Ben sinds kort mini fan geworden maar nu wil ik er zelf een kopen !!
Om helemaal maar dan ook helemaal te strippen en op te knappen
maar nu het probleem het wordt mijn eerste project !!!!
Nu de vraag aan jullie zou ik dat wel op mijn nek moeten halen zo'n project
of zeggen jullie van niet doen je weet niet wat je op je nek haalt ???
Ik hoop iets van jullie te horen .
Met suggestie's of met tips .
Met vriendelijke groet, dennie
Heey Dennie..
Goed om te horen dat je een mini wilt opknappen. Om nu meteen een project te beginnen.. tsja.. ik heb eerst een aantal jaren mini gereden en kleine dingen eraan gedaan alvorens in mijn eerste project begon. viewtopic.php?t=33867
Hier gaat veel meer tijd, geld en moeite inzitten dan je vantevoren hebt kunnen bedenken (helemaal bij een eerste).
Daarnaast kwam ik de volgende post tegen van Red Flame
heel vaak heeft iedereen plannen, ideeen voor het plan, wil helpen bij het plan, totdat het werkelijkheid wordt, dan ineens heeft buurman geen tijd, oom te druk, kennis is nergens te vinden en heb je een zogeheet 'project' staan.
'project', ineens is het geen auto meer maar een 'project', er is dan geen plan meer, en het wordt tijdrovend, geldverslindend, onduidelijk wat het moet gaan worden en 'welke-gek-is-met-het-belachelijke-idee-gekomen-om-...'
niet om je enthousiasme in te dammen, maar neem je tijd, maak een goed, concreet plan, kom eens een paar keer naar een clubdag en kijk wat je mooi vind en neus eens in de onderdelen.
carlientje wilde ook op haar 16 een mini, toen ze haar rijbewijs had kwam er geen mini maar een toyota, tot ze zover was om een mini te kopen. deze een half jaar gereden en ruim 2 jaar aan het restaureren geweest tot de droom-mini die ze nu heeft. Carlien heeft tijden lang gezocht en besloten wat ze wilde, toen ik aan de restauratie begon van carlien dur smurf wist ze de kleur en alles al precies te vertellen, radio, dash, alles was al besloten en werd bij mekaar verzameld...
mijn eigen 'deep purple' is gebouwd in 9 maanden, maarrrr 5 jaar onderdelen verzamelen, zoeken naar delen, bedenken van... enzovoorts enzovoorts.
voor beide mini's kan ik zeggen dat ze veel meer gekost hebben dan de eerste gedachtes waren, maar voor beide mini's is het zeker waard...
dromen moet je omzetten in werkelijkheid!!!
Veel succes !
Jaapio
Techniek van een mini is relatief simpel, vooral bij de carburateur modellen. Informatie is goed te vinden, onderdelen en plaatwerk zijn goed te krijgen en zeker niet duur in vergelijking met andere klassiekers.
Er zijn zat mensen (waaronder ikzelf) die van het klussen aan brommers overgegaan zijn op het opknappen van een mini. Dus met een beetje technisch inzicht, ruimte om te klussen en de juiste boeken (werkplaatshandboek/haynes) kom je een heel eind.
Dus ik zeg: doen!
Ja doen dat heb ik ook heel vaak tegen mezelf gezegd .
Maar ik wil eerst weten waar ik me zelf instort.
niet dat het dalijk een grote teleurstelling is ??
Maar handboek hoe kan ik daar aan komen ???????
En welk model is het beste of waar zijn de meeste onderdelen van ????
En dan nog een vraag roest is dat echt zo'n probleem
Ook als ik hem helemaal zou stralen en in de epoxy zou zetten ?
Welkom,
Als je een beetje handig bent verwacht ik geen problemen. Ik zou wel een complete Mini aanschaffen en geen onafgemaakt project van een ander, dat kun je wel doen als je wat ervaring heb. Ik weet niet wat je budget is maar zelf doe ik het zoveel mogelijk low budget, kant en klaar kopen vind ik te simpel. Zoals Crispy schrijft klopt helemaal, zo ben ik ook begonnen.
Op marktplaats staan er op dit moment meerdere te koop met meer en minder werk bij de pagina Mini onderdelen. Als je in de buurt woont wil ik je best wat op weg helpen met de eventuele aanschaf en start van je project.
Succes
Roest is bij een Mini niet het probleem maar de uitdaging.
Zoals Crispy al schrijf carburateur modellen zijn het meest eenvoudig, en de motor van een Mini 1000 is naar mijn idee wel het meest betrouwbaar.
Een bugdet heb ik niet echt want dan moet je er
denk ik niet aan beginnen !!!
Gewoon zo goedkoop mogelijk ik heb er al verschillende
zien staan voor 500 en 750 en 1000 .
Het moet gewoon een haalbaar project zijn !!!
Niet dat ie uit elkaar valt van rottigheid .
En de carburateur modellen welke zijn dat ???van welk jaar
Als je eens bij een mini gaat kijken, neem dan een printje van de aankooptips mee. Je kan ook een berichtje plaatsen in Gevraagd of er iemand met wat meer technische mini-ervaring misschien tijd/zin heeft om met je mee te gaan kijken
Tot aan 91/92 zijn modellen met carburateur geleverd, daarna injectie
en ik zou WEL een budget nemen. Anders is denk ik snel het einde zoek en geld op..
En maak een plan met daarin de dingen die je wilt doen en het materiaal dat je nodig bent.
Jaapio
Ps vermeld ff je woonplaats
Oke daar heb je gelijk in !!!
En wat ik zou willen is helemaal strippen en
bodywork helemaal roest vrij maken en stralen en spuiten .
En daar naast van binnen normaal opknappen niet alles vernieuwen .
En motorische ook normaal opknappen niet alles vernieuwen .
Ik wil een mini opknappen tot ik er minimaal een jaar of 5 mee kan rijden zonder
roest .Zal lastig worden denk ik
jaapio1984 schreef: en ik zou WEL een budget nemen. Anders is denk ik snel het einde zoek en geld op..
En maak een plan met daarin de dingen die je wilt doen en het materiaal dat je nodig bent.
Jaapio
Ps vermeld ff je woonplaats
Wat jij wil is best mogelijk hoor.
Maar als ik het zo hoor zoek je een mini zonder (of met zeer weinig) laswerk.
Echter dan zit je wel in een hoger budget als je hier aan geeft.
Ik schat dat je dan toch wel richting de 2000 euro gaat.
Houdt er ook rekening mee, dat de kleine onderdeeltjes ook behoorlijk in de papieren gaan lopen (pakkingsetjes, rubbertjes, veertjes,....).
Je kan ook hierboven in de blauwe menu-balk bij Markt eens kijken, hier staan ze ook van allerlei prijsklasse.
Groet ron
Nee Nee als er laswerk komt dan is het ook niet erg
liever niet dan wel natuurlijk .
Ik wil er gewoon mijn tijd voor nemen om
de mini om te toveren tot een mooie en nette mini.
Maar het moet wel leuk blijven natuurlijk
ik kan er wil er geen duizenden euro's insteken .
Het moet een hobby zijn !!!!
grt dennie
Dit zijn in elk geval beter te realiseren plannen dan die van Hazzelaar (zie ander topic)
Ik denk dat je inderdaad beter een mini kunt kopen in redelijke staat, een paar jaar rijden en goed wegwijs worden met je Mini (evt kleine dingen al eens doen/aanpakken) en dan pas serieus gaan opknappen.
Ben het niet helemaal met Frostie eens, persoonlijk is Mini rijden bij mij eigelijk van ondergeschikt belang. Ik vind het zelf sleutelen en opknappen van een Mini het leukste. Dat je er daarna een heel aantal jaren vrijwel onbezorgt mee kunt rijden is mooi meegenomen.
Over de kosten van een project lopen de meningen erg uiteen, ik red het makkelijk voor het budget en de plannen die jij aangeeft. Je schrijft niet over extreem verbouwen aan interieur, tunen of verbreden en verlagen, en dat zijn juist de dingen waar je beurs op leegloopt.
Er is in de verschillende topics voldoende geschreven over haalbaar en betaalbaar opknappen.
Een goedkope Mini kopen vrijwel zonder roest(dus lassen) kun je vergeten. Kijk vooraf goed wat verschillende plaatwerk delen kosten, dan weet je ook waar je bij aanschaf van een Mini op moet letten.
Ik zou je adviseren een Mini bouwjaar tussen 88 en 92 ongeveer, niks geks en motorisch goed genoeg.
Voor iemand die net mini-fan is lijkt het mij wel degelijk handig (en leuk) om er eerst een tijdje in te rijden, lekker het mini-gevoel ervaren en er wat aan klungelen.
Opknappen kan je daarna ook nog doen
Als je de ruimte, gereedschap en de tijd ervoor heb, zou ik het zeker doen.
Een Mini strippen kan je in 2 vakantieweken makkelijk doen (met een werkplaatshandboek)
Maar dan begint het pas. Je moet gaan afwegen welke onderdelen moeten vervangen en/of upgegrade. Voor je het weet zit zo tegen een lijst van 1000-4000 euro te koekeloeren afhankelijk van de staat van het plaatwerk, onderstel, remmen, motor, versnellingsbak, elektrisch en interieur.
Als je een rotte Mini zonder APK heb, dan zit je zo op 1000 euro plaatwerk en 0,5 tot 1 jaar plaatwerk in de weekenden.
Voor revisie van een motor en bak kom je ook gauw op deze bedragen uit, maar als het blok nog goed is dan hoef je niet te reviseren.
Nu kan je tweedehands wel het een ander vinden dus dat scheelt in de kosten.
Ik moet zeggen dat het leukste van het restaureren het spotten van koopjes is.
Leuke onderdelen (sportstoelen, velgen, remmetjes, dashboard, etc.) voor leuke prijzen, maar wil je veel leuke dingen dan moet je redelijk lang wachten en azen.
Ach, lol ga je er zowiezowel van hebben!
Ikzelf ben begonnen met de Mini te restaureren en daarna pas te gaan rijden...maar ik had een doel voor ogen..en dat heeft me door de "moeilijke" periodes heen geholpen. Ik had soms ook van die momenten van "[i:3ub02djp]waar ben ik aan begonnen[/i:3ub02djp]" maar ik heb doorgezet en nu is hij af....tenminste....een Mini is nooit af
En nu hij rijdt, ga ik langzaam aan de kleine dingetjes doen die ik nog graag zou willen..zodat ik ervoor kan sparen.
Het is allemaal te doen..mits je niet over 1 nacht ijs gaat en haalbare doelen voor ogen hebt.
Groetjes,
Maurice
Nu kan je tweedehands wel het een ander vinden dus dat scheelt in de kosten.
Ik moet zeggen dat het leukste van het restaureren het spotten van koopjes is.
Leuke onderdelen (sportstoelen, velgen, remmetjes, dashboard, etc.) voor leuke prijzen, maar wil je veel leuke dingen dan moet je redelijk lang wachten en azen.
Ach, lol ga je er zowiezowel van hebben!
Dat koopjes jagen kan ook altijd nog als de Mini al weer rijdend is. Belangrijkste is roestoreren en technisch in goede staat brengen. Dat is best haalbaar in een redelijk korte tijd(een paar maanden). Het mooie spuitwerk, verbreden, tunen e.d. kan later ook nog. Voordeel is dat die eerste stap haalbaar en betaalbaar is voor jezelf. Zelfs als je daarna het Mini rijden toch niet zo ziet zitten kom je bij verkoop meestal nog uit de kosten. Alle toeters en bellen geven meestal alleen voor de eigenaar emotionele meerwaarde.
En het klopt een Mini is nooit af.
Beste mensen ,
Ik wilde jullie de mini fans iets vragen ??
Ben sinds kort mini fan geworden maar nu wil ik er zelf een kopen !!
Om helemaal maar dan ook helemaal te strippen en op te knappen
maar nu het probleem het wordt mijn eerste project !!!!
Nu de vraag aan jullie zou ik dat wel op mijn nek moeten halen zo'n project
of zeggen jullie van niet doen je weet niet wat je op je nek haalt ???
Ik hoop iets van jullie te horen .
Met suggestie's of met tips .
Met vriendelijke groet, dennie
Heey Dennie..
Goed om te horen dat je een mini wilt opknappen. Om nu meteen een project te beginnen.. tsja.. ik heb eerst een aantal jaren mini gereden en kleine dingen eraan gedaan alvorens in mijn eerste project begon.
viewtopic.php?t=33867
Hier gaat veel meer tijd, geld en moeite inzitten dan je vantevoren hebt kunnen bedenken (helemaal bij een eerste).
Daarnaast kwam ik de volgende post tegen van Red Flame
heel vaak heeft iedereen plannen, ideeen voor het plan, wil helpen bij het plan, totdat het werkelijkheid wordt, dan ineens heeft buurman geen tijd, oom te druk, kennis is nergens te vinden en heb je een zogeheet 'project' staan.
'project', ineens is het geen auto meer maar een 'project', er is dan geen plan meer, en het wordt tijdrovend, geldverslindend, onduidelijk wat het moet gaan worden en 'welke-gek-is-met-het-belachelijke-idee-gekomen-om-...'
niet om je enthousiasme in te dammen, maar neem je tijd, maak een goed, concreet plan, kom eens een paar keer naar een clubdag en kijk wat je mooi vind en neus eens in de onderdelen.
carlientje wilde ook op haar 16 een mini, toen ze haar rijbewijs had kwam er geen mini maar een toyota, tot ze zover was om een mini te kopen. deze een half jaar gereden en ruim 2 jaar aan het restaureren geweest tot de droom-mini die ze nu heeft. Carlien heeft tijden lang gezocht en besloten wat ze wilde, toen ik aan de restauratie begon van carlien dur smurf wist ze de kleur en alles al precies te vertellen, radio, dash, alles was al besloten en werd bij mekaar verzameld...
mijn eigen 'deep purple' is gebouwd in 9 maanden, maarrrr 5 jaar onderdelen verzamelen, zoeken naar delen, bedenken van... enzovoorts enzovoorts.
voor beide mini's kan ik zeggen dat ze veel meer gekost hebben dan de eerste gedachtes waren, maar voor beide mini's is het zeker waard...
dromen moet je omzetten in werkelijkheid!!!
Veel succes !
Jaapio
Techniek van een mini is relatief simpel, vooral bij de carburateur modellen. Informatie is goed te vinden, onderdelen en plaatwerk zijn goed te krijgen en zeker niet duur in vergelijking met andere klassiekers.
Er zijn zat mensen (waaronder ikzelf) die van het klussen aan brommers overgegaan zijn op het opknappen van een mini. Dus met een beetje technisch inzicht, ruimte om te klussen en de juiste boeken (werkplaatshandboek/haynes) kom je een heel eind.
Dus ik zeg: doen!
Ja doen dat heb ik ook heel vaak tegen mezelf gezegd .
Maar ik wil eerst weten waar ik me zelf instort.
niet dat het dalijk een grote teleurstelling is ??
Maar handboek hoe kan ik daar aan komen ???????
En welk model is het beste of waar zijn de meeste onderdelen van ????
En dan nog een vraag roest is dat echt zo'n probleem
Ook als ik hem helemaal zou stralen en in de epoxy zou zetten ?
Welkom,

Als je een beetje handig bent verwacht ik geen problemen. Ik zou wel een complete Mini aanschaffen en geen onafgemaakt project van een ander, dat kun je wel doen als je wat ervaring heb. Ik weet niet wat je budget is maar zelf doe ik het zoveel mogelijk low budget, kant en klaar kopen vind ik te simpel. Zoals Crispy schrijft klopt helemaal, zo ben ik ook begonnen.
Op marktplaats staan er op dit moment meerdere te koop met meer en minder werk bij de pagina Mini onderdelen. Als je in de buurt woont wil ik je best wat op weg helpen met de eventuele aanschaf en start van je project.
Succes
Roest is bij een Mini niet het probleem maar de uitdaging.
Zoals Crispy al schrijf carburateur modellen zijn het meest eenvoudig, en de motor van een Mini 1000 is naar mijn idee wel het meest betrouwbaar.
Een bugdet heb ik niet echt want dan moet je er
denk ik niet aan beginnen !!!
Gewoon zo goedkoop mogelijk ik heb er al verschillende
zien staan voor 500 en 750 en 1000 .
Het moet gewoon een haalbaar project zijn !!!
Niet dat ie uit elkaar valt van rottigheid .
En de carburateur modellen welke zijn dat ???van welk jaar
werkplaatshandboek, zie bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?p=355282#p355282

probeer de zoekfunctie van het forum ook eens!
Als je eens bij een mini gaat kijken, neem dan een printje van de aankooptips mee. Je kan ook een berichtje plaatsen in Gevraagd of er iemand met wat meer technische mini-ervaring misschien tijd/zin heeft om met je mee te gaan kijken
Tot aan 91/92 zijn modellen met carburateur geleverd, daarna injectie
en ik zou WEL een budget nemen. Anders is denk ik snel het einde zoek en geld op..
En maak een plan met daarin de dingen die je wilt doen en het materiaal dat je nodig bent.
Jaapio
Ps vermeld ff je woonplaats
Oke daar heb je gelijk in !!!
En wat ik zou willen is helemaal strippen en
bodywork helemaal roest vrij maken en stralen en spuiten .
En daar naast van binnen normaal opknappen niet alles vernieuwen .
En motorische ook normaal opknappen niet alles vernieuwen .
Ik wil een mini opknappen tot ik er minimaal een jaar of 5 mee kan rijden zonder
roest .Zal lastig worden denk ik
jaapio1984 schreef:
en ik zou WEL een budget nemen. Anders is denk ik snel het einde zoek en geld op..
En maak een plan met daarin de dingen die je wilt doen en het materiaal dat je nodig bent.
Jaapio
Ps vermeld ff je woonplaats
Wat jij wil is best mogelijk hoor.
Maar als ik het zo hoor zoek je een mini zonder (of met zeer weinig) laswerk.
Echter dan zit je wel in een hoger budget als je hier aan geeft.
Ik schat dat je dan toch wel richting de 2000 euro gaat.
Houdt er ook rekening mee, dat de kleine onderdeeltjes ook behoorlijk in de papieren gaan lopen (pakkingsetjes, rubbertjes, veertjes,....).
Je kan ook hierboven in de blauwe menu-balk bij Markt eens kijken, hier staan ze ook van allerlei prijsklasse.
Groet ron
Nee Nee als er laswerk komt dan is het ook niet erg
liever niet dan wel natuurlijk .
Ik wil er gewoon mijn tijd voor nemen om
de mini om te toveren tot een mooie en nette mini.
Maar het moet wel leuk blijven natuurlijk
ik kan er wil er geen duizenden euro's insteken .
Het moet een hobby zijn !!!!
grt dennie
Dit zijn in elk geval beter te realiseren plannen dan die van Hazzelaar (zie ander topic)
Ik denk dat je inderdaad beter een mini kunt kopen in redelijke staat, een paar jaar rijden en goed wegwijs worden met je Mini (evt kleine dingen al eens doen/aanpakken) en dan pas serieus gaan opknappen.
Ben het niet helemaal met Frostie eens, persoonlijk is Mini rijden bij mij eigelijk van ondergeschikt belang. Ik vind het zelf sleutelen en opknappen van een Mini het leukste. Dat je er daarna een heel aantal jaren vrijwel onbezorgt mee kunt rijden is mooi meegenomen.
Over de kosten van een project lopen de meningen erg uiteen, ik red het makkelijk voor het budget en de plannen die jij aangeeft. Je schrijft niet over extreem verbouwen aan interieur, tunen of verbreden en verlagen, en dat zijn juist de dingen waar je beurs op leegloopt.
Er is in de verschillende topics voldoende geschreven over haalbaar en betaalbaar opknappen.
Een goedkope Mini kopen vrijwel zonder roest(dus lassen) kun je vergeten. Kijk vooraf goed wat verschillende plaatwerk delen kosten, dan weet je ook waar je bij aanschaf van een Mini op moet letten.
Ik zou je adviseren een Mini bouwjaar tussen 88 en 92 ongeveer, niks geks en motorisch goed genoeg.
Voor iemand die net mini-fan is lijkt het mij wel degelijk handig (en leuk) om er eerst een tijdje in te rijden, lekker het mini-gevoel ervaren en er wat aan klungelen.
Opknappen kan je daarna ook nog doen
Als je de ruimte, gereedschap en de tijd ervoor heb, zou ik het zeker doen.
Een Mini strippen kan je in 2 vakantieweken makkelijk doen (met een werkplaatshandboek)
Maar dan begint het pas. Je moet gaan afwegen welke onderdelen moeten vervangen en/of upgegrade. Voor je het weet zit zo tegen een lijst van 1000-4000 euro te koekeloeren afhankelijk van de staat van het plaatwerk, onderstel, remmen, motor, versnellingsbak, elektrisch en interieur.
Als je een rotte Mini zonder APK heb, dan zit je zo op 1000 euro plaatwerk en 0,5 tot 1 jaar plaatwerk in de weekenden.
Voor revisie van een motor en bak kom je ook gauw op deze bedragen uit, maar als het blok nog goed is dan hoef je niet te reviseren.
Nu kan je tweedehands wel het een ander vinden dus dat scheelt in de kosten.
Ik moet zeggen dat het leukste van het restaureren het spotten van koopjes is.
Leuke onderdelen (sportstoelen, velgen, remmetjes, dashboard, etc.) voor leuke prijzen, maar wil je veel leuke dingen dan moet je redelijk lang wachten en azen.
Ach, lol ga je er zowiezowel van hebben!
Ikzelf ben begonnen met de Mini te restaureren en daarna pas te gaan rijden...maar ik had een doel voor ogen..en dat heeft me door de "moeilijke" periodes heen geholpen. Ik had soms ook van die momenten van "[i:3ub02djp]waar ben ik aan begonnen[/i:3ub02djp]" maar ik heb doorgezet en nu is hij af....tenminste....een Mini is nooit af
En nu hij rijdt, ga ik langzaam aan de kleine dingetjes doen die ik nog graag zou willen..zodat ik ervoor kan sparen.
Het is allemaal te doen..mits je niet over 1 nacht ijs gaat en haalbare doelen voor ogen hebt.
Groetjes,
Maurice
Nu kan je tweedehands wel het een ander vinden dus dat scheelt in de kosten.

Ik moet zeggen dat het leukste van het restaureren het spotten van koopjes is.
Leuke onderdelen (sportstoelen, velgen, remmetjes, dashboard, etc.) voor leuke prijzen, maar wil je veel leuke dingen dan moet je redelijk lang wachten en azen.
Ach, lol ga je er zowiezowel van hebben!
Dat koopjes jagen kan ook altijd nog als de Mini al weer rijdend is. Belangrijkste is roestoreren en technisch in goede staat brengen. Dat is best haalbaar in een redelijk korte tijd(een paar maanden). Het mooie spuitwerk, verbreden, tunen e.d. kan later ook nog. Voordeel is dat die eerste stap haalbaar en betaalbaar is voor jezelf. Zelfs als je daarna het Mini rijden toch niet zo ziet zitten kom je bij verkoop meestal nog uit de kosten. Alle toeters en bellen geven meestal alleen voor de eigenaar emotionele meerwaarde.
En het klopt een Mini is nooit af.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.