hoe interval/ stuurkolom mpi aansluiten op oudere mini?
ik heb een mpi stuur/ stuurhuis (edit: stuurkolom) gekocht en was benieuwd hoe ik nu dit allemaal
aan moet gaan sluiten op een stuurhuis van een mini uit 1990.
het is de bedoeling dat de interval komt te werken.
moet daarvoor nog iets aangepast worden?
zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Volgens mij zit de interval stand op de ruitenwisser motor, dus dan zou je ook die moeten vervangen. Maar dit weet ik niet zeker.
Ik heb in mijn zeemax ook een mpi stuur gemaakt. Het is wel even wat meer werk dan je denkt. De interval werkt alleen met een apart interval relais. Deze moet je constante voeding geven vanaf de interval schakelaar op het stuur. Het relais laat je de 1x wissen stand op je motor schakelen.
Verder is claxon maken nog het lastigste. Ik had in eerste instantie met een kabel gedaan, maar dit gaat niet lang goed. Uiteindelijk heb ik de stuurkolom als min gebruikt en een sleepcontact voor de plus gemaakt.
Wil je meer informatie dan hoor ik het wel. Hieronder enkele foto's, op een foto zie je ook het interval relais liggen naast de stuurkolom.
mini7 schreef:
Wil je meer informatie dan hoor ik het wel. Je kan ook op mijn site kijken voor foto's van hoe ik het stuur heb ingebouwd.
hey,
bedankt voor jullie info tot zover.
ik heb niet alleen het stuur, maar gelukkig ook het hele stuurhuis erbij.
dus de claxon ed werkt gewoon zoals het bij een mpi zat.
nu was ik alleen benieuwd waar bij een mpi dat relais zit.
EDIT: ik lees net mijn eerste post,
ik zet niet het stuur op een oude zoals ik wel getypt heb, maar ik zet het hele stuurhuis +stuur uit een mpi in mijn mini uit 1990
Bij een MPI zit het relais op de motor. Dus je kunt ervoor kiezen een mpi ruitenwisser motor te gebruiken. Maar deze zijn erg kostbaar. Ik ben voor een los relais gegaan. Het voordeel hiervan is ook dat je zelf de interval tijd in kunt stellen en dat het geen vaste tijd is.
oke,
dan moet ik maar ff gaan bellen of hij die nog heeft liggen.
bedankt
Volgens mij zit dat relais niet op de motor maar in de binnenzijde tegen het schutbord! Achter de radio dacht ik...
Ik zat ook een Mpi stuurkolom in mijn Zeemax, maar gebruik ook de kabelboom....
Wel nog ff een ander stuurtje bestellen... :)" title="Evil" />
Lijkt me meer een technische modificatie, dus ik heb het topic verplaatst uit Standaard Techniek.
Overigens is het stuurhuis dat ding wat tussen je subframe en je body zit, bij je voeten. Waar hier over gesproken wordt is de stuurkolom, dus ik heb de titel even aangepast
@Crispy: ja, sorry, tis alweer de zoveelste keer dat ik het door elkaar haal
het relais hebben we inderdaad gevonden en zat achterop het dashbord, mini power
de kabelboom heb ik er helaas niet bij, dus moet ff kijken hoe ik dit ga oplossen.
en tjah, dat stuurtje
Als je me even je emailadres PM't, stuur ik je het elektrisch schema van de MPI. Daar staat ook de Wiper Control Unit op!
mr x schreef: ...de kabelboom heb ik er helaas niet bij, dus moet ff kijken hoe ik dit ga oplossen...
Ik heb dit gedaan door een originele kabel van de oude stuurkolom te gebruiken. Knip dan de stekkers aan de stuur zijde eraf en die kabels kun je dan op de MPI stuurkolom plaatsen. Dan kun je de stekkers van je originele kabelboom behouden. Je moet dan alleen even alle contacten doormeten en een luidsprekerstekkertje (van die smalle stekkertjes) erop knijpen. Je hoeft dan maar een paar extra kabels te trekken. Die voor je claxon moet je aanpassen (oude mini is plus geschakeld, MPI is min geschakeld dacht ik) en je moet een kabel voor de interval van je ruitenwisser maken.
Je kunt ook op je oude originele kabels de stekkers (niet te kort afknippen bij de sloop!) uit een Rover 200/400 solderen. Daar zitten dezelfde stuurkolomhandels in.
Zo heb ik dat gedaan (had het mr x al even gemaild, maar is wel handig het hier te vermelden).
Dan krijg je dus een kabel die aan de ene kant op de orinele kabelboom past, en met de andere kant zo in je MPI-stuurkolomhandels klikt.
hmmm, kan dus nog gaan kiezen
heb keuze uit een rover 114 gti en een rover 200 brm
mini7 schreef: Ik heb in mijn zeemax ook een mpi stuur gemaakt. Het is wel even wat meer werk dan je denkt. De interval werkt alleen met een apart interval relais. Deze moet je constante voeding geven vanaf de interval schakelaar op het stuur. Het relais laat je de 1x wissen stand op je motor schakelen.
Verder is claxon maken nog het lastigste. Ik had in eerste instantie met een kabel gedaan, maar dit gaat niet lang goed. Uiteindelijk heb ik de stuurkolom als min gebruikt en een sleepcontact voor de plus gemaakt.
Wil je meer informatie dan hoor ik het wel. Hieronder enkele foto's, op een foto zie je ook het interval relais liggen naast de stuurkolom.
Hallo,
Kunt u mij vertellen hoe u de interval relais hebt aangesloten? Wat ik begrepen heb is dat sommige draden van het relais niet nodig zijn of met elkaar verbonden zijn en dat er maar 3 draden aan de draadboom gemonteerd worden.
Ik zou het op prijs stellen als u mij kunt vertellen welke draden aan welke kleuren van de draadboom moeten!
Alvast bedankt,
Sebas
ineens een gedachte... alles wat op de auto zit behoort het te doen tijdens de apk keuring...
hoe ga je die plofzak werkend krijgen???
De airbag hoeft niet te werken, maar je krijgt daar wel een aantekening over in het APK-rapport. Je kunt ook de 'SRS'-indicatie afplakken (aldus mijn APK-keurmeester), dan krijg je geen aantekening.
Airbag eruit halen?? Ander stuur erop?? Zou het echt een probleem zijn?
We merken het wel als de mini voor de APK gaat. Misschien dat ik volgende week ff een mailtje stuur naar de rdw.
ik heb een mpi stuur/ stuurhuis (edit: stuurkolom) gekocht en was benieuwd hoe ik nu dit allemaal
aan moet gaan sluiten op een stuurhuis van een mini uit 1990.
het is de bedoeling dat de interval komt te werken.
moet daarvoor nog iets aangepast worden?
zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Volgens mij zit de interval stand op de ruitenwisser motor, dus dan zou je ook die moeten vervangen. Maar dit weet ik niet zeker.
Ik heb in mijn zeemax ook een mpi stuur gemaakt. Het is wel even wat meer werk dan je denkt. De interval werkt alleen met een apart interval relais. Deze moet je constante voeding geven vanaf de interval schakelaar op het stuur. Het relais laat je de 1x wissen stand op je motor schakelen.





Verder is claxon maken nog het lastigste. Ik had in eerste instantie met een kabel gedaan, maar dit gaat niet lang goed. Uiteindelijk heb ik de stuurkolom als min gebruikt en een sleepcontact voor de plus gemaakt.
Wil je meer informatie dan hoor ik het wel. Hieronder enkele foto's, op een foto zie je ook het interval relais liggen naast de stuurkolom.
mini7 schreef:

Wil je meer informatie dan hoor ik het wel. Je kan ook op mijn site kijken voor foto's van hoe ik het stuur heb ingebouwd.
hey,
bedankt voor jullie info tot zover.
ik heb niet alleen het stuur, maar gelukkig ook het hele stuurhuis erbij.
dus de claxon ed werkt gewoon zoals het bij een mpi zat.
nu was ik alleen benieuwd waar bij een mpi dat relais zit.
EDIT: ik lees net mijn eerste post,
ik zet niet het stuur op een oude zoals ik wel getypt heb, maar ik zet het hele stuurhuis +stuur uit een mpi in mijn mini uit 1990
Bij een MPI zit het relais op de motor. Dus je kunt ervoor kiezen een mpi ruitenwisser motor te gebruiken. Maar deze zijn erg kostbaar. Ik ben voor een los relais gegaan. Het voordeel hiervan is ook dat je zelf de interval tijd in kunt stellen en dat het geen vaste tijd is.
oke,

dan moet ik maar ff gaan bellen of hij die nog heeft liggen.
bedankt
Volgens mij zit dat relais niet op de motor maar in de binnenzijde tegen het schutbord! Achter de radio dacht ik...

:)" title="Evil" />
Ik zat ook een Mpi stuurkolom in mijn Zeemax, maar gebruik ook de kabelboom....
Wel nog ff een ander stuurtje bestellen...
Lijkt me meer een technische modificatie, dus ik heb het topic verplaatst uit Standaard Techniek.
Overigens is het stuurhuis dat ding wat tussen je subframe en je body zit, bij je voeten. Waar hier over gesproken wordt is de stuurkolom, dus ik heb de titel even aangepast
@Crispy: ja, sorry, tis alweer de zoveelste keer dat ik het door elkaar haal

het relais hebben we inderdaad gevonden en zat achterop het dashbord, mini power
de kabelboom heb ik er helaas niet bij, dus moet ff kijken hoe ik dit ga oplossen.
en tjah, dat stuurtje
Als je me even je emailadres PM't, stuur ik je het elektrisch schema van de MPI. Daar staat ook de Wiper Control Unit op!
mr x schreef:
...de kabelboom heb ik er helaas niet bij, dus moet ff kijken hoe ik dit ga oplossen...
Ik heb dit gedaan door een originele kabel van de oude stuurkolom te gebruiken. Knip dan de stekkers aan de stuur zijde eraf en die kabels kun je dan op de MPI stuurkolom plaatsen. Dan kun je de stekkers van je originele kabelboom behouden. Je moet dan alleen even alle contacten doormeten en een luidsprekerstekkertje (van die smalle stekkertjes) erop knijpen. Je hoeft dan maar een paar extra kabels te trekken. Die voor je claxon moet je aanpassen (oude mini is plus geschakeld, MPI is min geschakeld dacht ik) en je moet een kabel voor de interval van je ruitenwisser maken.
Je kunt ook op je oude originele kabels de stekkers (niet te kort afknippen bij de sloop!) uit een Rover 200/400 solderen. Daar zitten dezelfde stuurkolomhandels in.
Zo heb ik dat gedaan (had het mr x al even gemaild, maar is wel handig het hier te vermelden).
Dan krijg je dus een kabel die aan de ene kant op de orinele kabelboom past, en met de andere kant zo in je MPI-stuurkolomhandels klikt.
hmmm, kan dus nog gaan kiezen

heb keuze uit een rover 114 gti en een rover 200 brm
mini7 schreef:





Ik heb in mijn zeemax ook een mpi stuur gemaakt. Het is wel even wat meer werk dan je denkt. De interval werkt alleen met een apart interval relais. Deze moet je constante voeding geven vanaf de interval schakelaar op het stuur. Het relais laat je de 1x wissen stand op je motor schakelen.
Verder is claxon maken nog het lastigste. Ik had in eerste instantie met een kabel gedaan, maar dit gaat niet lang goed. Uiteindelijk heb ik de stuurkolom als min gebruikt en een sleepcontact voor de plus gemaakt.
Wil je meer informatie dan hoor ik het wel. Hieronder enkele foto's, op een foto zie je ook het interval relais liggen naast de stuurkolom.
Hallo,
Kunt u mij vertellen hoe u de interval relais hebt aangesloten? Wat ik begrepen heb is dat sommige draden van het relais niet nodig zijn of met elkaar verbonden zijn en dat er maar 3 draden aan de draadboom gemonteerd worden.
Ik zou het op prijs stellen als u mij kunt vertellen welke draden aan welke kleuren van de draadboom moeten!
Alvast bedankt,
Sebas
ineens een gedachte... alles wat op de auto zit behoort het te doen tijdens de apk keuring...
hoe ga je die plofzak werkend krijgen???
De airbag hoeft niet te werken, maar je krijgt daar wel een aantekening over in het APK-rapport. Je kunt ook de 'SRS'-indicatie afplakken (aldus mijn APK-keurmeester), dan krijg je geen aantekening.
Airbag eruit halen?? Ander stuur erop?? Zou het echt een probleem zijn?
We merken het wel als de mini voor de APK gaat. Misschien dat ik volgende week ff een mailtje stuur naar de rdw.
Groetjes
Sebas
Je moet ingelogd zijn om te reageren.