jaapio1984 schreef: kneem aan dat je hem in de epoxy spuit
Jaapio
Yep!
Maar moeten de lasnaden straks appart beschermd worden? of zijn ze goed beschermd als de Mien straks in de Epoxy zit? En..plamuren na Epoxy of ervoor?
Ik zou hem na de epoxy plamuren anders roest hij weer onder het plamuur. Gewoon lassen en in de epoxy laten zetten. Goed bezig trouwens
Zooo..
Eindelijk....lassen....
Ik ben eerst begonnen met de voetenbak uit te slijpen, en nog een stukje voorwand
Daarna het pas maken en lassen van de nieuwe voetenbak, daarna heb ik een balk tussen de deurstijlen gezet en ben alvast begonnen met het verwijderen van de instaplijst.
De voetenbak zit op de meeste plaatsen vast, maar nog niet helemaal omdat de onderdorpel en instaplijst vervangen worden en ik deze nog moet vastlassen aan de voetenbak...evt om nog aanpassingen te kunnen maken.
Met het lassen van de voetenbak en het uitslijpen van de instaplijst ben ik zowat een hele dag bezig geweest
Groetjes,
Maurice
he maus ziet er goed uit. Lukt het al een beetje met lassen? Ga je m zo laten of ga je je laswerk nog volledig doorlassen? Kweet niet of dit nodig is maar daar zullen nu wel de nodige reacties op komen.
Zal binnenkort ook eens beginnen met een showcase.
Succes verder groeten Eelco
PS als ik tijd heb kom ik echt een keer kijken.
Ik weet nog niet of ik `m ga doorlassen, misschien op de iets zwakkere plekken waar de spanning van het plaatwerk wat hoger is.
Ik zou het leuk vinden als je een keer komt kijken.
Groetjes,
Maurice
gewoon geheel aflassen. Waarom niet, is altijd beter dan op elkaar liggend plaatmateriaal want daar is de plek voor nieuwe roest vorming.
En met aflassen bedoel je denk ik de uitsnede die hier te zien is... (aan de onderkant..)?!
Ik heb die voetenbakken bij mij ook helemaal afgelast, er gaat toch een hoop vuil en water tegenaan spatten en die kieren gaan dat gegarandeerd rotten als ze ook maar iets open staan. En voor kromtrekken oid hoef je je niet zo'n zorgen te maken... succes!
gewoon randen netjes langs elkaar leggen en lassen.
geen overlappend plaatwerk als het niet nodig is.
zoals b.v. hier bij kofferbak gedeelte.
Ik zou wel goed opletten met kromtrekken.
Eerst vast zetten en lasjes over de gehele plaat.
Daarna beetje bij beetje vast zetten en tijd voor nemen.
Er gaat na het aflassen toch nadenkit overheen...dan is het goed dicht.
Maar voor diegene die het al hebben gedaan...de instapdorpel....hebben jullie die er tegen gelast of met een verzet en dan proplassen?
wat bedoel je precies met instapdorpel? als het nl alleen het bovenste deel is zijn het volgens mij twee velsranden die je gewoon kunt boren en dan proplassen. is het het onderste deel dan kun je een kant boren en proplassen in de velsrand en de andere kant aflassen. let op dat de openingen aan de onderkant wel open blijven ivm condens dat op deze manier weg loopt.
groeten Eelco
De buitendorpel wordt ook vervangen....maar deze is breder ( dieper onder de auto door ) dan diegene die er nu nog onder zit.
Maar het ging idd om de dorpel van de foto van MiniJoey...en dan de buitenkanten/uithoeken/kromming van/naar de bestaande deurposten.( aanhechting van de deurpost)
Ik heb afgelopen vrijdag de linker instapdorpel erin gelast ( foto`s volgen nog )
Maar hoe kan het zijn dat op de plekken er rond om heen ( waar gelast is + 10cm er omheen) het blanco metaal nu opeens begint te (vlieg)roesten, en de rest niet?
Terwijl de rest van de body ook blanco metaal is?
Groetjes,
Maurice
Lasdampen/gassen schijnen ook behoorlijk corossief te zijn, dus ik denk dat het daar door komt...
je brengt veel warmte in het materiaal waardoor het veel kwetsbaarder word voor invloeden van buitenaf. Als je wilt weten hoe warm laat dan iemand anders zijn hand erop leggen en bekijk zijn verwondingen. Dit om te voorkomen dat je voorlopig kan lassen.
Zo...weer een foto/las update!!
De Mien ff op z`n kant gegooit en de onderdorpel eraf gehaald:
Ik heb van de oude voetenbak een stuk kunnen gebruiken om een gat achter dicht te maken. Betere pasvorm ipv zelf iets fabriceren
Doorlassen valt niet mee. ( maw het lukt niet echt) Kun je de gaten in de las evt opvullen met nadenkit?? Ik vraag het liever eerst voordat ik het doe.
Daarna heb ik ff de dorpel los erop geplaatst, om alvast te kijken naar het eindresultaat.
Alvast prettige kerstdagen!
Groetjes,
Maurice
Deze dorpel vast maken is voor de volgende lasdag
je bent al een aardig stuk onderweg zo! lekker bezig
Meer draad, minder stroom, dan krijg je die gaten wel dicht. Maar je kunt niet echt rupsen leggen, je kunt beter puntjes achter elkaar zetten die je tussendoor steeds een beetje af laat koelen.
Zoooo...Ik wilde vanaaf weer lekker gaan klussen...een paar dagen gevalletje 1 stap voorwaarts en dan 3 stappen terug met het lassen. Ik had er echt zin in, maar ineens "plop" en daar ging m`n stroom..alles donker,lampen uit..alles uit!!...is er een kabel doorgebrand
Nu moet ik een electricien gaan opzoeken om een extra groep voor in de garage te plaatsen...dus ik denk dat ik de komende dagen geen Mini klusjes kan gaan doen ( de vorige eigenaar van dit huis heeft er een potje van gemaakt qua stroom voorziening )
Groetjes,
Maurice
[edit] alles is hersteld, ik kan weer beginnen!! [/edit]
Maurice was weer blij...ik heb weer stroom!!
Dus weer ff lekker klussen...ik had er zin in
...ken je het liedje "doe een stapje naar voren en een stapje terug.."?
Ik ken ook zo`n liedje....doe een stapje naar voren...en 5 weken terug!!
Wat er is gebeurd? Ik was bepaalde plaatdelen tegen elkaar aan het tikken en oude laspropjes aan het verwijderen....vallen er ineens een hele hoop laspropjes naar beneden...van de buitendorpel....istie voor 90% weer los... Een voorplaat idem...die is er helemaal afgevallen!! Dus ik ben nu ongeveer weer net zover als met de kerstvakantie., Je kunt je voorstellen dat ik een stuk of 85 duizend keer tot 10 heb geteld.
Wat doe ik in vredesnaam fout???? Is er niemand in de gelegenheid even te komen kijken wat ik niet/ wel goed doe? en evt tips kan geven...ik weet het ff niet meer.
Groetjes,
Maurice
( ja.. ik weet het...[i:126nszqu]ik[/i:126nszqu] wilde toch een Mini?? )
Ik zou dan toch eventjes goed leren lassen. Blijkbaar penetreren je lassen niet goed.
Sowieso op hogere stroom gaan werken dan. En als je plaat er nog half tegen aan hangt gewoon met een puntlas boor nieuwe gaatjes maken op het bovenliggende plaatwerk en weer gaan lassen, zo hoef je het ook niet weer passend te maken.
Maar ga eerst ff goed oefenen met lassen. 2 platen op elkaar lassen met proplasjes en dan tussen de bankschoef ertussen meppen met een beitel en kijken of ze sterker worden na mate je oefent.
succes
Merci voor de reaktie...maar andere delen zitten dan weer goed ( denk ik ) rupsen leggen lukt me niet.. Ik moet het hebben van de proplassen. Het gaat vooral om de delen waar je een beetje "kracht" moet zetten om ze op de plek te houden. Die lassen houden niet zo goed.
Het is kl#te, maar liever dat het nu gebeurd, dan op het moment dat ie helemaal klaar, gespoten is en rijdt...( de evt gevolgen en dubbele kosten )
Ik was bijna in de veronderstelling, dat ik na nog 2 stukjes te doen, ik de Mien om kon draaien en aan de rechterkant kon beginnen. Maar dat valt vies tegen. Ik dacht dat ik het goed deed, en daarom zou het fijn wezen als iemand eens zou kunnen komen kijken of de rest wel goed is, of dat ik beter helemaal opnieuw kan beginnen.
Groetjes,
Maurice
Dit is een groot leer project
ook altijd goed kijken/zorgen dat het materiaal waarop je last goed schoon is, en om de boel een beetje aan te klemmen heb je hele mooie tangen (vice grips (zoiets heten die dacht ik)), die zijn te koop bij de Karwei in die bakken voor een paar euro..
Ik had deze website nog tussen de favorieten staan. Misschien kun je hier ook nog wat nuttige tips uithalen...
Hele geschikte site!!!
Wat me bij mezelf opviel tijdens het proplassen is dat als de 2 plaatjes niet helemaal strak op elkaar liggen (halve mm tussenruimte was soms al genoeg) dat de prop dan niet door drong in de onderste plaat. Je last dan gewoon het gaatje dicht, maar de prop is niet door en door, zo te lezen is jou dit ook overkomen.
Probeer dus je platen zoals anderen ook al aangegeven hadden helemaal strak op elkaar te klemmen. En op de plekken waar dit niet kan komt een hamer wel van pas. Je zult dan mss steeds een prop moeten lassen, weer aantikken en dan pas de volgende lassen maar dan zit het wel goed. Ik maak ook altijd een draaiende beweging als ik proplas, ipv gewoon stil houden in het midden van het gat.
Hoe klinkt je lasapparaat trouwens tijdens het lassen. Een regelmatige knetter of steeds onregelmatig? Als hij gewoon regelmatig knettert is je spanning hoog genoeg, te lage spanning gaat je apparaat onregelmatig knetteren omdat ie niet goed pakt. Mss heb je hier nog iets aan...
Bedankt voor de reakties jongens
Ik ga vanaf morgen weer beginnen met knutselen..en vol goeie moed
[beetje offtopic]
Ik ben vandaag even aan het hobbyen geweest met m`n scooter ( m`n dagelijks vervoer ) En de uitlaat geflext, uitgeboord en weer aan elkaar gelast.....en dat ging wel goed...en muurvast zelfs. Maarja dat is weer anders als plaatmateriaal.
[/beetje offtopic]
Nu zit de buitendorpel aan de uiteinden wel nog goed vast, alleen ertussen niet meer....moet ik `m nu er weer helemaal afhalen??
Groetjes,
Maurice
Zo'n uitlaat zal wat dikker zijn, dan is het makkelijker, kun je er meer de tijd voor nemen.
Als die dorpel goed zit zou ik hem laten zitten en de gaatjes uitboren. Als je maar zorgt dat je de onderliggende plaat niet boort, anders word het weer te dun. En anders zul je hem toch los moeten maken...
Hey miniminded.... bedankt voor de link..
Ik heb het gisteren even rustig doorgelezen, en vanaaf in de praktijk gebracht...als je idd heel rustig aan doet, en ongeveer zo zoals op `t filmpje...komt het allemaal goed.
Soms bleef een gedeelte niet zitten ( ongeveer 3 cm ) de lasrups er weer af, en weer opnieuw beginnen...dus 10 cm lassen....3cm los..en dan weer 10 cm vooruit. Ik krijg er weer vertrouwen in
Maar als er iemand gegadigd is om eens te komen kijken....graag!
Groetjes,
Maus
Graag gedaan! Op Youtube is ook nog wel het één en ander op film te bekijken/luisteren.
Het kwartje is gevallen...( hoop ik )
Ik heb `t lassen hopelijk eindelijk door..de buitendorpels gingen na het bericht van 5 feb er toch weer vanaf ( nadat ik een foutieve las weg beitelde trilde alle lassen weer los )...maar per ongeluk maakte ik ineens een goede mooi strakke ingebakken las.
Dus heb ik de rest van de dorpel ook ze gedaan..en daarna kon ik doen wat ik wilde...maar de las kwam echt niet meer los
Toen ben ik alle oude lassen maar weer gaan verwijderen en heb ze vervangen voor goeie lasrupsen.
Greetz....
Maurice
foto`s volgen snel
wat je ook kunt doen bij je buitendorpels is bij de proplasjes ook steeds 2cm las te leggen. en dan 2 cm niet.
Hier onder te zien zoals ik t gedaan heb.
De linkerkant is klaar... ( als je het lassen eenmaal door hebt...gaat het lassen vrij snel )
Zoals belooft een paar foto`s:
Ik heb de Mini omgedraaid ( met de voorkant eerst de garage in...voordat er een bijdehandte opmerking komt ) en de bodem rechtsvoor uitgeslepen....maw...hetzelfde verhaaltje...alleen nu aan de rechterkant
Groetjes,
Maurice
Flink bezig geweest, weet je zeker dat je lassen gepenetreerd zijn? Ze lijken er nog een beetje op te liggen. Je kunt het beste kijken aan de andere kant (je bodem aan de binnenkant dus) en zien of ze daar doorheen komen. Allersinds een klein bultje of een kring duid aan dat de las goed is.
Alles gekontroleerd ....aan de achterkant zie je de duidelijke sporen van de las...sommige lasbolletjes liggen er boven op om `m helemaal dicht te maken ( kleine misprop zeg maar )
Het verdient geen schoonheids prijs...maar `t zit muurvast
Inmiddels is alles ook zo goed als gladgeslepen....
Groetjes,
Maurice
Netjes maurice, nou niet vergeten die vierkante vakjes aan de onder kant open te slijpen zoals bij de orginele dorpel. Dit is nodig om vocht en vuil eruit te laten.
Dat ga ik zeker nog doen....anders kan ik over een jaar of 2/3 weer opnieuw beginnen
Flink omgeschoten inderdaad! Ziet er netjes uit. Succes met de andere kant!
Dank je...nu weet ik wat ik kan verwachten en waar ik op moet letten ..
( ik heb immers [i:3ky4g0c2]ervaring[/i:3ky4g0c2] met de andere kant )
En daarna het front en de kofferbakbodem
Zo...Ik dacht, laat ik maar weer eens wat foto`s plaatsen...
Voor mijn doen ben ik flink opgeschoten, oordeel zelf maar:
Nadat de bodem klaar was heb ik `m alvast lichtjes in de primer gezet ( dan heeft ie alvast z`n eerste bescherming )
Kofferbak:
Morgen de banaan vast zetten ( wordt een gepriegel trouwens )
En dan kan ik langzaam naar de voorkant toe!
Groetjes,
Maurice
Leuk om weer wat vorderingen te zien. Heb gelijk ook nog een vraag aan je. Kun je mij eens het adres PMen waar je de mini heb laten stralen. Mijn Taunus (volgende project) wil ik ook laten stralen vandaar mijn vraag.
succes verder groeten Eelco
Goed bezig!!! Lekker weer aan het lassen geweest .
Ga zo door!
Jaja ik leef ook nog en met de Mien gaat het ook goed...ik ben al vol bezig met plamuren en schuren..( foto`s volgen binnenkort ) Na het schuren gaat de Mien in de spuitplamuur...( hoeveel dekt de spuitplamuur eigenlijk?)
Moet ik de ( in hele goede staat verkerende ) koffer klep, motorkap en deuren nu ook in de spuitplamuur zetten? Deze attributen moeten nog (op)geschuurd worden..
spuit plamuur is dikker dan normale primer dus het vult krassen van het schuren wat beter op , plus dat er meer primer blijft zitten na het laatste beetje glad schuren voor dat de lak erop gaat.
dus hoe meer lagen hoe beter voor een glad oppervlak temaken zonder dat je weer op het staal zit.
ollie
Er zit wel verschil in de soorten filler ook de kleur van de filler kan bepalend zijn voor de lak die er uiteindelijk op komt. Je hebt filler die meer vult of harder is om te schuren. Laat je even voorlichten voordat je iets koopt.
groeten eelco
filler met harder is geloof ik gewoon epoxy primer..
ollie
Ik ga dan sowieso de spuitplamuur bij een lakboer halen..daar kunnen ze me wel goed voorlichten. Hij moet iig goed kunnen vullen...
Als je toch een eindje moet rijden voor je lak en filler kun je misschien beter even doorrijden naar een andere lakboer. Deze is veel goedkoper. De lakboer heeft overigens een andere volgorde van letters.
groeten Eelco
Zoooo...
Zoals belooft..een paar foto`s:
En ik kon het ff niet laten :
Ik ben nu bezig de laatste beetjes plamuur te schuren, en dan kan ik `m klaar gaan maken voor de spuitplamuur
Alleen is de bout van de sub bevestiging achter naar binnen uit afgebroken ( toen ik bezig was de gebroken bout door te boren
kneem aan dat je hem in de epoxy spuit
Jaapio
jaapio1984 schreef:
kneem aan dat je hem in de epoxy spuit
Jaapio
Yep!
Maar moeten de lasnaden straks appart beschermd worden? of zijn ze goed beschermd als de Mien straks in de Epoxy zit? En..plamuren na Epoxy of ervoor?
Ik zou hem na de epoxy plamuren anders roest hij weer onder het plamuur. Gewoon lassen en in de epoxy laten zetten. Goed bezig trouwens
Zooo..





Eindelijk....lassen....
Ik ben eerst begonnen met de voetenbak uit te slijpen, en nog een stukje voorwand
Daarna het pas maken en lassen van de nieuwe voetenbak, daarna heb ik een balk tussen de deurstijlen gezet en ben alvast begonnen met het verwijderen van de instaplijst.
De voetenbak zit op de meeste plaatsen vast, maar nog niet helemaal omdat de onderdorpel en instaplijst vervangen worden en ik deze nog moet vastlassen aan de voetenbak...evt om nog aanpassingen te kunnen maken.
Met het lassen van de voetenbak en het uitslijpen van de instaplijst ben ik zowat een hele dag bezig geweest
Groetjes,
Maurice
he maus ziet er goed uit. Lukt het al een beetje met lassen? Ga je m zo laten of ga je je laswerk nog volledig doorlassen? Kweet niet of dit nodig is
maar daar zullen nu wel de nodige reacties op komen.
Zal binnenkort ook eens beginnen met een showcase.
Succes verder groeten Eelco
PS als ik tijd heb kom ik echt een keer kijken.
Ik weet nog niet of ik `m ga doorlassen, misschien op de iets zwakkere plekken waar de spanning van het plaatwerk wat hoger is.
Ik zou het leuk vinden als je een keer komt kijken.
Groetjes,
Maurice
gewoon geheel aflassen. Waarom niet, is altijd beter dan op elkaar liggend plaatmateriaal want daar is de plek voor nieuwe roest vorming.
En met aflassen bedoel je denk ik de uitsnede die hier te zien is... (aan de onderkant..)?!

Ik heb die voetenbakken bij mij ook helemaal afgelast, er gaat toch een hoop vuil en water tegenaan spatten en die kieren gaan dat gegarandeerd rotten als ze ook maar iets open staan. En voor kromtrekken oid hoef je je niet zo'n zorgen te maken... succes!
gewoon randen netjes langs elkaar leggen en lassen.

geen overlappend plaatwerk als het niet nodig is.
zoals b.v. hier bij kofferbak gedeelte.
Ik zou wel goed opletten met kromtrekken.
Eerst vast zetten en lasjes over de gehele plaat.
Daarna beetje bij beetje vast zetten en tijd voor nemen.
Er gaat na het aflassen toch nadenkit overheen...dan is het goed dicht.
Maar voor diegene die het al hebben gedaan...de instapdorpel....hebben jullie die er tegen gelast of met een verzet en dan proplassen?
wat bedoel je precies met instapdorpel? als het nl alleen het bovenste deel is zijn het volgens mij twee velsranden die je gewoon kunt boren en dan proplassen. is het het onderste deel dan kun je een kant boren en proplassen in de velsrand en de andere kant aflassen. let op dat de openingen aan de onderkant wel open blijven ivm condens dat op deze manier weg loopt.
groeten Eelco
De buitendorpel wordt ook vervangen....maar deze is breder ( dieper onder de auto door ) dan diegene die er nu nog onder zit.
Maar het ging idd om de dorpel van de foto van MiniJoey...en dan de buitenkanten/uithoeken/kromming van/naar de bestaande deurposten.( aanhechting van de deurpost)
Ik heb afgelopen vrijdag de linker instapdorpel erin gelast ( foto`s volgen nog )
Maar hoe kan het zijn dat op de plekken er rond om heen ( waar gelast is + 10cm er omheen) het blanco metaal nu opeens begint te (vlieg)roesten, en de rest niet?
Terwijl de rest van de body ook blanco metaal is?
Groetjes,
Maurice
Lasdampen/gassen schijnen ook behoorlijk corossief te zijn, dus ik denk dat het daar door komt...
je brengt veel warmte in het materiaal waardoor het veel kwetsbaarder word voor invloeden van buitenaf. Als je wilt weten hoe warm laat dan iemand anders zijn hand erop leggen en bekijk zijn verwondingen. Dit om te voorkomen dat je voorlopig kan lassen.
Zo...weer een foto/las update!!




( maw het lukt niet echt) Kun je de gaten in de las evt opvullen met nadenkit?? Ik vraag het liever eerst voordat ik het doe.

De Mien ff op z`n kant gegooit en de onderdorpel eraf gehaald:
Ik heb van de oude voetenbak een stuk kunnen gebruiken om een gat achter dicht te maken. Betere pasvorm ipv zelf iets fabriceren
Doorlassen valt niet mee.
Daarna heb ik ff de dorpel los erop geplaatst, om alvast te kijken naar het eindresultaat.
Alvast prettige kerstdagen!
Groetjes,
Maurice
Deze dorpel vast maken is voor de volgende lasdag
je bent al een aardig stuk onderweg zo! lekker bezig
Meer draad, minder stroom, dan krijg je die gaten wel dicht. Maar je kunt niet echt rupsen leggen, je kunt beter puntjes achter elkaar zetten die je tussendoor steeds een beetje af laat koelen.
Zoooo...Ik wilde vanaaf weer lekker gaan klussen...een paar dagen gevalletje 1 stap voorwaarts en dan 3 stappen terug met het lassen. Ik had er echt zin in, maar ineens "plop" en daar ging m`n stroom..alles donker,lampen uit..alles uit!!...is er een kabel doorgebrand
( de vorige eigenaar van dit huis heeft er een potje van gemaakt qua stroom voorziening )
[/edit]
Nu moet ik een electricien gaan opzoeken om een extra groep voor in de garage te plaatsen...dus ik denk dat ik de komende dagen geen Mini klusjes kan gaan doen
Groetjes,
Maurice
[edit] alles is hersteld, ik kan weer beginnen!!
Maurice was weer blij...ik heb weer stroom!!
Een voorplaat idem...die is er helemaal afgevallen!! Dus ik ben nu ongeveer weer net zover als met de kerstvakantie., Je kunt je voorstellen dat ik een stuk of 85 duizend keer tot 10 heb geteld.
Is er niemand in de gelegenheid even te komen kijken wat ik niet/ wel goed doe? en evt tips kan geven...ik weet het ff niet meer.
)
Dus weer ff lekker klussen...ik had er zin in
...ken je het liedje "doe een stapje naar voren en een stapje terug.."?
Ik ken ook zo`n liedje....doe een stapje naar voren...en 5 weken terug!!
Wat er is gebeurd? Ik was bepaalde plaatdelen tegen elkaar aan het tikken en oude laspropjes aan het verwijderen....vallen er ineens een hele hoop laspropjes naar beneden...van de buitendorpel....istie voor 90% weer los...
Wat doe ik in vredesnaam fout????
Groetjes,
Maurice
( ja.. ik weet het...[i:126nszqu]ik[/i:126nszqu] wilde toch een Mini??
Ik zou dan toch eventjes goed leren lassen. Blijkbaar penetreren je lassen niet goed.
Sowieso op hogere stroom gaan werken dan. En als je plaat er nog half tegen aan hangt gewoon met een puntlas boor nieuwe gaatjes maken op het bovenliggende plaatwerk en weer gaan lassen, zo hoef je het ook niet weer passend te maken.
Maar ga eerst ff goed oefenen met lassen. 2 platen op elkaar lassen met proplasjes en dan tussen de bankschoef ertussen meppen met een beitel en kijken of ze sterker worden na mate je oefent.
succes
Merci voor de reaktie...maar andere delen zitten dan weer goed ( denk ik ) rupsen leggen lukt me niet.. Ik moet het hebben van de proplassen. Het gaat vooral om de delen waar je een beetje "kracht" moet zetten om ze op de plek te houden. Die lassen houden niet zo goed.

Het is kl#te, maar liever dat het nu gebeurd, dan op het moment dat ie helemaal klaar, gespoten is en rijdt...( de evt gevolgen en dubbele kosten )
Ik was bijna in de veronderstelling, dat ik na nog 2 stukjes te doen, ik de Mien om kon draaien en aan de rechterkant kon beginnen. Maar dat valt vies tegen. Ik dacht dat ik het goed deed, en daarom zou het fijn wezen als iemand eens zou kunnen komen kijken of de rest wel goed is, of dat ik beter helemaal opnieuw kan beginnen.
Groetjes,
Maurice
Dit is een groot leer project
ook altijd goed kijken/zorgen dat het materiaal waarop je last goed schoon is, en om de boel een beetje aan te klemmen heb je hele mooie tangen (vice grips (zoiets heten die dacht ik)), die zijn te koop bij de Karwei in die bakken voor een paar euro..
Ik had deze website nog tussen de favorieten staan. Misschien kun je hier ook nog wat nuttige tips uithalen...
Hele geschikte site!!!
Wat me bij mezelf opviel tijdens het proplassen is dat als de 2 plaatjes niet helemaal strak op elkaar liggen (halve mm tussenruimte was soms al genoeg) dat de prop dan niet door drong in de onderste plaat. Je last dan gewoon het gaatje dicht, maar de prop is niet door en door, zo te lezen is jou dit ook overkomen.
Probeer dus je platen zoals anderen ook al aangegeven hadden helemaal strak op elkaar te klemmen. En op de plekken waar dit niet kan komt een hamer wel van pas. Je zult dan mss steeds een prop moeten lassen, weer aantikken en dan pas de volgende lassen maar dan zit het wel goed. Ik maak ook altijd een draaiende beweging als ik proplas, ipv gewoon stil houden in het midden van het gat.
Hoe klinkt je lasapparaat trouwens tijdens het lassen. Een regelmatige knetter of steeds onregelmatig? Als hij gewoon regelmatig knettert is je spanning hoog genoeg, te lage spanning gaat je apparaat onregelmatig knetteren omdat ie niet goed pakt. Mss heb je hier nog iets aan...
Bedankt voor de reakties jongens
Ik ga vanaf morgen weer beginnen met knutselen..en vol goeie moed
[beetje offtopic]
Ik ben vandaag even aan het hobbyen geweest met m`n scooter ( m`n dagelijks vervoer ) En de uitlaat geflext, uitgeboord en weer aan elkaar gelast.....en dat ging wel goed...en muurvast zelfs. Maarja dat is weer anders als plaatmateriaal.
[/beetje offtopic]
Nu zit de buitendorpel aan de uiteinden wel nog goed vast, alleen ertussen niet meer....moet ik `m nu er weer helemaal afhalen??
Groetjes,
Maurice
Zo'n uitlaat zal wat dikker zijn, dan is het makkelijker, kun je er meer de tijd voor nemen.
Als die dorpel goed zit zou ik hem laten zitten en de gaatjes uitboren. Als je maar zorgt dat je de onderliggende plaat niet boort, anders word het weer te dun. En anders zul je hem toch los moeten maken...
Hey miniminded.... bedankt voor de link..
Ik heb het gisteren even rustig doorgelezen, en vanaaf in de praktijk gebracht...als je idd heel rustig aan doet, en ongeveer zo zoals op `t filmpje...komt het allemaal goed.
Soms bleef een gedeelte niet zitten ( ongeveer 3 cm ) de lasrups er weer af, en weer opnieuw beginnen...dus 10 cm lassen....3cm los..en dan weer 10 cm vooruit. Ik krijg er weer vertrouwen in
Maar als er iemand gegadigd is om eens te komen kijken....graag!
Groetjes,
Maus
Graag gedaan! Op Youtube is ook nog wel het één en ander op film te bekijken/luisteren.
Het kwartje is gevallen...( hoop ik )
( nadat ik een foutieve las weg beitelde trilde alle lassen weer los )...maar per ongeluk maakte ik ineens een goede mooi strakke ingebakken las.

Ik heb `t lassen hopelijk eindelijk door..de buitendorpels gingen na het bericht van 5 feb er toch weer vanaf
Dus heb ik de rest van de dorpel ook ze gedaan..en daarna kon ik doen wat ik wilde...maar de las kwam echt niet meer los
Toen ben ik alle oude lassen maar weer gaan verwijderen en heb ze vervangen voor goeie lasrupsen.
Greetz....
Maurice
foto`s volgen snel
wat je ook kunt doen bij je buitendorpels is bij de proplasjes ook steeds 2cm las te leggen. en dan 2 cm niet.

Hier onder te zien zoals ik t gedaan heb.
De linkerkant is klaar...
( als je het lassen eenmaal door hebt...gaat het lassen vrij snel
)




) en de bodem rechtsvoor uitgeslepen....maw...hetzelfde verhaaltje...alleen nu aan de rechterkant
Zoals belooft een paar foto`s:
Ik heb de Mini omgedraaid ( met de voorkant eerst de garage in...voordat er een bijdehandte opmerking komt
Groetjes,
Maurice
Flink bezig geweest, weet je zeker dat je lassen gepenetreerd zijn? Ze lijken er nog een beetje op te liggen. Je kunt het beste kijken aan de andere kant (je bodem aan de binnenkant dus) en zien of ze daar doorheen komen. Allersinds een klein bultje of een kring duid aan dat de las goed is.
Alles gekontroleerd ....aan de achterkant zie je de duidelijke sporen van de las...sommige lasbolletjes liggen er boven op om `m helemaal dicht te maken ( kleine misprop zeg maar )
Het verdient geen schoonheids prijs...maar `t zit muurvast
Inmiddels is alles ook zo goed als gladgeslepen....
Groetjes,
Maurice
Netjes maurice, nou niet vergeten die vierkante vakjes aan de onder kant open te slijpen zoals bij de orginele dorpel. Dit is nodig om vocht en vuil eruit te laten.
Dat ga ik zeker nog doen....anders kan ik over een jaar of 2/3 weer opnieuw beginnen
Flink omgeschoten inderdaad! Ziet er netjes uit. Succes met de andere kant!
Dank je...nu weet ik wat ik kan verwachten en waar ik op moet letten
..
)
( ik heb immers [i:3ky4g0c2]ervaring[/i:3ky4g0c2] met de andere kant
En daarna het front en de kofferbakbodem
Zo...Ik dacht, laat ik maar weer eens wat foto`s plaatsen...






Voor mijn doen ben ik flink opgeschoten, oordeel zelf maar:
Nadat de bodem klaar was heb ik `m alvast lichtjes in de primer gezet ( dan heeft ie alvast z`n eerste bescherming )
Kofferbak:
Morgen de banaan vast zetten ( wordt een gepriegel trouwens )
En dan kan ik langzaam naar de voorkant toe!
Groetjes,
Maurice
Leuk om weer wat vorderingen te zien. Heb gelijk ook nog een vraag aan je. Kun je mij eens het adres PMen waar je de mini heb laten stralen. Mijn Taunus (volgende project) wil ik ook laten stralen vandaar mijn vraag.
succes verder groeten Eelco
Goed bezig!!! Lekker weer aan het lassen geweest
.
Ga zo door!
Jaja ik leef ook nog en met de Mien gaat het ook goed...ik ben al vol bezig met plamuren en schuren..( foto`s volgen binnenkort ) Na het schuren gaat de Mien in de spuitplamuur...( hoeveel dekt de spuitplamuur eigenlijk?)
Moet ik de ( in hele goede staat verkerende ) koffer klep, motorkap en deuren nu ook in de spuitplamuur zetten? Deze attributen moeten nog (op)geschuurd worden..
spuit plamuur is dikker dan normale primer dus het vult krassen van het schuren wat beter op , plus dat er meer primer blijft zitten na het laatste beetje glad schuren voor dat de lak erop gaat.
dus hoe meer lagen hoe beter voor een glad oppervlak temaken zonder dat je weer op het staal zit.
ollie
Er zit wel verschil in de soorten filler ook de kleur van de filler kan bepalend zijn voor de lak die er uiteindelijk op komt. Je hebt filler die meer vult of harder is om te schuren. Laat je even voorlichten voordat je iets koopt.
groeten eelco
filler met harder is geloof ik gewoon epoxy primer..
ollie
Ik ga dan sowieso de spuitplamuur bij een lakboer halen..daar kunnen ze me wel goed voorlichten. Hij moet iig goed kunnen vullen...

Als je toch een eindje moet rijden voor je lak en filler kun je misschien beter even doorrijden naar een andere lakboer. Deze is veel goedkoper. De lakboer heeft overigens een andere volgorde van letters.
groeten Eelco
Zoooo...


:


Zoals belooft..een paar foto`s:
En ik kon het ff niet laten
Ik ben nu bezig de laatste beetjes plamuur te schuren, en dan kan ik `m klaar gaan maken voor de spuitplamuur
Alleen is de bout van de sub bevestiging achter naar binnen uit afgebroken ( toen ik bezig was de gebroken bout door te boren
Groetjes,
Maurice
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.