hey ik rijd nu al een jaartje vrolijk in mijn mini 1300 rond alleen nou vroeg ik mij af of er niet een goedkope manier is om dat autotje wat sneller te krijgen? nou zat ik te denken aan een spagetti spruitstuk en misschien geen katalysator maar nu vroeg ik mij af of dit erg veel scheelt in vermogen en of dit allemaal wel mag?
alvast bedankt
kleine aanpassingen hebben vaak een niet merkbare vermogenswinst...
ik heb geen verschil gemerkt tussen met/zonder katalysator en ik denk dat alleen je uitlaatspruitstuk ook weinig verschil zal geven.
Eventueel je complete uitlaatlijn vervangen is waarschijnlijk wel merkbaar, maar dan zit je al gauw over de 500 euro. Is jouw afweging of je dat goedkoop vindt...
hoho peter 500€ voor een complete uitlaatlijn, een beetje fantsoenlijke sportuitlaat zit p ongeveer 350 tot400 € en als je dit in combinatie doet met sportluchtfilter en catvervanger dan merk je het wel.
wat de kosten voor de verschillende delen zijn zal je voor jezelf even moeten uitzoeken,
of je de kat mag weglaten is afhankelijk van het bouwjaar (of je moet hem voor iedere APK terug willen zetten).
Stap 1 is dus eigenlijk altijd je luchtfilter ...
als je een uitlaatspruitstuk wilt vervangen heb je 9 van de 10 keer ook een inlaatspruitstuk nodig
HTH,
Theo van den Bogaard
@robson:
Omdat hij het over een kat heeft, ben ik ervan uitgegaan dat hij een injectie heeft. Je inlaatspruitstuk is dan perfect zoals hij is, die hoef je niet te vervangen. Vandaar dat ik geen In- en uitlaatlijn wilde noemen. Ander luchtfilter is, zoals theo al zegt, nummer 1...
Uitlaat (200 euro), luchtfilter (75 euro) , uitlaatspruitstuk (150 euro), eventueel katvervanger (25 euro) en alle pakkingen kom ik toch wel richting mijn genoemde bedrag
En daarbij gaf ik aan dat er dan wel een merkbaar verschil zou zijn, bij alleen je uitlaatspruitstuk vervangen vervangen niet
ok dat klinkt al redelijk als iets waar ik iets mee kan maar er is dan geen probleem met de apk met uitstoot en die zooi? oja en ik rijd een 1995 mayfair 1300
je in- en uitlaat heeft verder geen consequenties voor de APK, behalve...
je katalysator, die moet er wel opzitten, staat ook op je papieren
Katalysator is verplicht vanaf 1996, maar als je hem ertussen uit haalt moet je wel onder je lamda-waarde blijven!
mijn 1993 moet ook een kat hebben... staat in de autopapieren. Dus je informatie is niet volledig...
Auto's vanaf 1 januari 1993 moeten verplicht een Cat hebbben.
Mijn mini uit 90 zat er ook 1 op, maar omdat dit niet verplicht was heb ik deze eronder uit gehaald.
Stond ook niet in de papieren dat die er onder moest zitten.
Ciao
Toch wel...
Ik heb het (even voor de duidelijkheid) over de apk voorschriften)!
Ben zelf apk-keurmeester!
Ik heb op mijn papieren E2 staan (93´er SPi), en overal waar ik info opzoek staat gewoon dat ik een kat moet hebben.
Als jij andere informatie heb, zie ik die hier graag...
Ff snel nagevraagd aan m'n broer, die is sinds een paar maanden APK-meester.
Vanaf 1 januari 1993 is een katalisator verplicht,mits dat op kenteken staat (U9 of E2). Voor de duidelijkheid zie http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2212 . Vandaar waarschijnlijk ook die sticker-regeling in duitsland ( http://www.milieusticker.eu/ ) (kijk bij 'groene sticker benzine auto's)
Dus iedereen had een beetje gelijk
hey ik rijd nu al een jaartje vrolijk in mijn mini 1300 rond alleen nou vroeg ik mij af of er niet een goedkope manier is om dat autotje wat sneller te krijgen? nou zat ik te denken aan een spagetti spruitstuk en misschien geen katalysator maar nu vroeg ik mij af of dit erg veel scheelt in vermogen en of dit allemaal wel mag?
alvast bedankt
kleine aanpassingen hebben vaak een niet merkbare vermogenswinst...
ik heb geen verschil gemerkt tussen met/zonder katalysator en ik denk dat alleen je uitlaatspruitstuk ook weinig verschil zal geven.
Eventueel je complete uitlaatlijn vervangen is waarschijnlijk wel merkbaar, maar dan zit je al gauw over de 500 euro. Is jouw afweging of je dat goedkoop vindt...
hoho peter 500€ voor een complete uitlaatlijn, een beetje fantsoenlijke sportuitlaat zit p ongeveer 350 tot400 € en als je dit in combinatie doet met sportluchtfilter en catvervanger dan merk je het wel.
3e tabel van:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/bolton.htm
wat de kosten voor de verschillende delen zijn zal je voor jezelf even moeten uitzoeken,
of je de kat mag weglaten is afhankelijk van het bouwjaar (of je moet hem voor iedere APK terug willen zetten).
Stap 1 is dus eigenlijk altijd je luchtfilter ...
als je een uitlaatspruitstuk wilt vervangen heb je 9 van de 10 keer ook een inlaatspruitstuk nodig
HTH,
Theo van den Bogaard
@robson:


Omdat hij het over een kat heeft, ben ik ervan uitgegaan dat hij een injectie heeft. Je inlaatspruitstuk is dan perfect zoals hij is, die hoef je niet te vervangen. Vandaar dat ik geen In- en uitlaatlijn wilde noemen. Ander luchtfilter is, zoals theo al zegt, nummer 1...
Uitlaat (200 euro), luchtfilter (75 euro) , uitlaatspruitstuk (150 euro), eventueel katvervanger (25 euro) en alle pakkingen kom ik toch wel richting mijn genoemde bedrag
En daarbij gaf ik aan dat er dan wel een merkbaar verschil zou zijn, bij alleen je uitlaatspruitstuk vervangen vervangen niet
ok dat klinkt al redelijk als iets waar ik iets mee kan maar er is dan geen probleem met de apk met uitstoot en die zooi? oja en ik rijd een 1995 mayfair 1300
je in- en uitlaat heeft verder geen consequenties voor de APK, behalve...

je katalysator, die moet er wel opzitten, staat ook op je papieren
Hier iets aan?
viewtopic.php?f=38&t=48478&
Katalysator is verplicht vanaf 1996, maar als je hem ertussen uit haalt moet je wel onder je lamda-waarde blijven!
mijn 1993 moet ook een kat hebben... staat in de autopapieren. Dus je informatie is niet volledig...
Auto's vanaf 1 januari 1993 moeten verplicht een Cat hebbben.
Mijn mini uit 90 zat er ook 1 op, maar omdat dit niet verplicht was heb ik deze eronder uit gehaald.
Stond ook niet in de papieren dat die er onder moest zitten.
Ciao
Toch wel...
Ik heb het (even voor de duidelijkheid) over de apk voorschriften)!
Ben zelf apk-keurmeester!
Ik heb op mijn papieren E2 staan (93´er SPi), en overal waar ik info opzoek staat gewoon dat ik een kat moet hebben.
Als jij andere informatie heb, zie ik die hier graag...
Ff snel nagevraagd aan m'n broer, die is sinds een paar maanden APK-meester.

Vanaf 1 januari 1993 is een katalisator verplicht,mits dat op kenteken staat (U9 of E2). Voor de duidelijkheid zie http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2212 . Vandaar waarschijnlijk ook die sticker-regeling in duitsland ( http://www.milieusticker.eu/ ) (kijk bij 'groene sticker benzine auto's)
Dus iedereen had een beetje gelijk
Edit; linkje niet gelezen..
and your point is.....?
Je moet ingelogd zijn om te reageren.