Ik heb inderdaad een 1.3mpi. Radiator aan de voorkant, oliefilter rechtstreeks op het blok. Airbag en dat soort luxe.
Ik heb net de castrol magnetec 10w40 olie terug gebracht naar halfords omdat er toch teveel twijfels zijn over het gehalte van het half synthetisch zijn van deze olie en of dit uberhaupt een goede keuze is. Olie kan helemaal niet magnetisch zijn, chemisch gezien. In Amerika s het ook alleaal van de schappen verdwenen schijnbaar, geld ook voor de high millage uitvoering, die dan weer wel mineraal is.
Ik denk dat ik maar voor de brega mineraal olie van de brezan ga. Even nog kijken welke multigrade.10w40 of 20w50. In het Haynes boek '69-'01 hebben ze het toch ook echt over multigrade 10w40 API SH, SL is de nieuwe vervangende afkorting, als ik het goed heb.
Iemand nog een instructeiboekje van een mpi mini bouwjaar 2000? Wat staat daarin, w.b. de olie?
Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig uitmaakt, de techniek van het blok is al zo oud dat die nieuwe olien prima gaan werken (synthetisch daargelaten)
Dus zoals al geconcludeerd werd op pagina 5:
Demelza schreef: Dit topic doorlezende kom ik tot de volgende conclusie:
Van 10W40 tot 20W50 (20W60 schijnt ook te kunnen, maar is wel erg dik).
Liefst Mineraal, anders Halfsynthetisch.
Naar mate meer kilometers, dikkere olie.
NOOIT Synthetisch.
Verversingstermijn wordt vooral bepaald door het feit dat de olie ook de versnellingsbak smeert, dus langere termijnen die men opgeeft voor speciale olien gaan voor de mini niet echt op.
Harstikke bedankt voor alle reacties en ik hoop dat er weer wat meer duidelijkheid is geschapen over dit onderwerp. Wat een erge lastige is.Ik blijf bij half-synthetisch omdat dat er al inzit en er waarschijnlijk ook altijd ingezeten heeft. Ik ben van plan om de olie om de +\\- 8000km te vervangen.
Welke olie is nu de betere voor de mini? gewoon die 10W40?
het trouwens zonder brug goed te doen om de olie te vervangen of is het toch beter om het bij de garage ff te laten doen?
is makkelijk te doen zonder brug, gewoon plug eruit en bak eronder! Je zou hem nog een beetje kunnen opkrikken.
Dat is mooi scheelt weer in de december maand
en de olie filter is die ook makkelijk te bereiken? heb nog niet gekeken waar die eigenlijk zit op het blokje.
heb namelijk het idee dat het stotteren komt door dikke olie (oude olie). Er zitten geen boekjes bij de auto toen we hem kochten dus vandaar de vraag welk type olie er in? ik zelf dacht en dat zie ik hier ook regelmatig terug aan 10w40, is dat een goeie keuze?
is dit een goeie olie?
HALFORDS motorolie '10W40'
•Versterkt met synthetische basis-olien
•Geeft een vlotte koude start
•Bespaart brandstof
•Voorkomt Back sludge
•Hi-tech Plus biedt een optimale bescherming tegen nokkenasslijstage
[img][img]
10w40 zou gewoon moeten kunnen, tenzij het blokje al wat ouder is en dus wat meer olie verbruikt. Mocht dat nou wel zo zijn zou ik er 20w50 in doen, kost je ook de kop niet (~25 euro voor 5 liter bij de automaterialenzaak).
oh bedankt voor de reactie.
en een filter kost ook ongeveer 10 euro.
dan ga ik toch maar gebruik maken van de aanbieding van ATU. Daar kan je nu olie laten verversen voor 35 euro de rest van maand. Maar daar hebben en ook nog de keuze uit 15w40 weet iemand het verschil tussen 10w40 en 15w40
even kenteken invoeren en klaar
Ook handig voor alle andere auto's.
(net een reclame zo )
Wouw dat is een goeie site. Maar zou er wel gewoon een halve liter bij kunnen gooien bij de olie die er nu al in zit.
Die staat hier toch al een jaartje in de kast komt die ook eens op hahah
Let wel op ingeval van mineraal en synthetisch door elkaar!
geen idee wat de vorige eigenaar er in heeft gestopt.
gooi er toch maar alles uit en nieuw in, lijkt me verstandig.
Hallo,
ik heb een mini British open 1.3I uit 1992. Binnenkort wil ik de olie gaan verversen, ik heb geen idee
wat voor olie er nu in zit maar wil zeker weten dat er nu de goede olie in gaat.
heb al gelezen dat mineraal het best is ivm de versnellingsbak
maar nu lees ik dat de ene 5w40 pakt de andere 10w40 of 15w40 of 20w50?
de mini heeft 75.000km gelopen, wie kan mij adviseren welk type olie en welk merk?
alvast bedankt
Gr Dave
Ikzelf heb 20W50 in m`n 1000tje....15W40 kan ook...en idd, zolang het maar mineraal is.
Heren,
Ik heb laatst mijn olie ververst, 20w50 en nu lekt mijn mini aan alle kanten. En eerst lekte hij helemaal niet. Wat te doen?
GR Niels
pakkingen vernieuwen...
zonder gekheid, kijk eens na waar hij lekt, schakelas? aandrijfaskeerringen?
Daar was ik al bang voor. Volgens mij moet ik alles vernieuwen dan, behalve de koppakking. Zou je kunnen aangeven of dit wel te doen is?
GR Niels
Hoeveel liter heb je erin gegooid?
Hele kan van 5 liter? Oliefilter ook vervangen?
ho ho ho, je gaat nu wel heel snel...
iedere pakking is te vernieuwen, ieder blok kan 100% uit elkaar en dan kan er dus een vers pakkingsetje in gaan.
maar nogmaals, WAAR lekt hij, heb je hem niet te vol gegooit? maak het een beetje schoon en kijk dan waar het lek zit, vandaaruit kan je beter beslissen wat er moet gebeuren...
Ik heb inderdaad vijf liter erin gegooid en ik heb de olie filter vervangen. Als ik 's-ochtends naar mijn werk ga en hem daar parkeer en na het werk weer terug kom tref ik een beetje olie op de grond aan. Maar als ik hem thuis neer zet dan tref ik niets aan.
Ik heb vandaag gekeken, maar ik zag eigenijk overal olie. Het drupte niet maar het zat allemaal onder. Er hing een druppel zelfs aan de verdeler. De startmotor zat onder. Waar de "schakelstang"het blok in gaat zat ook schone olie!
Gr Niels
vervang je schakelaskeerring, en maak je blok droog...
kijk dan de volgende dag waar het opnieuw lekt
ok, maar vijf liter is niet teveel geweest?
Gr Niels
Nee. (tenzij je pijlstok nu nog boven de MAX aangeeft, dan is er iets niet juist)
Hij lekt volgens mij bij de startmotor en bij de verdeler. Is het redelijk te doen om hier een nieuwe pakking in te zetten?
Gr Niels
hier zitten geen pakkingen...
Lijkt me een gevalletje te veel olie. Hoe hoog staat het op de peilstok, als je deze controleerd?
Als het er bij je startmotor eruit komt, zit het ook in je koppelingshuis. En dat betekend dat je krukas-keerring lekt.
Als dat zo is, moet je hele koppeling uit elkaar.
of die kering is niet goed gemonteerd he Peter
Jaapio
na het verversen van olie?
TS zegt dat het is, na het verversen van de olie. Daarbij heeft hij een hele kan van 5 liter erin gegooid, terwijl er maar 4.5 liter in gaat.
p.s. als je naar iets anders refereerd, dat was de pakking aan de andere kant
Ik heb dr ook wel eens nagenoeg 5 liter in moeten gooien na oliewissel+filter zonder problemen..(4,8 oid)
Ik heb zo niet orginele peilstok inzitten en i kpeil hem tussen de twee streepjes. Maar gaat de pakking bij de koppeling kapot als er teveel olie inzit?
Hiervoor heeft hij nl nooit gelekt.
Niels
Kan het niet zijn dat ik teveel olie erin heb gedaan en dat de olie de start motor inloopt. Het vreemde is nl dat de olie ook echt via de startmotor lekt. Niet op de naad waar de pakking van de koppeling zit.
Als ik hem start zou hij olie kunnen verspreiden over het blok. als ik hem dan na de reis ergens parkeer dan komt de olie op de grond.
Niels
Volgens mij heb ik de lekkage gevonden. Ik zie dat er na twee minuten lopen druppels ontstaan bij de verdeler!
Maar niet direct bij de aansluiting op et blok. Zit er iets verder vanaf, op het zwarte plastice gedeelte!
Niels
Als je er teveel olie in hebt perst het bloje dat er uit op de plek waar de minste weerstand is, waar dat is, is variabel.
Wil je nu zeggen dat je de olie peilt met de peilstok van een andere auto?
Nou geen idee hij zat er al in toen ik hem kocht. Ik heb een soort gelijk ding wel gezien in een cataloggus van een van de minicentra
MINI Sssjoerd, als ik deze vraag met een wedervraag mag beantwoorden: Zou jij deze gehele zomer in een korte broek willen lopen?
Ik snap de vraag/hint!
Ik kwam deze motorolie tegen op internet.
Millers Classic Mini Oil 20w50.
Hebben mensen hier ervaring mee? Of is er een beter alternatief?
Ik heb Classic 20w50 van Millers, niet de 'speciale' mini variant. Tot zover niks te klagen en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een klacht heb gehoord over welke Millers olie ook.
Maar, sorry, geen directe ervaring met de mini variant.
Mijn ervaring met de Millers Classic Mini oil 20w50 is dat ik de Mini met deze olie erg vond stinken, ik gebruik nu Castrol classic xl 20w50.
Ik heb inderdaad een 1.3mpi. Radiator aan de voorkant, oliefilter rechtstreeks op het blok. Airbag en dat soort luxe.
Ik heb net de castrol magnetec 10w40 olie terug gebracht naar halfords omdat er toch teveel twijfels zijn over het gehalte van het half synthetisch zijn van deze olie en of dit uberhaupt een goede keuze is. Olie kan helemaal niet magnetisch zijn, chemisch gezien. In Amerika s het ook alleaal van de schappen verdwenen schijnbaar, geld ook voor de high millage uitvoering, die dan weer wel mineraal is.
Ik denk dat ik maar voor de brega mineraal olie van de brezan ga. Even nog kijken welke multigrade.10w40 of 20w50. In het Haynes boek '69-'01 hebben ze het toch ook echt over multigrade 10w40 API SH, SL is de nieuwe vervangende afkorting, als ik het goed heb.
Iemand nog een instructeiboekje van een mpi mini bouwjaar 2000? Wat staat daarin, w.b. de olie?
Voor wat het instructieboekje voor een MPI zegt, die deze post op pagina 7: viewtopic.php?p=383869#p383869
Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig uitmaakt, de techniek van het blok is al zo oud dat die nieuwe olien prima gaan werken (synthetisch daargelaten)
Dus zoals al geconcludeerd werd op pagina 5:
Demelza schreef:
Dit topic doorlezende kom ik tot de volgende conclusie:
Van 10W40 tot 20W50 (20W60 schijnt ook te kunnen, maar is wel erg dik).
Liefst Mineraal, anders Halfsynthetisch.
Naar mate meer kilometers, dikkere olie.
NOOIT Synthetisch.
Verversingstermijn wordt vooral bepaald door het feit dat de olie ook de versnellingsbak smeert, dus langere termijnen die men opgeeft voor speciale olien gaan voor de mini niet echt op.
Harstikke bedankt voor alle reacties
en ik hoop dat er weer wat meer duidelijkheid is geschapen over dit onderwerp. Wat een erge lastige is.Ik blijf bij half-synthetisch omdat dat er al inzit en er waarschijnlijk ook altijd ingezeten heeft. Ik ben van plan om de olie om de +\\- 8000km te vervangen.
Welke olie is nu de betere voor de mini? gewoon die 10W40?
het trouwens zonder brug goed te doen om de olie te vervangen of is het toch beter om het bij de garage ff te laten doen?
is makkelijk te doen zonder brug, gewoon plug eruit en bak eronder! Je zou hem nog een beetje kunnen opkrikken.
Dat is mooi scheelt weer in de december maand
en de olie filter is die ook makkelijk te bereiken? heb nog niet gekeken waar die eigenlijk zit op het blokje.
heb namelijk het idee dat het stotteren komt door dikke olie (oude olie). Er zitten geen boekjes bij de auto toen we hem kochten dus vandaar de vraag welk type olie er in? ik zelf dacht en dat zie ik hier ook regelmatig terug aan 10w40, is dat een goeie keuze?
is dit een goeie olie?
HALFORDS motorolie '10W40'
•Versterkt met synthetische basis-olien
•Geeft een vlotte koude start
•Bespaart brandstof
•Voorkomt Back sludge
•Hi-tech Plus biedt een optimale bescherming tegen nokkenasslijstage
[img][img]
10w40 zou gewoon moeten kunnen, tenzij het blokje al wat ouder is en dus wat meer olie verbruikt. Mocht dat nou wel zo zijn zou ik er 20w50 in doen, kost je ook de kop niet (~25 euro voor 5 liter bij de automaterialenzaak).
oh bedankt voor de reactie.
en een filter kost ook ongeveer 10 euro.
dan ga ik toch maar gebruik maken van de aanbieding van ATU. Daar kan je nu olie laten verversen voor 35 euro de rest van maand. Maar daar hebben en ook nog de keuze uit 15w40 weet iemand het verschil tussen 10w40 en 15w40
Hopen dat ze van de week nog tijd hebben.
http://lmgtfy.com/?q=verschil+tussen+10w40+en+15w40
bedankt voor de link.
het is wel een ouder iets over olie.
maar ik heb toch even een vraag ik heb hier nog een busje met 5w40 staan. zou ik die er gewoon bij kunnen gooien of is het beter van niet?
graag jullie advies voor dat ik het erbij doe
Mocht je het ooit vergeten:
)
http://www.kroon-oil.com/nl/
even kenteken invoeren en klaar
Ook handig voor alle andere auto's.
(net een reclame zo
Wouw dat is een goeie site. Maar zou er wel gewoon een halve liter bij kunnen gooien bij de olie die er nu al in zit.
Die staat hier toch al een jaartje in de kast komt die ook eens op hahah
Let wel op ingeval van mineraal en synthetisch door elkaar!
geen idee wat de vorige eigenaar er in heeft gestopt.
gooi er toch maar alles uit en nieuw in, lijkt me verstandig.
Hallo,
ik heb een mini British open 1.3I uit 1992. Binnenkort wil ik de olie gaan verversen, ik heb geen idee
wat voor olie er nu in zit maar wil zeker weten dat er nu de goede olie in gaat.
heb al gelezen dat mineraal het best is ivm de versnellingsbak
maar nu lees ik dat de ene 5w40 pakt de andere 10w40 of 15w40 of 20w50?
de mini heeft 75.000km gelopen, wie kan mij adviseren welk type olie en welk merk?
alvast bedankt
Gr Dave
Ikzelf heb 20W50 in m`n 1000tje....15W40 kan ook...en idd, zolang het maar mineraal is.
Heren,
Ik heb laatst mijn olie ververst, 20w50 en nu lekt mijn mini aan alle kanten. En eerst lekte hij helemaal niet. Wat te doen?
GR Niels
pakkingen vernieuwen...
zonder gekheid, kijk eens na waar hij lekt, schakelas? aandrijfaskeerringen?
Daar was ik al bang voor. Volgens mij moet ik alles vernieuwen dan, behalve de koppakking. Zou je kunnen aangeven of dit wel te doen is?
GR Niels
Hoeveel liter heb je erin gegooid?
Hele kan van 5 liter? Oliefilter ook vervangen?
ho ho ho, je gaat nu wel heel snel...
iedere pakking is te vernieuwen, ieder blok kan 100% uit elkaar en dan kan er dus een vers pakkingsetje in gaan.
maar nogmaals, WAAR lekt hij, heb je hem niet te vol gegooit? maak het een beetje schoon en kijk dan waar het lek zit, vandaaruit kan je beter beslissen wat er moet gebeuren...
Ik heb inderdaad vijf liter erin gegooid en ik heb de olie filter vervangen. Als ik 's-ochtends naar mijn werk ga en hem daar parkeer en na het werk weer terug kom tref ik een beetje olie op de grond aan. Maar als ik hem thuis neer zet dan tref ik niets aan.
Ik heb vandaag gekeken, maar ik zag eigenijk overal olie. Het drupte niet maar het zat allemaal onder. Er hing een druppel zelfs aan de verdeler. De startmotor zat onder. Waar de "schakelstang"het blok in gaat zat ook schone olie!
Gr Niels
vervang je schakelaskeerring, en maak je blok droog...
kijk dan de volgende dag waar het opnieuw lekt
ok, maar vijf liter is niet teveel geweest?
Gr Niels
Nee. (tenzij je pijlstok nu nog boven de MAX aangeeft, dan is er iets niet juist)
Hij lekt volgens mij bij de startmotor en bij de verdeler. Is het redelijk te doen om hier een nieuwe pakking in te zetten?
Gr Niels
hier zitten geen pakkingen...
Lijkt me een gevalletje te veel olie. Hoe hoog staat het op de peilstok, als je deze controleerd?
Als het er bij je startmotor eruit komt, zit het ook in je koppelingshuis. En dat betekend dat je krukas-keerring lekt.
Als dat zo is, moet je hele koppeling uit elkaar.
of die kering is niet goed gemonteerd he Peter
Jaapio
na het verversen van olie?

TS zegt dat het is, na het verversen van de olie. Daarbij heeft hij een hele kan van 5 liter erin gegooid, terwijl er maar 4.5 liter in gaat.
p.s. als je naar iets anders refereerd, dat was de pakking aan de andere kant
Ik heb dr ook wel eens nagenoeg 5 liter in moeten gooien na oliewissel+filter zonder problemen..(4,8 oid)
Ik heb zo niet orginele peilstok inzitten en i kpeil hem tussen de twee streepjes. Maar gaat de pakking bij de koppeling kapot als er teveel olie inzit?
Hiervoor heeft hij nl nooit gelekt.
Niels
Kan het niet zijn dat ik teveel olie erin heb gedaan en dat de olie de start motor inloopt. Het vreemde is nl dat de olie ook echt via de startmotor lekt. Niet op de naad waar de pakking van de koppeling zit.
Als ik hem start zou hij olie kunnen verspreiden over het blok. als ik hem dan na de reis ergens parkeer dan komt de olie op de grond.
Niels
Volgens mij heb ik de lekkage gevonden. Ik zie dat er na twee minuten lopen druppels ontstaan bij de verdeler!
Maar niet direct bij de aansluiting op et blok. Zit er iets verder vanaf, op het zwarte plastice gedeelte!
Niels
Als je er teveel olie in hebt perst het bloje dat er uit op de plek waar de minste weerstand is, waar dat is, is variabel.
Wil je nu zeggen dat je de olie peilt met de peilstok van een andere auto?
Nou geen idee hij zat er al in toen ik hem kocht. Ik heb een soort gelijk ding wel gezien in een cataloggus van een van de minicentra
Het is al een oud topic ik weet het...
Welke olie van Kroon zouden jullie erin gooien?
- Classic Multigrade 20w50
- Monograde 50
Lange stukken worden er niet mee gereden. Momenteel naar werk, kwartiertje rijden, in winter gaat hij (zij?) weer op stalling.
Bij mij gaat de Castrol Classic erin, vergelijkbaar vermoed ik met Kroon:
link
MINI Sssjoerd, als ik deze vraag met een wedervraag mag beantwoorden: Zou jij deze gehele zomer in een korte broek willen lopen?
Ik kwam deze motorolie tegen op internet.
Millers Classic Mini Oil 20w50.
Hebben mensen hier ervaring mee? Of is er een beter alternatief?
Ik heb Classic 20w50 van Millers, niet de 'speciale' mini variant. Tot zover niks te klagen en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een klacht heb gehoord over welke Millers olie ook.
Maar, sorry, geen directe ervaring met de mini variant.
Mijn ervaring met de Millers Classic Mini oil 20w50 is dat ik de Mini met deze olie erg vond stinken, ik gebruik nu Castrol classic xl 20w50.
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.