Motor loopt slecht

Het gaat om een Mini 1000 uit 1983.
Laatst de carburatuer vervangen daar met het choken de jet naar onder bleef staan en niet terug veerde.
Andere carburator afgesteld volgens diverse beschrijvingen en getest door middel van het optillen van de zuiger (naald) motor reageerd zoals beschreven.
Ook geen plofjes of onregelmatigheid bij de uitlaat te horen. Maar bij het gas geven heeft de motor wat problemen zoals het even inhouden en ploffen uit de uitlaat.
Bij het stationair (rond 1000 toeren) draaien gaat de wijzer van de vacuummeter als een gek heen en weer. Dus de motor reageerd niet lekker op het gas pedaal.
Wat kan hier de oorzaak van zijn.

Groet

Dat inhouden en ploffen klinkt als een niet optimaal mengsel, misschien iets te rijk. En bij dat stationair draaien van je vacuum meter; Heb je bij het terug plaatsen van de carburateur alle pakkingen er tussen gedaan? Kan misschien zijn dat ie valse lucht trekt. Zit er ook nog genoeg olie in de dashpot :) ?

Een ontstekings probleem denk ik niet, aangezien de motor goed liep met de oude carburateur?

ontsteking ietskes later zetten...

heb je de dashpot wel gevuld?

Gisteren nog een poging gedaan om de motor beter te laten lopen.
Volgens de beschrijving moet bij het een paar mm optillen van de zuiger de motor iets harder gaan lopen, dit klopt ook. Dan zou de motor goed afgesteld zijn.
De olie in de dashpot is 10W40 want men schrijft dat bij te dunne olie de motor niet goed reageerd.
Maar bij het gas geven blijft de motor vreemd doen. Ontsteking afgesteld met een lampje op 8 graden

Groet

Zondag 26 juli 2009

Leon Wiltink schreef:
Ontsteking afgesteld met een lampje op 8 graden



Bij 1500 t/min en losgenomen (en afgestopte) vacuumslang? Dit wordt ook nog wel eens vergeten nl.
Heb je de naald over gezet?
Klepspeling gelijk nog ff checken, 0,3 bij koude motor.
Hoe is het met de ontstekingdelen?
Klinkt nl toch echt als een ontsteking probleem...

met een lampje is denk ik statisch, misschien goed om het met een strobo te doen.

Rene, afgestopte vacuumslang? Welke kant stop je dan af? de carb of de slang naar de verdeler?
Het gaat er toch om dat hij 1500 toeren draait om de ontsteking af te stellen? Dat hij niet zo lekker draait door valse lucht maakt toch niet zoveel uit?

Zondag 26 juli 2009

Crispy schreef:
Rene, afgestopte vacuumslang? Welke kant stop je dan af? de carb of de slang naar de verdeler?



Uiteraard dan de carb kant, gewoon loshalen bij de verdeler en een boutje in de slang draaien of je vinger er continue erop houden maar das niet altijd handig als je in je 1tje bent...
Het gaat er toch om dat hij 1500 toeren draait om de ontsteking af te stellen? Dat hij niet zo lekker draait door valse lucht maakt toch niet zoveel uit?



Als je hem daardoor niet op een constante toeren kan houden is het niet handig.
Het wordt niet voor niks aangegeven in de manuals.

Leon Wiltink schreef:
Ontsteking afgesteld met een lampje op 8 graden



Moet hij niet op 6 graden? Heb even geen boek bij me maar dat staat toch in (Haynes)?
1000 cc.

Edith: Sorry was toch 8 graden, (heb net even nagekeken). |:(

Groeten Miniauto.

Rene schreef:
Het gaat er toch om dat hij 1500 toeren draait om de ontsteking af te stellen? Dat hij niet zo lekker draait door valse lucht maakt toch niet zoveel uit?



Als je hem daardoor niet op een constante toeren kan houden is het niet handig.
Het wordt niet voor niks aangegeven in de manuals.



Met een aangesloten vacuumslang de ontsteking afstellen is niet handig aangezien de vervoeging dan in werking is. Bij 1500 toeren heb je een redelijk aantal graden vervroeging, dus als je 'm afstelt op 8 graden voorontsteking met vervoeging aangesloten, betekent dat dat je zonder vervroeging misschien wel 8 graden na het BDP uitkomt, dat wil je niet.

Trek dus gewoon de slang lus van de ontsteking en stop er ff een schroefje oid in. Met die valse lucht is het ook lastig om 'm op 1500 toeren te houden.

Ben gisteren verder aan het zoeken geweest en nu blijkt dat de tweede cilinder geen compressie heeft.
Bij het demonteren van de kop bleek dat er een klep verbrand is.
Vandaar dat de motor stationair redelijk liep maar met het gasgeven en rijden was het slecht.
Het wordt dan ook maar een zeer grote beurt.
Ik laat nog weten wat het resultaat is.

Mvrgr

Zuigers beschadigd?
Of heb je alleen een andere kop nodig/Reviseren?

Groeten Miniauto!

Je moet ingelogd zijn om te reageren.