Wie heeft er ervaring met een Accubescherming op Zonne-energie?
Het gebeurt nog wel eens dat de accu net iets te weinig vermogen heeft om de auto te starten. Nu zag ik bij een leverancier in het internet een Accubescherming op Zonne-energie.
Het is paneel met zonnecellen en levert 2,4W en zorgt dan voor een druppellading van de accu. Volgens de beschrijving leg je het achter de ruit en functineert ook bij een bewolkte lucht.
Wie heeft hier ervaring mee?
groet Leon
Het bedrijf waarbij ik werk op Schiphol gebruikt dergelijk systeem op Ground Power Units, dat zijn de diesel aggregaten die voor 400 Hz spanning zorgen als een vliegtuig aan de gate geparkeerd staat. De machines zijn uitgerust met een track & trace / access control systeem, dat helaas continu stroom verbruikt. Daardoor wel eens lege startaccu's. Dat wordt nu ondervangen met de solarpanels. Gaat op zich goed.
Interessant, maar niet echt Standaard (mini) Techniek... dus ik heb m even verplaatst
Volgens mij werken zonnepanelen op de UV straling in het licht en weerkaatst glas UV straling maar ik kan er naast zitten.
streetscreamer schreef: Het bedrijf waarbij ik werk op Schiphol
[size=85:22o5nn34]Welke is dat? Zelf liep ik stage bij TCR[/size:22o5nn34]
vlassie schreef: streetscreamer":oe7xntz3]Het bedrijf waarbij ik werk op Schiphol
[size=85:oe7xntz3]Welke is dat? Zelf liep ik stage bij TCR[/size:oe7xntz3][/quote:oe7xntz3]
Ik werk aan "de overkant": de lichtblauwe concurrent van TCR
ik heb ook zo'n paneeltje gekocht
conrad 20 euro ofzo dacht ik
werkt aardig, maar is puur om de accu bij lang stilstaan op peil te houden.
Hanz, werkt dit ook als de auto regelmatig onder de carport staat?
Ik zou het willen gebruiken voor een andere auto (punto) waar het alarm vrij veel slurpt... kan ik dat paneeltje bijv in de hoedenplank inbouwen?
volgens mij wel ja, er hoeft alleen maar licht op te vallen, dus indirect is ook goed.
hoedenplank kan, op je dashbord voor ook..
Mooi, gaan we dat eens in de punto in bouwen
hanz schreef: ik heb ook zo'n paneeltje gekocht
conrad 20 euro ofzo dacht ik
werkt aardig, maar is puur om de accu bij lang stilstaan op peil te houden.
Hoi Hanz,
Heb je misschien de link naar de advertentie enzo
Alvast bedankt.
Gr, Peyman
Peyman schreef: hanz":iim80tsi]ik heb ook zo'n paneeltje gekocht
conrad 20 euro ofzo dacht ik
werkt aardig, maar is puur om de accu bij lang stilstaan op peil te houden.
Hoi Hanz,
Heb je misschien de link naar de advertentie enzo
Alvast bedankt.
Gr, Peyman[/quote:iim80tsi]
Ook naar mij evt haha (evt via pm)
ik heb dergelijke setjes ook bij de action zien liggen (geen idee over de kwaliteit )
FWIW,
Theo van den Bogaard
Volgens mij leveren die zonnecelletjes maar een paar volt, voor laden van telefoons enzo, of hebben ze ook een grotere variant?
.. die ik heb gezien waren specifiek voor het 'druppelladen' van een accu .. en een behoorlijk oppervlak cellen (ik zal vanmiddag eens kijken of ik specs/merk kan ontdekken .. )
[edit - plaatje (action paneel) gepikt van een of ander vissersforum .. ]
HTH,
Theo van den Bogaard
Interessant, van het weekend eens langs de action rijden dan proberen kan altijd
EDIT: vrouwtje moest nog bij de action zijn, heeft er 1 mee genomen, voor dat nog geen 10 euro, kun je het iig proberen!
De vrouw straks ff naar de action sturen, is toch een leuk sinerklaas cadeau
heej ik heb zon zelfde ook idd
ik wist niet meer waar ik hem vandaan had!
voor 10 euro's kan je wel een poging wagen
hanz schreef: voor 10 euro's kan je wel een poging wagen
Precies wat ik dacht eerst effe zo testen, en als het goed werkt, bouw ik hem in de hoedenplank weg denk ik
op de doos staat: alleen voor 12V accu's
op de bijsluiter staat:
piekvermogen: output = 1.5 W (85-100mA)
bij voldoende zonlicht optimaal werkend voltage: 17.5 V
verder is er alleen een ledje dat aangeeft of 'ie het doet :)" title="Evil" />
FWIW,
Theo van den Bogaard
Mja, ik bedoel in praktijk testen ik weet hoe lang het ongeveer duurt voor de accu normaal leeg is van de auto
Ik heb mijn vriendin er ook een mee laten nemen, moest toch nog naar de action. Hopelijk werkt het een beetje al kan ik het pas gaan testen als de mini af is.
Het vrouwtje heeft er een mee genomen van de action, die kan morgen onder de voorruit worden geplaatst. Mocht dit niets tot weinig zijn kunnen we altijd nog kijken bij de conrad.
Afgelopen zondag heb ik op de Oldtimer beurs een paneel gekocht.
Bij thuis komst bleek de zon nog te schijnen dus uitproberen.
In het volle zonlicht heb ik een stroom gemeten van 110 mA als het bewolkt werd ging de stroom naar beneden naar ongeveer 2mA.
Dus het werkt goed maar je moet niet verwachten dat je er een lege accu mee kunt opladen het is goed als druppellader.
In de beschrijving staat wel dat je het paneel moet loskoppelen als de motor loopt.
Dus als je een vaste opstelling wil maken zet er dan een relais, met een verbreek kontakt, tussen zodat het paneel wordt afgeschakeld als de motor loopt.
Groet Leon
Ah, thnx voor de tip leon
Bij mij was het iig bedoeld als druppel lader, want het alarm in de punto slurpt aardig wat stroom... en de auto wordt regelmatig niet gebruikt, en ALS hij dan gebruikt wordt, wordt er hooguit 2 km mee gereden met lichten,radio en blower aan, dan krijgt hij de verbruikte stroom tijdens stilstand niet bijgeladen, en gaat dus de accu leeg Hoop dat ik dat met dat paneeltje kan verhelpen!
Leon Wiltink schreef: Dus als je een vaste opstelling wil maken zet er dan een relais, met een verbreek kontakt, tussen zodat het paneel wordt afgeschakeld als de motor loopt.
Een zonnepaneel is gemaakt om stroom op te wekken, als je er stroom op zet gaat hij warmte ontwikkelen. Afhankelijk van de schakeling in de aangeboden kastjes moet dit wel of niet onderbroken worden. Zelf zou ik kiezen om er een diode tussen te doen ipv een relais, is een stuk makkelijker.
In de gebruiksaanwijzing staat dat gedurende het lopen van de motor het paneel losgekoppeld moet zijn.
Het kan zijn dat er spanningspieken van de dynamo het paneel kunnen beschadigen. Wanneer je kiest voor een diode moet je rekening houden met een spanningsverlies van 0,7V over de diode, minder laadstroom.
Dus de verbinding losnemen of een een relais met verbreekkontakt nemen.
Groet Leon
Ik heb dus ook zo'n paneeltje maar snap nog niet echt hoe ik hem moet aansluiten zodat het contact verbroken wordt als de motor ingeschakeld staat. Weet iemand wat ik nodig heb en hoe ik het moet aansluiten?
In de plus-draad vanaf het paneel een relais zetten, die verbinding verbreekt als je het contact aanzet (witte draad bij je zekeringen).
Volgens mij zijn dat 5 polige relais, een van de geschakelde verbindingen wordt gemaakt als je de stuurstroom aanzet, de andere verbinding wordt verbroken.
Wie heeft er ervaring met een Accubescherming op Zonne-energie?
Het gebeurt nog wel eens dat de accu net iets te weinig vermogen heeft om de auto te starten. Nu zag ik bij een leverancier in het internet een Accubescherming op Zonne-energie.
Het is paneel met zonnecellen en levert 2,4W en zorgt dan voor een druppellading van de accu. Volgens de beschrijving leg je het achter de ruit en functineert ook bij een bewolkte lucht.
Wie heeft hier ervaring mee?
groet Leon
Het bedrijf waarbij ik werk op Schiphol gebruikt dergelijk systeem op Ground Power Units, dat zijn de diesel aggregaten die voor 400 Hz spanning zorgen als een vliegtuig aan de gate geparkeerd staat. De machines zijn uitgerust met een track & trace / access control systeem, dat helaas continu stroom verbruikt. Daardoor wel eens lege startaccu's. Dat wordt nu ondervangen met de solarpanels. Gaat op zich goed.
Interessant, maar niet echt Standaard (mini) Techniek... dus ik heb m even verplaatst
Volgens mij werken zonnepanelen op de UV straling in het licht en weerkaatst glas UV straling maar ik kan er naast zitten.
streetscreamer schreef:
Het bedrijf waarbij ik werk op Schiphol
[size=85:22o5nn34]Welke is dat? Zelf liep ik stage bij TCR[/size:22o5nn34]
vlassie schreef:
streetscreamer":oe7xntz3]Het bedrijf waarbij ik werk op Schiphol
[size=85:oe7xntz3]Welke is dat? Zelf liep ik stage bij TCR[/size:oe7xntz3][/quote:oe7xntz3]
Ik werk aan "de overkant": de lichtblauwe concurrent van TCR
ik heb ook zo'n paneeltje gekocht
conrad 20 euro ofzo dacht ik
werkt aardig, maar is puur om de accu bij lang stilstaan op peil te houden.
Hanz, werkt dit ook als de auto regelmatig onder de carport staat?
Ik zou het willen gebruiken voor een andere auto (punto) waar het alarm vrij veel slurpt... kan ik dat paneeltje bijv in de hoedenplank inbouwen?
volgens mij wel ja, er hoeft alleen maar licht op te vallen, dus indirect is ook goed.
hoedenplank kan, op je dashbord voor ook..
Mooi, gaan we dat eens in de punto in bouwen
hanz schreef:
ik heb ook zo'n paneeltje gekocht
conrad 20 euro ofzo dacht ik
werkt aardig, maar is puur om de accu bij lang stilstaan op peil te houden.
Hoi Hanz,
Heb je misschien de link naar de advertentie enzo
Alvast bedankt.
Gr, Peyman
Peyman schreef:
haha
(evt via pm)
hanz":iim80tsi]ik heb ook zo'n paneeltje gekocht
conrad 20 euro ofzo dacht ik
werkt aardig, maar is puur om de accu bij lang stilstaan op peil te houden.
Hoi Hanz,
Heb je misschien de link naar de advertentie enzo
Alvast bedankt.
Gr, Peyman[/quote:iim80tsi]
Ook naar mij evt
ik heb dergelijke setjes ook bij de action zien liggen (geen idee over de kwaliteit
)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Volgens mij leveren die zonnecelletjes maar een paar volt, voor laden van telefoons enzo, of hebben ze ook een grotere variant?
.. die ik heb gezien waren specifiek voor het 'druppelladen' van een accu .. en een behoorlijk oppervlak cellen (ik zal vanmiddag eens kijken of ik specs/merk kan ontdekken .. )

[edit - plaatje (action paneel) gepikt van een of ander vissersforum .. ]
HTH,
Theo van den Bogaard
Interessant, van het weekend eens langs de action rijden dan
proberen kan altijd 
EDIT: vrouwtje moest nog bij de action zijn, heeft er 1 mee genomen, voor dat nog geen 10 euro, kun je het iig proberen!
De vrouw straks ff naar de action sturen, is toch een leuk sinerklaas cadeau
heej ik heb zon zelfde ook idd
ik wist niet meer waar ik hem vandaan had!
voor 10 euro's kan je wel een poging wagen
hanz schreef:
eerst effe zo testen, en als het goed werkt, bouw ik hem in de hoedenplank weg denk ik 
voor 10 euro's kan je wel een poging wagen
Precies wat ik dacht
op de doos staat: alleen voor 12V accu's
:)" title="Evil" />
op de bijsluiter staat:
piekvermogen: output = 1.5 W (85-100mA)
bij voldoende zonlicht optimaal werkend voltage: 17.5 V
verder is er alleen een ledje dat aangeeft of 'ie het doet
FWIW,
Theo van den Bogaard
Mja, ik bedoel in praktijk testen
ik weet hoe lang het ongeveer duurt voor de accu normaal leeg is van de auto 
Ik heb mijn vriendin er ook een mee laten nemen, moest toch nog naar de action. Hopelijk werkt het een beetje al kan ik het pas gaan testen als de mini af is.
Het vrouwtje heeft er een mee genomen van de action, die kan morgen onder de voorruit worden geplaatst. Mocht dit niets tot weinig zijn kunnen we altijd nog kijken bij de conrad.
Afgelopen zondag heb ik op de Oldtimer beurs een paneel gekocht.
Bij thuis komst bleek de zon nog te schijnen dus uitproberen.
In het volle zonlicht heb ik een stroom gemeten van 110 mA als het bewolkt werd ging de stroom naar beneden naar ongeveer 2mA.
Dus het werkt goed maar je moet niet verwachten dat je er een lege accu mee kunt opladen het is goed als druppellader.
In de beschrijving staat wel dat je het paneel moet loskoppelen als de motor loopt.
Dus als je een vaste opstelling wil maken zet er dan een relais, met een verbreek kontakt, tussen zodat het paneel wordt afgeschakeld als de motor loopt.
Groet Leon
Ah, thnx voor de tip leon
Hoop dat ik dat met dat paneeltje kan verhelpen!
Bij mij was het iig bedoeld als druppel lader, want het alarm in de punto slurpt aardig wat stroom... en de auto wordt regelmatig niet gebruikt, en ALS hij dan gebruikt wordt, wordt er hooguit 2 km mee gereden met lichten,radio en blower aan, dan krijgt hij de verbruikte stroom tijdens stilstand niet bijgeladen, en gaat dus de accu leeg
Leon Wiltink schreef:
Dus als je een vaste opstelling wil maken zet er dan een relais, met een verbreek kontakt, tussen zodat het paneel wordt afgeschakeld als de motor loopt.
Een zonnepaneel is gemaakt om stroom op te wekken, als je er stroom op zet gaat hij warmte ontwikkelen. Afhankelijk van de schakeling in de aangeboden kastjes moet dit wel of niet onderbroken worden. Zelf zou ik kiezen om er een diode tussen te doen ipv een relais, is een stuk makkelijker.
In de gebruiksaanwijzing staat dat gedurende het lopen van de motor het paneel losgekoppeld moet zijn.
Het kan zijn dat er spanningspieken van de dynamo het paneel kunnen beschadigen. Wanneer je kiest voor een diode moet je rekening houden met een spanningsverlies van 0,7V over de diode, minder laadstroom.
Dus de verbinding losnemen of een een relais met verbreekkontakt nemen.
Groet Leon
Ik heb dus ook zo'n paneeltje maar snap nog niet echt hoe ik hem moet aansluiten zodat het contact verbroken wordt als de motor ingeschakeld staat. Weet iemand wat ik nodig heb en hoe ik het moet aansluiten?
In de plus-draad vanaf het paneel een relais zetten, die verbinding verbreekt als je het contact aanzet (witte draad bij je zekeringen).
Volgens mij zijn dat 5 polige relais, een van de geschakelde verbindingen wordt gemaakt als je de stuurstroom aanzet, de andere verbinding wordt verbroken.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.