hallo,
weet iemand welke aanpassingen er gemaakt worden voor op het cirquit te gaan rijden buiten: rolkooi;zetels.
ik bedoel vooral voor de stijfheid te verhogen vooral aan het voorsubframe.
zou iemand me daarmee kunne helpen?
groetjes
Al die aanpassingen komen het comfort niet echt ten goede. Dus als je met dezelfde mini ook nog gewoon (veel) op straat wilt blijven rijden moet je misschien eerst bedenken of het je de investering waard is.
Naast een 6 punts kooi is het aan te raden om de subframe ophanging solid mount te maken. Je kunt hiervoor setjes kopen bij elke goede miniboer. Verder kun je de trekstangen en onderste draagarmen of met hardere rubbers of poly rubbers monteren, of spherical jointed versies aanschaffen. Verder zijn er comp veerbollen te koop die veel stugger zijn dan normale veerbollen. En ook een set goede schokbrekers helpt. Wil je nog verder gaan dan kun je ook anti-rol bars kopen voor zowel voor als achtersubframe.
Opzich ben je al een heel eind als je een paar van de bovengenoemde dingen aanpakt. Een mini is van zichzelf al erg stijf. Belangrijk is ook om de boel goed af te (laten) stellen. Beetje knap uitlijnen maakt echt verschil, en dat kan pas wanneer alles verstelbaar is... Kijk anders ook bij evenementen in het topic over circuitrijden.
hoever wil je gaan? de mini miglias hebben een "lijstje" van verstevigingen die het voorsubframe stijfer maken waaronder bijvoorbeeld hoekjes lassen op de zwakkere punten.
mijn subframe is nu al solid mount en ik heb pro-tech shocks besteld, volidig regelbare camber-kits, ik dacht dat ze voor de stijfheid nog extra buizen of baren lassen ofzo?
grtz
Dat mag vaak reglementair niet. Maar als je het voor de lol doet kun je de boel natuurlijk zo stijf maken als je zelf zou willen.
Mocht je ooit echt willen gaan racen, dan is het handig om eerst de technische reglementen (beperkingen) op te vragen en dan pas de auto te bouwen.
Voor vrijrijden mag opzich alles. De technische keuring bestaat meer uit kijken of je stoel vast zit en je 2 sleepogen op je auto hebt...
Je kunt ook je gehele motor nog solid mount ophangen. Nadeel is dan weer dat het nogal veel vibraties doorgeeft.
Ga je racen in een klasse
Ga je alleen vrij rijden
Voor een fia klasiek toerwagen kampioenschap zijn hele andere regels dan bv een zomeravonden competitie
Het is dus niet alleen een vraag van wat kan en wat is nodig maar ook van wat mag!
ik ga normaal alleen vrij rijden,
maar wil mijn wagen toch uitrusten met heel wat competitie onderdelen en aanpassingen
Dan moet je vizards eerste boek lezen
How to modifi your mini
Dat behandeld naast het blok ook de rest van de auto voor de diverse competitie mogelijk heiden
Maar eigenlijk zou ik het gewoon eerst een keer zo proberen
ik heb ontzettend veel lol gehad op het circuit met een bijna std 1000tje
Juist. Gewoon rijden. En dan al doende gaan aanpassen. Dan merk je ook nog een beetje het nut van je veranderingen en daarmee is het proces leerzamer en leuker. Dus shop gewoon een laptimer en ga lekker rijden.
hallo,
weet iemand welke aanpassingen er gemaakt worden voor op het cirquit te gaan rijden buiten: rolkooi;zetels.
ik bedoel vooral voor de stijfheid te verhogen vooral aan het voorsubframe.
zou iemand me daarmee kunne helpen?
groetjes
Al die aanpassingen komen het comfort niet echt ten goede. Dus als je met dezelfde mini ook nog gewoon (veel) op straat wilt blijven rijden moet je misschien eerst bedenken of het je de investering waard is.
Naast een 6 punts kooi is het aan te raden om de subframe ophanging solid mount te maken. Je kunt hiervoor setjes kopen bij elke goede miniboer. Verder kun je de trekstangen en onderste draagarmen of met hardere rubbers of poly rubbers monteren, of spherical jointed versies aanschaffen. Verder zijn er comp veerbollen te koop die veel stugger zijn dan normale veerbollen. En ook een set goede schokbrekers helpt. Wil je nog verder gaan dan kun je ook anti-rol bars kopen voor zowel voor als achtersubframe.
Opzich ben je al een heel eind als je een paar van de bovengenoemde dingen aanpakt. Een mini is van zichzelf al erg stijf. Belangrijk is ook om de boel goed af te (laten) stellen. Beetje knap uitlijnen maakt echt verschil, en dat kan pas wanneer alles verstelbaar is... Kijk anders ook bij evenementen in het topic over circuitrijden.
hoever wil je gaan? de mini miglias hebben een "lijstje" van verstevigingen die het voorsubframe stijfer maken waaronder bijvoorbeeld hoekjes lassen op de zwakkere punten.
mijn subframe is nu al solid mount en ik heb pro-tech shocks besteld, volidig regelbare camber-kits, ik dacht dat ze voor de stijfheid nog extra buizen of baren lassen ofzo?
grtz
Dat mag vaak reglementair niet. Maar als je het voor de lol doet kun je de boel natuurlijk zo stijf maken als je zelf zou willen.

Mocht je ooit echt willen gaan racen, dan is het handig om eerst de technische reglementen (beperkingen) op te vragen en dan pas de auto te bouwen.
Voor vrijrijden mag opzich alles. De technische keuring bestaat meer uit kijken of je stoel vast zit en je 2 sleepogen op je auto hebt...
Je kunt ook je gehele motor nog solid mount ophangen. Nadeel is dan weer dat het nogal veel vibraties doorgeeft.
Voor het (door)lassen van het voorsubframe, zie ook dit topic:
viewtopic.php?p=480678#p480678
bedankt voor de nuttige info!
De eerste vraag is eigenlijk
Wat ga je op het circuit doen?
Ga je racen in een klasse
Ga je alleen vrij rijden
Voor een fia klasiek toerwagen kampioenschap zijn hele andere regels dan bv een zomeravonden competitie
Het is dus niet alleen een vraag van wat kan en wat is nodig maar ook van wat mag!
ik ga normaal alleen vrij rijden,
maar wil mijn wagen toch uitrusten met heel wat competitie onderdelen en aanpassingen
Dan moet je vizards eerste boek lezen
How to modifi your mini
Dat behandeld naast het blok ook de rest van de auto voor de diverse competitie mogelijk heiden
Maar eigenlijk zou ik het gewoon eerst een keer zo proberen
ik heb ontzettend veel lol gehad op het circuit met een bijna std 1000tje
Juist. Gewoon rijden. En dan al doende gaan aanpassen. Dan merk je ook nog een beetje het nut van je veranderingen en daarmee is het proces leerzamer en leuker. Dus shop gewoon een laptimer en ga lekker rijden.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.