Ik heb vandaag en gister geprobeerd mijn homokineten terug te zetten, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid er meer in (dus de ballen in de cupjes terugzetten)
Met de motor eruit takelen, vielen ze gewoon eruit, dus erin moet toch ook makkelijk gaan?
Ik heb werkelijk bijna alles geprobeerd en maar 1x de bestuurderszijde erin gekregen en natuurlijk er per ongeluk weer eruit gekregen.
Is hier een goede manier voor, ik wordt er momenteel een beetje moedeloos van, ik dacht wel dat ik na 2 dagen het motorblok al aan de praat zou hebben, maar vooralsnog hangt hij los in mijn motorruimte met de motortakel er nog aan .
we zijn trouwens met z'n tweeën, dus geen ge***** in mijn eentje, maar nog geen succes.
Graag tips!!
Ik had hetzelfde probleem met het wisselen van mijn motorblokje. Na het een paar keer geprobeerd te hebben volgens jou omschrijving..hadden we een fussee aan 1 kant losgemaakt (alleen de aansluiting onderaan losgetikt met de hamer, zonder fussee splitter ) Dan kan je de fussee kantelen, zodat je net genoeg ruimte hebt om de aandrijfassen te monteren
Ik hoop dat het duidelijk is.
suc6 verder!
mmm, mijn fusees zijn allebei los dus het zou moeten gaan, maar helaas geen succes
Ik neem aan dat je de binnenste homokineet bedoeld. Deze kogels zijn ook wat moeilijker terug te zetten als de buitenste. Al zijn dat ook niet de makkelijkste.
De kogels horen niet door de gaten te passen. Als de dat doen, dan zijn ze versleten en heb je een set nieuwe homokineten nodig.
Wat je hoort te doen is de ring rond de tandheugel te leggen. Deze helemaal scheef zetten. Op dat moment kun je 2 of meer kogels terug leggen. Dan zul je met heel wat kracht de ring moeten draaien. Als je de ring dan zo draait dat de laatste gaten gevuld worden, dan kun je daar de kogels in leggen. Dan zul je weer met redelijk wat kracht de ring terug moeten draaien.
volgens mij bedoel jij wat anders,
Ik bedoel inderdaad wel de binnenste homokineten, maar ik probeer het als volgt:
De ballen zitten in de ring, deze is niet versleten, ik heb het blok eruitgehaald op deze manier:
De hoezen van de binnenste homokineten los gemaakt;
de fuseekogels losgemaakt;
alle steunen enz. los gemaakt en zo het blok eruitgetakeld. de assen met halve homokineet, vielen er goed uit.
het nieuwe blok erin getakeld met de 'ronde bakjes' waar de kogels in de uitsparingen in moeten. laten deze nou net niet erin gaan
ik kan het niet uitstaan, mede doordat ik een paar dagen geen tijd heb en dus niet eraan kan sleutelen
Draai eens iets aan de assen, bij mij wilde het net niet lekker passen en met een beetje draaien zaten ze er zo in...
ook al geprobeerd , ik heb het echt allemaal geprobeerd, halve slag draaien, ballen andere plek enz.
Volgens mij bestaan er 2 verschillende versies van de binnenste homokineten. Dus even het nieuwe met het oude vergelijken.
In het ergste geval moet je de potten omwisselen, wat vrij eenvoudig gaat .
dat is een goede tip!
ik wist dus echt niet dat er 2 soorten zijn. Ik ben er nu bijna vrij zeker van dat het gewoon echt niet past, over een paar dagen kan ik pas weer verder en zal ik de potten omwisselen. (zit hier een pakking tussen wat ik kan vervangen?)
Het volgende probleem zijn dan de onderste motorsteunen die nieuw zijn en vrij stug, die dus niet genoeg naar beneden zakken. pffff lekkere hobby
Ik heb ook eens zitten klooien daarmee en toen bleek dat ik de aandrijfassen links/rechts had omgedraaid. Er zit net iets lengteverschil in en daardoor ging 'ie ook niet lekker.
Als je die potten eraf hebt zit daar een keerring achter die vaak lekt. Dus meteen een nieuwe in zetten! Let wel op dat je olie eruit loopt als je die potten eraf haalt dus eerst ff aftappen (als ie al niet leeg is)
waarschijnlijk zijn het 2 verschillende versies zoals mini_mouse zei.
Ik heb me laten vertellen dat het maar een paar mm verschil is, maar net genoeg om niet te passen dus.
Ik ga vandaag of morgen de potten overzetten, dan kan ik meteen de pakkingen vervangen.
werkwijze:
Olie verwijderen;
Een bahco stellen dat hij tussen het dif en de pot past;
stevige klap met een vuistje op de bahco geven (zo dicht mogelijk bij de pot);
"pop" en 1 beker is er uit, herhalen, keerringen vervangen en weer terugzetten
(beide motoren staan los in de werkplaats)
toch?
Met een koevoet of een stevige schroevendraaier zou je de potten ook van het diff af moeten kunnen krijgen.
Inderdaad - of je moet een oude bahco hebben en je bent niet gehecht aan het stelmechanisme
hehe, gelukt!
het waren dus 2 verschillende bekers.
Bekers verwisseld,wat vrij makkelijk met gepast geweld ging,natuurlijk meteen de keerringen vervangen en ze gingen er soepel in.
Ik moest 2 x kijken of ze er echt inzaten, zo geleidelijk ging het
Bedankt voor de tips allemaal, anders was ik nu nog steeds aan het passen
Ik heb vandaag en gister geprobeerd mijn homokineten terug te zetten, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid er meer in
(dus de ballen in de cupjes terugzetten)
.
Met de motor eruit takelen, vielen ze gewoon eruit, dus erin moet toch ook makkelijk gaan?
Ik heb werkelijk bijna alles geprobeerd en maar 1x de bestuurderszijde erin gekregen en natuurlijk er per ongeluk weer eruit gekregen.
Is hier een goede manier voor, ik wordt er momenteel een beetje moedeloos van, ik dacht wel dat ik na 2 dagen het motorblok al aan de praat zou hebben, maar vooralsnog hangt hij los in mijn motorruimte met de motortakel er nog aan
we zijn trouwens met z'n tweeën, dus geen ge***** in mijn eentje, maar nog geen succes.
Graag tips!!
Ik had hetzelfde probleem met het wisselen van mijn motorblokje. Na het een paar keer geprobeerd te hebben volgens jou omschrijving..hadden we een fussee aan 1 kant losgemaakt (alleen de aansluiting onderaan losgetikt met de hamer, zonder fussee splitter
) Dan kan je de fussee kantelen, zodat je net genoeg ruimte hebt om de aandrijfassen te monteren
Ik hoop dat het duidelijk is.
suc6 verder!
mmm, mijn fusees zijn allebei los dus het zou moeten gaan, maar helaas geen succes
Ik neem aan dat je de binnenste homokineet bedoeld. Deze kogels zijn ook wat moeilijker terug te zetten als de buitenste. Al zijn dat ook niet de makkelijkste.
De kogels horen niet door de gaten te passen. Als de dat doen, dan zijn ze versleten en heb je een set nieuwe homokineten nodig.
Wat je hoort te doen is de ring rond de tandheugel te leggen. Deze helemaal scheef zetten. Op dat moment kun je 2 of meer kogels terug leggen. Dan zul je met heel wat kracht de ring moeten draaien. Als je de ring dan zo draait dat de laatste gaten gevuld worden, dan kun je daar de kogels in leggen. Dan zul je weer met redelijk wat kracht de ring terug moeten draaien.
volgens mij bedoel jij wat anders,

Ik bedoel inderdaad wel de binnenste homokineten, maar ik probeer het als volgt:
De ballen zitten in de ring, deze is niet versleten, ik heb het blok eruitgehaald op deze manier:
De hoezen van de binnenste homokineten los gemaakt;
de fuseekogels losgemaakt;
alle steunen enz. los gemaakt en zo het blok eruitgetakeld. de assen met halve homokineet, vielen er goed uit.
het nieuwe blok erin getakeld met de 'ronde bakjes' waar de kogels in de uitsparingen in moeten. laten deze nou net niet erin gaan
ik kan het niet uitstaan, mede doordat ik een paar dagen geen tijd heb en dus niet eraan kan sleutelen
Draai eens iets aan de assen, bij mij wilde het net niet lekker passen en met een beetje draaien zaten ze er zo in...
ook al geprobeerd
, ik heb het echt allemaal geprobeerd, halve slag draaien, ballen andere plek enz.
Volgens mij bestaan er 2 verschillende versies van de binnenste homokineten. Dus even het nieuwe met het oude vergelijken.
.
In het ergste geval moet je de potten omwisselen, wat vrij eenvoudig gaat
dat is een goede tip!
ik wist dus echt niet dat er 2 soorten zijn. Ik ben er nu bijna vrij zeker van dat het gewoon echt niet past, over een paar dagen kan ik pas weer verder en zal ik de potten omwisselen. (zit hier een pakking tussen wat ik kan vervangen?)
Het volgende probleem zijn dan de onderste motorsteunen die nieuw zijn en vrij stug, die dus niet genoeg naar beneden zakken. pffff lekkere hobby
Ik heb ook eens zitten klooien daarmee en toen bleek dat ik de aandrijfassen links/rechts had omgedraaid. Er zit net iets lengteverschil in en daardoor ging 'ie ook niet lekker.
Als je die potten eraf hebt zit daar een keerring achter die vaak lekt. Dus meteen een nieuwe in zetten! Let wel op dat je olie eruit loopt als je die potten eraf haalt dus eerst ff aftappen (als ie al niet leeg is)
waarschijnlijk zijn het 2 verschillende versies zoals mini_mouse zei.
en 1 beker is er uit, herhalen, keerringen vervangen en weer terugzetten
Ik heb me laten vertellen dat het maar een paar mm verschil is, maar net genoeg om niet te passen dus.
Ik ga vandaag of morgen de potten overzetten, dan kan ik meteen de pakkingen vervangen.
werkwijze:
Olie verwijderen;
Een bahco stellen dat hij tussen het dif en de pot past;
stevige klap met een vuistje op de bahco geven (zo dicht mogelijk bij de pot);
"pop"
(beide motoren staan los in de werkplaats)
toch?
Met een koevoet of een stevige schroevendraaier zou je de potten ook van het diff af moeten kunnen krijgen.
Inderdaad - of je moet een oude bahco hebben en je bent niet gehecht aan het stelmechanisme
hehe, gelukt!

het waren dus 2 verschillende bekers.
Bekers verwisseld,wat vrij makkelijk met gepast geweld ging,natuurlijk meteen de keerringen vervangen en ze gingen er soepel in.
Ik moest 2 x kijken of ze er echt inzaten, zo geleidelijk ging het
Bedankt voor de tips allemaal, anders was ik nu nog steeds aan het passen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.