Fred B schreef: ik heb hem nu iets te rijk staan lijkt het. als ik rond de 4000 toeren gas los laat roffelt het echt ongelofelijk veel!!! gaaf dat wel, maar of het goed is...
en de mini houd bij lage toeren ook wat in als ik dan gas geef. ik moet heel voorzichtig gas geven. het lijkt of hij verzuipt. maar als ik hem armer zet, dan loopt hij pas weer mooi als ik de choke uit trek (te arm dan dus). misschien is mn mengsel buis ovaal, en loopt ie dus af en toe te rijk.... zou dat kunnen??
gr Fred
Mengsel probleem: lijkt erop dat je naald / buis niet helemaal palettie is.
Je zou anders eerst de boel rijker zetten... maar als je zegt dattie roffelt op 4k rpm: hoeft niet perse mengsel te zijn maar: hoe zit het met ontstekingstijdstip... te laat doet ook veul roffel.
Lekkerst zou een lambdasonde in de uitlaat zijn en dan meten. Zie je direct offie te rijk of te arm staat.
ik heb net nog even gereden en het lijkt dus of hij ineens een begrenzer heeft. ik kan ineens niet meer boven de 2500 toeren komen...
laat ik hem even een minuutje ofzo stationair draaien dan issie weer fijntjes.
de dingen die ik wil gaan nakijken zijn:
- valse lucht? (alle moeren nog eens natrekken)
- slangetje van vacuumvervroeger los (en dus valse lucht)
- carb loopt te rijk (ik hang hem ZSM even aan de co meter)
- mengselbuis in carb ovaal (en dan dus te rijk lopen)
- ontstekings probleem
- toch de verkeerde naald? (nu een AAU wat bij mn kit zat oude is ABB)
heeft iemand dit al eeens eerder gehad?
ik zal ook even ZSM een filmpje maken waneer het probleem zich voordoet
gr Fred
Kijk ook of er nog olie in de dashpot zit (bovenop de carb)
doe ik!
gr fred
Er zit ook wel een gigantisch verschil tussen die 2 naalden.
De AAU is aanzienlijk rijker vanaf het midden gebied als de ABB!!
Dat verklaart het verzuipen.. wat ik overigens ook al in 1 van je filmpjes
hoorde aan de motor tijdens het overschakelen!
De AAU kun je onderhand vergelijken met de BFY voor een 1300 stage 1.
Het ploffen in je uitlaat heeft meer met je ontsteking te maken.
Die van mij ploft ook aardig, maar dat heb ik expres gedaan.. Hoor maar
Bij sommige stage 1 kits (zoals die van MS) zit er standaard een AAU naald bij. Ik heb er ook 1 inzitten, gaat gewoon goed..
Ja maar ik las ook ergens dat hij geen K&N had... dus en te weinig lucht en
te veel benzine??
Je hoort iig aan zijn motor dat ie te veel krijgt!
5e filmpje bijna aan het eind, als ie hem doortrekt en overschakeld verzuipt
ie! Dus zijn naald is gewoon te rijk! En zoals het grafiekje al aangeeft is
de AAU vanaf het midden gebied een stuk rijker..
4e filmpje rond 1:02 hoor je ploffend geluid net voordat hij het tunneltje
ingaat, zo ook in het 5e filmpje hoor ik ploffend geluid net voor hij het
tunneltje in gaat. Dat duid op ontsteking.
Contactpunten iig ff nakijken of deze nog goed zijn en als je een ducelier
ontsteking heb, ff voelen of je geen zijwaardse speling op het asje hebt.
Is een kwaaltje..
ik heb mijn onsteking nog recent vervangen. 4 weken geleden. alleen de bobine niet. heb geen electroniche ontsteking.
op youtube had ik dat er inderdaad ook bij geschreven, dat je hem hoort verzuipen.
ik kan morgen de oude naald er wel in zetten en dan kijken hoe het gaat... maar toch vind ik het raar als dat het zou zijn. ik hoor overal dat ze een aau naald hebben bij hun stage 1.
open luchtfilter heb ik er inderdaad nog niet op. met dit weer zorgt dat toch sneller voor bevriezen van de carb???
ik laat het julie weten hoe dit afloopt.
gr fred
Standaard luchtfilter houd in dat ie minder lucht krijgt, dit in combinatie met
de rijkere naald heb je zoals bij jouw dat ie verzuipt.
Kans is groot als je de K&N monteerd dat het verholpen is..
Althans een stuk beter!
Toen mijn 1000 er nog inlag had ik ook dat de carb regelmatig bevroor swinters..
Erg irritant!
Maar die onsteking, is die nieuw of gebruikt? En is het een ducelier?
Als ie gebruikt is, heb je er meteen nieuwe punten en condensator ingezet?
Zonee, ff doen!
wat ik aan de ontsteking vervangen heb:
-condensator
-contactpuntjes (lucas & aldon vac type (staat op de bon))
-rotor
-verdelerkap
-bougiekabels
-bougies (NGK BP6ES)
En sinds vanmiddag ook de bobine
ik zou niet weten of ik iets van ducelier heb
de afweging die ik nu dus moet maken is mijn oude naald terug zetten, of een open luchtfilter monteren met de kans op bevriezen.
gr Fred
Ik heb ook een open luchtfilter en ik rij bij elke weersomstandigheden maar nog nooit last van gehad. Moet wel zeggen dat ik harder dan 80 km/u rij (alleen stad en omgeving). Je kan het altijd proberen toch, zo duur zijn ze niet.. Als je een K&N inlegfilter neemt en je zorgt dat die warme lucht aanzuigt met die klep die eraan...
en met het plaatsen van de stage 1 kit heb je als het goed is ook een VERWARMD inlaatspruitstuk geplaatst!
dus nix geen bevriezing
om te testen of het probleem opgelost is met een openluchtfilter, kan je even tijdelijk zonder filter rijden.
dan merk je snel genoeg hoe de motor zich gedraagd
@ hanz
ja ik zat daar ook aan te denken.... zonder luchtfilter rijden even...
julie horen het nog!
morgen ga ik een open luchtfilter kopen!
PS hoe sluit je dat inlaatspruitstuk aan dan??? gewoon met de kachelslangen??
gr Fred
Nouh.... straks even een stuk gereden zonder luchtfilter, lijkt wel dat ie beter trekt, maar na een paar kilometer begon het gedonder weer!! helemaal inkakken dat ding....!
ik ga er een open luchtfilter op zetten. daarna neem ik hem mee naar mijn werk en ga ik nog eens de co afstellen. maarja wat is een goede waarde.. dat verschilt, dus hoe weet ik nou of die goed staat?!
onsteking afstellen... moet ook nog gebeuren.
gr Fred
Ik had een CO van rond de 2.5 - 3%. Maar dat mag iets hoger zijn voor de APK
Voor apk mag hij 3,5 hebben... dus dat zou een goede beginwaarde zijn!
(Mijn eigen mini liep net iets beter met 4,5.. verschilt dus)
ik ben ook begonnen met 3,5... en toen liep die nog niet erg lekker... toen dus iets omhoog geschroefd
ik ga er morgen weer verder mee bezig... de mini staat nu in de sneeuw...
gr Fred
Hoe meten jullie zelf de co-waarde?
Met een CO meter.. heb er zelf geen, een kennis wel.
hey guys!
ik heb vanmiddag na mijn werk mn open luchtfilter gemonteerd!
het inhouden is al een stuk minder en hij trekt ook een stuk beter!!! en... het geluid klinkt nu nog voller!
toch is het inhouden nog steeds niet helemaal over, daardoor verdenk ik nu dus echt mn ontsteking. zaterdag ga ik naar een minigarage, en dan laat ik het even nakijken.
wil ik net even tanken... breekt mn sleutel af! gelukkig kon ik het afgebroken deel er nog uittrekken en had ik nog genoeg peut om thuis de reservesleutel op te halen! tsjah.... dat krijg je als je tankdop vastgevroren zit heh
na zaterdag laat ik weer meer weten over hoe het gaat met de mini!
gr Fred
Open luchtfilter.... ervan uitgaande dat zo'n filter minder weerstand geeft dan een origineel filter (is trouwens bij verse filters andersom, sorrie heren tune-geil) dan zou je denken dat door de betere luchttoevoer het mengsel gunstiger is. Ik zet in op "armer". Ik denk nu dat je systeem te rijk loopt.
ZO!
ik ben naar een minigarage geweest. ik heb de boel laten nakijken.
nu bleek dus dat mijn onsteking te laat stond, en mijn mengsel nog steeds iets te arm. dit hebben we nu dus goed afgesteld, en de mini rijd nu echt een STUK vlotter!!! echt heeel gaaf! pakt een stuk beter op, loopt beter stationair en klinkt nog net even iets beter.
ik kan er nu dus weer een tijdje tegen aan! (tot het volgende probleem zich weer voordoet )
gr Fred
Fraai!... fijn dat ie weer goed loopt.
hallo
Ik heb ook net een stage 1 kit gemonteerd maar mijn mini loopt ook nog niet heel vlot.
Ik las juist ergens dat je bij een stage 1 kit best je voorontsteking ook aanpast ( 12° ipv 8°)
klopt dit?
mmmm ik kan het zo snel niet vinden, maar je ontsteking moet je zeker aanpassen, het beste is het te laten doen bij een garage als je zelf geen strobo lamp hebt.
Anders kun je ook zelf beetje voor beetje de ontsteking draaien.
Fred B schreef:
ik heb hem nu iets te rijk staan lijkt het. als ik rond de 4000 toeren gas los laat roffelt het echt ongelofelijk veel!!! gaaf dat wel, maar of het goed is...
en de mini houd bij lage toeren ook wat in als ik dan gas geef. ik moet heel voorzichtig gas geven. het lijkt of hij verzuipt. maar als ik hem armer zet, dan loopt hij pas weer mooi als ik de choke uit trek (te arm dan dus). misschien is mn mengsel buis ovaal, en loopt ie dus af en toe te rijk.... zou dat kunnen??
gr Fred
Mengsel probleem: lijkt erop dat je naald / buis niet helemaal palettie is.
Je zou anders eerst de boel rijker zetten... maar als je zegt dattie roffelt op 4k rpm: hoeft niet perse mengsel te zijn maar: hoe zit het met ontstekingstijdstip... te laat doet ook veul roffel.
Lekkerst zou een lambdasonde in de uitlaat zijn en dan meten. Zie je direct offie te rijk of te arm staat.
ik heb net nog even gereden en het lijkt dus of hij ineens een begrenzer heeft. ik kan ineens niet meer boven de 2500 toeren komen...
laat ik hem even een minuutje ofzo stationair draaien dan issie weer fijntjes.
de dingen die ik wil gaan nakijken zijn:
- valse lucht? (alle moeren nog eens natrekken)
- slangetje van vacuumvervroeger los (en dus valse lucht)
- carb loopt te rijk (ik hang hem ZSM even aan de co meter)
- mengselbuis in carb ovaal (en dan dus te rijk lopen)
- ontstekings probleem
- toch de verkeerde naald? (nu een AAU wat bij mn kit zat oude is ABB)
heeft iemand dit al eeens eerder gehad?
ik zal ook even ZSM een filmpje maken waneer het probleem zich voordoet
gr Fred
Kijk ook of er nog olie in de dashpot zit (bovenop de carb)
doe ik!
gr fred
Er zit ook wel een gigantisch verschil tussen die 2 naalden.

De AAU is aanzienlijk rijker vanaf het midden gebied als de ABB!!
Dat verklaart het verzuipen.. wat ik overigens ook al in 1 van je filmpjes
hoorde aan de motor tijdens het overschakelen!
De AAU kun je onderhand vergelijken met de BFY voor een 1300 stage 1.
Het ploffen in je uitlaat heeft meer met je ontsteking te maken.
Die van mij ploft ook aardig, maar dat heb ik expres gedaan..
Hoor maar
Bij sommige stage 1 kits (zoals die van MS) zit er standaard een AAU naald bij. Ik heb er ook 1 inzitten, gaat gewoon goed..
Ja maar ik las ook ergens dat hij geen K&N had... dus en te weinig lucht en
te veel benzine??
Je hoort iig aan zijn motor dat ie te veel krijgt!
5e filmpje bijna aan het eind, als ie hem doortrekt en overschakeld verzuipt
ie! Dus zijn naald is gewoon te rijk! En zoals het grafiekje al aangeeft is
de AAU vanaf het midden gebied een stuk rijker..
4e filmpje rond 1:02 hoor je ploffend geluid net voordat hij het tunneltje
ingaat, zo ook in het 5e filmpje hoor ik ploffend geluid net voor hij het
tunneltje in gaat. Dat duid op ontsteking.
Contactpunten iig ff nakijken of deze nog goed zijn en als je een ducelier
ontsteking heb, ff voelen of je geen zijwaardse speling op het asje hebt.
Is een kwaaltje..
ik heb mijn onsteking nog recent vervangen. 4 weken geleden. alleen de bobine niet. heb geen electroniche ontsteking.
op youtube had ik dat er inderdaad ook bij geschreven, dat je hem hoort verzuipen.
ik kan morgen de oude naald er wel in zetten en dan kijken hoe het gaat... maar toch vind ik het raar als dat het zou zijn. ik hoor overal dat ze een aau naald hebben bij hun stage 1.
open luchtfilter heb ik er inderdaad nog niet op. met dit weer zorgt dat toch sneller voor bevriezen van de carb???
ik laat het julie weten hoe dit afloopt.
gr fred
Standaard luchtfilter houd in dat ie minder lucht krijgt, dit in combinatie met


de rijkere naald heb je zoals bij jouw dat ie verzuipt.
Kans is groot als je de K&N monteerd dat het verholpen is..
Althans een stuk beter!
Toen mijn 1000 er nog inlag had ik ook dat de carb regelmatig bevroor swinters..
Erg irritant!
Maar die onsteking, is die nieuw of gebruikt? En is het een ducelier?
Als ie gebruikt is, heb je er meteen nieuwe punten en condensator ingezet?
Zonee, ff doen!
wat ik aan de ontsteking vervangen heb:
-condensator
-contactpuntjes (lucas & aldon vac type (staat op de bon))
-rotor
-verdelerkap
-bougiekabels
-bougies (NGK BP6ES)
En sinds vanmiddag ook de bobine
ik zou niet weten of ik iets van ducelier heb
de afweging die ik nu dus moet maken is mijn oude naald terug zetten, of een open luchtfilter monteren met de kans op bevriezen.
gr Fred
Ik heb ook een open luchtfilter en ik rij bij elke weersomstandigheden maar nog nooit last van gehad. Moet wel zeggen dat ik harder dan 80 km/u rij (alleen stad en omgeving). Je kan het altijd proberen toch, zo duur zijn ze niet.. Als je een K&N inlegfilter neemt en je zorgt dat die warme lucht aanzuigt met die klep die eraan...
en met het plaatsen van de stage 1 kit heb je als het goed is ook een VERWARMD inlaatspruitstuk geplaatst!
dus nix geen bevriezing
om te testen of het probleem opgelost is met een openluchtfilter, kan je even tijdelijk zonder filter rijden.
dan merk je snel genoeg hoe de motor zich gedraagd
@ hanz
ja ik zat daar ook aan te denken.... zonder luchtfilter rijden even...
julie horen het nog!
morgen ga ik een open luchtfilter kopen!
PS hoe sluit je dat inlaatspruitstuk aan dan??? gewoon met de kachelslangen??
gr Fred
Nouh.... straks even een stuk gereden zonder luchtfilter, lijkt wel dat ie beter trekt, maar na een paar kilometer begon het gedonder weer!! helemaal inkakken dat ding....!
ik ga er een open luchtfilter op zetten. daarna neem ik hem mee naar mijn werk en ga ik nog eens de co afstellen. maarja wat is een goede waarde.. dat verschilt, dus hoe weet ik nou of die goed staat?!
onsteking afstellen... moet ook nog gebeuren.
gr Fred
Ik had een CO van rond de 2.5 - 3%. Maar dat mag iets hoger zijn voor de APK
Voor apk mag hij 3,5 hebben... dus dat zou een goede beginwaarde zijn!
(Mijn eigen mini liep net iets beter met 4,5.. verschilt dus)
ik ben ook begonnen met 3,5... en toen liep die nog niet erg lekker... toen dus iets omhoog geschroefd
ik ga er morgen weer verder mee bezig... de mini staat nu in de sneeuw...
gr Fred
Hoe meten jullie zelf de co-waarde?
Met een CO meter.. heb er zelf geen, een kennis wel.
hey guys!
en... het geluid klinkt nu nog voller!
gelukkig kon ik het afgebroken deel er nog uittrekken en had ik nog genoeg peut om thuis de reservesleutel op te halen! tsjah.... dat krijg je als je tankdop vastgevroren zit heh
ik heb vanmiddag na mijn werk mn open luchtfilter gemonteerd!
het inhouden is al een stuk minder en hij trekt ook een stuk beter!!!
toch is het inhouden nog steeds niet helemaal over, daardoor verdenk ik nu dus echt mn ontsteking. zaterdag ga ik naar een minigarage, en dan laat ik het even nakijken.
wil ik net even tanken... breekt mn sleutel af!
na zaterdag laat ik weer meer weten over hoe het gaat met de mini!
gr Fred
Open luchtfilter.... ervan uitgaande dat zo'n filter minder weerstand geeft dan een origineel filter (is trouwens bij verse filters andersom, sorrie heren tune-geil) dan zou je denken dat door de betere luchttoevoer het mengsel gunstiger is. Ik zet in op "armer". Ik denk nu dat je systeem te rijk loopt.
ZO!
)
ik ben naar een minigarage geweest. ik heb de boel laten nakijken.
nu bleek dus dat mijn onsteking te laat stond, en mijn mengsel nog steeds iets te arm. dit hebben we nu dus goed afgesteld, en de mini rijd nu echt een STUK vlotter!!! echt heeel gaaf! pakt een stuk beter op, loopt beter stationair en klinkt nog net even iets beter.
ik kan er nu dus weer een tijdje tegen aan! (tot het volgende probleem zich weer voordoet
gr Fred
Fraai!... fijn dat ie weer goed loopt.
hallo
Ik heb ook net een stage 1 kit gemonteerd maar mijn mini loopt ook nog niet heel vlot.
Ik las juist ergens dat je bij een stage 1 kit best je voorontsteking ook aanpast ( 12° ipv 8°)
klopt dit?
mmmm ik kan het zo snel niet vinden, maar je ontsteking moet je zeker aanpassen, het beste is het te laten doen bij een garage als je zelf geen strobo lamp hebt.
Anders kun je ook zelf beetje voor beetje de ontsteking draaien.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.