verschilt de "juiste" bougie ook per type ontsteking? per motorinhoud? per type rijder? per soort overbrenging(hoge of lage toeren)?
ik denk het wel.
welke NGK bougies rijdt men hier mee in een 1000tje? en met de montage stage 1 kit? en met een electronische ontsteking?
weleens van bpR6es en dan in het blauw gehoord?
groeten taeke
Bougies zijn ingedeeld in temperaturen. Even de verschillende 'meerdere polen' versies buiten beschouwing gelaten. Het gaat erom hoe snel een bougie z'n warmte kwijt kan aan de kop. Een opgevoerde auto rijdt met koudere bougies, omdat de verbranding al meer warmte genereerd dan standaard en de bougie dus meer warmte kwijt moet aan de kop.
Mijn gewone 1275 reed goed met BP5ES, mijn opgevoerde reed met BP6ES, mijn 1380 met BP7ES. Als je mengsel goed is (volgens een lambda-sonde in de uitlaat en je onstekingstiming staat goed)kan je aan de kleur van de bougie zien of je de goede hebt (de bekende koffie met een beetje melk kleur).
Ik zweer zelf bij NGK, heb slechte ervaringen met Bosch en Champion. Maar ik ken ook mensen met ervaringen precies andersom!
Ik zou in een 1000 stage 1 een setje BP6ES proberen, zal er niet veel naast zitten.
Succes,
Hugo
done, en een nieuwe set bougiekabels, rotor, verdeelkap en contactpunten. loopt ineens als een zonnetje.
de temperatuur zie ik weinig verschil in. niet dat het ineens warmer of kouder blijft.
De motor wordt ook niet warmer of kouder, de bougies blijven beter op temperatuur. Met een stage 1 kit neemt je verbrandingswarmte toe (meer vermogen)waardoor de bougies ook heter worden. Door andere bougies te monteren die hun warmte beter kwijt kunnen ('koudere bougies') wordt de bedrijfstemperatuur van de bougies weer normaal. Als je nu terug gaat naar gewoon (zonder stage 1 kit) zullen je bougies niet zoveel verbrandingswarmte meer voor hun kiezen krijgen en te veel afkoelen. Dan heb je weer bougies nodig die hun warmte wat minder goed kwijt kunnen ('warmere bougies'). Het is allemaal wel marginaal, maar toch belangrijk voor het lekker lopen van de motor.
Hugo
Heb laats onze motor opnieuw af laten stellen[kreeg hem maar niet goed dan maar naar de garage].
Nu kreeg ik te horen dat er warme bougies in zatten en dat moesten koude zijn werd er gezegd.
Kan iemand ons vertellen wat het verschil is en of dat echt nodig is.
Gr.Aat & Iris
P.S.Wij hebben een Austin 1000
Welke bougie's hadden jullie dan eerst in het motorblok ? Ik heb zelf in een 1000cc , BP6ES bougie's gebruikt van NGK, dat ging altijd perfect.
Hey,
Wat zouden jullie voor bougies gebruiken voor een 1300 bijna stage 2??
Groeten, Jasper
De bougies die er eerst in zatten waren NGK het nummer weet ik niet meer .
Nu zitten er EYQUEM rc52cs in[geen idee wat dit voor merk is]maar loopt als een zonnetje .
Er staat ook nog een ander getal op 508ER op.
Iemand anders ervaaring met deze type's bougies.
Gr.Aat & Iris
Reezzz schreef: Welke bougie's hadden jullie dan eerst in het motorblok ? Ik heb zelf in een 1000cc , BP6ES bougie's gebruikt van NGK, dat ging altijd perfect.
ik kreeg te horen dat de bp5es iets beter zou passen bij een standaard 1000. ik merk geen verschil maar schroef ze er braaf in
ik heb een 1275 metro met stage 1 en 266 nokkenas, en er zit nu NGK BP8ES in. dat was eigenlijk effe noodgeval, hij loopt er goed op. maar is dit ook het beste hiervoor?
[size=75:1cia8wma][Topic samengevoegd-Demelza][/size:1cia8wma]
Wie weet welke Bougie er in de Mini 1000 ’81 hoort?
Er zitten nu NGK BP6ES maar ik heb nog een paar nieuwe Champion RC9YCC liggen..
Is dit gelijk / heeft er iemand een omnummer tabel??
Ik heb je vraag even aan een bestaand bougie-topic geplakt.
hallo
in mijn mini 1000cc origineel uit 84 zaten BCPR6ES
van het merk ngk.
nu heb ik er nieuwe ingezet, en kreeg BP7ES mee.
na 50 km rijden deen 2 cilinders niet meer mee.
na me echt dood te hebben gecocht, deze 2 cilinders de oude bougies weer ingedraaid.
resultaat, loopt weer perfect.
is de BP7ES echt helemaal verkeerd.
hij vonkte trouwens wel, maar ik denk niet kraqchtig genoeg.
ik zal eens gaan kijken naar bp6 es. of bp5es.
wat me wel opvalt.
de schacht van beide bougies zijn gelijke lang, alleen zit op de bp7es een ring, waardoor de bougie iets minder diep kan worden gemonteerd.
kan dit het verschil uitmaken?
Dat zou idd het verschil kunnen maken. Op de cursus van afgelopen weken is er aangegeven specifiek op bofies te vragen van bosch of ngk. bij ngk gaat het dan idd over de BP6ES.
ff op de site van ngk gezocht. linkje naar de tabel voor de bougies benodigd voor een mini. Daarbij ook de benodigde afstand tussen de contactpunten.
De BP 6 ES is de standaard bougie voor de Mini, maar een BP 7 ES zou het ook gewoon moeten doen en niet tot gevolg moeten hebben dat de auto op 2 cylinders gaat lopen. Er moet toch echt ook iets anders aan de hand zijn.
Dennis
Misschien zijn de boudiekabels ook niet helemaal meer ok, wil ook ooit voor hele rare problemen zorgen.
bougiekabels en verdeler en rotor net 2 dagen geleden ververst.
met de 7es vonkte hij wel, maar ontbrande niet.
mijn conclusie was dus, vonk niet krachtig genoeg.
ik zal morgen de afstanden nog eens nalopen.
wat ik zelf denk, mijn bobine is een 12 volts.
ik heb ontsteking met punten.
heb het idee dat de bobine niet altijd 12 v krijgt, ivm lampen enz.
daardoor geeft hij niet een ideale vonk.
zet binenkort een 9v bobine in de mini.
eens kijken.
thanks demelza.
ben niet zo handig met de computer om die link daar neer te zetten.
[size=85:3t0xbccg][topics samengevoegd - Crispy][/size:3t0xbccg]
Ik heb voor m`n cooper (1300 bj. 1991 carburateur ) volgende bougies meegekregen
NGK BCP7ES. Dit zijn anderen als wat er in zat. Kan iemand mij vertellen of dit het goeie type bougie is ?
gr Wimpie
bpr6es. dat zijn nog altijd de fijnste voor de mien...
Wat had je erin zitten dan?
Veel milde mini's hebben warmtegraad 6 (NGK). Iets pittiger spul draait op 7 of 8 (rally race)
handig ?!?
hier een uitleg van hun coderingen
Okido..... Dus deze bougies zijn wel geschikt lijkt me.... ik ben weer iets wijzer. Thanx !
Ik had idd type 6 erin zitten.......
goedenavond,
Nog een klein puntje van belang bij het installeren van de bougies.. De Gapafstand, de afstand tussen het boogje en de elektrode.. In verband met geleiding en dergelijke.. Volgens mij is dit 0.65mm. Ik zou zeggen meet het even na, want meten is weten!
Ciao!
Alex
Zal ik nog even nameten !
Een Cooper 1300 carb uit '91 heeft volgens het reparatie handboek van Rover het volgende:
motor type 12A 2A F53
electronische ontsteking Lucas 65DM4
Bougie type GSP4362 (equivalent is NGK BP6ES of ontstoord: BPR6ES. Met 16mm zeskant: BCP(R)6ES)
Electrodenafstand is geen 0,65mm maar 0,85 mm.
0,65 mm was meestal bij de conventionele oude niet-electronische systemen
have fun!
Heb niet goed gelezen bij het eerste bericht.
Klopt wat je zegt, (bijna) alles is 0,65mm, behalve die ene (0,85mm idd)
Succes ermee..
Gisteren heb ik mn eigen mini weer eens stiekum los geloaten om het mengsel verder in te reglen.
Wat mij opvalt is dat een standaard type bougie, met 1 massa elektrode, er erg veel moeite mee heeft zodra het mengsle minder ideaal is. Veel misfiring dus.
Als ontsteking heb ik de 123 verdeler in combinatie met een Lucas sports coil.
Voor het grove werk gebruikte ik een setje 3 massa elektrode bougies (BKUR6ET-10) eigenlijk bedoeld voor Volkswagen motoren.Daar loopt ie veel prettiger op. Ik heb besloten vandaag nog een dergelijk setje te halen maar dan een graadje kouder (BKUR7ET-10)
Ik heb de vraag aan een bestaand topic gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft
verschilt de "juiste" bougie ook per type ontsteking? per motorinhoud? per type rijder? per soort overbrenging(hoge of lage toeren)?
ik denk het wel.
welke NGK bougies rijdt men hier mee in een 1000tje? en met de montage stage 1 kit? en met een electronische ontsteking?
weleens van bpR6es en dan in het blauw gehoord?
groeten taeke
Bougies zijn ingedeeld in temperaturen. Even de verschillende 'meerdere polen' versies buiten beschouwing gelaten. Het gaat erom hoe snel een bougie z'n warmte kwijt kan aan de kop. Een opgevoerde auto rijdt met koudere bougies, omdat de verbranding al meer warmte genereerd dan standaard en de bougie dus meer warmte kwijt moet aan de kop.
Mijn gewone 1275 reed goed met BP5ES, mijn opgevoerde reed met BP6ES, mijn 1380 met BP7ES. Als je mengsel goed is (volgens een lambda-sonde in de uitlaat en je onstekingstiming staat goed)kan je aan de kleur van de bougie zien of je de goede hebt (de bekende koffie met een beetje melk kleur).
Ik zweer zelf bij NGK, heb slechte ervaringen met Bosch en Champion. Maar ik ken ook mensen met ervaringen precies andersom!
Ik zou in een 1000 stage 1 een setje BP6ES proberen, zal er niet veel naast zitten.
Succes,
Hugo
done, en een nieuwe set bougiekabels, rotor, verdeelkap en contactpunten. loopt ineens als een zonnetje.
de temperatuur zie ik weinig verschil in. niet dat het ineens warmer of kouder blijft.
De motor wordt ook niet warmer of kouder, de bougies blijven beter op temperatuur. Met een stage 1 kit neemt je verbrandingswarmte toe (meer vermogen)waardoor de bougies ook heter worden. Door andere bougies te monteren die hun warmte beter kwijt kunnen ('koudere bougies') wordt de bedrijfstemperatuur van de bougies weer normaal. Als je nu terug gaat naar gewoon (zonder stage 1 kit) zullen je bougies niet zoveel verbrandingswarmte meer voor hun kiezen krijgen en te veel afkoelen. Dan heb je weer bougies nodig die hun warmte wat minder goed kwijt kunnen ('warmere bougies'). Het is allemaal wel marginaal, maar toch belangrijk voor het lekker lopen van de motor.
Hugo
[size=75:19dxlzg6][Post toegevoegd-Demelza][/size:19dxlzg6]
Heb laats onze motor opnieuw af laten stellen[kreeg hem maar niet goed dan maar naar de garage].
Nu kreeg ik te horen dat er warme bougies in zatten en dat moesten koude zijn werd er gezegd.
Kan iemand ons vertellen wat het verschil is en of dat echt nodig is.
Gr.Aat & Iris
P.S.Wij hebben een Austin 1000
Welke bougie's hadden jullie dan eerst in het motorblok ? Ik heb zelf in een 1000cc , BP6ES bougie's gebruikt van NGK, dat ging altijd perfect.
Hey,
Wat zouden jullie voor bougies gebruiken voor een 1300 bijna stage 2??
Groeten, Jasper
De bougies die er eerst in zatten waren NGK het nummer weet ik niet meer
.
.
Nu zitten er EYQUEM rc52cs in[geen idee wat dit voor merk is]maar loopt als een zonnetje
Er staat ook nog een ander getal op 508ER op.
Iemand anders ervaaring met deze type's bougies.
Gr.Aat & Iris
Reezzz schreef:

Welke bougie's hadden jullie dan eerst in het motorblok ? Ik heb zelf in een 1000cc , BP6ES bougie's gebruikt van NGK, dat ging altijd perfect.
ik kreeg te horen dat de bp5es iets beter zou passen bij een standaard 1000. ik merk geen verschil maar schroef ze er braaf in
ik heb een 1275 metro met stage 1 en 266 nokkenas, en er zit nu NGK BP8ES in. dat was eigenlijk effe noodgeval, hij loopt er goed op. maar is dit ook het beste hiervoor?
[size=75:1cia8wma][Topic samengevoegd-Demelza][/size:1cia8wma]
Wie weet welke Bougie er in de Mini 1000 ’81 hoort?
Er zitten nu NGK BP6ES maar ik heb nog een paar nieuwe Champion RC9YCC liggen..
Is dit gelijk / heeft er iemand een omnummer tabel??
Deze ngk horen erin:
http://www.ngkpartfinder.co.uk/car_comm ... engine=all
Bij champion is het dichtste waar ik bij kom:
http://www.championsparkplugs.com/resul ... IA=1396177
Succes ermee
Ik heb je vraag even aan een bestaand bougie-topic geplakt.
hallo
in mijn mini 1000cc origineel uit 84 zaten BCPR6ES
van het merk ngk.
nu heb ik er nieuwe ingezet, en kreeg BP7ES mee.
na 50 km rijden deen 2 cilinders niet meer mee.
na me echt dood te hebben gecocht, deze 2 cilinders de oude bougies weer ingedraaid.
resultaat, loopt weer perfect.
is de BP7ES echt helemaal verkeerd.
hij vonkte trouwens wel, maar ik denk niet kraqchtig genoeg.
ik zal eens gaan kijken naar bp6 es. of bp5es.
wat me wel opvalt.
de schacht van beide bougies zijn gelijke lang, alleen zit op de bp7es een ring, waardoor de bougie iets minder diep kan worden gemonteerd.
kan dit het verschil uitmaken?
Dat zou idd het verschil kunnen maken. Op de cursus van afgelopen weken is er aangegeven specifiek op bofies te vragen van bosch of ngk. bij ngk gaat het dan idd over de BP6ES.
ff op de site van ngk gezocht. linkje naar de tabel voor de bougies benodigd voor een mini. Daarbij ook de benodigde afstand tussen de contactpunten.
De BP 6 ES is de standaard bougie voor de Mini, maar een BP 7 ES zou het ook gewoon moeten doen en niet tot gevolg moeten hebben dat de auto op 2 cylinders gaat lopen. Er moet toch echt ook iets anders aan de hand zijn.
Dennis
Misschien zijn de boudiekabels ook niet helemaal meer ok, wil ook ooit voor hele rare problemen zorgen.
bougiekabels en verdeler en rotor net 2 dagen geleden ververst.
met de 7es vonkte hij wel, maar ontbrande niet.
mijn conclusie was dus, vonk niet krachtig genoeg.
ik zal morgen de afstanden nog eens nalopen.
wat ik zelf denk, mijn bobine is een 12 volts.
ik heb ontsteking met punten.
heb het idee dat de bobine niet altijd 12 v krijgt, ivm lampen enz.
daardoor geeft hij niet een ideale vonk.
zet binenkort een 9v bobine in de mini.
eens kijken.
Laten we het hier op bougies houden, het probleem van Racing green rider kan je verder hier vinden:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 465#300465
thanks demelza.
ben niet zo handig met de computer om die link daar neer te zetten.
[size=85:3t0xbccg][topics samengevoegd - Crispy][/size:3t0xbccg]
Ik heb voor m`n cooper (1300 bj. 1991 carburateur ) volgende bougies meegekregen
NGK BCP7ES. Dit zijn anderen als wat er in zat. Kan iemand mij vertellen of dit het goeie type bougie is ?
gr Wimpie
bpr6es. dat zijn nog altijd de fijnste voor de mien...
Wat had je erin zitten dan?

Veel milde mini's hebben warmtegraad 6 (NGK). Iets pittiger spul draait op 7 of 8 (rally race)
handig ?!?
hier een uitleg van hun coderingen
Okido..... Dus deze bougies zijn wel geschikt lijkt me.... ik ben weer iets wijzer. Thanx !
Ik had idd type 6 erin zitten.......
goedenavond,
Nog een klein puntje van belang bij het installeren van de bougies.. De Gapafstand, de afstand tussen het boogje en de elektrode.. In verband met geleiding en dergelijke.. Volgens mij is dit 0.65mm. Ik zou zeggen meet het even na, want meten is weten!
Ciao!
Alex
Zal ik nog even nameten !
Een Cooper 1300 carb uit '91 heeft volgens het reparatie handboek van Rover het volgende:
motor type 12A 2A F53
electronische ontsteking Lucas 65DM4
Bougie type GSP4362 (equivalent is NGK BP6ES of ontstoord: BPR6ES. Met 16mm zeskant: BCP(R)6ES)
Electrodenafstand is geen 0,65mm maar 0,85 mm.
0,65 mm was meestal bij de conventionele oude niet-electronische systemen
have fun!
Heb niet goed gelezen bij het eerste bericht.
Klopt wat je zegt, (bijna) alles is 0,65mm, behalve die ene (0,85mm idd)
Succes ermee..
Gisteren heb ik mn eigen mini weer eens stiekum los geloaten om het mengsel verder in te reglen.
Wat mij opvalt is dat een standaard type bougie, met 1 massa elektrode, er erg veel moeite mee heeft zodra het mengsle minder ideaal is. Veel misfiring dus.
Als ontsteking heb ik de 123 verdeler in combinatie met een Lucas sports coil.
Voor het grove werk gebruikte ik een setje 3 massa elektrode bougies (BKUR6ET-10) eigenlijk bedoeld voor Volkswagen motoren.Daar loopt ie veel prettiger op. Ik heb besloten vandaag nog een dergelijk setje te halen maar dan een graadje kouder (BKUR7ET-10)
Ik heb de vraag aan een bestaand topic gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft
Je moet ingelogd zijn om te reageren.