klappen (uitlaat) bij gas los tijdens het rijden?(backfire)
hey
nu de mini klaar is, heb ik wel iets wat me niet lekker zit ....
als ik aan het rijden ben en laat tijdens het rijden het gas los hoor ik niets anders dan flinke klappen en geroffel in de uitlaat (backfire)
ik vind dit wel leuk.. maar word er gek van
hoe zou het komen en wat kan ik er aan doen !!om het te minderen of helemaal weg te laten
wie helpt mij
grtzz
Onsteking afstellen, volgens mij staat ie te laat....
Dennis
ontstekingstijdstip iets eerder zetten, en most probably je mengsel ook iets armer...
Ook even hele uitlaatsysteem op lek controleren. Als ie lucht meetrekt vlak na of bij de motor, gaat ie ook erger blaffen.
Ow enne.. backfire betekent (terug) blaffen door de inlaat
het volgende gedaan om het probleem op te lossen
uitlaat gas dicht !!
onsteking verzet ((2x 1e x op 8 gezet (liep ontiegelijk slecht en nog steeds klappen) 2e x op 12 en nog steeds heb ik het probleem))
en helaas geen verbetering
@ bart .....met het mengsel armer zetten hoe doe je dat
haha
grtzz
ik merk een beetje hetzelvde probleem ik heb me ontsteking laten afstellen bij de mini garage dus ga ervan uit dat hij goed staat.
met me carburateur hebben ze gerotzooid om hem c02 lager te krijgen,
hij loopt vrij laag/stil als hij stationair loopt maar als ik in een hogere versnelling zit (2 of 3 of 4) dan zit ik altijd boven de 2100 toeren, zodra ik even doortrek en gas loslaat om te schakelen begint hij ook te knallen
Hoe zien je bougies eruit? Aan de kleur van je bougies kan je veel aflezen.
ik zal zo eens kijken
laat ik je weten
grt
toevoeging
foto van de bougie
zwart dus ???
Als je een goede verbranding heb moeten ze koffie-bruin zijn!
Als die zwart is (zoals bij jou) staat die te rijk, of is je warmtegraad van de bougie te koud.
mvg Bart
wat voor carb heb je?
dan kan ik erna uitleggen hoe je hem armer zet...
De bougie is idd zwart en dat duidt meestal op een te rijke afstelling.. Je kan idd iets armer zetten...ik weet niet welke carb je hebt..maar bij een HS4 zit onderaan een grote stelschroef ( onder je dashpot in het gedeelte waar je naald zit) draai deze van boven uitgezien tegen de klok in.
Bij een Hiff zit de stelschroef aan de zijkant..als je ervoor staat links. Rechtsom is rijker en linksom armer.
Als je een gewone ( dus geen elektronische) ontsteking hebt...kontroleer je contaktpuntjes eens en je rotor. En kijk eens of er nog olie in je dashpotje zit.
Groetjes,
Maurice
is een hiff 38 of 44
maar dat stel schroefje heb ik gevonden
en om een heelllll lullige vraag te stellen, heb je je compressie gemeten, met een beetje pech sluit een uitlaatklep niet goed en komt het klappen daarvandaan...
is dat de de schroef die hier onder dat pijpje zit (cm of 3)
en ik zou niet weten hoe en waar ik compressie moet meten
Yep!
Ik zal het eens op een andere boeg gooien: zit de motor wel goed vast? Zijn de rubbers onder nog goed? Zit de hondebot nog goed vast? Als dit alles los of uitgelebberd is, dan kantelt de motor bij gas loslaten en optrekken. Bij gas loslaten kan hij zo ver kantelen dat de uitlaat tegen de body wordt 'opgetild'.
Leg eens uit?
Hoe veroorzaakt dat de backfire?
Dat bedoelde ik niet: geen back-fire maar gewoon de uitlaat die tegen de body beukt.
Mini4Ever schreef: Dat bedoelde ik niet: geen back-fire maar gewoon de uitlaat die tegen de body beukt.
Dat verschil dat hoor je wel
en dat beuken is het dus niet
zit echt in de afstelling denk ik
nog een ideeetje...is je ontstekings vervroeger of je vacuum nog goed?
Of je condensator/stabilisator in je ontsteking?
Loopt de mini verder wel goed?
Toen ik nog de dubbel loops dtm uitlaat onder mijn mini had, deed ie precies het zelfde. Toen overgestapt naar een maniflow uitlaat en het was verdwenen.
is het inmiddels opgelost?? ben benieuwt wat het nu eigenlijk was.
te rijk mengsel, te vroege ontsteking en verkeerde bougies...
@ dennis, heb je nu de bpr6-jes al gekocht??
nee helaas nog geen tijd voor gehad
heb zelfs nog niet gereden met de (nieuwe) afstelling dat half slagje armer omdat de bougies nog zwart waren
maar onderweg naar de fotoshoot was het nogsteeds wat klappen in de uitlaat
grtzz
Wat voor type ontsteking heb je? Ik neem tenminste aan dat je dit probleem voorheen niet had? Als je een normale contactpuntjes ontsteking heb, kan het ook de condensator zijn in combinatie met de contactpuntjes. Beide vervangen en dan nog eens afstellen moet dan de oplossing zijn.
Succes,
okee bedankt maar wat is een condensator
Ik neem aan dat je kleppen ook gesteld zijn? Kan je niet je ontsteking afstellen met een stroboscoop, of laten doen hij een garage? Zal ook eerst goede bougies monteren, wel even de electrode afstand checken van te voren.
Het kan ook aan je einddemper liggen. Wij hebben ook nog een andere klassieker, netjes op de dyno afgesteld, maar door de einddemper die te weinig tegen druk heeft, knalt plopt en spuugt hij vlammen...
idd kleppen zijn gesteld en waren redelijk netjes (in afstand)
bart onze mini helper heeft de onsteking op gehoor en gevoel afgesteld
lopen doet ie weer alleen nu wat fijn afstellen
ik denk ook dat het dan evt de uitlaat kan zijn omdat ik hier de 2 sierpotjes en 2 bochten heb afgeslepen ( dus na de demper naar achter toe)
iig bedankt voor de tips weer
grt
Hier bij onze auto (weliswaar een Toyota), wordt op een gegeven moment de compressie in de uitlaat te groot (boven 130km/h of iets lager in bochten) en gaat de uitlaat rammelen in zijn hangende rubbers.
Klinkt ook als een soort backfire.
Plaatje van condensator en contactpuntjes. link link
Theo heeft vast nog betere plaatjes.
de contact puntjes waren me duidelijk maar die condensator kan ik me niet zo voor halen waar die zou moeten zitten
is iig niet de prijs om het niet te vernieuwen
dus we kunnen wel een x een ritje naar een van de sponsoren van het forum rijden
hey
nu de mini klaar is, heb ik wel iets wat me niet lekker zit ....
als ik aan het rijden ben en laat tijdens het rijden het gas los hoor ik niets anders dan flinke klappen en geroffel in de uitlaat (backfire)
ik vind dit wel leuk.. maar word er gek van
hoe zou het komen en wat kan ik er aan doen !!om het te minderen of helemaal weg te laten
wie helpt mij
grtzz
Onsteking afstellen, volgens mij staat ie te laat....
Dennis
ontstekingstijdstip iets eerder zetten, en most probably je mengsel ook iets armer...
Ook even hele uitlaatsysteem op lek controleren. Als ie lucht meetrekt vlak na of bij de motor, gaat ie ook erger blaffen.
Ow enne.. backfire betekent (terug) blaffen door de inlaat
het volgende gedaan om het probleem op te lossen
uitlaat gas dicht !!
onsteking verzet ((2x 1e x op 8 gezet (liep ontiegelijk slecht en nog steeds klappen) 2e x op 12 en nog steeds heb ik het probleem))
en helaas geen verbetering
@ bart .....met het mengsel armer zetten hoe doe je dat
haha
grtzz
ik merk een beetje hetzelvde probleem ik heb me ontsteking laten afstellen bij de mini garage dus ga ervan uit dat hij goed staat.
met me carburateur hebben ze gerotzooid om hem c02 lager te krijgen,
hij loopt vrij laag/stil als hij stationair loopt maar als ik in een hogere versnelling zit (2 of 3 of 4) dan zit ik altijd boven de 2100 toeren, zodra ik even doortrek en gas loslaat om te schakelen begint hij ook te knallen
Hoe zien je bougies eruit? Aan de kleur van je bougies kan je veel aflezen.
ik zal zo eens kijken

laat ik je weten
grt
toevoeging
foto van de bougie
zwart dus ???
Als je een goede verbranding heb moeten ze koffie-bruin zijn!
Als die zwart is (zoals bij jou) staat die te rijk, of is je warmtegraad van de bougie te koud.
mvg Bart
wat voor carb heb je?
dan kan ik erna uitleggen hoe je hem armer zet...
De bougie is idd zwart en dat duidt meestal op een te rijke afstelling.. Je kan idd iets armer zetten...ik weet niet welke carb je hebt..maar bij een HS4 zit onderaan een grote stelschroef ( onder je dashpot in het gedeelte waar je naald zit) draai deze van boven uitgezien tegen de klok in.
Bij een Hiff zit de stelschroef aan de zijkant..als je ervoor staat links. Rechtsom is rijker en linksom armer.
Als je een gewone ( dus geen elektronische) ontsteking hebt...kontroleer je contaktpuntjes eens en je rotor. En kijk eens of er nog olie in je dashpotje zit.
Groetjes,
Maurice
is een hiff 38 of 44
maar dat stel schroefje heb ik gevonden
en om een heelllll lullige vraag te stellen, heb je je compressie gemeten, met een beetje pech sluit een uitlaatklep niet goed en komt het klappen daarvandaan...
doomscenario, sorry...
Uploaded with ImageShack.us
is dat de de schroef die hier onder dat pijpje zit (cm of 3)
en ik zou niet weten hoe en waar ik compressie moet meten
Yep!
Ik zal het eens op een andere boeg gooien: zit de motor wel goed vast? Zijn de rubbers onder nog goed? Zit de hondebot nog goed vast? Als dit alles los of uitgelebberd is, dan kantelt de motor bij gas loslaten en optrekken. Bij gas loslaten kan hij zo ver kantelen dat de uitlaat tegen de body wordt 'opgetild'.
Leg eens uit?
Hoe veroorzaakt dat de backfire?
Dat bedoelde ik niet: geen back-fire maar gewoon de uitlaat die tegen de body beukt.
Mini4Ever schreef:

Dat bedoelde ik niet: geen back-fire maar gewoon de uitlaat die tegen de body beukt.
Dat verschil dat hoor je wel
en dat beuken is het dus niet
zit echt in de afstelling denk ik
nog een ideeetje...is je ontstekings vervroeger of je vacuum nog goed?
Of je condensator/stabilisator in je ontsteking?
Loopt de mini verder wel goed?
Toen ik nog de dubbel loops dtm uitlaat onder mijn mini had, deed ie precies het zelfde. Toen overgestapt naar een maniflow uitlaat en het was verdwenen.
is het inmiddels opgelost?? ben benieuwt wat het nu eigenlijk was.
te rijk mengsel, te vroege ontsteking en verkeerde bougies...
@ dennis, heb je nu de bpr6-jes al gekocht??
nee helaas nog geen tijd voor gehad
heb zelfs nog niet gereden met de (nieuwe) afstelling dat half slagje armer omdat de bougies nog zwart waren
maar onderweg naar de fotoshoot was het nogsteeds wat klappen in de uitlaat
grtzz
Wat voor type ontsteking heb je? Ik neem tenminste aan dat je dit probleem voorheen niet had? Als je een normale contactpuntjes ontsteking heb, kan het ook de condensator zijn in combinatie met de contactpuntjes. Beide vervangen en dan nog eens afstellen moet dan de oplossing zijn.

Succes,
okee bedankt maar wat is een condensator

Ik neem aan dat je kleppen ook gesteld zijn? Kan je niet je ontsteking afstellen met een stroboscoop, of laten doen hij een garage? Zal ook eerst goede bougies monteren, wel even de electrode afstand checken van te voren.
Het kan ook aan je einddemper liggen. Wij hebben ook nog een andere klassieker, netjes op de dyno afgesteld, maar door de einddemper die te weinig tegen druk heeft, knalt plopt en spuugt hij vlammen...
idd kleppen zijn gesteld en waren redelijk netjes (in afstand)
bart onze mini helper heeft de onsteking op gehoor en gevoel afgesteld
lopen doet ie weer alleen nu wat fijn afstellen
ik denk ook dat het dan evt de uitlaat kan zijn omdat ik hier de 2 sierpotjes en 2 bochten heb afgeslepen ( dus na de demper naar achter toe)
iig bedankt voor de tips weer
grt
Hier bij onze auto (weliswaar een Toyota), wordt op een gegeven moment de compressie in de uitlaat te groot (boven 130km/h of iets lager in bochten) en gaat de uitlaat rammelen in zijn hangende rubbers.
Klinkt ook als een soort backfire.
Plaatje van condensator en contactpuntjes.
link
link
Theo heeft vast nog betere plaatjes.
de contact puntjes waren me duidelijk maar die condensator kan ik me niet zo voor halen waar die zou moeten zitten
is iig niet de prijs om het niet te vernieuwen
dus we kunnen wel een x een ritje naar een van de sponsoren van het forum rijden
Zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engielec/1.htm
In het engels heet het: capacitor
Bij sommige verdelers hangt 'ie er buitenaan.
Zie ook het linkje naar 'tune-up' voor het afstellen van de puntjes.
Succes,
Theo van den Bogaard
begin eens met de juiste bougies, knal daarna die 65d4 erin, dan ben je van de hele contactpuntzooi af...
Red Flame schreef:
heb je nu de bpr6-jes al gekocht??
heb je 2 soorten in de BPR-6 [u:3qqp55cv]ES[/u:3qqp55cv] en de BPR-6 [u:3qqp55cv]HS[/u:3qqp55cv] wat zou het verschil zijn en welke raden jullie aan
kosten alle 2 € 4,20 p/s
dus laat me maar even wat weten
grt
es moet je hebben...
is besteld
ff kijken waneer ze binnen zijn en hopen op droog weer dan !!
grt
Je moet ingelogd zijn om te reageren.