Oliepomp versleten?

Nu je er toch bij kan zou ik de oliepomp gewoon vervangen, de prijs valt mee als je het vergelijkt met de moeite die je moet doen om het later alsnog te vervangen om over de gevolgen nog maar even niet te spreken.

Ik heb eventjes snel en vluchtig gezocht, op een bekende mini onderdelen site staan ze voor 20 tot 45 pond (voor 1300cc). Zeker die van 20 pond is geen wereld bedrag, dus bij twijfel inderdaad gewoon vervangen. De tijd voor het in- en uitbouwen is veel kostbaarder dan die oliepomp zelf.

Als ik de foto's bekijk zie ik iets dat alarmbellen laat rinkelen.
Dit is veroorzaakt door verontreiniging in de olie (metaaldelen of zand o.i.d.)
Een pomp die op een normale manier versleten is (wat maar weinig voor komt) ziet er veel gladder uit van binnen en vertoont geen diepe krassporen.
Ik zou de olieaftapplug en het filter loshalen en bekijken op metaaldelen die aan de magneet van de plug zitten of in het filter.
Als hier veel metaal aan zit is er ergens anders in de motor iets kapot gelopen.
Als dit niet het geval is zou de schade in de pomp ooit eerder veroorzaakt kunnen zijn door iets wat kapot gelopen is en gerepareerd maar waarbij de pomp niet nagekeken is.
Wat mij ook opvalt is dat de rotor van de pomp donker is.
Deze is normaal mooi blank en glad.

succes.

OK dank je!

ik zal filter etc controleren.
Ik weet dat de synchromeshringen naar de mallemoeren zijn - dat is ook de reden van het uitbouwen van het blok, en het wisselen van de bak.
MIsschien komen de metaaldelen van de synchroringen af?

Greezz

Gerrit

Je moet ingelogd zijn om te reageren.