Olie lekkage begint drastische vormen aan te nemen
Een goedemiddag,
alle mini's lekken wel wat olie...
Tot op heden viel de olie-lekkage van 'die van ons' onder het kopje 'bovengemiddeld'.
Echter, de laatste paar dagen is het toch wel heel erg aan het worden...
Helaas kunnen we er zelf niet aan klussen...
Wie zou ons uit de brand kunnen helpen om wat nieuwe rubbertjes / keerringen etc monteren?
Uiteraard tegen een vergoeding!
PS. Omgeving Oirschot (tussen Eindhoven en Tilburg)
Ik zou de vraag even splitten en in "Gevraagd" plaatsen.
Weet je al wat er vervangen moet worden?
aandrijfashoezen kunnen ook lelijk wat olie lekken, als ze niet goed zitten, of gescheurd zijn.
Maar weet je zeker dat het van onderen komt?
Niet aan de achterzijde van het blok? Of langs het kleppendeksel?
Zomaar wat ideetjes.
Of je aftapplug lekt misschien?
of de aftapplug zit helemaal los
ik ook absurd veel lekkage gehad, bij mij was de ring tussen de schakelstang en het blok/versnellingsbak losgekomen, welliswaar geen 30 cm olie, maar wel 10 cm.
als je recht voor de mini staat moet je in het midden (vanuit onder) even voelen, dit is [s:3g62jm66]met een brug[/s:3g62jm66] minutenwerk
ik heb komende 2 weken tentamens en dan op vakantie, kan je helaas niet helpen op korte termijn
Weet niet wat er vervangen moet worden, Bart had met de versnellingsbak maken (paar weken geleden) geen keerringen bij zich... Gok dus dat dat het is...
Ik zou ook niet weten hoe ik dat allemaal moet checken...
Dus hulp is echt nodig...
wat je misschien zou kunnen doen om een inschatting te maken van waar het vandaan komt is wat olie bijvullen, dan rondje rijden zodat het blokje warm wordt en de olie wat makkelijker vloeit.
dan kun je waarschijnlijk beter acherhalen waar het vandaankomt.
zoals ik al zei, zou je graag helpen maar helaas geen mogelijkheid om...
Ik zou de onderkant van het blok even helemaal schoonmaken met remmenreiniger, dan kan je de dag daarna meteen zien waar het blok lekt.
misschien op de plek waar de schakelstang de bak ingaat?
dat die keerring gesneuveld is zou best kunnen.
heb de mail gelezen en dit berichtje,
we zijn nu net een half uurtje terug uit zwitserland, laten we morgen contact hebben, dan komt het deze week nog in orde!
groeten,
Bart
''you're saved by bart''
Jup, bedankt Bart...
Zo, nu nog even kijken waar de waterpomp zit
wat veroorzaakte de lekkage nou?
Waterpomp + keerringen
?? dus je had eigenlijk koelvloeistof lekkage?
een stevige olielekkage vanuit de schakelaskeerring en uit de diffbehuizing.
los daarvan een koelwaterlekkage vanuit de waterpomp.
geen wonder dat hij heet liep op gala
Yes indeed
Even een tip die bij mij ook werkt.
De schakelpook in de achteruit zetten en hij lekt minder olie bijde keerring die de versnellingsbak ingaat.
misschien is dat voor iedere mini verschillend.
de mijne moet juist niet in de versnelling staan.
als ie in een versnelling staat lekt ie juist.
In zijn vrij zetten werkt niet, aangezien de handrem ook niet werkt
Wat je eventueel kan doen is de oude keering van het schakelmechanisme wat de versnellingsbak in gaat laten zitten ( er is genoeg plaats en je hoeft de oude er niet uit te halen , dat scheelt dus werk )en een nieuwe er gewoon achter tikken met een kunststof hamer. Dat wil ook wel een helpen.
Joost13 schreef: In zijn vrij zetten werkt niet, aangezien de handrem ook niet werkt
hahaha ROFL hahaha
op dit moment zit er een alu-bus in met ring + 2 keerringen + harmonica rubbertje erachter, denk dat hij zo wel dicht moet zijn...
owjha de 2e keerring is aan de buitenkant voorzien van vloeibare pakking...
Ik vrees dat ik hier hetzelfde te pakken heb.
Al sinds een paar weken een plasje olie onder de Mini.
Vanmorgen olie bijgevuld, want die was nagenoeg leeg
Hierna zag ik onder het blok aan de achterkant wat drupjes komen.
Nog even schoongeveegd en na het uitrijden van de Mini uit de garage, lagen er al weer druppels onder.
Ik vermoed dus hier ook de schakelstang.
Even praktisch: is dit een grote ingreep en hoe pak ik dit op een "makkelijke" manier aan?
makkelijk is als je een brug hebt, anders moet je er van onderaf bij, op je rug liggend .. de klus is niet moeilijk, de houding maakt het niet makkelijk
en je moet de paspen uit de stangenverbinding er uit zien te tikken
succes,
Theo van den Bogaard
Dank voor je snelle antwoord, Theo!
Oh ja, nu weet ik...
Toen mijn blok er weer in ging, moest ik in halve houding dat ding er uit tikken inderdaad
Ik vind nu via een zoekopdracht in Google een anti lek kit.
Is dat hetgeen ik nodig heb?
Of is alleen de keerring voldoende?
Ik zie dat er bij die kit een rubber hoesje zit, die niet eens op de schakelstang zit...
zo'n anti lek kit is wat veel gebruikt wordt (zie ook de post van Redflame hierboven) dat harmonica ding voorkomt hooguit dat er (veel) zand op de bewegende delen komt, doet niets aan afdichting zelf. "Vroeger" werden er gewoon meerdere keerringen in gezet, dus wel even kijken of ze er allemaal uit zijn voor je er iets nieuws in tikt
succes,
Theo van den Bogaard
Hoe kom ik er achter of er meerdere in zitten?
Gisteravond eens onder de Mini gelegen.
Eerst de boel met remmenreiniger ingespoten en droog gemaakt.
Ik vond daarna een plek waar wat olie lekte.
Schakelstang en aandrijfas waren overigens lekvrij.
Ik kwam een beugel tegen, tegen het blok aan, waarvan twee bouten goed los zaten.
Deze heb ik vastgedraaid.
Anderhalve liter olie er bij gegooid en een testrit gedaan.
Vanmorgen onder de Mini gekeken en er lagen drie kleine spatjes.
Eentje van de aftapplug zo te zien.
Ik vind het een mooi resultaat, al heb ik geen idee of dit nu echt de boosdoener was, alhoewel het er wel op lijkt.
Vandaag met de Mini naar het werk, dus ik ben benieuwd hoeveel olie er straks op de parkeerplaats ligt
Een goedemiddag,
alle mini's lekken wel wat olie...
Tot op heden viel de olie-lekkage van 'die van ons' onder het kopje 'bovengemiddeld'.
Echter, de laatste paar dagen is het toch wel heel erg aan het worden...
Helaas kunnen we er zelf niet aan klussen...
Wie zou ons uit de brand kunnen helpen om wat nieuwe rubbertjes / keerringen etc monteren?
Uiteraard tegen een vergoeding!
PS. Omgeving Oirschot (tussen Eindhoven en Tilburg)
Ik zou de vraag even splitten en in "Gevraagd" plaatsen.
Weet je al wat er vervangen moet worden?
aandrijfashoezen kunnen ook lelijk wat olie lekken, als ze niet goed zitten, of gescheurd zijn.
Maar weet je zeker dat het van onderen komt?
Niet aan de achterzijde van het blok? Of langs het kleppendeksel?
Zomaar wat ideetjes.
Of je aftapplug lekt misschien?
of de aftapplug zit helemaal los
ik ook absurd veel lekkage gehad, bij mij was de ring tussen de schakelstang en het blok/versnellingsbak losgekomen, welliswaar geen 30 cm olie, maar wel 10 cm.
als je recht voor de mini staat moet je in het midden (vanuit onder) even voelen, dit is [s:3g62jm66]met een brug[/s:3g62jm66] minutenwerk
ik heb komende 2 weken tentamens en dan op vakantie, kan je helaas niet helpen op korte termijn
Weet niet wat er vervangen moet worden, Bart had met de versnellingsbak maken (paar weken geleden) geen keerringen bij zich... Gok dus dat dat het is...
Ik zou ook niet weten hoe ik dat allemaal moet checken...
Dus hulp is echt nodig...
wat je misschien zou kunnen doen om een inschatting te maken van waar het vandaan komt is wat olie bijvullen, dan rondje rijden zodat het blokje warm wordt en de olie wat makkelijker vloeit.
dan kun je waarschijnlijk beter acherhalen waar het vandaankomt.
zoals ik al zei, zou je graag helpen maar helaas geen mogelijkheid om...
Ik zou de onderkant van het blok even helemaal schoonmaken met remmenreiniger, dan kan je de dag daarna meteen zien waar het blok lekt.
misschien op de plek waar de schakelstang de bak ingaat?
dat die keerring gesneuveld is zou best kunnen.
heb de mail gelezen en dit berichtje,
we zijn nu net een half uurtje terug uit zwitserland, laten we morgen contact hebben, dan komt het deze week nog in orde!
groeten,
Bart
''you're saved by bart''
Jup, bedankt Bart...

Zo, nu nog even kijken waar de waterpomp zit
wat veroorzaakte de lekkage nou?
Waterpomp + keerringen
?? dus je had eigenlijk koelvloeistof lekkage?
een stevige olielekkage vanuit de schakelaskeerring en uit de diffbehuizing.
los daarvan een koelwaterlekkage vanuit de waterpomp.
geen wonder dat hij heet liep op gala
Yes indeed
Even een tip die bij mij ook werkt.
De schakelpook in de achteruit zetten en hij lekt minder olie bijde keerring die de versnellingsbak ingaat.
misschien is dat voor iedere mini verschillend.
de mijne moet juist niet in de versnelling staan.
als ie in een versnelling staat lekt ie juist.
In zijn vrij zetten werkt niet, aangezien de handrem ook niet werkt
Wat je eventueel kan doen is de oude keering van het schakelmechanisme wat de versnellingsbak in gaat laten zitten ( er is genoeg plaats en je hoeft de oude er niet uit te halen , dat scheelt dus werk )en een nieuwe er gewoon achter tikken met een kunststof hamer. Dat wil ook wel een helpen.
Joost13 schreef:
ROFL
hahaha

In zijn vrij zetten werkt niet, aangezien de handrem ook niet werkt
hahaha
op dit moment zit er een alu-bus in met ring + 2 keerringen + harmonica rubbertje erachter, denk dat hij zo wel dicht moet zijn...
owjha de 2e keerring is aan de buitenkant voorzien van vloeibare pakking...
Ik vrees dat ik hier hetzelfde te pakken heb.
Al sinds een paar weken een plasje olie onder de Mini.
Vanmorgen olie bijgevuld, want die was nagenoeg leeg
Hierna zag ik onder het blok aan de achterkant wat drupjes komen.
Nog even schoongeveegd en na het uitrijden van de Mini uit de garage, lagen er al weer druppels onder.
Ik vermoed dus hier ook de schakelstang.
Even praktisch: is dit een grote ingreep en hoe pak ik dit op een "makkelijke" manier aan?
http://www.infomininl.org/iui/manual/gb7a-8.16.gif
A is de "alu bus met o-ring"
B is keerring
makkelijk is als je een brug hebt, anders moet je er van onderaf bij, op je rug liggend .. de klus is niet moeilijk, de houding maakt het niet makkelijk
en je moet de paspen uit de stangenverbinding er uit zien te tikken
succes,
Theo van den Bogaard
Dank voor je snelle antwoord, Theo!
Oh ja, nu weet ik...
Toen mijn blok er weer in ging, moest ik in halve houding dat ding er uit tikken inderdaad
Ik vind nu via een zoekopdracht in Google een anti lek kit.
Is dat hetgeen ik nodig heb?
Of is alleen de keerring voldoende?
Ik zie dat er bij die kit een rubber hoesje zit, die niet eens op de schakelstang zit...
zo'n anti lek kit is wat veel gebruikt wordt (zie ook de post van Redflame hierboven) dat harmonica ding voorkomt hooguit dat er (veel) zand op de bewegende delen komt, doet niets aan afdichting zelf. "Vroeger" werden er gewoon meerdere keerringen in gezet, dus wel even kijken of ze er allemaal uit zijn voor je er iets nieuws in tikt
succes,
Theo van den Bogaard
Hoe kom ik er achter of er meerdere in zitten?
Gisteravond eens onder de Mini gelegen.
Eerst de boel met remmenreiniger ingespoten en droog gemaakt.
Ik vond daarna een plek waar wat olie lekte.
Schakelstang en aandrijfas waren overigens lekvrij.
Ik kwam een beugel tegen, tegen het blok aan, waarvan twee bouten goed los zaten.
Deze heb ik vastgedraaid.
Anderhalve liter olie er bij gegooid en een testrit gedaan.
Vanmorgen onder de Mini gekeken en er lagen drie kleine spatjes.
Eentje van de aftapplug zo te zien.
Ik vind het een mooi resultaat, al heb ik geen idee of dit nu echt de boosdoener was, alhoewel het er wel op lijkt.
Vandaag met de Mini naar het werk, dus ik ben benieuwd hoeveel olie er straks op de parkeerplaats ligt
Je moet ingelogd zijn om te reageren.