Mini start, motor draait maar Mini komt niet vooruit?

Help! :'(
Gisteren een nieuwe accu in m'n mini gezet, sleuteltje omgedraaid en.. mini start.
Maar hij komt dus niet vooruit, als ik hem in z'n 1 zet dan blijft ie gewoon op zn plek staan. Een klein duwtje en de auto rijd wel maar niet harder dan 30 :?

Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik hier aan kan doen?

Donderdag 21 juli 2011

En dit is, sinds de accu erin zit?
Daarvoor geen problemen???

Klinkt als een koppelingsprobleem, maar dat kan niet komen omdat de accu is gewisseld.

denk dat de koppeling blijft hangen. kunt eens proberen de as die in de koppelinghuis zit in te spuiten met wd40.

Waarschijnlijk een een tijdje stilgestaan en zoals Peter al zegt een probleem met de koppeling. Beweegt het koppelingspedaal wel normaal? Gebeurd er ook iets onder de motorkap als je het pedaal intrapt?

Dennis

Nou heb vanmorgen even getest, koppeling gaat 'normaal' maar er gebeurd niets onder de motorkap.
Schakelen enz. werkt wel gewoon, geen weerstand oid.
Koppelingsplaten? Iemand enig idee wat met dat ongeveer gaat kosten? |:(

Gokje: hoofdkoppelingscylinder kaduuk. Revisiesetje van een tientje, compleet met reviseren 1.5 uur werk.

Dennis

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat van de een op de andere dag de koppelingsplaten kaduuk zijn.
Als je er zéker van bent dat de koppeling functioneert (je hebt druk en je ziet de gaffel uit de cylinder komen op de motor), dan zit het probleem ergens anders.
Je geeft aan gewoon te kunnen schakelen; is dit met lopende motor?
Zo ja: dan is er in je bak of diff iets goed fout.
Als je niet met lopende motor kunt schakelen werkt de koppeling niet of komt deze niet goed vrij.

Vrijdag 22 juli 2011

Als de auto een tijdje heeft stilgestaan is mogelijk dat de koppelinghevel vast is geroest, een spuitbus WD40 en wat gedult kan soms wonderen doen.

Als de koppeling vast zou zitten kan je het pedaal niet intrappen. Aangezien dat wel kan, moet de hoofdkoppelingscylinder het probleem zijn of anders een lekke hulpkoppelingscylinder, maar dan zou je olie onder de auto moeten zien.

Dennis

Dank voor de reacties, ik kan gewoon schakelen met draaiende motor.
Ook met uitgeschakelde motor kan ik schakelen, probleem is gewoon dat als ik mn koppeling op laat komen en gas geef er niks gebeurd!

@Dennis, er ligt niets van olie oid onder de auto (gelukkig!).

Ga eens even informeren wat me dat gaat kosten om het bij de garage te laten doen. (of iemand hier wil het voor me doen/helpen om het te doen :x :P )

Duidelijk Manon, laatste vraag:

als je de koppeling op laat komen, zie je dan ook daadwerkelijk de gaffel teruggaan in de cylinder en de as naar buiten komen?
Als deze blijft hangen gewoon even wat kruipolie (géén WD40 dus) langs/achter de vork (de lange as die door de koppelingscylinder wordt bediend) op de as spuiten en even een tijdje laten intrekken.
Eventueel herhalen of de as even helpen door een koevoetje achter de afstelmoer en het vliegwieldeksel te steken en de as naar buiten hevelen.
GOED INSPUITEN dus.

Optie II: als je er zéker van bent dat de koppeling goed werkt (as beweegt naar binnen en buiten aka koppeling wordt bedient en komt vrij), dan zit het probleem in je koppelingsplaat/ bak/ diff.
Daar heb je hulp bij nodig.

binnenste homokineet gebroken,

trek aan beide kanten de aandrijfassen uit de potjoint en kijk wat er over is van de homokineet...

ik denk dat de hulpkoppelingscilinder blijft hangen zal waarschijnlijk vastgeroest zijn. als je homokeneten kapot zouden zijn dan hoor je het rammelen en schudden bij opkomen koppeling.

ik heb zelf een tijdje geleden een kapotte homokineet gehad, is gebroken met het parkeervak uitrijden, en ik heb niets horen rammelen en schudden....
het maakte pas geluid toen we probeerden de mini te slepen.
als je hulpkoppeling is vastgeroest, hoe kun je dan de koppeling gebruiken??

Schakelen met draaiende motor zonder de koppeling te gebruiken? Dat zou niet moeten kunnen. Ik denk nu dat de koppeling in ontkoppelde toestand vast zit. Dan zit hoogstwaarschijnlijk door het stilstaan de ingaande as vast in het koppelingsdeksel.

Dennis

Volgens mij loopt het nu een beetje door elkaar, ik kan niet schakelen zonder m'n koppeling in te trappen. Mini heeft idd een tijd stilgestaan en het probleem van niet weg kunnen rijden was hiervoor niet. Zal bij gevraagd wel even een berichtje plaatsen met de vraag of iemand me kan helpen want heb weinig lees geen verstand van de motor/koppeling.

Een spuitbusje kruipolie kopen en op de juiste onderdelen spuiten kan wonderen doen.
Koop dan zoiets als 'Imal' of 'penetrating oil' en geen WD40 (dat is een smeermiddel, geen kruipolie).
Succes!

Inderdaad, dat het mechanisme van de koppeling vast zit komt vaker voor bij mini's die een tijdje stil gestaan hebben.

Daar ben ik weer :x
Ben erachter dat de koppeling blijft hangen, dit is waarschijnlijk ook het probleem waardoor de auto niet optrekt.

Is er hier iemand die mij in Jip&Janneke taal kan uitleggen welke delen ik met kruipolie in moet smeren/spuiten?
Ik wil graag proberen om het probleem zelf te verhelpen.

Ha Janneke,

Pak je zaklantaarn
Open de motorkap
Kijk links in de motorruimte naar beneden.
Vloek een keertje stevig, want je kreeg de motorkap op je kop
Zet de motorkap op de steun
Kijk nogmaals links langs de motor naar beneden.
Je ziet een aluminium wok tegen de motor geschroefd
Het puntje van de wok: daar zie je een arm uit komen
Daarmoet je dus zijn

groeten van Jip

en als het echt niet lukt, dan kan ik wel een keer meekijken, ik woon in Zoetermeer. Mijn mini heeft net een verse krukas gekregen dus die moet even inrijden.

Hier is een linkje met een fotootje.
Daarop zie je beide koppelingssytemen die op de Mini zijn geleverd afgebeeld.
Als je de motorkap opendoet en op de steun zet, zie je (als je ervoor staat) linksonder één van deze systemen zitten.
Als je het ruitenwisservloeistofreservoirtje (3 x woordwaarde) naar boven trekt uit z'n bevestiging, kun je er wat makkelijker bij.
Het witomcirkelde armpje hoef je niets mee te doen, richt je smeerolie vooral op daar waar dit armpje uit het deksel komt (scharnierpunt), en het asje dat uit het hart van het deksel komt (dus dat door het armpje wordt bediend).
Spuit ook in de kleine opening net achter het scharnierpunt van het armpje, dus tussen scharnierpunt en motor.
Dit kleine asje zit vaak door roest vast, en als iemand je helpt met het intrappen van de koppeling terwijl jij er kruipolie tussen spuit is het meestal zo weer voor elkaar.
Succes!

|:( had ik toch direct gezegd.

Thanks Jip & Brutus. De mini rijdt weer :)\\_ d:)b

Je moet ingelogd zijn om te reageren.