veerbollen verwijderen

ik heb het nog niet gedaan maar ik denk dat je die Schroefdraad M14 moet indraaien in de veerbol en door dat de buis rond de schroefdraad zit en dan moer trekt de veer bol naar boven denk ik
(verbeter mij maar als ik mis ben :D )

hallo
ik ben vandaag het gerief gaan kopen voor het na te maken het heeft mij ongeveer 20 euro gekost maar het werkt super goed nu zit mijn Hi-Lo kit. er onder
:)\\_ lekker laag d:)b

Ton
Vrijdag 3 juni 2011

De ijzerprijs is plaatselijk zeker hard gestegen, ik was nog geen 5 euro kwijt voor dat stuk draadeind. 8)

vlassie, bedankt voor de link! ik heb m er even aangehangen zodat de informatie bijelkaar blijft.

Donderdag 18 augustus 2011

Ik heb het subframe op de workmate liggen, alles ontmanteld incl de bovenste draagarm, maar krijg de veerbollen zelf er met geen mogelijkheid uit..
Hoort dit zo?
Ik wil het subframe laten stralen, en het lijkt me niet zo handig als die dingen er in zitten.. Of zou het geen kwaad kunnen :?

Veerboltrekker gebruiken. En je kunt ze er met wat gepast geweld uit krijgen.

Donderdag 18 augustus 2011

Ligt t alleen daar aan? Thx! :D

Door de druk die er altijd opgestaan heeft kunnen ze aan de bovenzijde wat vast gaan zitten. Dat is alleen niet echt gebruikelijk aan de voorzijde.

Donderdag 18 augustus 2011

Dus als de bollen zijn aangetrokken, blijven ze dan ook plat oid?
Ik snap niet hoe ik de bollen incl spanner het subframe uit zo moeten krijgen.
Sorry hoor, maar kan er geen duidelijk beeld bij krijgen :D

De veerbol trekker gebruik je om de kegel tussen de draagarm en de veerbol te kunnen halen. Als de kegel en de draaagarm er al uit zijn dan kan de trekker weer los gemaakt worden en is de veerbol los. Zit deze nu dan nog vast dan zit hij wat (b)engeltje zegt vast geplakt/geroest aan het subframe maar daar vind je vast wel een weg voor om hem dan met een schroevendraaier of iets los te krijgen.

Suc6

Heb je nu alleen nog je veerbollen in het frame of ook nog de draagarmen enzo?
In het eerste geval moet je gewoon je veerbollen eruit wrikken, geen trekker oid nodig. Let er dan wel op dat aan de bovenkant van de rubber veerbol een metalen schotel zit, deze hoort aan het rubber vast te blijven zitten. Dus je moet dan wrikken tussen die schotel en het subframe met een grote schroevendraaier ofzo. Volgens mij kun je die schotel nog net zien zitten door die opening in de "toren" als je het subrame uit de auto hebt.
Als de draagarmen er nog in zitten, inderdaad veerbol trekker gebruiken. Als je m omhoog getrokken hebt is het het makkelijkst om gewoon de as uit de draagarm te trekken, dan kun je de boel daarna zo uitelkaar pakken.

Vrijdag 19 augustus 2011

Bedankt voor de reacties!
Heb idd enkel de bollen er nog in, de trompet is los en het draagarm is eruit.
Die stalen rand bovenop de bol is de boosdoener, die klemt in de "toren" bij het eruit wilen trekken.. gewoon een kwestie van door rammen/beuken?

Als het subframe straks gepoedercoat is, moet ik er niet aan denken om de bol er terug in te rammen.. Maar als ik het goed begrijp heb ik juist daarvoor de spanner nodig, om de bol kleiner te maken, waardoor je m eenvoudiger in en uit de toren krijgt?

In principe wordt ie gewoon op z'n plek gedrukt als de mini op zijn wielen komt te staan. Ik weet niet of je straks nieuwe bollen gaat gebruiken maar die zijn wat dikker dan oude gebruikte (die zijn namelijk wat platgedrukt in de loop der tijd). Met nieuwe bollen en zelfs met een hi-lo kit moest ik nog de veerboltrekker gebruiken om de draagarm er weer tussen te krijgen. Met de spanning die de trekker op de bol zet, wordt die achterkant wel weer op zijn plek gedrukt.
Overigens met nieuwe bollen zonder roest etc klemde die schotel sowieso niet echt meer als ik het me goed herinner.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.