Ik wil mijn stadslichten verplaatsen. Ze zitten nu natuurlijk gewoon nog in de koplampen, maar ik wil ze naar de knipperlichten verplaatsen. Voor de knipperlichten wil ik dan ( aftermarket ) losse lichten op of in ( onder )de bumper gaan plaatsen. Deze aftermarket lichten zijn voorzien van een e-keur. Maar kom ik dan in de problemen met de A.P.K. ?
Groeten Daan
waarom doe je het niet zoals de oudere mini's het stadlicht en knipperlicht in de dezelfde behuizing dmv een duplex lampje met een wit knippelichtglas.
dit geeft een hele leuke uitstraling
lexx_flexxx schreef: waarom doe je het niet zoals de oudere mini's het stadlicht en knipperlicht in de dezelfde behuizing dmv een duplex lampje met een wit knippelichtglas.
dit geeft een hele leuke uitstraling
Het gaat mij erom dat het stadslicht dan brand op de plaats waar nu het knipperlicht zit. Het is toch niet mogelijk om die constant te laten branden en daarnaast ook nog te laten knipperen of wel?
Dat is zeker mogelijk, aangezien veel oude ( nederlandse ) mini's van voor 1970 dit standaard hadden. Mijn eigen Mini heeft dit ook. De knipperlichten zien er hetzelfde uit, alleen is de fitting anders en zit er een lampje in met 2 gloeispiralen.
Verlichting aan voorzijde mag niet verder weg zitten dan 40 cm vanaf de buitenzijde van de wagen.
Verstralers en indivudueel grootlichtkoplampen mogen dus verder naar het midden van de wagen.
Knipperlichten moeten wel zover mogelijk naar buiten.
Hoe zit dat dan met die nieuwe peugeots? Die hebben de knippers volgens mij als binnenste lamp (Zie: link)
Met een duplo lamp is dit technisch geen probleem maar is het dan niet zo dat je in de problemen komt met de kleur van het licht.
Moet het stadslicht (als het gemonteerd is) geen wit licht zijn, en moet het knipperlicht niet oranje zijn van kleur ?
Als je er een blank glas op zet heb je wit licht voor het stadslicht maar ook wit licht voor het knipperlicht.
Als je er een oranje glas op zet heb je oranje licht voor het knippelicht maar ook oranje licht voor het stadslicht, en er zijn bij mijn weten geen duplo lampen te koop die wit licht geven op de 5 watt's gloeidraad en oranje licht op de 21 watt's gloeidraad.
Knipperlichten moeten wit of oranje licht uitsralen. Dus witte glaasjes en je probleem is opgelost. Ikzelf sta ook op het punt dit te maken. Zoek alleen nog even een 'aansluitschema' aangezien ik op electrotechnisch echt een leek ben. Het schijnt makkelijk te realiseren zijn en je hebt geen eens lampjes/fittingen nodig met/voor dubbele gloeispiraal...
Dennis
Aardig wat amerikaanse auto's hebben overigens de gewone verlichting (rood, achter) ook als knipperfunctie.
Bij amerikaanse auto's hebben ze achter idd een achterlicht dat ook als richting aanwijzer fungeert.
Dit is niet zo heel moeilijk te maken, je laat de achterlichten werken op de normale manier enigste verschil is dat de massa van je achterlicht nu de plus van je richtingaanwijzer is. Zodra je dus je richting aanwijzer bedient krijg je 2 x plus op je lamp en gaat deze uit.
Of je dit soort acties op alle auto's mag toepassen dat denk ik niet je zit dan met type goedkeur.
Voor aan de voorzijde mag dit volgens mij niet maar vraag de apk keurmeester of de rdw.
Ik heb een oplossing gemaakt.
De fitting van het stadslicht is verplaatst van de koplamp naar de richtingaanwijzer. Even proppen maar het past prima. Mijn knipperlichten aan de achterkant zijn ook rood, aangezien ik het achterlichtglas rood heb geverfd.
Hallo,
Ik wil mijn stadslichten verplaatsen. Ze zitten nu natuurlijk gewoon nog in de koplampen, maar ik wil ze naar de knipperlichten verplaatsen. Voor de knipperlichten wil ik dan ( aftermarket ) losse lichten op of in ( onder )de bumper gaan plaatsen. Deze aftermarket lichten zijn voorzien van een e-keur. Maar kom ik dan in de problemen met de A.P.K. ?
Groeten Daan
waarom doe je het niet zoals de oudere mini's het stadlicht en knipperlicht in de dezelfde behuizing dmv een duplex lampje met een wit knippelichtglas.
dit geeft een hele leuke uitstraling
lexx_flexxx schreef:
waarom doe je het niet zoals de oudere mini's het stadlicht en knipperlicht in de dezelfde behuizing dmv een duplex lampje met een wit knippelichtglas.
dit geeft een hele leuke uitstraling
Het gaat mij erom dat het stadslicht dan brand op de plaats waar nu het knipperlicht zit. Het is toch niet mogelijk om die constant te laten branden en daarnaast ook nog te laten knipperen of wel?
Dat is zeker mogelijk, aangezien veel oude ( nederlandse ) mini's van voor 1970 dit standaard hadden. Mijn eigen Mini heeft dit ook. De knipperlichten zien er hetzelfde uit, alleen is de fitting anders en zit er een lampje in met 2 gloeispiralen.
Verlichting aan voorzijde mag niet verder weg zitten dan 40 cm vanaf de buitenzijde van de wagen.

Verstralers en indivudueel grootlichtkoplampen mogen dus verder naar het midden van de wagen.
Knipperlichten moeten wel zover mogelijk naar buiten.
Onderaan deze pagina staat een pdf:
link
Hoe zit dat dan met die nieuwe peugeots? Die hebben de knippers volgens mij als binnenste lamp (Zie: link)
Met een duplo lamp is dit technisch geen probleem maar is het dan niet zo dat je in de problemen komt met de kleur van het licht.
Moet het stadslicht (als het gemonteerd is) geen wit licht zijn, en moet het knipperlicht niet oranje zijn van kleur ?
Als je er een blank glas op zet heb je wit licht voor het stadslicht maar ook wit licht voor het knipperlicht.
Als je er een oranje glas op zet heb je oranje licht voor het knippelicht maar ook oranje licht voor het stadslicht, en er zijn bij mijn weten geen duplo lampen te koop die wit licht geven op de 5 watt's gloeidraad en oranje licht op de 21 watt's gloeidraad.
Knipperlichten moeten wit of oranje licht uitsralen. Dus witte glaasjes en je probleem is opgelost. Ikzelf sta ook op het punt dit te maken. Zoek alleen nog even een 'aansluitschema' aangezien ik op electrotechnisch echt een leek ben. Het schijnt makkelijk te realiseren zijn en je hebt geen eens lampjes/fittingen nodig met/voor dubbele gloeispiraal...
Dennis
Aardig wat amerikaanse auto's hebben overigens de gewone verlichting (rood, achter) ook als knipperfunctie.
Bij amerikaanse auto's hebben ze achter idd een achterlicht dat ook als richting aanwijzer fungeert.
Dit is niet zo heel moeilijk te maken, je laat de achterlichten werken op de normale manier enigste verschil is dat de massa van je achterlicht nu de plus van je richtingaanwijzer is. Zodra je dus je richting aanwijzer bedient krijg je 2 x plus op je lamp en gaat deze uit.
Of je dit soort acties op alle auto's mag toepassen dat denk ik niet je zit dan met type goedkeur.
Voor aan de voorzijde mag dit volgens mij niet maar vraag de apk keurmeester of de rdw.
Ik heb een oplossing gemaakt.
De fitting van het stadslicht is verplaatst van de koplamp naar de richtingaanwijzer. Even proppen maar het past prima. Mijn knipperlichten aan de achterkant zijn ook rood, aangezien ik het achterlichtglas rood heb geverfd.
Nu kijken wat oom agent ervan vind
Je moet ingelogd zijn om te reageren.