Sinds een paar dagen schakelt mijn Mini heel slecht. Eerste en tweede versnelling lukt pas na een paar keer de koppelingspedaal in te drukken (of hem in een keer bijna door de grond te 'stampen') en in de achteruit krijg ik het 'tanden poetsen' kabaal.
Nu heb hier op het forum eens rond gekeken en daar wordt veel gesproken over het ontluchten van de koppelings cilinder. Is dat inderdaad een goed idee na deze symptonen??
Maar.... hoe moet ik die cilinder ontluchten??? Kan iemand me een beschrijving geven?
Alvast bedankt!!
Dat is niet zo lastig om een beschrijving te geven.
Je zal nu de oorzaak moeten gaan zoeken waardoor jouw probleem is ontstaan.
Je dient de hoofdcilinder te kontroleren op lekkages, deze vind je door te voelen bovenaan je pedalen bak van binnen (bediening koppeling).
Kijk of er nog vloeistof in het reservoir zit.
Kontroleer de werkcilinder op lekkages.
Het ontluchten gebeurt als volgt.
bevestig een slangetje aan de ontluchtingsschroef, van de werkcilinder.
draai de ontluchtingsschroef open en laat iemand anders de koppeling intrappen tot op de bodem, draai de schroef weer dicht.
Herhaal dit iedere keer totdat de vloeistof zonder luchtbellen naar buiten komt.
Het heeft geen nut om pompend te ontluchten, beter is het om bij het op laten komen van het koppelingspedaal effe te wachten. Dus bij het intrappen van de koppeling ontluchting opendraaien, en dichtdraaien voordat de koppeling weer losgelaten wordt.
Nadien kun je ook de koppelingsaanslag kontroleren, cq afstellen.
succes
Nadien kun je ook de koppelingsaanslag kontroleren, cq afstellen.
inderdaad, vooral de teruggaande slag (bij pre verto= lange arm en veer aan koppelingshuis).
Draai de bout voor de teruggaande slag totdat je nog 0,5 mm (voelermaat gebruiken) vrije slag hebt. beweeg de arm met de hand tot de ingaande as gaat bewegen. nu moet je nog 0,5 mm speling hebben.
Dit is echter niet oneindig, op een gegeven moment zijn je koppelingsplaten versleten.
Wouter
[size=85:psca4dib][topics samengevoegd - Crispy][/size:psca4dib]
beste minifans!
ik heb een mini uit 1990, en sinds kort krijg ik hem niet meer in zn versnelling. Nu heeft hij dat een tijd geleden ook gehad, en ik weet dat ze hem toen in de garage hebben 'ontlucht'. Nu heb ik absoluut geen verstand van auto's, maar ik vroeg me af of ik dat zelf zou kunnen doen.. (met hulp van jullie dan natuurlijk ) iemand een idee hoe?
liefs jolien
Hallo Jolien,
Welkom op het forum.
Je koppeling ontluchten is niet zo moeilijk. De hulpcilinder, welke ontlucht moet worden, zit op je koppelingshuis, onder de rembekrachtiger. Daar zit een nippel aan. Wat je doet is iemand de koppeling in laten trappen. De nippel open draaien, tot de pedaal op de bodem staat en de nippel weer dicht draaien.
Aangezien het de 2e keer binnen een paar maanden is, denk ik dat er meer aan de hand is dan het alleen ontluchten van je hulpcilinder. Ik heb meer het idee dat je hulpcilinder een beetje versleten is.
Iemand van het forum zal altijd wel bereid zijn om te helpen, als je in je profiel aangeeft in welke omgeving dat je woont. Een specifieke woonplaats hoeft niet hoor. Een regio is ook voldoende.
Groeten, Bram
top! thanks voor de info! is de rembekrachtiger waar ook de remvloeistof zit? (sorry, ik heb er echt geen verstand van..) maarre, als een handige harry toevallig tijd over heeft en in Tilburg woont.. let me know! gr.jolien
Hoi Jolien,
Ik kom zelf uit Tilburg. Ik heb momenteel ook redelijk wat tijd over. Stuur maar een pm (via dat poppetje aan de rechter zijde). Dan maken we wel een afspraak.
Groetjes, Bram
jolien schreef: maarre, als een handige harry toevallig tijd over heeft en in Tilburg woont.. let me know! gr.jolien
(b)engeltje":3gme3cze]Hoi Jolien,
Ik kom zelf uit Tilburg.
Groetjes, Bram[/quote:3gme3cze]
Even een up-date. Ik ben gister aan het einde van de middag even bij Jolien langs geweest. Een klein beetje de verschillen tussen de motoren uitgelegd. Een beetje basisinfo is altijd makkelijk.
De mini start goed. Gaat, als hij uit staat, goed in alle versnellingen. Als hij draait, dan wil hij niet in de versnelling, wat betekend dat de hulpcilinder hoogstwaarschijnlijk de geest heeft gegeven. Ik heb haar aangeraden om een nieuwe te halen, zodat iemand (de handige harry uit de buurt) die er voor haar in kan zetten.
Ik heb ook aangegeven dat ontluchten eigenlijk geen zin heeft. Hij is een paar weken geleden ontlucht en staat nu weer met het probleem dat hij helemaal niet meer in de versnelling wil met een draaiende motor.
Helaas staat Jolien haar mini momenteel dus nog steeds op zijn plekje. Wordt vervolgd.
p.s. Maus, bedankt voor de foto. Dat plaatje kreeg ik dus niet gevonden in de Haynes.
Voor een eurootje of 8 heb je een nieuwe afdichting en zuigermanchet.
Even vieze handjes aan de keukentafel en het spul zit erop, stelt weinig voor.
Is de hulpcylinder weer vers en kan weer tijden mee.
Wel ontluchten en regelmatig remolie verversen...
Thanks voor dit topic
Sinds gister ook een sponzige koppeling, je drukt 'm met 1 vinger in terwijl hij eerst heel hard was. Even gevoeld aan de hulpcilinder en daar zit bij het rubber wat remvloeistof..
Revisiesetje voldoende?
(b)engeltje schreef:
p.s. Maus, bedankt voor de foto. Dat plaatje kreeg ik dus niet gevonden in de Haynes.
Graag gedaan.
Daar zijn we toch voor?!
Groetjes,
Maurice
Topics samengevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft. Zie ook de FAQ Standaard Techniek
[size=85:2woqyrgd][topics samengevoegd - Crispy][/size:2woqyrgd]
Ik ben mijn koppeling aan het ontluchten volgens de beschrijving die al eens is gegeven op het forum:
---door theo (2003)---
Het ontluchten gebeurt als volgt.
bevestig een slangetje aan de ontluchtingsschroef, van de werkcilinder.
draai de ontluchtingsschroef open en laat iemand anders de koppeling intrappen tot op de bodem, draai de schroef weer dicht.
Herhaal dit iedere keer totdat de vloeistof zonder luchtbellen naar buiten komt.
Het heeft geen nut om pompend te ontluchten, beter is het om bij het op laten komen van het koppelingspedaal effe te wachten. Dus bij het intrappen van de koppeling ontluchting opendraaien, en dichtdraaien voordat de koppeling weer losgelaten wordt.
Nadien kun je ook de koppelingsaanslag kontroleren, cq afstellen.
------------------------------------------------------------------------
Nu ben ik daarmee bezig en het probleem is als volgt:
ik draai de ontluchtingsschroef los trap de koppeling in houd het ingetrapt, draai hem weer dicht. Draai ik hem weer los om het te herhalen dan trekt hij lucht aan net alsof hij vacuum staat. WAT DOE IK FOUT. ( hij hoort zijn vacuum toch bij te vullen met het dot4 wat in de pot zit)
Heb je een ontluchtings setje?
Als je dat gebruikt moet het uiteinde van je slang in vloeistof hangen...maw hij kan dan geen lucht aanzuigen.
dat heb ik zelf gefabriceerd maar ik zie dus dat hij vloeistof uit het potje opzuigt.
Bij het pompen met open en dicht draaien blijft de vloeistof gewoon heen en weer gaan in de slang en komt geen meter vooruit.
Hoi,
Ik lees dat het slangetje olie opzuigt uit het potje waar de slang in hangt, Dit betekent dat er nog een luchtbel in de slang zit. Je kunt dit verhelpen door de nippel open te draaien en enkele keren de koppeling achter elkaar in te drukken.
succes Cor
zoals al eerder verteld de vloeistof en lucht komt niet vooruit. gaat heen en weer. nippel is al losgedraait geweest enkele keren op koppeling getrapt.
Ben je aan het ontluchten zonder dat het het werkelijke koppeling probleem heb opgelost, dan kun je lang blijven pompen. Zoals je het probleem nu omschrijft ligt het probleem bij de hoofdkoppeling cilinder. Waarschijnlijk is één van de volgende onderdelen de oorzaak van het probleem, de zuiger, de veer(zit vast) of een verstopping door oude vervuilde olie. In alle gevallen is demonteren van de hoofdkoppeling cilinder de enige optie. Het is een lastig karwei, vooral de splitpen bij het koppeling pedaal verwijderen is een ramp.
Je kunt kiezen voor direct vervangen, maar het is ook te repareren.
Succes
voor ik ben begonnen werkte alles nog wel goed.
Waarom ik ben begonnen is omdat ik soms problemen met het in de achteruit zetten. Soms zat hij de tanden te poetsen.
Ik had eerder iets gelezen over oude olie in de remleiding dat voor problemen zorgde dus ik dacht dat doe ik EVEN met mijn koppeling.
Je kunt ook nog even op de niet officiële manier proberen, gewoon met het ontluchting ventiel open even flink doorpompen. In het ergste geval zakt het tankje wel snel leeg als er wel vloeistof uit het ontluchting ventiel komt. Als je geluk heb komt de boel op die manier los.
Dit ook even geprobeerd
Je hoort het ventiel gewoon olie spetters uitblazen als ik de koppeling indruk en lucht aanzuigen als ik koppeling los laat. (aantal keren maakt niet uit)
weet iemand het nog? hij heeft het vanmiddag nog gewoon gedaan voordat ik begon.
Als je de koppeling in trapt, dan moet je de nippel open zetten. Voor je de koppeling los laat moet je de nippel wel weer dicht zetten, anders blijft hij lucht houden.
Als de nippel dicht is voordat je de koppeling los laat en je hoort hem dan nog lucht aanzuigen, dan is je hulpcilinder kapot.
als eerste ben ik daar dus mee begonnen.
ze hebben twee topics samengevoegd dus beetje verwarrend.
maar het probleem is dus dat hij vacuum trekt en als ik de nippel voor de tweede keer dus losdraai hij lucht aanzuigt. Met slangtje zichtbaar door vloeistof dat hij opzuigt en zonder slang hoorbaar.
zit er iets in de cilinder(waar ik olie bijvul) niet goed waardoor hij het vacuum niet vervangt door olie?????
(ontlucht methodes werkt dus niet doordat de olie heen en weer gaat en dus niet vooruit gaat)
Sorry, was het even vergeten te melden maar ik heb inderdaad je topic aan het oude gehangen.
Als je doorvraagt op een ouder onderwerp/opmerking hebben we liever dat je dat gewoon in datzelfde topic doet om de informatie bijelkaar te houden. Dus ik heb even het oude topic waar je informatie vandaan haalde erbij gezocht.
ik heb er nog eens even een nachtje slecht over geslapen en ben er nog niet uit.
De grote vraag is waarom hij vacuüm trekt en de vacuüm niet vervangt voor olie uit het reservoir. Wanneer ik de koppeling in het gedrukt nadat de nippel open heb gedraaid en daarna dicht draai staat hij dus vacuüm en voelt de koppeling als een los stuk staal die heen en weer te bewegen is.
vraag 1: Verto of pre-Verto ?
vraag 2: als je het pedaal indrukt, beweeegt dan de koppelingshefboom (bij de hulpcilinder) ? en als je het pedaal loslaat komt 'ie dan ook weer terug ?
Dit laatste lijkt niet (of niet goed) te gebeuren ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
aub lees even de vorige berichten. is al gezegd.
Zoals al geschreven, waarschijnlijk zit de veer in de hoofdkoppeling cilinder vast. Zelf ook al eens aan de hand gehad.
Of zoals Antio schrijft, lezen.
dat in de HKC de veer vast zit is optie 2 volgens mij, anders pompt 'ie geen vloeistof uit de hulpcilinder of blijft de vloeistof gewoon heen en weer gaan in de slang
.
Hans911 heeft nergens aangegeven om wat voor model/mini het gaat, voor zover ik kan zien, dat waren vorige posters ... (of ik ben wel heel kippig )
groetjes,
Theo van den Bogaard
Mijn opmerking om nog eens goed te lezen was niet voor Theo bedoeld maar voor Hans911.
Sorry Theo als dat niet duidelijk was, mijn fout. OK
zal de volgende keer beter lezen.
ik heb de hoofdcilinder eruit gehaald en geheel los gehad.
Het het schoongemaakt en dichtgemaakt.
Nu ben ik even aan het kijken waarom hij vacuüm trekt nu valt het volgende mij op:
Ik heb de cilinder gescheiden van het plastic reservoir. nu wanneer ik hem indruk (koppeling in) dan druk hij lucht eruit(zoals het hoort) wanneer ik hem loslaat (koppeling los) dan voel ik met mijn vinger dat hij lucht aanzuigt. Nu zitten er twee gaatjes die verbonden zijn met het reservoir. Waarom is het bovenste gaatje zo groot als een naald en het onderste 3mm groot.
Ik hoor lucht aanzuigen als ik mijn oor voor het kleinste gaatje houd.
DAAR KAN TOCH NOOIT SNEL GENOEG KOPPELINGS VLOEISTOF DOORHEEN.
Hij komt niet voorbij het tweede gat met pompen, het eerste gat uitboren?
Niets uitboren, het is ontworpen om zo te werken en heeft dat ook gedaan.
Is de zuiger netjes, en met name het rubber? De remvloeistof die eruit kwam was die ook schoon zonder grof vuil delen? Blaas alle gaten ook even door i.v.m. eventuele verstopping. Als de zuiger er netjes en uitziet en de veer boven de zuiger ook los is zou ik het geheel weer schoon monteren. Je kunt nu je alles toch los heb ook direct de leiding schoon maken. De hulp koppeling cilinder kun je bij twijfel ook direct demonteren en controleren op een soepele werking. Roestvorming wil ook daar nog wel eens problemen geven.
Na montage moet je waarschijnlijk even stevig pompen om de olie weer door het systeem te krijgen.
O,ja dat terug zuigen klopt omdat de pers olie(na indrukken pedaal en opkomen koppeling) ook weer terug moet naar het tankje.
Moet echt lukken, kan van hieruit even niets anders verzinnen.
haha, oke
maar ik heb het alweer ingebouwd. en voor zover ik het weet doet hij het. als ik hem in de twee zet en koppeling indruk kan ik de auto wegduwen.
strax na het eten maar eens starten en rondrijden.
bedankt.
Hoi,
Volgens mij zit het toch in de hoofdremcilinder. Deze werkt in feite als een fietspomp. In de hoofdremcilinder zit een zuiger die de olie naar de koppeling toe pompt. De olie kan niet terug. Als er een lek is of de nippel staat open dan pompt hij de olie vanuit het reservoir naar de koppelingen of het lek toe. Hij functioneert niet goed als hij de olie terugzuigt.
Heb een stuk gereden en hij doet het wel weer goed.
Ik ga ervan uit dat vervuilde stroperige vloeistof de boosdoener was en
tevens was ik bij het ontluchten geëindigd met koppeling ingedrukt en dan nippel dichtgedraaid. Nu heb ik de nippel op het einde even los gehad zodat een klein beetje vloeistof dat in de ontluchtingsslang zat de leiding in ging.
(hierdoor verdwijnt de vacuüm en pakt de koppeling wel goed)
Volgende probleem:
De koppeling krijg ik niet ontlucht.
Vandaag de oude vloeistof uit het reservoir gezogen en dit was behoorlijk zwart aan het einde.
Hierna de leidingen gecontroleerd en er kwam met pompen op het pedaal wel overal lucht uit.
Ik heb gevoeld bij de hulpcilinder en de leidingen alsmede bovenop het reservoir.
Vervolgens een potje gepakt met daarin vloeistof en een slang die op de nippel past.
In de auto het pedaal in laten drukken met de nippel los. Vervolgens dicht gedraaid en het pedaal weer los gelaten.
Aan de slang in de pot was te zien dat er zo nu en dan wel luchtbellen uitkwamen.
Maar dit werd uiteindelijk niet echt minder.
Ik ben er een kwartier mee bezig geweest, maar de hevel op de bak ging niet op en neer en de druk op het pedaal werd ook niet zwaarder...
Wat doe ik verkeerd ?
- Potje tot de rand vullen met vloeistof
- Slangetje (doorzichtig) op ontluchtingsnippel aansluiten en uit laten komen in een potje
- Iemand enkele malen het koppelingpedaal volledig laten intrappen en weer opkomen (niet te wild! gewoon met beleid)
- Na 5 keer intrappen de persoon het pedaal ingetrapt laten houden en de ontluchtingsnippel opendraaien, vloeistuf/lucht eruit laten en weer dichtdraaien.
- Opnieuw +/_ 5 keer laten pompen met het pedaal en weer vasthouden onderin
- Opnieuw de nippel opendraaien, vloeistof en lucht eruit laten en weer dicht.
Herhaal deze procedure tot er niets dan schone vloeistof uit de nippel komt, uiteraard tussendoor zo nu en dan checken of de vloeistof niet onder niveau komt! Anders kun je weer opnieuw beginnen!
Lijkt me duidelijk zo.
Net nog geprobeerd en uiteindelijk werd het pedaal wel wat zwaarder, er kwam dus druk !
De hevel bewoog echter niet heel erg veel.
Toen de hulpkoppelingscilinder er af gehad en het busje daarin kwam wel naar buiten bij het intrappen van het pedaal.
Hij ging er alleen niet weer ver genoeg in.
Ik heb hem uit elkaar gehad en schoongemaakt, maar dat hielp eigenlijk niks.
Ik vrees dat deze cilinder dus overleden is...
Am I right ?
Zou goed kunnen.
Vaak wordt de remvloeistof en koppelingsvloeistof over het hoofd gezien bij onderhoud, met als gevolg dat de vloeistof verouderd en steeds meer vocht uit de buitenlucht opneemt. Dit vocht tast vervolgens de metalen componenten van het systeem aan, met lekkage en een niet-werkende koppeling tot gevolg.
Ik gebruik daarnaast altijd DOT3 vloeistof aangezien de hedendaagse DOT4 bepaalde componenten bevat waar de ouderwetse rubbertjes niet tegen kunnen, met eveneens lekkage tot gevolg.
En uiteraard regelmatig verversen, eens in de 2 jaar ofzo.
Sinds een paar dagen schakelt mijn Mini heel slecht. Eerste en tweede versnelling lukt pas na een paar keer de koppelingspedaal in te drukken (of hem in een keer bijna door de grond te 'stampen') en in de achteruit krijg ik het 'tanden poetsen' kabaal.
Nu heb hier op het forum eens rond gekeken en daar wordt veel gesproken over het ontluchten van de koppelings cilinder. Is dat inderdaad een goed idee na deze symptonen??
Maar.... hoe moet ik die cilinder ontluchten??? Kan iemand me een beschrijving geven?
Alvast bedankt!!
Dat is niet zo lastig om een beschrijving te geven.
Je zal nu de oorzaak moeten gaan zoeken waardoor jouw probleem is ontstaan.
Je dient de hoofdcilinder te kontroleren op lekkages, deze vind je door te voelen bovenaan je pedalen bak van binnen (bediening koppeling).
Kijk of er nog vloeistof in het reservoir zit.
Kontroleer de werkcilinder op lekkages.
Het ontluchten gebeurt als volgt.
bevestig een slangetje aan de ontluchtingsschroef, van de werkcilinder.
draai de ontluchtingsschroef open en laat iemand anders de koppeling intrappen tot op de bodem, draai de schroef weer dicht.
Herhaal dit iedere keer totdat de vloeistof zonder luchtbellen naar buiten komt.
Het heeft geen nut om pompend te ontluchten, beter is het om bij het op laten komen van het koppelingspedaal effe te wachten. Dus bij het intrappen van de koppeling ontluchting opendraaien, en dichtdraaien voordat de koppeling weer losgelaten wordt.
Nadien kun je ook de koppelingsaanslag kontroleren, cq afstellen.
succes
Nadien kun je ook de koppelingsaanslag kontroleren, cq afstellen.
inderdaad, vooral de teruggaande slag (bij pre verto= lange arm en veer aan koppelingshuis).
Draai de bout voor de teruggaande slag totdat je nog 0,5 mm (voelermaat gebruiken) vrije slag hebt. beweeg de arm met de hand tot de ingaande as gaat bewegen. nu moet je nog 0,5 mm speling hebben.
Dit is echter niet oneindig, op een gegeven moment zijn je koppelingsplaten versleten.
Wouter
[size=85:psca4dib][topics samengevoegd - Crispy][/size:psca4dib]
) iemand een idee hoe?
beste minifans!
ik heb een mini uit 1990, en sinds kort krijg ik hem niet meer in zn versnelling. Nu heeft hij dat een tijd geleden ook gehad, en ik weet dat ze hem toen in de garage hebben 'ontlucht'. Nu heb ik absoluut geen verstand van auto's, maar ik vroeg me af of ik dat zelf zou kunnen doen.. (met hulp van jullie dan natuurlijk
liefs jolien
Hallo Jolien,
Welkom op het forum.
Je koppeling ontluchten is niet zo moeilijk. De hulpcilinder, welke ontlucht moet worden, zit op je koppelingshuis, onder de rembekrachtiger. Daar zit een nippel aan. Wat je doet is iemand de koppeling in laten trappen. De nippel open draaien, tot de pedaal op de bodem staat en de nippel weer dicht draaien.
Aangezien het de 2e keer binnen een paar maanden is, denk ik dat er meer aan de hand is dan het alleen ontluchten van je hulpcilinder. Ik heb meer het idee dat je hulpcilinder een beetje versleten is.
Iemand van het forum zal altijd wel bereid zijn om te helpen, als je in je profiel aangeeft in welke omgeving dat je woont. Een specifieke woonplaats hoeft niet hoor. Een regio is ook voldoende.
Groeten, Bram
top! thanks voor de info! is de rembekrachtiger waar ook de remvloeistof zit? (sorry, ik heb er echt geen verstand van..) maarre, als een handige harry toevallig tijd over heeft en in Tilburg woont.. let me know! gr.jolien
Hoi Jolien,
Ik kom zelf uit Tilburg. Ik heb momenteel ook redelijk wat tijd over. Stuur maar een pm (via dat poppetje aan de rechter zijde). Dan maken we wel een afspraak.
Groetjes, Bram
jolien schreef:

maarre, als een handige harry toevallig tijd over heeft en in Tilburg woont.. let me know! gr.jolien
(b)engeltje":3gme3cze]Hoi Jolien,
Ik kom zelf uit Tilburg.
Groetjes, Bram[/quote:3gme3cze]
Zeg Bram...heb je een nieuwe naam??
@jolien:
Zo ziet het er ongeveer uit:
link
Groetjes,
Maurice
Even een up-date. Ik ben gister aan het einde van de middag even bij Jolien langs geweest. Een klein beetje de verschillen tussen de motoren uitgelegd. Een beetje basisinfo is altijd makkelijk.

De mini start goed. Gaat, als hij uit staat, goed in alle versnellingen. Als hij draait, dan wil hij niet in de versnelling, wat betekend dat de hulpcilinder hoogstwaarschijnlijk de geest heeft gegeven. Ik heb haar aangeraden om een nieuwe te halen, zodat iemand (de handige harry uit de buurt) die er voor haar in kan zetten.
Ik heb ook aangegeven dat ontluchten eigenlijk geen zin heeft. Hij is een paar weken geleden ontlucht en staat nu weer met het probleem dat hij helemaal niet meer in de versnelling wil met een draaiende motor.
Helaas staat Jolien haar mini momenteel dus nog steeds op zijn plekje. Wordt vervolgd.
p.s. Maus, bedankt voor de foto. Dat plaatje kreeg ik dus niet gevonden in de Haynes.
Voor een eurootje of 8 heb je een nieuwe afdichting en zuigermanchet.
Even vieze handjes aan de keukentafel en het spul zit erop, stelt weinig voor.
Is de hulpcylinder weer vers en kan weer tijden mee.
Wel ontluchten en regelmatig remolie verversen...
Thanks voor dit topic
Sinds gister ook een sponzige koppeling, je drukt 'm met 1 vinger in terwijl hij eerst heel hard was. Even gevoeld aan de hulpcilinder en daar zit bij het rubber wat remvloeistof..
Revisiesetje voldoende?
(b)engeltje schreef:

p.s. Maus, bedankt voor de foto. Dat plaatje kreeg ik dus niet gevonden in de Haynes.
Graag gedaan.
Daar zijn we toch voor?!
Groetjes,
Maurice
Topics samengevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft. Zie ook de FAQ Standaard Techniek
[size=85:2woqyrgd][topics samengevoegd - Crispy][/size:2woqyrgd]
Ik ben mijn koppeling aan het ontluchten volgens de beschrijving die al eens is gegeven op het forum:
---door theo (2003)---
Het ontluchten gebeurt als volgt.
bevestig een slangetje aan de ontluchtingsschroef, van de werkcilinder.
draai de ontluchtingsschroef open en laat iemand anders de koppeling intrappen tot op de bodem, draai de schroef weer dicht.
Herhaal dit iedere keer totdat de vloeistof zonder luchtbellen naar buiten komt.
Het heeft geen nut om pompend te ontluchten, beter is het om bij het op laten komen van het koppelingspedaal effe te wachten. Dus bij het intrappen van de koppeling ontluchting opendraaien, en dichtdraaien voordat de koppeling weer losgelaten wordt.
Nadien kun je ook de koppelingsaanslag kontroleren, cq afstellen.
------------------------------------------------------------------------
Nu ben ik daarmee bezig en het probleem is als volgt:
ik draai de ontluchtingsschroef los trap de koppeling in houd het ingetrapt, draai hem weer dicht. Draai ik hem weer los om het te herhalen dan trekt hij lucht aan net alsof hij vacuum staat. WAT DOE IK FOUT. ( hij hoort zijn vacuum toch bij te vullen met het dot4 wat in de pot zit)
Heb je een ontluchtings setje?
Als je dat gebruikt moet het uiteinde van je slang in vloeistof hangen...maw hij kan dan geen lucht aanzuigen.
dat heb ik zelf gefabriceerd maar ik zie dus dat hij vloeistof uit het potje opzuigt.
Bij het pompen met open en dicht draaien blijft de vloeistof gewoon heen en weer gaan in de slang en komt geen meter vooruit.
Hoi,
Ik lees dat het slangetje olie opzuigt uit het potje waar de slang in hangt, Dit betekent dat er nog een luchtbel in de slang zit. Je kunt dit verhelpen door de nippel open te draaien en enkele keren de koppeling achter elkaar in te drukken.
succes Cor
zoals al eerder verteld de vloeistof en lucht komt niet vooruit. gaat heen en weer. nippel is al losgedraait geweest enkele keren op koppeling getrapt.
Ben je aan het ontluchten zonder dat het het werkelijke koppeling probleem heb opgelost, dan kun je lang blijven pompen. Zoals je het probleem nu omschrijft ligt het probleem bij de hoofdkoppeling cilinder. Waarschijnlijk is één van de volgende onderdelen de oorzaak van het probleem, de zuiger, de veer(zit vast) of een verstopping door oude vervuilde olie. In alle gevallen is demonteren van de hoofdkoppeling cilinder de enige optie. Het is een lastig karwei, vooral de splitpen bij het koppeling pedaal verwijderen is een ramp.

Je kunt kiezen voor direct vervangen, maar het is ook te repareren.
Succes
voor ik ben begonnen werkte alles nog wel goed.
Waarom ik ben begonnen is omdat ik soms problemen met het in de achteruit zetten. Soms zat hij de tanden te poetsen.
Ik had eerder iets gelezen over oude olie in de remleiding dat voor problemen zorgde dus ik dacht dat doe ik EVEN met mijn koppeling.
Je kunt ook nog even op de niet officiële manier proberen, gewoon met het ontluchting ventiel open even flink doorpompen. In het ergste geval zakt het tankje wel snel leeg als er wel vloeistof uit het ontluchting ventiel komt. Als je geluk heb komt de boel op die manier los.
Dit ook even geprobeerd
Je hoort het ventiel gewoon olie spetters uitblazen als ik de koppeling indruk en lucht aanzuigen als ik koppeling los laat. (aantal keren maakt niet uit)
weet iemand het nog? hij heeft het vanmiddag nog gewoon gedaan voordat ik begon.
Als je de koppeling in trapt, dan moet je de nippel open zetten. Voor je de koppeling los laat moet je de nippel wel weer dicht zetten, anders blijft hij lucht houden.
Als de nippel dicht is voordat je de koppeling los laat en je hoort hem dan nog lucht aanzuigen, dan is je hulpcilinder kapot.
als eerste ben ik daar dus mee begonnen.
ze hebben twee topics samengevoegd dus beetje verwarrend.
maar het probleem is dus dat hij vacuum trekt en als ik de nippel voor de tweede keer dus losdraai hij lucht aanzuigt. Met slangtje zichtbaar door vloeistof dat hij opzuigt en zonder slang hoorbaar.
zit er iets in de cilinder(waar ik olie bijvul) niet goed waardoor hij het vacuum niet vervangt door olie?????
(ontlucht methodes werkt dus niet doordat de olie heen en weer gaat en dus niet vooruit gaat)
Sorry, was het even vergeten te melden maar ik heb inderdaad je topic aan het oude gehangen.
Als je doorvraagt op een ouder onderwerp/opmerking hebben we liever dat je dat gewoon in datzelfde topic doet om de informatie bijelkaar te houden. Dus ik heb even het oude topic waar je informatie vandaan haalde erbij gezocht.
ik heb er nog eens even een nachtje slecht over geslapen en ben er nog niet uit.
De grote vraag is waarom hij vacuüm trekt en de vacuüm niet vervangt voor olie uit het reservoir. Wanneer ik de koppeling in het gedrukt nadat de nippel open heb gedraaid en daarna dicht draai staat hij dus vacuüm en voelt de koppeling als een los stuk staal die heen en weer te bewegen is.
vraag 1: Verto of pre-Verto ?
vraag 2: als je het pedaal indrukt, beweeegt dan de koppelingshefboom (bij de hulpcilinder) ? en als je het pedaal loslaat komt 'ie dan ook weer terug ?
Dit laatste lijkt niet (of niet goed) te gebeuren ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
aub lees even de vorige berichten. is al gezegd.
Zoals al geschreven, waarschijnlijk zit de veer in de hoofdkoppeling cilinder vast. Zelf ook al eens aan de hand gehad.
Of zoals Antio schrijft, lezen.
dat in de HKC de veer vast zit is optie 2 volgens mij, anders pompt 'ie geen vloeistof uit de hulpcilinder of blijft de vloeistof gewoon heen en weer gaan in de slang
)
.
Hans911 heeft nergens aangegeven om wat voor model/mini het gaat, voor zover ik kan zien, dat waren vorige posters ... (of ik ben wel heel kippig
groetjes,
Theo van den Bogaard
Mijn opmerking om nog eens goed te lezen was niet voor Theo bedoeld maar voor Hans911.
Sorry Theo als dat niet duidelijk was, mijn fout. OK
zal de volgende keer beter lezen.
ik heb de hoofdcilinder eruit gehaald en geheel los gehad.
Het het schoongemaakt en dichtgemaakt.
Nu ben ik even aan het kijken waarom hij vacuüm trekt nu valt het volgende mij op:
Ik heb de cilinder gescheiden van het plastic reservoir. nu wanneer ik hem indruk (koppeling in) dan druk hij lucht eruit(zoals het hoort) wanneer ik hem loslaat (koppeling los) dan voel ik met mijn vinger dat hij lucht aanzuigt. Nu zitten er twee gaatjes die verbonden zijn met het reservoir. Waarom is het bovenste gaatje zo groot als een naald en het onderste 3mm groot.
Ik hoor lucht aanzuigen als ik mijn oor voor het kleinste gaatje houd.
DAAR KAN TOCH NOOIT SNEL GENOEG KOPPELINGS VLOEISTOF DOORHEEN.
http://i1142.photobucket.com/albums/n61 ... C_0174.jpg
Hij komt niet voorbij het tweede gat met pompen, het eerste gat uitboren?
Niets uitboren, het is ontworpen om zo te werken en heeft dat ook gedaan.
Is de zuiger netjes, en met name het rubber? De remvloeistof die eruit kwam was die ook schoon zonder grof vuil delen? Blaas alle gaten ook even door i.v.m. eventuele verstopping. Als de zuiger er netjes en uitziet en de veer boven de zuiger ook los is zou ik het geheel weer schoon monteren. Je kunt nu je alles toch los heb ook direct de leiding schoon maken. De hulp koppeling cilinder kun je bij twijfel ook direct demonteren en controleren op een soepele werking. Roestvorming wil ook daar nog wel eens problemen geven.
Na montage moet je waarschijnlijk even stevig pompen om de olie weer door het systeem te krijgen.
O,ja dat terug zuigen klopt omdat de pers olie(na indrukken pedaal en opkomen koppeling) ook weer terug moet naar het tankje.
Moet echt lukken, kan van hieruit even niets anders verzinnen.
haha, oke
maar ik heb het alweer ingebouwd. en voor zover ik het weet doet hij het. als ik hem in de twee zet en koppeling indruk kan ik de auto wegduwen.
strax na het eten maar eens starten en rondrijden.
bedankt.
Hoi,
Volgens mij zit het toch in de hoofdremcilinder. Deze werkt in feite als een fietspomp. In de hoofdremcilinder zit een zuiger die de olie naar de koppeling toe pompt. De olie kan niet terug. Als er een lek is of de nippel staat open dan pompt hij de olie vanuit het reservoir naar de koppelingen of het lek toe. Hij functioneert niet goed als hij de olie terugzuigt.
Heb een stuk gereden en hij doet het wel weer goed.
Ik ga ervan uit dat vervuilde stroperige vloeistof de boosdoener was en
tevens was ik bij het ontluchten geëindigd met koppeling ingedrukt en dan nippel dichtgedraaid. Nu heb ik de nippel op het einde even los gehad zodat een klein beetje vloeistof dat in de ontluchtingsslang zat de leiding in ging.
(hierdoor verdwijnt de vacuüm en pakt de koppeling wel goed)
Volgende probleem:
De koppeling krijg ik niet ontlucht.
Vandaag de oude vloeistof uit het reservoir gezogen en dit was behoorlijk zwart aan het einde.
Hierna de leidingen gecontroleerd en er kwam met pompen op het pedaal wel overal lucht uit.
Ik heb gevoeld bij de hulpcilinder en de leidingen alsmede bovenop het reservoir.
Vervolgens een potje gepakt met daarin vloeistof en een slang die op de nippel past.
In de auto het pedaal in laten drukken met de nippel los. Vervolgens dicht gedraaid en het pedaal weer los gelaten.
Aan de slang in de pot was te zien dat er zo nu en dan wel luchtbellen uitkwamen.
Maar dit werd uiteindelijk niet echt minder.
Ik ben er een kwartier mee bezig geweest, maar de hevel op de bak ging niet op en neer en de druk op het pedaal werd ook niet zwaarder...
Wat doe ik verkeerd ?
- Potje tot de rand vullen met vloeistof
- Slangetje (doorzichtig) op ontluchtingsnippel aansluiten en uit laten komen in een potje
- Iemand enkele malen het koppelingpedaal volledig laten intrappen en weer opkomen (niet te wild! gewoon met beleid)
- Na 5 keer intrappen de persoon het pedaal ingetrapt laten houden en de ontluchtingsnippel opendraaien, vloeistuf/lucht eruit laten en weer dichtdraaien.
- Opnieuw +/_ 5 keer laten pompen met het pedaal en weer vasthouden onderin
- Opnieuw de nippel opendraaien, vloeistof en lucht eruit laten en weer dicht.
Herhaal deze procedure tot er niets dan schone vloeistof uit de nippel komt, uiteraard tussendoor zo nu en dan checken of de vloeistof niet onder niveau komt! Anders kun je weer opnieuw beginnen!
Lijkt me duidelijk zo.
Net nog geprobeerd en uiteindelijk werd het pedaal wel wat zwaarder, er kwam dus druk !
De hevel bewoog echter niet heel erg veel.
Toen de hulpkoppelingscilinder er af gehad en het busje daarin kwam wel naar buiten bij het intrappen van het pedaal.
Hij ging er alleen niet weer ver genoeg in.
Ik heb hem uit elkaar gehad en schoongemaakt, maar dat hielp eigenlijk niks.
Ik vrees dat deze cilinder dus overleden is...
Am I right ?
Zou goed kunnen.
Vaak wordt de remvloeistof en koppelingsvloeistof over het hoofd gezien bij onderhoud, met als gevolg dat de vloeistof verouderd en steeds meer vocht uit de buitenlucht opneemt. Dit vocht tast vervolgens de metalen componenten van het systeem aan, met lekkage en een niet-werkende koppeling tot gevolg.
Ik gebruik daarnaast altijd DOT3 vloeistof aangezien de hedendaagse DOT4 bepaalde componenten bevat waar de ouderwetse rubbertjes niet tegen kunnen, met eveneens lekkage tot gevolg.
En uiteraard regelmatig verversen, eens in de 2 jaar ofzo.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.