Vlotter kan! Wat je kunt doen is je tank leeg rijden/maken en de vlotter eruit halen. Dit is die "kopere" ring die je in de tank ziet met de stroomdraadjes eraan.
Dan zie je de dobber en een kastje waar een naaldje over weerstandsdraad heen gaat.
Dit gaat erg vaak stuk en als dit dus op de helft stuk is dan gaat je vlotter wel omhoog maar gaat er geen signaal door de weerstanddraad.
Als dat het niet is kan het ook zijn dat er "lucht" in je tank zit. Mijn broer heeft het vaak. Als je dan tankt en de pomp slaat af dan moet je door blijven gaan totdat je het boven aan het randje ziet.
Dan weet je zeker dat hij vol zit.
[size=75:274sjcso][topics samengevoegd - Crispy][/size:274sjcso]
al vanaf de aankoop van de mini doet mijn benzinemeter het niet, ik heb beide draden bij de tank al tegen elkaar gehouden, maar dit gaf geen resultaat.
ik kon geen spanning meten op beide draden.
wat kan er hier fout zijn? zat zelf te denken aan een kabelbreuk, maar weet niet goed hoe ik dit kan testen.
het dashboard ligt er al uit en ik kan op de stekkerblok de groen/zwarte en zwarte kabel terugvinden van de benzinemeter (als dit ook echt die kabels zijn)
misschien hebben jullie een tip?
daarnaast doen mijn knipperlichten het alleen wanneer ik mijn alarmlichtschakelaar aan zet (mijn alarmlichten doen het niet.
rechts op mijn schutboard zit een klein aluminium kastje, mijn gevoel zegt (en het ea lezen op het forum) zegt dat deze voor mijn alarmlichten is.
kan het zijn dat wanneer mijn relais kapot is er zo'n storing ontstaat?
thnx voor de hulp!
Op de tank sensor zit een groen/zwarte draad welke naar de meter loopt. De andere draad op de tank gaat naar de aarde.
Als een twee(drie)kloksteller hebt zit aan de achterzijde een metalen kastje dit is een spanningsstabilisator.
Dit zorgt ook voor de voeding van de temperatuur- en bezinemeter.
Op de draad naar de benzinemeter staat normaal spanning zoniet is waarschijlijk de spanningssabilisator defect.
Je kunt de meter controleren door de op de meteraansluiting een variable weerstand van ongeveer 500 Ohm aan te sluiten de andere zijde aan de massa. Als je nu de weerstand verdraaid zal de meter reageren. (meter werkt vertraagd).
Daarnaast kun je ook de weerstand van de tanksensor meten.
Voor je knipperlichten moet je het zoeken in de knipperrelais. Op het schutbord aan de motorzijde zit het relais van de alarmlichten en het relais achter de klokken is van de richtingaanwijzers.
Succes
Leon
dus op de groen/zwarte draad zou normaliter spanning moeten staan..
ik heb een driekloksteller en alles al bekeken, maar kan geen metalen kastje aan de achterzijde van de klokken vinden.
mijn temperatuurmeter en benzinemeter zitten op dezelfde klok , dus volgens jou verhaal zou de spanningstabilisator nog intact moeten zijn.
waarschijnlijk dus ergens een kabelbreuk?
het alarmlichtrelais is vermoedelijk kapot, heb het er vandaag even afgehaald en het rammelde van alle kanten (klein kastje rechterzijde schutbord)
bedankt voor je duidelijke antwoord!
dat van die alarmlichten vind ik een raar iets.
Heb je al eens gekeken of misschien het knopje omgekeerd zit?
Dus de aansluiting van het knopje misschien 180 gedraaid.
Weet niet of dit mogelijk is, maar zou wel een oplossing kunnen zijn moest dat kunnen.
mvg
wouter
Hierbij een foto van de spanningsregelaar.
Als je de foto vergroot zie je een pijl die naar het blokje wijst.
De draad op de meter kun controleren door deze door te meten.
succes
Leon
ampeter, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen over problemen met de benzinemeter. Lees het even door.
Over problemen met de knipperlichten zijn talloze topics, er staat er een genoemd in de FAQ standaard techniek
eerst maar moeren voor het afstellen van mijn koppeling er opnieuw opzetten...
ben ze verloren niet goed aangedraaid met misschien als gevolg dat mijn druklager verrot is...
hou je op de hoogte!
Ik heb een soort gelijk probleem alleen dan nog iets vreemder...
Als ik getankt heb dan geeft mijn meter netjes vol aan. Na een poos rijden blijft de meter heel lang op de helft hangen (behoorlijk lang) en daarna staat ie in 1x op leeg, terwijl hij dan nog niet echt leeg is.
Dit lijkt me niet een vlotter probleem toch? aangezien hij wel goed vol en leeg aangeeft? meer een electrische storing, of de meter zelf stuk?
Groeten
En ja hoorrrrrr! Vandaag in mijn MPI, na een vrolijke werkdag op weg naar huis, rij ik op de A28 richting Amersfoort, zie ik bij Leusden ineens mijn benzinemeter erg laag staan. De dag ervoor had ik hem ramvol gemikt, dus schrok me de pestpl..ris. Er schieten dan ineens allemaal doembeelden door mijn hoofd zoals lekkage. Ik rook geen benzine en de meter stond ondertussen al dik op de E en de motor stotterde niet. Toch maar voor de zekerheid de eerstvolgende afslag gepakt zodat ik binnendoor naar huis kon, in geval dat ik echt een lege tank zou hebben dan kon ik de auto iets makkelijker aan de kant zetten. Sta ik onderaan bij het verkeerslicht, zie ik de meter iets stijgen richting het eerste streepje boven de E, ga vervolgens rijden en toen daalde de meter weer richting de E. Het viel me wel op dat bij bepaalde bochten de meter in beweging kwam. Dus het moet iets zijn met de sensor denk ik dan. Anyway, bij de laatste tankbeurt heb ik de km-stand genoteerd (cijfer-freak ) Dus met ongeveer 200 à 250 km moet het tankje wel leeg zijn.
Op pagina 1 van dit draadje zag ik een aantal oplossingen, alleen het solderen gaat wel een probleempje worden bij gebrek aan vaardigheden. Kan je die sensordingen ook ergens op de kop tikken?
Ik ben er intussen achter dat ik onderdeel XNB100380 moet hebben. Tot zover kan ik deze alleen uit de UK krijgen.
ik heb sinds woensdag een mini, en nu is de meter van mijn benzine tank kapot weet iemand toevallig waar dit aan kan liggen.
heb een rover mini e2 1300
gr bart
kijk even of de stekkers achterop de tank er goed op zitten.. als dit goed is dan zal je achterop de klok (aangenomen dat je een 2 of 3 klok achter het stuur hebt) ff moeten gaan meten op de draad van de benzinemeter. De draadkleuren kan je vinden in dit topic viewtopic.php?f=5&t=5407
Als je deze meet en je schut de mini even heen en weer dan moet de spanning ook op en neer gaan (de potmeter achterop je klok voorkomt dat je naald ook zo heen en weer gaat). Als dit wel goed werkt kan het zijn dat of je klokje niet goed is of dat bijv de naald vastzit..
Jaapio
de wijzer van de meter zit niet vast. af en toe gaat de wijzer helemaal naar boven en dan weer naar beneden. zal straxs thuis wel even kijken naar de stekkers bij de tank
gr bart
Hoi bart,
Als je een probleem met de mini hebt kun je het beste eerst even de zoekfunctie gebruiken voor je een nieuw topic opent. Over veel onderwerpen is namelijk al wel wat te vinden op het forum.
Ik heb deze vraag even aan een bestaand topic gehangen over hetzelfde onderwerp zodat de informatie bijelkaar blijft.
Ontopic:
De benzinemeter en temperatuurmeter krijgen spanning via dezelfde spanningsstablisator - dus kijk eerst even of je temperatuurmeter wel OK is, dan kan je de spanningsstabilisator vast uitsluiten.
de temperatuur meter is wel ok,
dus ga even verder zoeken naar de oplossing.
alvast bedankt
ik heb nog verder gezocht maar kan niks vinden alle stekkers zitten er goed op en de temperatuur meter is goed.
af en toe slaat de meter uit.
iemand nog een idee?
Weet iemand welk waardes je moet meten op de sensor in de tank?
Bij vol, zoveel (1 bijv)
Bij leeg, zoveel (0 bijv)
Zou het checken en uitsluiten heel wat sneller maken.
vlotter nog goed werkend?
Ik heb ook een raar benzinemeter probleem.
Het betreft een tank uit 1977 en de vlotter dus ook, maar ook een nieuwe, moderne vlotter voor in de zelfde tank.
Beide doen het als ik de vlotters buiten de tank beweeg. Dan geeft de benzine meter gewoon aan wat ie aan moet geven.
MAAR als de tank op zijn vaste plek zit met een van de twee vlotters gemonteerd, doen beide vlotters het niet en geeft de benzinemeter Empty aan.
De benzinemeter geeft alleen het brandstofniveau aan als de tank gedemonteerd wat scheef naar linksachter hangt. Zegmaar dat de tank los is en op de plek staat waar dat het reserve wiel moet liggen.
Ik heb wat met de draadjes gewiebeld, kijken of het een draadbreuk is. Geen resultaat. Dusja zeg het maar? Wat kan het zijn?
Ow en er zit rond de 20 Liter in de tank dus dat is vrij vol
Groeten,
Rick
Rick, Kijk eens naar de aarde van de tank. Ik denk dat de aarde ontbreekt even een losse draad aan het metaal van de tank en het chassis.
Vlotter kan! Wat je kunt doen is je tank leeg rijden/maken en de vlotter eruit halen. Dit is die "kopere" ring die je in de tank ziet met de stroomdraadjes eraan.
Dan zie je de dobber en een kastje waar een naaldje over weerstandsdraad heen gaat.
Dit gaat erg vaak stuk en als dit dus op de helft stuk is dan gaat je vlotter wel omhoog maar gaat er geen signaal door de weerstanddraad.
Als dat het niet is kan het ook zijn dat er "lucht" in je tank zit. Mijn broer heeft het vaak. Als je dan tankt en de pomp slaat af dan moet je door blijven gaan totdat je het boven aan het randje ziet.
Dan weet je zeker dat hij vol zit.
[size=75:274sjcso][topics samengevoegd - Crispy][/size:274sjcso]
al vanaf de aankoop van de mini doet mijn benzinemeter het niet, ik heb beide draden bij de tank al tegen elkaar gehouden, maar dit gaf geen resultaat.
ik kon geen spanning meten op beide draden.
wat kan er hier fout zijn? zat zelf te denken aan een kabelbreuk, maar weet niet goed hoe ik dit kan testen.
het dashboard ligt er al uit en ik kan op de stekkerblok de groen/zwarte en zwarte kabel terugvinden van de benzinemeter (als dit ook echt die kabels zijn)
misschien hebben jullie een tip?
daarnaast doen mijn knipperlichten het alleen wanneer ik mijn alarmlichtschakelaar aan zet (mijn alarmlichten doen het niet.
rechts op mijn schutboard zit een klein aluminium kastje, mijn gevoel zegt (en het ea lezen op het forum) zegt dat deze voor mijn alarmlichten is.
kan het zijn dat wanneer mijn relais kapot is er zo'n storing ontstaat?
thnx voor de hulp!
Op de tank sensor zit een groen/zwarte draad welke naar de meter loopt. De andere draad op de tank gaat naar de aarde.
Als een twee(drie)kloksteller hebt zit aan de achterzijde een metalen kastje dit is een spanningsstabilisator.
Dit zorgt ook voor de voeding van de temperatuur- en bezinemeter.
Op de draad naar de benzinemeter staat normaal spanning zoniet is waarschijlijk de spanningssabilisator defect.
Je kunt de meter controleren door de op de meteraansluiting een variable weerstand van ongeveer 500 Ohm aan te sluiten de andere zijde aan de massa. Als je nu de weerstand verdraaid zal de meter reageren. (meter werkt vertraagd).
Daarnaast kun je ook de weerstand van de tanksensor meten.
Voor je knipperlichten moet je het zoeken in de knipperrelais. Op het schutbord aan de motorzijde zit het relais van de alarmlichten en het relais achter de klokken is van de richtingaanwijzers.
Succes
Leon
dus op de groen/zwarte draad zou normaliter spanning moeten staan..
ik heb een driekloksteller en alles al bekeken, maar kan geen metalen kastje aan de achterzijde van de klokken vinden.
mijn temperatuurmeter en benzinemeter zitten op dezelfde klok , dus volgens jou verhaal zou de spanningstabilisator nog intact moeten zijn.
waarschijnlijk dus ergens een kabelbreuk?
het alarmlichtrelais is vermoedelijk kapot, heb het er vandaag even afgehaald en het rammelde van alle kanten (klein kastje rechterzijde schutbord)
bedankt voor je duidelijke antwoord!
dat van die alarmlichten vind ik een raar iets.
Heb je al eens gekeken of misschien het knopje omgekeerd zit?
Dus de aansluiting van het knopje misschien 180 gedraaid.
Weet niet of dit mogelijk is, maar zou wel een oplossing kunnen zijn moest dat kunnen.
mvg
wouter
Hierbij een foto van de spanningsregelaar.

Als je de foto vergroot zie je een pijl die naar het blokje wijst.
De draad op de meter kun controleren door deze door te meten.
succes
Leon
ampeter, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen over problemen met de benzinemeter. Lees het even door.
Over problemen met de knipperlichten zijn talloze topics, er staat er een genoemd in de FAQ standaard techniek
Maar volgens mij is jouw probleem nagenoeg hetzelfde als in dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 3070#53070
Lees het eens door en stel eventueel nog een vraag in dat topic.
thnx voor de foto!
niet goed aangedraaid met misschien als gevolg dat mijn druklager verrot is...
ik ga wanneer ik weer wat tijd heb even kijken,
eerst maar moeren voor het afstellen van mijn koppeling er opnieuw opzetten...
ben ze verloren
hou je op de hoogte!
Ik heb een soort gelijk probleem alleen dan nog iets vreemder...
Als ik getankt heb dan geeft mijn meter netjes vol aan. Na een poos rijden blijft de meter heel lang op de helft hangen (behoorlijk lang) en daarna staat ie in 1x op leeg, terwijl hij dan nog niet echt leeg is.
Dit lijkt me niet een vlotter probleem toch? aangezien hij wel goed vol en leeg aangeeft? meer een electrische storing, of de meter zelf stuk?
Groeten
En ja hoorrrrrr! Vandaag in mijn MPI, na een vrolijke werkdag op weg naar huis, rij ik op de A28 richting Amersfoort, zie ik bij Leusden ineens mijn benzinemeter erg laag staan. De dag ervoor had ik hem ramvol gemikt, dus schrok me de pestpl..ris. Er schieten dan ineens allemaal doembeelden door mijn hoofd zoals lekkage. Ik rook geen benzine en de meter stond ondertussen al dik op de E en de motor stotterde niet. Toch maar voor de zekerheid de eerstvolgende afslag gepakt zodat ik binnendoor naar huis kon, in geval dat ik echt een lege tank zou hebben dan kon ik de auto iets makkelijker aan de kant zetten. Sta ik onderaan bij het verkeerslicht, zie ik de meter iets stijgen richting het eerste streepje boven de E, ga vervolgens rijden en toen daalde de meter weer richting de E. Het viel me wel op dat bij bepaalde bochten de meter in beweging kwam. Dus het moet iets zijn met de sensor denk ik dan. Anyway, bij de laatste tankbeurt heb ik de km-stand genoteerd (cijfer-freak
) Dus met ongeveer 200 à 250 km moet het tankje wel leeg zijn.
Op pagina 1 van dit draadje zag ik een aantal oplossingen, alleen het solderen gaat wel een probleempje worden bij gebrek aan vaardigheden. Kan je die sensordingen ook ergens op de kop tikken?
Ik ben er intussen achter dat ik onderdeel XNB100380 moet hebben. Tot zover kan ik deze alleen uit de UK krijgen.
[size=85:11r43h3l][topics samengevoegd - Crispy][/size:11r43h3l]
hallo,
ik heb sinds woensdag een mini, en nu is de meter van mijn benzine tank kapot weet iemand toevallig waar dit aan kan liggen.
heb een rover mini e2 1300
gr bart
kijk even of de stekkers achterop de tank er goed op zitten.. als dit goed is dan zal je achterop de klok (aangenomen dat je een 2 of 3 klok achter het stuur hebt) ff moeten gaan meten op de draad van de benzinemeter. De draadkleuren kan je vinden in dit topic
viewtopic.php?f=5&t=5407
Als je deze meet en je schut de mini even heen en weer dan moet de spanning ook op en neer gaan (de potmeter achterop je klok voorkomt dat je naald ook zo heen en weer gaat). Als dit wel goed werkt kan het zijn dat of je klokje niet goed is of dat bijv de naald vastzit..
Jaapio
de wijzer van de meter zit niet vast. af en toe gaat de wijzer helemaal naar boven en dan weer naar beneden. zal straxs thuis wel even kijken naar de stekkers bij de tank
gr bart
Hoi bart,
Als je een probleem met de mini hebt kun je het beste eerst even de zoekfunctie gebruiken voor je een nieuw topic opent. Over veel onderwerpen is namelijk al wel wat te vinden op het forum.
Ik heb deze vraag even aan een bestaand topic gehangen over hetzelfde onderwerp zodat de informatie bijelkaar blijft.
Ontopic:
De benzinemeter en temperatuurmeter krijgen spanning via dezelfde spanningsstablisator - dus kijk eerst even of je temperatuurmeter wel OK is, dan kan je de spanningsstabilisator vast uitsluiten.
de temperatuur meter is wel ok,
dus ga even verder zoeken naar de oplossing.
alvast bedankt
ik heb nog verder gezocht maar kan niks vinden alle stekkers zitten er goed op en de temperatuur meter is goed.
af en toe slaat de meter uit.
iemand nog een idee?
Weet iemand welk waardes je moet meten op de sensor in de tank?
Bij vol, zoveel (1 bijv)
Bij leeg, zoveel (0 bijv)
Zou het checken en uitsluiten heel wat sneller maken.
vlotter nog goed werkend?
Ik heb ook een raar benzinemeter probleem.
Het betreft een tank uit 1977 en de vlotter dus ook, maar ook een nieuwe, moderne vlotter voor in de zelfde tank.
Beide doen het als ik de vlotters buiten de tank beweeg. Dan geeft de benzine meter gewoon aan wat ie aan moet geven.
MAAR als de tank op zijn vaste plek zit met een van de twee vlotters gemonteerd, doen beide vlotters het niet en geeft de benzinemeter Empty aan.
De benzinemeter geeft alleen het brandstofniveau aan als de tank gedemonteerd wat scheef naar linksachter hangt. Zegmaar dat de tank los is en op de plek staat waar dat het reserve wiel moet liggen.
Ik heb wat met de draadjes gewiebeld, kijken of het een draadbreuk is. Geen resultaat. Dusja zeg het maar? Wat kan het zijn?
Ow en er zit rond de 20 Liter in de tank dus dat is vrij vol
Groeten,
Rick
Rick, Kijk eens naar de aarde van de tank. Ik denk dat de aarde ontbreekt even een losse draad aan het metaal van de tank en het chassis.
Succes, Leon
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.