vriesdop

hallo allemaal,

ik ben van plan een mini te kopen nu is alleen de vriesdop gesprongen voor de rest moet de motor het goed doen en de remmen moet nog gecontroleerd worden. is dit een groot probleem?

mvg paul engel

Een gesprongen vriesdop is niet zo erg je kunt deze zo vervangen, de vraag is alleen of de motor geleden geeft onder te weinig of geen koelvloeistof.

maar ja..

Remmen ka een kwestie zijn van ontluchten of opnieuw stellen is niet zoveel werk.

remproblemen kunnen ook duiden op een defecte hoofdremcilinder ( = duur)

~jw~

wie kan mij helpen aan de juiste maat voor de vriesdop van een mini '98, mpi 1.3

autozaken hebben ze nog of kunnen er aan komen maar moet de goede maat hebben... helaas is de mijne slecht en zal er niet heel uit komen bij vervanging om m mee te kunnen nemen,

hoor het graag!!

m.vr.groet
Rick

Koop ze dan bij een van de sponsors via de link hierlangs!

Een beetje Mini specialist heeft die op voorraad. En anders is die eenvoudig te bestellen. Vraag is natuurlijk of het blok geen verdere schade heeft door de oorzaak van het verlies van de vriesplug (bv gescheurd?)

Mag ik in dit topic vragen waar deze vriesdop zit? Leer ik ook weer wat!

ben niet zo'n techneut maar zit vooraan op het blok (voorkant)

mijne is slecht geworden

mee eens, meeste onderdelen koop ik ook bij specialisten maar ik moet voor een paar euro ver rijden...vandaar...

ricardomini schreef:
Een gesprongen vriesdop is niet zo erg je kunt deze zo vervangen, de vraag is alleen of de motor geleden geeft onder te weinig of geen koelvloeistof.

Als dat het geval is, welke permanente schade is er dan? Motor heeft uur lang zonder koeling gedraaid, alleen de koppakking is achteraf vervangen.

BruteSound schreef:
Motor heeft uur lang zonder koeling gedraaid, alleen de koppakking is achteraf vervangen.



Een uur!? Dat is wel erg veel zonder koelwater! Dan hoop ik echt dat de kop niet is gescheurd (en het blok ook niet). Dat koelwater hoort er niet voor niets in.

Ow god! Een uur lang zonder koelvloeistof! Dat is hetzelfde als met dit weer buitenslapen in een tshirt! Hoe kan het dat een blok zolang zonder koelvloeistof draait? Je koppakking is alleen de aansluiting tussen je blok en kop.
Ik zou ze beide vlakken, inderdaad kunnen ze beide gescheurt zijn en dus snel afgelopen.

Vreemd. Ik heb toch echt uur zonder koelwater op snelweg gereden. :|.

Nadat slechts de koppakking vervangen is, rijdt-ie nu al een half jaar weer probleemloos. :).

Vanmorgen is ook in "de trut" de middelste vriesplug eruit geklapt. De mini staat nu bij een garage in mijn woonplaats. Kreeg meteen commentaar op mijn kale banden... Sja ik had al een afspraak gemaakt voor mijn winterbanden. Dan kunnen deze meteen in de kliko...

Maar is deze vriesplug een bescherming voor je blok? Is mijn blok nu ook beschadigd nu de vriesplug lek is of is het gewoon nieuwe erin doen (moet het blok dan uit de auto?) en weer rijden met die handel?

Hoop graag wat te horen.
Groetjes, Marloes

(blij dat het weekend is en ik alleen van mijn werk nog naar huis moet en dan niet meer weghoef) :x

heb je enig idee waar het door zou kunnen komen? heb je wel koelwater met antivries?

Een vriesdop is inderdaad een bescherming, maar een oude oplossing.
Logisch ook, want het ontwerp stamt uit de veertiger jaren (motor).
Vroeger (toen 'poep' nog met een lange oe geschreven werd en sex vies was) reed met met gewoon tap-/kraanwater in een motorblok.
Uiteraard bevriest water, en zet dan uit.
Als het geen mogelijkheid krijgt om uit te zetten, worden de cylinderbussen kapot gedrukt.
Door toepassing van zgn. 'vriesdoppen' die vrij makkelijk uit een blok ploppen, kon het bevriezende water een kant op.
Tegenwoordig rijden we allemaal met èchte koelvloeistof dus zijn dit soort noodgrepen niet meer noodzakelijk.

Vaak kun je die doppen met beleid gewoon weer terugslaan in het blok, gebruik wel een kunststof of houten hamer.
Ze zitten met vlas/vet of met vloeibare pakking gemonteerd.

Vrijdag 10 december 2010

Even voor de goede orde; die gaten in je blok waar de zgn vriesdoppen ingaan zijn gewoon noodzakelijke gaten om het blok te kunnen gieten.

Het is dus geen bewust ontwerp dat er doppen inzitten die eruit "knallen" bij flinke vorst.

als je er niet mee gereden hebt zonder die plug kan je er gewoon dezelfde of een nieuwe opnieuw inmeppen.

nieuw koelwater erin (bijvullen) en gaan ermee...

heb je gereden zonder koelwater dan weet je het wel denk ik...

klusje van 5 minuten dus hoeft echt geen belachelijke rekening te zijn.

succes!!

Paul schreef:
Even voor de goede orde; die gaten in je blok waar de zgn vriesdoppen ingaan zijn gewoon noodzakelijke gaten om het blok te kunnen gieten.

Het is dus geen bewust ontwerp dat er doppen inzitten die eruit "knallen" bij flinke vorst.



Ja en ja: via deze gaten werd het blok gegoten inderdaad, maar het is wel degelijk een bewust ontwerp om er nadien vriesdoppen in te slaan met het oog het blok te sparen....
Anders zouden het geen vries- maar afstopdoppen heten, mee eens?
;)

Meer motorblokken uit die tijd hebben deze 'beveiliging' meeontworpen in het blokdesign, tegenwoordig wordt dit niet meer toegepast.
Of..in jouw woorden..worden blokken middels een andere methode gegoten (vacuumgieten).

Heb het blok nog uit de body staan, blok is gereviseerd en gespoten...
Helaas zijn de vriesdoppen meegespoten...
Zou het interessant zijn om deze doppen nu dan ook maar te gaan vervangen voor het optische effect?

puntjes op de i, geert...

ik zeg vervangen, het oog wil ook wat ;)

Weet weer wat te doen...
Ga morgen wel kijken of ik ea kan bestellen.... d:)b

130 euro en een paar uurtjes verder was de mini weer rijdklaar.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.