Op marktplaats is een aanbieder die binnenkort de classic mini om kan bouwen naar electrisch!
Ik heb op discovery het programma electric garage gezien, en daar behouden ze de originele versnellingsbak, als dat bij een mini kan, is het misschien wel een leuk iets?
Prijsindicatie geeft de aanbieder 8750 euro aan, dat lijkt me nogal veel... Meer gegevens staan er ook niet bij, maar ik heb meer info gevraagd, ik vind het namelijk een super idee, alleen de prijs staat mij (persoonlijk) nog niet zo aan.
Enige info die er bij staat is 0-100 in ongeveer 4 seconden.
Ik heb niet super veel verstand van dit soort grote electro motoren + regelaars en bijbehorende accu capaciteit, maar bij electric garage is het puur een electrische motor met een adaptorplaat op de bak (met een tandwiel), benzine tank eruit, accu's erin, regelaar aansluiten aan gaskabel (mechanisch ja) en klaar... dus vandaar dat ik de genoemde prijs niet helemaal thuis kan brengen (veel werk lijkt het namelijk iig niet)
wel een goed idee Heb je ook veel minder kans op pech
Alleen ga ik dan toch het mooie geluid missen van de Mini
maarja aan de andere kant: 0-100 in 4 sec. :)" title="Evil" /> !!
Ben benieuwd wat de actieradius is
grt
Heb om meer data gevraagd (o.a. actiradius).
Ben ook benieuwd hoe hij aan de prijs komt. Want ik verwacht dat niet veel mensen het voor dit geld gaan doen, aangezien je voor bijna 9000 euro een behoorlijk snelle motor kan inbouwen/onderhouden/voltanken (hobby auto = niet veel km's per jaar!!!!) Dus heel snel zul je het er niet uit hebben, en om het nu puur te doen voor het milieu... nee sorry hahah
ook gezien de "makkelijkheid" van de klus gezien electric garage programma, en daar zat een VEEEEEL zwaardere motor/regelaar/accu-combi in als dat bij een mini nodig gaat zijn.
Ikzelf zou er ook wel oor naar hebben, heb al vaker geroepen dat ik prestaties ala tesla roadster wel zou willen, en ook electrisch! Alleen de prijs is dan even een grote drempel, zeker voor een hobby auto die echt puur voor de fun wordt gebruikt.
is (ook in het verleden) al meerdere keren gedaan .. commercieel nooit van de grond gekomen
Ik heb hier ook wel oren naar. Heb ook het programma Electric Garage gezien, en als je zag hoe zij dat deden dan zou de gemiddelde hobbybob dat volgend mij ook wel kunnen.
Ik hoop dat je snel een reactie hebt en dat het ook daadwerkelijk wat is.
Het is alleen de prijs....
Kamphuuzz schreef: Ik heb hier ook wel oren naar. Heb ook het programma Electric Garage gezien, en als je zag hoe zij dat deden dan zou de gemiddelde hobbybob dat volgend mij ook wel kunnen.
Ik hoop dat je snel een reactie hebt en dat het ook daadwerkelijk wat is.
Het is alleen de prijs....
Exact mijn gedachten
In een filmpje zag je ze ook met een handgeschakelde auto rijden, met zo'n conversie, het is dus mogelijk om een relatief laagtoerige motor te gebruiken (of wat meer toeren, met andere ratio) met de originele mini bak, en voor zover ik tot nu toe heb gezien (servo motor wereld in de automatisering): hoe meer toeren, hoe duurder en hoe minder kracht...
dat zijn echter alleen mijn gedachten he, ik heb er niet genoeg verstand van om dat te bevestigen ofzo.
Wat wel opvallend is, dat bij Electric Garage dus een conventionele versnellingsbak wordt gebruikt als ik het goed begrijp (ik heb het niet gezien), terwijl veel commerciele elektrische voertuigen slechts 1 versnelling hebben, zoals de Tesla Roadster. Deze heeft dus 1 versnelling, achteruit doet hij door gewoon de motor de andere kant op te draaien. Die loopt dus van 0 tot 14000rpm om zo nog een leuke snelheid op te bouwen.
Op zich heb je ook niet direct een versnellingsbak nodig, tenzij je idd de toeren laag wilt houden.
De Tesla heeft overigens 450kg aan accu's bij om 400km te halen...
Idd entity, dat viel mij ook op, het enige wat ik kan bedenken is dat je daardoor dus (goedkopere?) laagtoerige motoren kunt gebruiken, dat was mijn gedachte dan he
Componenten als motoren, accu's en controllers zijn best wel prijzig.
Wat nu betaalbaar is, is lang niet zo efficient en presteert lang niet zo goed als die dure onderdelen.
Verder zit er wat engineering kosten ook erin.
Li-ion batterijen hebben momenteel de hoogste capaciteit, maar om dat allemaal in een Mini kwijt te kunnen kijk je wel tegen zo'n 200kg extra aan en dan zit je met een range tussen de 100 a 200km. En qua ruimte passen die dingen ook niet in de baggageruimte.
De motor weegt maar iets van 30-50 kg dus daar win je wel iets terug. De laatste ontwikkelingen gebruiken alllemaal AC motoren.
Verder trekken electrovoertuigen ontzettend hard op (maximum koppel bij 0 toeren), maar de topsnelheid valt tegen ivm verbrandingsmotoren. Een electro motor kan niet voor eeuwig op maximum toeren draaien (op topsnelheid trekt de accu snel leeg, binnen 5 minuten ofzo). Dus daarom worden ze vaak begrensd.
Dus 0-100kmh in 4seconden en een top van 130 ofzo.
Een elektrische Mini zou ik met het minimum met batterijen bouwen (net een range van 100km) verder zou ik er een trekhaak opzetten, en dan in de aanhanger een range extender met extra accu's aanhangen. Kan je lekker op vakantie.
thnx voor je info, wat zou je kunnen doen met een minder hoge toeren motor, en de originele bak? Net als in de serie die gelinkt is? Lijkt me dat je het dan allemaal beter kan maken, langer op topsnelheid (lagere toeren, dus niet de max toeren van de motor door de versnellingsbak) en ook meer range?
Niet voor de classic rijder iig...
Aangeboden ombouw op mp gaat ook over de classic
Een versnellingsbak van een Mini is gemaakt voor een motor die maar bereik heeft 2000 toeren.
Een elektromotor heeft zowiezo meer bereik. Dus in het ergste geval heb je denk ik een tweebak nodig.
Verder is het makkelijker om een los differentieel aan de motor te plakken dan de versnellings aan te passen aan de motor.
Qua toeren ben ik niet zeker, maar ik dacht dat dat bij een elektromotor eigenlijk niet zoveel effect had op het verbruik (omdat er ongeacht het toerental er een bepaald vermogen wordt afgenomen).
Pfff... als ik de amperages bedenk die mijn elektrische RC Mini met een 19-turns motor al trekt, en de bijkomende warmteontwikkeling in zowel de motor als de batterij....
Je hebt een serieus accupakket met bijbehorende dikke bekabeling nodig om en dergelijk krachtige elektromotor van stroom te voorzien. Die accupakketten zijn momenteel ook eigenlijk de enige belemmering voor het grootschalig produceren van elektrische auto's.
Wel cool.. 0-100 in 4 seconden bij (bijna) absolute stilte.. Ik zie die 911 GT3 bestuurder al raar opkijken bij het stoplicht.. Alleen met die lol is 100km actieradius al meer dan voldoende.
ik denk dat er binnen een jaar of 5 wel het nodige zal veranderen op gebied van elektrisch rijden :)" title="Evil" /> misschien hoort een om te bouwen Mini daar ook wel bij ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Iets meer info van het bedrijf.
ik weet iig dat je 2 keuzes hebt, accu's voor prestatie, of actieradius.
Met de actieradius setup, kun je ong 300-350 km rijden.
Er komt een direct drive systeem in (dus geen versn bak)
verkoper is van mening dat dit systeem alleen rendabel is als je de mini echt dagelijks gebruikt, of na de conversie gaat gebruiken.
Met die actieradius is het nog wel te doen in ieder geval voor ritten binnen NL. Voor ritten buiten NL zou ik het niet ideaal vinden.
Nu alleen de prijs van het systeem nog naar beneden of een flinke subsidie van de overheid.
Dirk130 schreef: Nu alleen de prijs van het systeem nog naar beneden of een flinke subsidie van de overheid.
Precies, want waar ook aan gedacht moet worden, als jouw minike nog 4000 euro waard is, niet zomaar een boel mensen zegen: kom, laat ik er nog eens 9 tegenaan gooien en hem gaan gebruiken voor dagelijks vervoer!
Er zijn voor elektrische auto's nog geen gestandaardiseerde meetcylcus. Dat betekent dat de range nog weleens kan verschillen in de praktijk.
Ik vind 350km vrij ambitieus.
Heb je specifieke details over de accupakketten, motor en controller?
ettore bugatti schreef: Heb je specifieke details over de accupakketten, motor en controller?
Nee nog niet helaas
Snap niet dat je nog een v-bak nodig hebt: de koppelkromme van een electromotor is bijna vierkant, terwijl die van een verbrandingsmotor piekerig verloopt.
Vandaar de behoefte voor een vertragingskast/versnellingsbak bij een ottomotor.
Zoals een paar posts hierboven genoemd, zit er bij de bedoelde ombouw (van de aanbieder van MP) geen versnellingsbak meer tussen
Vergeet ook niet dat de remmen aangepast moeten worden. Met een elektromotor kan minder op de motor worden afgeremd. De bestaande ombouwkits voor vw en peugeot heeft daarom ook een remmenombouw.
Afhankelijk van de actieradius vind ik het wel een leuk hebbeding. Helemaal de versnelling
Over remmen wordt iig niet gesproken in de mail naar mij toe van de aanbieder, maar goed, dat kan hij vergeten zijn
Actiradius ligt geheel aan hoe je de ombouw laat doen, want je kunt hem voor speed of actiradius laten bouwen. Bij de "actiradius" ombouw kom je tot 350 km volgens aanbieder, dat is dus netjes, maar wat zijn dan de prestaties he...
Ik dacht dat de meeste electromotoren ook als generator gebruikt kunnen worden, dus bij het afremmen kun je dus juist minder je remmen gebruiken omdat de energie via de electromotor terug de accu in gaat.
Dit betekent wel een installatie die (veel) ingewikkelder wordt en dus duurder denk ik. Moet ook allemaal weer geregeld worden door een controller, electronisch rempedaal etc. Maar je bereik in stadsverkeer wordt dan wel groter.
Hier en hier bieden ze het ook aan. Ik blijf het wat vreemd vinden dat het vrijwel uit het niets aangeboden wordt zonder uitgebreide info.
INderdaad, ik vind het ook vreemd... is ook verder niets van te vinden...
Enige info die je krijgt, is als je dus gaat mailen, en zelfs dan krijg je nog geen antwoord op al je vragen
Ik weet iig dat het voor mijzelf niet rendabel is, "verkoper" heeft al gezegd dat het alleen rendabel is voor mensen die de mini echt als dagelijkse auto gebruiken...
Als ik zo'n product zou verkopen, zou ik toch wat meer info hebben gegeven.
De huidige info trekt me nu niet over de 'streep' zeg maar
Dat was ook mijn punt richting de verkoper (heb hem dat ook gemeld) maar tot op heden is daar nog niet echt verbetering in te vinden haha
stond een electrisch golfje op de beurs
die kit koste 50 k
40 k alleen aan accu
met een mini zou je wel minder afkunnen, maar echt goed is het niet...
nog niet dan
Op marktplaats is een aanbieder die binnenkort de classic mini om kan bouwen naar electrisch!
(veel werk lijkt het namelijk iig niet)
Ik heb op discovery het programma electric garage gezien, en daar behouden ze de originele versnellingsbak, als dat bij een mini kan, is het misschien wel een leuk iets?
Prijsindicatie geeft de aanbieder 8750 euro aan, dat lijkt me nogal veel... Meer gegevens staan er ook niet bij, maar ik heb meer info gevraagd, ik vind het namelijk een super idee, alleen de prijs staat mij (persoonlijk) nog niet zo aan.
Enige info die er bij staat is 0-100 in ongeveer 4 seconden.
Ik heb niet super veel verstand van dit soort grote electro motoren + regelaars en bijbehorende accu capaciteit, maar bij electric garage is het puur een electrische motor met een adaptorplaat op de bak (met een tandwiel), benzine tank eruit, accu's erin, regelaar aansluiten aan gaskabel (mechanisch ja) en klaar... dus vandaar dat ik de genoemde prijs niet helemaal thuis kan brengen
wel een goed idee
Heb je ook veel minder kans op pech
:)" title="Evil" /> !!
Alleen ga ik dan toch het mooie geluid missen van de Mini
maarja aan de andere kant: 0-100 in 4 sec.
Ben benieuwd wat de actieradius is
grt
Heb om meer data gevraagd (o.a. actiradius).
hahah
Ben ook benieuwd hoe hij aan de prijs komt. Want ik verwacht dat niet veel mensen het voor dit geld gaan doen, aangezien je voor bijna 9000 euro een behoorlijk snelle motor kan inbouwen/onderhouden/voltanken (hobby auto = niet veel km's per jaar!!!!) Dus heel snel zul je het er niet uit hebben, en om het nu puur te doen voor het milieu... nee sorry
ook gezien de "makkelijkheid" van de klus gezien electric garage programma, en daar zat een VEEEEEL zwaardere motor/regelaar/accu-combi in als dat bij een mini nodig gaat zijn.
Ikzelf zou er ook wel oor naar hebben, heb al vaker geroepen dat ik prestaties ala tesla roadster wel zou willen, en ook electrisch! Alleen de prijs is dan even een grote drempel, zeker voor een hobby auto die echt puur voor de fun wordt gebruikt.
is (ook in het verleden) al meerdere keren gedaan .. commercieel nooit van de grond gekomen
recent project (new zealand):
http://carrott.org/
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ik heb hier ook wel oren naar. Heb ook het programma Electric Garage gezien, en als je zag hoe zij dat deden dan zou de gemiddelde hobbybob dat volgend mij ook wel kunnen.

Ik hoop dat je snel een reactie hebt en dat het ook daadwerkelijk wat is.
Het is alleen de prijs....
Kamphuuzz schreef:


Ik heb hier ook wel oren naar. Heb ook het programma Electric Garage gezien, en als je zag hoe zij dat deden dan zou de gemiddelde hobbybob dat volgend mij ook wel kunnen.
Ik hoop dat je snel een reactie hebt en dat het ook daadwerkelijk wat is.
Het is alleen de prijs....
Exact mijn gedachten
In een filmpje zag je ze ook met een handgeschakelde auto rijden, met zo'n conversie, het is dus mogelijk om een relatief laagtoerige motor te gebruiken (of wat meer toeren, met andere ratio) met de originele mini bak, en voor zover ik tot nu toe heb gezien (servo motor wereld in de automatisering): hoe meer toeren, hoe duurder en hoe minder kracht...
dat zijn echter alleen mijn gedachten he, ik heb er niet genoeg verstand van om dat te bevestigen ofzo.
Wat wel opvallend is, dat bij Electric Garage dus een conventionele versnellingsbak wordt gebruikt als ik het goed begrijp (ik heb het niet gezien), terwijl veel commerciele elektrische voertuigen slechts 1 versnelling hebben, zoals de Tesla Roadster. Deze heeft dus 1 versnelling, achteruit doet hij door gewoon de motor de andere kant op te draaien. Die loopt dus van 0 tot 14000rpm om zo nog een leuke snelheid op te bouwen.
Op zich heb je ook niet direct een versnellingsbak nodig, tenzij je idd de toeren laag wilt houden.
De Tesla heeft overigens 450kg aan accu's bij om 400km te halen...
Idd entity, dat viel mij ook op, het enige wat ik kan bedenken is dat je daardoor dus (goedkopere?) laagtoerige motoren kunt gebruiken, dat was mijn gedachte dan he
Voor de mensen die de aflevering willen kijken:
http://www.youtube.com/watch?v=dktqXkDbsoM
Componenten als motoren, accu's en controllers zijn best wel prijzig.

Wat nu betaalbaar is, is lang niet zo efficient en presteert lang niet zo goed als die dure onderdelen.
Verder zit er wat engineering kosten ook erin.
Li-ion batterijen hebben momenteel de hoogste capaciteit, maar om dat allemaal in een Mini kwijt te kunnen kijk je wel tegen zo'n 200kg extra aan en dan zit je met een range tussen de 100 a 200km. En qua ruimte passen die dingen ook niet in de baggageruimte.
De motor weegt maar iets van 30-50 kg dus daar win je wel iets terug. De laatste ontwikkelingen gebruiken alllemaal AC motoren.
Verder trekken electrovoertuigen ontzettend hard op (maximum koppel bij 0 toeren), maar de topsnelheid valt tegen ivm verbrandingsmotoren. Een electro motor kan niet voor eeuwig op maximum toeren draaien (op topsnelheid trekt de accu snel leeg, binnen 5 minuten ofzo). Dus daarom worden ze vaak begrensd.
Dus 0-100kmh in 4seconden en een top van 130 ofzo.
Een elektrische Mini zou ik met het minimum met batterijen bouwen (net een range van 100km) verder zou ik er een trekhaak opzetten, en dan in de aanhanger een range extender met extra accu's aanhangen. Kan je lekker op vakantie.
thnx voor je info, wat zou je kunnen doen met een minder hoge toeren motor, en de originele bak? Net als in de serie die gelinkt is? Lijkt me dat je het dan allemaal beter kan maken, langer op topsnelheid (lagere toeren, dus niet de max toeren van de motor door de versnellingsbak) en ook meer range?
Misschien is dit een ander alternatief ?
http://www.importautos.nl/aankondiging/toon
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/4 ... erd__.html
Niet voor de classic rijder iig...
Aangeboden ombouw op mp gaat ook over de classic
Een versnellingsbak van een Mini is gemaakt voor een motor die maar bereik heeft 2000 toeren.
Een elektromotor heeft zowiezo meer bereik. Dus in het ergste geval heb je denk ik een tweebak nodig.
Verder is het makkelijker om een los differentieel aan de motor te plakken dan de versnellings aan te passen aan de motor.
Qua toeren ben ik niet zeker, maar ik dacht dat dat bij een elektromotor eigenlijk niet zoveel effect had op het verbruik (omdat er ongeacht het toerental er een bepaald vermogen wordt afgenomen).
Hier kan je veel informatie vinden:
http://www.evalbum.com/
Pfff... als ik de amperages bedenk die mijn elektrische RC Mini met een 19-turns motor al trekt, en de bijkomende warmteontwikkeling in zowel de motor als de batterij....
Ik zie die 911 GT3 bestuurder al raar opkijken bij het stoplicht..
Alleen met die lol is 100km actieradius al meer dan voldoende. 
Je hebt een serieus accupakket met bijbehorende dikke bekabeling nodig om en dergelijk krachtige elektromotor van stroom te voorzien. Die accupakketten zijn momenteel ook eigenlijk de enige belemmering voor het grootschalig produceren van elektrische auto's.
Wel cool.. 0-100 in 4 seconden bij (bijna) absolute stilte..
filmpje van de wrightspeed x1 prototype .. die de ferrari en porsche even wegzet:
:)" title="Evil" /> misschien hoort een om te bouwen Mini daar ook wel bij ..
http://www.youtube.com/watch?v=8qDZOBQs60w
meer over de wrightspeed:
http://wrightspeed.com/x1.html
http://www.pbs.org/wgbh/si/video/chapter_6.html
ik denk dat er binnen een jaar of 5 wel het nodige zal veranderen op gebied van elektrisch rijden
groetjes,
Theo van den Bogaard
Iets meer info van het bedrijf.
ik weet iig dat je 2 keuzes hebt, accu's voor prestatie, of actieradius.
Met de actieradius setup, kun je ong 300-350 km rijden.
Er komt een direct drive systeem in (dus geen versn bak)
verkoper is van mening dat dit systeem alleen rendabel is als je de mini echt dagelijks gebruikt, of na de conversie gaat gebruiken.
Met die actieradius is het nog wel te doen in ieder geval voor ritten binnen NL. Voor ritten buiten NL zou ik het niet ideaal vinden.
Nu alleen de prijs van het systeem nog naar beneden of een flinke subsidie van de overheid.
Dirk130 schreef:
Nu alleen de prijs van het systeem nog naar beneden of een flinke subsidie van de overheid.
Precies, want waar ook aan gedacht moet worden, als jouw minike nog 4000 euro waard is, niet zomaar een boel mensen zegen: kom, laat ik er nog eens 9 tegenaan gooien en hem gaan gebruiken voor dagelijks vervoer!
Er zijn voor elektrische auto's nog geen gestandaardiseerde meetcylcus. Dat betekent dat de range nog weleens kan verschillen in de praktijk.
Ik vind 350km vrij ambitieus.
Heb je specifieke details over de accupakketten, motor en controller?
ettore bugatti schreef:
Heb je specifieke details over de accupakketten, motor en controller?
Nee nog niet helaas
Snap niet dat je nog een v-bak nodig hebt: de koppelkromme van een electromotor is bijna vierkant, terwijl die van een verbrandingsmotor piekerig verloopt.
Vandaar de behoefte voor een vertragingskast/versnellingsbak bij een ottomotor.
Zoals een paar posts hierboven genoemd, zit er bij de bedoelde ombouw (van de aanbieder van MP) geen versnellingsbak meer tussen
Vergeet ook niet dat de remmen aangepast moeten worden. Met een elektromotor kan minder op de motor worden afgeremd. De bestaande ombouwkits voor vw en peugeot heeft daarom ook een remmenombouw.

Afhankelijk van de actieradius vind ik het wel een leuk hebbeding. Helemaal de versnelling
Over remmen wordt iig niet gesproken in de mail naar mij toe van de aanbieder, maar goed, dat kan hij vergeten zijn

Actiradius ligt geheel aan hoe je de ombouw laat doen, want je kunt hem voor speed of actiradius laten bouwen. Bij de "actiradius" ombouw kom je tot 350 km volgens aanbieder, dat is dus netjes, maar wat zijn dan de prestaties he...
Ik dacht dat de meeste electromotoren ook als generator gebruikt kunnen worden, dus bij het afremmen kun je dus juist minder je remmen gebruiken omdat de energie via de electromotor terug de accu in gaat.
Dit betekent wel een installatie die (veel) ingewikkelder wordt en dus duurder denk ik. Moet ook allemaal weer geregeld worden door een controller, electronisch rempedaal etc. Maar je bereik in stadsverkeer wordt dan wel groter.
Hier en hier bieden ze het ook aan. Ik blijf het wat vreemd vinden dat het vrijwel uit het niets aangeboden wordt zonder uitgebreide info.
INderdaad, ik vind het ook vreemd... is ook verder niets van te vinden...
Enige info die je krijgt, is als je dus gaat mailen, en zelfs dan krijg je nog geen antwoord op al je vragen
Ik weet iig dat het voor mijzelf niet rendabel is, "verkoper" heeft al gezegd dat het alleen rendabel is voor mensen die de mini echt als dagelijkse auto gebruiken...
Als ik zo'n product zou verkopen, zou ik toch wat meer info hebben gegeven.
De huidige info trekt me nu niet over de 'streep' zeg maar
Dat was ook mijn punt richting de verkoper (heb hem dat ook gemeld) maar tot op heden is daar nog niet echt verbetering in te vinden
haha
stond een electrisch golfje op de beurs
die kit koste 50 k
40 k alleen aan accu
met een mini zou je wel minder afkunnen, maar echt goed is het niet...
nog niet dan
Je moet ingelogd zijn om te reageren.