startprobleem

hallo iedereen,

jawel hoor alles klaar maar hij start natuurlijk niet :(

Dit is het probleem. Als ik wil starten hoor een klik van het startrelais maar er draait niks rond.
De startmotor is niet kapot (draait los getest direct op accu) en schiet ook in de starterkrans via startrelais. Het blok is geaard (goed weet ik niet nog even checken) en het blok zit ook niet vast.

Ik heb ook een kabeltje rechts onder de startmotor in de starterkrans gezien. Is dit het toerental of is dit een extra beveiliging?

Motor is een 1300 SPI omgebouwd naar HS4 carb.

MVG

Rick Willems

Ton
Zondag 13 februari 2011

Klinkt als een lege accu, of slechte kabel verbinding. Even een starthulp erbij en kijken of dat helpt.
Helpt dat niet, even de starthulp vooraan direct bij de startmotor aansluiten. Als hij dan wel start is het een slechte kabel verbinding, en dat kan zowel voeding als de massa kabel zijn.

Succes 8)

Als de rest van je electra wel werkt zou ik hem even in zn 4 zetten en dan iets heen en weer rollen, vervolgens proberen te starten.

Heb zoiets vergelijkbaars ook al twee keer gehad, auto weggezet en bij starten leek het blok vast te zitten, even heen en weer gehaald in z'n 4 en starten & lopen..

oke beide geprobeerd al vanmiddag, 4 accu's erop gezet allemaal redelijk vol dat rollen hebben we ook gedaan maar dan in zen 3. toch ff nog nakijken je weet maar nooit :P

Ton
Zondag 13 februari 2011

OK even op een rijtje;
- motor is los
- Startmotor is ook OK
- startrelais werkt ook
- accu is ook OK
Dan kan het alleen nog maar aan de bekabeling liggen. Sluit de accu spanning nog eens direct vooraan aan bij de startmotor, en de massa direct op het motorblok. Als het rijtje klopt moet de motor nu starten.
Voor ik het vergeet, gebruik voldoende dikke startkabels, dus niet de goedkope dunne bouwmarkt kwaliteit.

oke, moet de startmotor niet eerst in de krans gezet worden, want de startmotor draait wel als ik de hem idd direct op de accu zet (+ & -)
en juist als hij in de krans zit draait hij niet. Maar dat heb ik dan ook nog niet getest met de accu er direct op, omdat ik niet weet hoe je dat moet doen

hoe moet je dat dan doen?

Ton
Maandag 14 februari 2011

De hoofd voeding kabel van je accu achter loopt onder de Mini door naar de voorzijde en zit vast op de startmotor. Dat is die dikke kabel op de grote moer vast op de startmotor. Als je een losse accu nu direct met een startkabel op die aansluiting bij de startmotor vooraan zet en de maasa van die zelfde accu direct op het motorblok, kun je normaal met de contactsleutel proberen te starten. Het enige wat je nu gedaan heb is de bekabeling van achter naar voor omzeilen, dan weet je tenminste direct of daar soms het probleem zit als de nu motor wel start.

Succes 8)

Uh, + kabel van je accu loopt toch naar dat blokje dat tegen je zijscherm aanzit (startrelais?)? Vanuit daar loopt hij door naar je startmotor.

90% kans dat het gewoon een slechte aarding van je blok is. Trek even een extra massakabel van bv de moer waar je bobine op zit naar een kaal stuk carosserie (even kaal schuren).

Heb hetzelfde probleem gehad en was toen direct opgelost :)

Dat startrelais hebben nieuwere mini's niet meer en hier is een 1300SPI omgebouwd naar carb, dus deze zou het losse startrelais niet (meer) moeten hebben.

maar die omgebouwde Spi (blok) zit in een 77 automaat koets .. met de 77'er bedrading als ik het goed heb ?! :)" title="Evil" />

succes,
Theo van den Bogaard

Maandag 14 februari 2011

Ik vermoed dat je even op de startmotor een extra lusje moet maken zoals op de foto.



Succes

André

Ik heb alles van de plus van de oude startrelais van de 77e ff provisorisch vastgemaakt met een bout en moertje.
En ik heb de kabel verlengt/ naar het start relais van de SPI.
Het kabeltje dat van het contact komt (wit met rood) heb ik op de plus gezet bij het startrelais, kortom verlengt van de 77er startrelais naar die van de SPI.
Toch ga ik ff de voeding ook doorlussen zoals op de foto.
Al denk ik dat hij dan gewoon constant blijft draaien, want dan zou hij niet op het contact aangesloten zijn maar direct op de voeding.
ff proberen

Het kabeltje vanuit je contact schakelt je relais nietwaar? Vanuit je accu loopt de + toch niet direct naar je startmotor, dan blijft hij loeien. Loopt een constante stroom door je startrelais, alleen het contactdraadje schakelt de kring waardoor de st.motor stroom krijgt.

Lijkt me dat daar niet zoveel mee fout kan gaan! Staat er stroom op dat draadje vanuit je contact als je "start"?

ja idd klopt en nee maar op die foto wel toch?

Maandag 14 februari 2011

Bij het doorlussen op de nieuwe startmotor, is het de bedoeling dat bij het oude startrelais alles hetzelfde blijft, op het verlengen van de dikke kabel na.

Als je het oude losse startrelais laat vervallen, dan moet je het doorlussen niet doen, maar de rood/witte draad ook verlengen naar het dunne kontact op de startmotor.

André

ah oke dus ik moet de voeding op de dikke zetten en het contact op de dunne? en alles wat op de oude startrelais zat en ook in contact zat met de accu gewoon aan elkaar laten??

zo zat en zit het
link

Uh ja, je zou de contactdraad inderdaad kunnen verlengen naar je nieuwe startmotor (met startrelais erop), maar je kunt het startrelais op je nieuwe startmotor ook doorlussen, zodat de startmotor geen contactdraad meer nodig heeft. Die zit namelijk al op je '77-er startrelais snap je. Die zorgt dat de kring rond is en er dus een stroom gaat naar je startmotor. Het relais op je startmotor heb je uitgeschakeld door hem door te lussen.

ah jaja dus ik heb dan zegmaar 2 startrelais in verbinding met elkaar en de ene schakelt de al reeds geschakelde startrelais die dan dus op de voeding zit zegmaar
heb ik dat goed? dan heb ik een vraag erbij want waar is die kleine aansluiting op het startrelais van de spi dan voor is dat nou massa of contact? en de grote is dat dan voeding? want in dat geval heb ik hem nu verkeerd aangesloten dan?

Het gemakkelijkste is het relais tegen het scherm te laten zitten en verderop een voorschakelrelais te plaatsen van minimaal 40A. Je schakelt dat relais via de schakeldraad van het bestaande relais, dat is echt de eenvoudigste oplossing.

Dennis

2e relais zit er toch bij dit type startmotor al op?

Ik heb alles geprobeerd, maar kreeg het niet goed werkend, daarom een relais tussen het relais tegen het binnenscherm en die op de startmotor.

Dennis

Dinsdag 15 februari 2011

Bij het plaatje “nu” moet je de massa en grote cirkel met het korte dikke streepje weglaten, dan moet ie het doen.

André

de grote cirkel is de startmotor dus ik zou zeggen dat als ik die weglaat er geen startmotor meer is :P dat korte streepje is de - van het startrelais naar de + van de startmotor

wat ik zelf dacht is dat ik het contact op de aansluiting zet waar op de foto "nu" de massa zit, en een voeding doorlink van de + van het startelais naar de aansluiting waar op de foto "nu" het contact zit.

zou hij het dan doen? want dat zou betekenen dat het startrelais wel geaard is met de startmotor en de motor.

Ton
Dinsdag 15 februari 2011

Als het nou echt niet wil lukken heb ik nog een complete draadboom van een carb. Mini uit 1992 liggen. Ik zou zeggen gebruik dat alleen als laatste optie.

zou het zo werken? lijkt mij wel logisch.
link

Ik snap alleen niet het smalle streepje van de uitgaande voeding naar dat stekkertje. Zitten er 2 aansluitingen voor je schakelcontact?

Maar je snapt het idee in ieder geval ja :)

aan het startrelais van de spi startmotor (de 2 cirkels aan elkaar, waarvan de kleinde het startrelais is en de grote de startmotor) zitten een grote stekker en een kleine een een dikke bout en een dunne bout. de dikke bout is de 12v aansluiting en de kleine bout is de ground naar de startmotor. de dikke stekker is de voeding voor het startrelais en de kleine stekker aan het startelais weet ik niet waar het voordient maar aangezien er een pakking tussen de startrelais en de startmotor zit zou ik zeggen dat het de ground is. eerst zonder proberen en dan met

Waarom zouden er 2 grounds op zitten (dunne bout en kleine stekker volgens jouw verhaal)?

Gaat de voeding eigenlijk nog extern van je relais naar je startmotor? Is dat via de dikke bout?

Je hebt nu dus:

1x dikke stekker = 12v van accu naar relais
1x dunne stekker = lijkt mij dan je schakelcontact
1x dikke bout = 12v naar startmotor?
1x dunne bout = massa (ground)

Als het zo is, moet je dus je dikke stekker en je dunne stekker linken.

Volgens jouw plaatje is de grote stekker nu de contactschakeling, aangezien je die hebt doorgelust?

PS: ben ik de enige die vind dat mijn plaatje op een sneeuwman lijkt die zich in zn oog prikt.. :x

haha ja en ja :P ik heb die doorlussing gezien op een foto van een reactie van reuvy op de 1e bladzijde van dit topic

Ok nou aansluiten en proberen dan maar hè.. Wie niet waagt?

idd morgen hoor je het :D

hij loopt ^^
zoals gedacht en gedaan eerst naar de massa nog ff gekeken en ja hoor daar zat het hem :P maar.. het schema is wel totaal anders als voorgesteld door de mensen hier
zo is mijn schema nu:

de 5 losse kabeltjes van de kabelboom zijn vastgemaakt dmv een bout met de accu en de kabel naar het startrelais
filmpje: link

Je moet ingelogd zijn om te reageren.