipe een soort van massatraagheid heeft (inertial ramming) en dus de cylinder kan vullen tot net iets boven de atmosferische druk..
oftewel:
zuiger omlaag..lage druk.. loop/zuigt vol tot 0 bar en dan kan de kolom met lucht niet veer stoppen en propt zich er bij.
[size=75:11fkhrpe][topics samengevoegd - Crispy][/size:11fkhrpe]
Hallo,
ik hoorde van mijn sleutelmaat dat het mogelijk is een kelk IN de (k&n) luchtfilter te plaatsen, en dat je mini (carb) hier beter door gaat lopen, maar ook minder last heeft van vocht.
Heeft iemand meer info hierover?
Evt een adres in NL waar ik ze kan halen?
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Een kelk komt de luchtstroom ten goede en is dus altijd aan te bevelen, als er plaats voor is.
Betere flow en hogere luchtsnelheid zorgen voor betere prestaties.
Ik zie echter niet in, wat vocht hier mee te maken heeft. Dat hoort toch echt je filter tegen te houden of beter nog, zorg dat er geen water in de buurt van je filter kan komen.
Vocht niet in de buurt van je filter is vrijwel onmogelijk als je rijd in mist
Ook overigens als de luchtvochtigheid gewoon hoog is.
Maar goed, het zou gewoon een stuk beter moeten lopen met zo'n kelk, dus kom maar op met die info!
(iemand foto's?)
Heb ook nog niemand in NL gevonden die het levert...
Als je het tuning boek van vizard leest kom je achter de werking hiervan. Kan me niet voorstellen dat minicentres deze niet hebben liggen...

Zoek anders eens op "ram pipe"
Over welke card. gaat het hier? Ik heb nog een setje kelken liggen voor een dubbele HS 2 Carb.
Ik heb iig een enkele carb, maar welke kan ik zo niet zeggen.

Is iig de standaard carb van een 91 carb cooper 1300
Zoek op google even op "ram stack su". Zijn gewoon verkrijgbaar voor een HIF44..
Ik meen dat zoiets ook wel een stub stack genoemd worden, maar ik heb er nog geen... Ik zou er graag ook een willen hebben maar heb nog geen adres gevonden die dit heeft...
elke zich zelf respecterende mini shop heeft ze op voorraad.
een sub stack (de naam voor een rampipe/kelk in een filter) zorgt voor een betere lucht flow de carb in.
Dat doet ie door de in komende lucht een vloeiender pad te bieden waar door turbulentie geminimaliseerd word.
zo zorgt ie mits de afstelling er op word aangepast voor meer mengsel in je cylinders en dus meer power.
tegen vocht doet ie nix
BadBert, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.

Je zou na 1620 posts de zoekfunctie toch moeten kunnen vinden
Topic ook verplaatst uit Standaard Techniek
Thnx, maar ik wist niet hoe ze dat noemde, toen ik het wel wist, stond mijn topic er al
Als een minicentre hem gewoon moet hebben, dan ga ik toch nog eens bellen!
omdat oude links niet helemaal meer werken,


een stubstack:
en rampipes:
FWIW,
Theo van den Bogaard
En zo'n ram pipe, kan die ook in een k&n filter? of moet ik daar dan weer een andere filter voor hebben?
maar da's nie zo slim denk ik
Mooiste is zonder
zou je even moeten meten
(ze zijn in verschillende lengtes te krijgen:
http://www.lmaperformance.com/motorspor ... ducts.html )
HTH,
Theo van den Bogaard
Die rampipe heb ik ook, maar bleek niet in een cone te passen.


Ik heb zojuist maar weer een minicenter aangeschreven maar zij zeggen dat ze al jaren niet meer leverbaar zijn... Dat was ook al mijn eerdere bevinding. Dus in plaat van "elk minicenter heeft ze" heb ik liever een specifiek adres waarvan men zeker weet dat ze ze hebben.
Als het echt zó makkelijk was zou ik het niet vragen.
Misschien wat engelse mini onderdelen verkoop sites proberen.
1 minuut zoeken levert ram pipes op voor zowel Weber als SU, in verschillende lengtes en ook nog in verschillende kleuren.
je kan ook een rampipe monteren en er een filter sok om heen doen.
itg maakt die soken volgens mij
Omdat ze inderdaad niet meer leverbaar zijn, staat de naam van het bedrijf wat ze indertijd nog wel had ook gewoon eerder in het topic. Anders had ik m wel weggehaald
Crispy schreef:
BadBert, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
Die heeft ze volgens mijn informatie ook niet meer, kan ze wel bestellen in engeland.
met exponentiele donut. (daar zit een hoop theorie achter..en het werkt ook nog)
ITG foam dome. past redelijk en geeft bij op het gas gaan een vrij enthousiaste brul. op gelijk last gaat het eigelijk nog wel.
PM
Ik heb die rampipe-sok combi al een poosje op mn witte mini en dat gaat prima. Ooit bij Vehikel gekocht bij een engelsman. Beide van Piper.
Heeft er iemand misschien 'harde feiten' hoeveel verschil een 'stubstack' of 'ram-pipe' in een (K&N) filter element daadwerkelijk uitmaakt? Ik ben hier wel benieuwd naar...
Dat kan je volgens mij in de gele bijbel vinden.
Enkele pk's hoogstens.
Beetje dure test aangezien rollenbanksessies niet goedkoop zijn. Het effect zit vooral tussen je oren.
1pk meer of minder merk je toch niet. Maar alle beetjes bij elkaar maken wel het verschil! Veel hiff44 carburateurs rijden ook met een klepje op hun gasklep. Dit klepje kost je ook wel 1 pk aan flow beperking. 
ettore bugatti schreef:
1pk meer of minder merk je toch niet.[/quote:1slw0sd9]
Dat kan je volgens mij in de gele bijbel vinden.
Berry heeft geen 'gele bijbel'...
taekeb":1slw0sd9]Beetje dure test aangezien rollenbanksessies niet goedkoop zijn.[/quote:1slw0sd9]
Er zijn in het verleden ook mensen geweest die de moeite genomen hebben om de verschillen tussen een aantal luchtfilter opties te vergelijken. Dus het was voor mij niet eens zo'n gek idee dat er ondertussen vast wel iemand een keer zo'n pijp tussen zo'n filter heeft geplaatst om het verschil te testen.
Taekeb":1slw0sd9]Het effect zit vooral tussen je oren.
Misschien wel, misschien niet... Daarom ben ik ook zo benieuwd of er mensen dit verschil ooit al getest hebben, dan is er tenminste bewijs.
Zowiezo vind ik het prettig om de verschillen tussen een aantal producten naast elkaar te kunnen leggen. Er zijn immers ook nog steeds mensen die beweren dat een open-lucht-filter geen merkbaar verschil maakt...
hmm ik wilde ook wel zo';n stubje in mijn open lucht filter
mischien begrijp ik het niet helemaal
willen jullie weten wat er beter is een rampipe of een substack?
rampipe is beter een substack is alleen maar ontwikkeld om de "voordelen" van een rampipe te combineren met de voordelen van een k&n filter (de uitzonderingen daargelaten)
maar de grote vraag is waarom stop je niet gewoon een ram pipe er op?
-de kosten is het niet zeg bij elkaar een €50.- (pipe en sok)
-tegenwoordig filterd een sok ook prima zonder flow beperking
het geluid is niet veel erger dan met een cone oid
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.