De prijzen heb ik gevonden, bij diverse minishop inline varierend tussen de 12,50 a 20 euries per kan. Dus 1 set van 2 fussees....das opzich geen geld en je zou het zelfs jaarlijks een topic kunnen maken in je onderhoudschema. Voor dat geld kun je nie wachten tot je er last mee krijgt lijkt me!!
Nog even een vraagje,
volgens de verkoper van een mini
dienen alleen een paar fusie rubbers te worden
vervangen..
Is dit eenvoudiger dan de kogel vervangen? en is zelf doen een optie? en als ik dan de rubbers vervang, kan ik dan beter ook meteen de kogels vervangen? of heb ik dan wel juist wel dat speciale gereedschap nodig?
Om fussees los te krijgen heb je verschillende mogelijkheden.
Fuseesplitter; door een schaarbeweging pers je ze los
Fuseevork; door de wigvorm tik je ze los
en je kunt met 2 zwaardere hamers tegelijk aan beide zijden op de arm tikken om hem te laten "schrikken".
Deze methode is echter niet aan te bevelen aangezien je onderdelen zou kunnen beschadigen, of dat hij alsnog niet loskomt aangezien de fussee ontzettend vast kan zitten.
Groetjes
Ps; ik zou ook meteen de gehele fussee vervangen....ben je voorlopig weer klaar.
maar kan ik de rubbers ook vervangen zonder alles los te halen? Want ja, als ik alles los moet halen, dan vervang ik inderdaad ook maar meteen alles..
nee die rubbers kun je niet zo vervangen, die zitten namelijk om de fuseepen heen.
Heb vandaag ook een onderste fusee vervangen, eerst afgesteld zonder veer
en daarna met veer weer gemonteerd. Er moesten maar liefst 9 shims tussen, toen was de afstelling pas goed.
Om de fusee "dop" los te krijgen gebruik ik een hele grote bahco, dat werkt prima.
(Ooit eens voor een paar euro gekocht in een dumpshop)
Heb eerst een vork gekocht, maar fusee's waren met geen mogelijkheid los te krijgen.
Daarna een fuseesplitter, en dat werkt perfect. Wat een verschil...
Kan zo'n vork niet aanraden, iemand nog interesse in dat ding?
Ronny,
Double check gedaan? Want 9 shims voor beneden is wel erg veel! Je baco is een mooie oplossing maar kom je wel in de buurt van de 105 Nm aandraaimoment? Tijdens het rijden schud en rammelt het in de die omgeving constant. Ik heb al eens een dome gehad die bijna door de omgeslagen sluitring was gedraaid! Veilig blijven rijden!
Succes
Erwin
Geen probleem, auto is net naar de garage gebracht en wordt morgen gekeurd.
Vrijdag heb ik tijd om de fusee los te draaien en te nogmaals te controleren.
Grote dop kan ik lenen, en momentsleutels heb ik zelf.
De Bahco is 1/2 meter lang, dus 105NM aandraaien heb ik waarschijnlijk wel gehaald.
Bedankt voor de reactie.
Wellicht heeft iemand een goede tip voor mij. Ik probeer de dome (moer)van de fusee los te draaien met een grote 1,5 inch ringsleutel. Natuurlijk geen beweging in te krijgen. Iemand een iedee hoe dit op te lossen?
Probeer eens een buis op je sleutel te zetten !
veel kracht is vaak toch wel de oplossing
of laat hem schrikken met een hamer
Oke.. ik ga het nu proberen.
Gelukt
(met wat hulp van de bankschroef)
yessssssss
En Ch belde net dat ie alle onderdelen heeft gehaald.
(homokineten incl. hoezen en btw 85eu)
Fusees zitten er weer netjes in. Helaas pas de kop van de vetspuit niet. Naar lang k....en heb ik er ruim voldoende vet in gekregen. Lagers zitten er ook weer netjes in. Morgen de homokineten en alles weer terug waar het vandaan kwam.
Chat verwijdert. Heren, het is een techniek topic, chatten kan via bijv. msn of mail of pm
Volledig filmpje over het monteren van kogelgewrichten. Met deze hulp moet het toch iedereen lukken!
Een jaar geleden bij een lading andere spullen een setje fusees overgenomen van iemand. Nu, tijdens mijn remmenconversie wil ik deze monteren, blijken er wat onderdelen te missen. De cups en het veertje... Is dit los te koop en is dit aan te bevelen ivm ingeslepen vormen?
Of moet ik een complete nieuwe set halen?
Bedankt
[size=85:vwmtztei][topics samengevoegd - Crispy][/size:vwmtztei]
ik moet de oliekeerringen van mijn aandrijfas vervangen (links en rechts)
nu lees ik in het forum dat ik dan de bovenste fuseekogel los moet maken.
kan iemand mij uitleggen hoe ik te werk moet gaan en waar ik op moet letten(als interieurbouwer) liefst met foto,s
ik weet dat er al het een het ander over geschreven is maar toch.....
heel simpel, krik je autooke op en ondersteun hem op een fatsoendelijke wijze..
dan wieltje eraf.
bovenop de trommel/schijfrem zit de draagarm, de draagarm zit vast aan de hub door de fusee, een fusee is een kogelgewricht met een draadeind. dat draadeind loopt taps toe en knelt vast aan de draagarm. bovenuit de draagarm steekt dan een stukje draadeind waarop een moer gedraaid zit.
om je fusee los te maken moet die moer bovenop erafgeschroefd worden. dan tussen de hun en de draadarm een vork meppen (speciaal gereedschap) dan is de fusee los...
baggerbelhamel, ik heb je vraag aan het bestaande topic toegevoegd, lees het eens door. Als de informatie die je in een bepaald topic vindt niet toereikend is, kun je het beste een aanvullende vraag in dat topic stellen. Dan blijft de informatie beter bijelkaar.
Mijn Mini heeft een hele verveldende kraak linksvoor, met name als ik over hobbelige weggetjes rijdt. Nu heb ik alle nippels nagelopen en ruimschoots voorzien van nieuw vet. Daarmee is het probleem tijdelijk verholpen: Een dag later begint het gekraak gewoon weer langzaam op te komen.
Nu vermoed ik dat dit iets met de fusees te maken heeft. Heeft iemand van jullie ervaring met ditzelfde euvel?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten,
Kiekerjan
wat je kunt doen is je fusees uit de draagarmen halen en goed aan wrikken en controleren op speling. je kunt dan ook meteen je draagarmen checken. kan namelijk ook een lager in je draagarm zijn en dan moet je deze reviseren. Opzich zijn al je ophangingspunten redelijk goedkoop te vervangen of te reviseren als je zelf een beetje handig bent. Het valt allemaal wel mee.
draagarmrubbers kapot...
@Red Flame: Draagarmrubbers, zijn dat deze dingen?
Is dit simpel te vervangen of moet daarvoor de hele Mini uit elkaar (bij wijze van spreken dan...) ?
Alvast bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Kiekerjan
ook altijd aan te raden al je rubber dat je vervangt voor poly te vervangen.
is wat stugger dat wel maar slijt minder en is minder gevoelig tegen weersinvloeden en olie.
Bedankt voor de reacties, maar de oplossing (want het is gelukkig opgelost!) moest in een andere hoek gezocht worden.
De grote bout die vanuit de motorruimte met de ophanging is verbonden (foto:
(De onderste bout, die onder de draden verscholen ligt)
Die schraapte dus langs de carrosserie. Dat was ook duidelijk zichtbaar aan de bout. Na het plaatsen van een extra plaatring was het ongemak meteen verholpen.
Soms is het zo simpel! Ik had in gedachten mijn hele Mini al uit elkaar gehaald...
Groeten,
Kiekerjan
Dit is je torenbout.
Hier moeten speciale rubbers in zitten! Dit mag absoluut niet schrapen!
Zorg ervoor dat je deze rubbers erin hebt zitten.
@miniJoey: die rubbers zie je zitten zodra je de torenbout eruit hebt gedraaid, toch? Deze zitten nog helemaal op hun plek en zijn nog intact.
Het ging puur om een extra plaatring aan de bovenkant van de bout.
Ik heb nu ook een foto toegevoegd, waarop de plaatring zichtbaar is als je goed kijkt.
Lijkt me zo toch in orde?
Groeten,
Kiekerjan
Ik ben nu nieuwe fuseekogels op nieuwe fusees aan het monteren, maar ik krijg ze niet echt goed afgesteld... Per setje fuseekogels krijg je een aantal shimringen, maar ik heb al die shimringen nodig bij 1 fuseekogel voordat deze weer draait, dus dan heb ik geen shimringen meer over voor de andere? Precies hetzelfde probleem bij de andere fusee...
Wat doe ik verkeerd??
Heb je nog wel de borgplaatjes ertussen ?
André
Jep... Ik zie net een filmpje op pagina 8 gevonden waar op staat dat de kogels nog wat ruw kunnen zijn en dus even netjes gemaakt moeten worden, ga dat eens proberen, hopelijk werkt dat
Ik lijk nog steeds veel shims nodig te hebben, moet ik dan maar de oude shims van de oude fusees afhalen....?
Losdraaien betekent in dit geval dat de fuseekogels met een lichte tik van een hamer moeten bewegen.
Dus ietsje strakker dan handvast
Ik heb dat nu bij 1 fuseekogel voor elkaar gekregen, maarja nu heb ik dus geen shims meer voor de andere aaargh frustratie
Gebruik gewoon de oude shims van de fusee die je vervangen heb, je hebt er dan nooit tekort. Ik bewaar ze altijd, ook als ik ze niet nodig heb bij vervanging. Een beetje voorraad kan nooit kwaad.
Ik stop er maar mee voor vandaag, ik krijg de oude fuseekogels niet los. Ik ga morgen wel een aantal nieuwe shimringen halen bij een automaterialenzaak. Deze zijn universeel denk ik?
ja hoor.. denk er alleen even om dat je dikke en dunne mee neemt
Jaapio
Zal ik doen, ik rij er zo even om
koop misschien ineens zo een diepe dop voor je fussee's los te krijgen, dit werkt echt 10x gemakkelijker !!!
grtz
Ben bij 5 verschillende bedrijven geweest, en eindelijk de shims gevonden, maar ze hadden geen van alle zo'n lange dop
Die dop zul je moeten bestellen. Die hebben ze nergens op voorraad. Ben ik ook al eens mee bezig geweest.
ghi ghi ghi, heb hem hier gewoon bij de automaterialenzaak kunnen halen toendertijd, lag gewoon op voorraad...
Ik gebruik zelf liever een ringsleutel, maar die dop verkopen ze hier ook bij de automaterialen handel. Zo op voorraad uit het rek.
Die ringsleutel heb ik ook. Die trok ik de eerste keer dat ik met mijn fusee's bezig was gelijk krom. Voordeel aan een dop is ook dat je die op moment aan kunt trekken, wat volgens de boeken wel zou moeten.
Hallo allemaal , sorry dat ik in een oude topic verder ga,
Mijn mini is voor de keuring geweest en nu moet ik de onderste fusee kogel vervangen,
Dat is inderdaad een fuseekogel, ook HIER te bestellen
Heb je een Haynes? (workshop manual) ? Dat zou je al flink kunnen helpen! (ff zoeken naar Balljoint dan )
Fuseekogel werkt met opvulringen om ervoor te zorgen dat je ze goed kunt stellen.
Arie bedankt voor je reactie zit
Er nog verschil in boven of onder fusee,
Ik moet namelijk onder hebben maar lijkt mij het
Zelfde ?
Kogel vervangen/bijstellen:
- Krik de mini op.
- Verwijder het wiel.
- Zorg ervoor dat het fuseehuis wat hoger hangt, dan in de onderste stand. Dat betekend het indrukken van de schokbreker.
- Draai de moer van de kogel los. Deze moet niet helemaal van de kogel af, maar moet er 2 slagen bovenuit steken.
- Pak een fussesplitter. Er zijn er verschillende. http://www.minispares.com/image.axd?typ ... 660550.jpg http://www.minispares.com/image.axd?typ ... 660310.jpg http://www.minispares.com/image.axd?typ ... 660490.jpg
- Als de kogel uit de ophanging is, dan het rubber verwijderen.
- Zorg dat de borgring van de kogel los is van de afdekmoer.
- Pak een hoge dop 38. Draai de afdekmoer los.
- Verwijder de vetnippel en alle onderdelen.
- Maak alles goed schoon en monteer de kogel en afdekmoer. Let op!!, geen vulplaatjes of borgring monteren.
- Draai de afdekmoer aan, totdat je de kogel nog net kunt bewegen met de hand.
- Meet de afstand tussen de afdekmoer en het fuseehuis. Dit is de dikte van de opvulling die je nodig hebt.
- Meet de dikte van de borgring. Bereken aan de hand van de getallen hoeveel extra vulringen/shims je nodig hebt. Pak 0.05mm extra.
- Draai de afdekmoer los, vul alles met vet en monteer alles weer.
De prijzen heb ik gevonden, bij diverse minishop inline varierend tussen de 12,50 a 20 euries per kan. Dus 1 set van 2 fussees....das opzich geen geld en je zou het zelfs jaarlijks een topic kunnen maken in je onderhoudschema. Voor dat geld kun je nie wachten tot je er last mee krijgt lijkt me!!
Nog even een vraagje,
volgens de verkoper van een mini
dienen alleen een paar fusie rubbers te worden
vervangen..
Is dit eenvoudiger dan de kogel vervangen? en is zelf doen een optie? en als ik dan de rubbers vervang, kan ik dan beter ook meteen de kogels vervangen? of heb ik dan wel juist wel dat speciale gereedschap nodig?
Om fussees los te krijgen heb je verschillende mogelijkheden.
Fuseesplitter; door een schaarbeweging pers je ze los
Fuseevork; door de wigvorm tik je ze los
en je kunt met 2 zwaardere hamers tegelijk aan beide zijden op de arm tikken om hem te laten "schrikken".
Deze methode is echter niet aan te bevelen aangezien je onderdelen zou kunnen beschadigen, of dat hij alsnog niet loskomt aangezien de fussee ontzettend vast kan zitten.
Groetjes
Ps; ik zou ook meteen de gehele fussee vervangen....ben je voorlopig weer klaar.
maar kan ik de rubbers ook vervangen zonder alles los te halen? Want ja, als ik alles los moet halen, dan vervang ik inderdaad ook maar meteen alles..
nee die rubbers kun je niet zo vervangen, die zitten namelijk om de fuseepen heen.
Heb vandaag ook een onderste fusee vervangen, eerst afgesteld zonder veer
en daarna met veer weer gemonteerd. Er moesten maar liefst 9 shims tussen, toen was de afstelling pas goed.
Om de fusee "dop" los te krijgen gebruik ik een hele grote bahco, dat werkt prima.
(Ooit eens voor een paar euro gekocht in een dumpshop)
Heb eerst een vork gekocht, maar fusee's waren met geen mogelijkheid los te krijgen.
Daarna een fuseesplitter, en dat werkt perfect. Wat een verschil...
Kan zo'n vork niet aanraden, iemand nog interesse in dat ding?
Ronny,

Double check gedaan? Want 9 shims voor beneden is wel erg veel! Je baco is een mooie oplossing maar kom je wel in de buurt van de 105 Nm aandraaimoment? Tijdens het rijden schud en rammelt het in de die omgeving constant. Ik heb al eens een dome gehad die bijna door de omgeslagen sluitring was gedraaid! Veilig blijven rijden!
Succes
Erwin
Geen probleem, auto is net naar de garage gebracht en wordt morgen gekeurd.
Vrijdag heb ik tijd om de fusee los te draaien en te nogmaals te controleren.
Grote dop kan ik lenen, en momentsleutels heb ik zelf.
De Bahco is 1/2 meter lang, dus 105NM aandraaien heb ik waarschijnlijk wel gehaald.
Bedankt voor de reactie.
Wellicht heeft iemand een goede tip voor mij. Ik probeer de dome (moer)van de fusee los te draaien met een grote 1,5 inch ringsleutel. Natuurlijk geen beweging in te krijgen.
Iemand een iedee hoe dit op te lossen?
Probeer eens een buis op je sleutel te zetten !
veel kracht is vaak toch wel de oplossing
of laat hem schrikken met een hamer
Oke.. ik ga het nu proberen.

Gelukt
(met wat hulp van de bankschroef)
yessssssss
En Ch belde net dat ie alle onderdelen heeft gehaald.
(homokineten incl. hoezen en btw 85eu)
[size=75:123cl3le][Plaats bedrijf verwijdert - Demelza][/size:123cl3le]
Fusees zitten er weer netjes in. Helaas pas de kop van de vetspuit niet. Naar lang k....en heb ik er ruim voldoende vet in gekregen. Lagers zitten er ook weer netjes in. Morgen de homokineten en alles weer terug waar het vandaan kwam.
Chat verwijdert. Heren, het is een techniek topic, chatten kan via bijv. msn of mail of pm
Volledig filmpje over het monteren van kogelgewrichten. Met deze hulp moet het toch iedereen lukken!
http://www.youtube.com/watch?v=KyDE4oqb ... re=related
Klein vraagje:
Een jaar geleden bij een lading andere spullen een setje fusees overgenomen van iemand. Nu, tijdens mijn remmenconversie wil ik deze monteren, blijken er wat onderdelen te missen. De cups en het veertje... Is dit los te koop en is dit aan te bevelen ivm ingeslepen vormen?
Of moet ik een complete nieuwe set halen?
Bedankt
[size=85:vwmtztei][topics samengevoegd - Crispy][/size:vwmtztei]
ik moet de oliekeerringen van mijn aandrijfas vervangen (links en rechts)
nu lees ik in het forum dat ik dan de bovenste fuseekogel los moet maken.
kan iemand mij uitleggen hoe ik te werk moet gaan en waar ik op moet letten(als interieurbouwer) liefst met foto,s
ik weet dat er al het een het ander over geschreven is maar toch.....
viewtopic.php?p=3469
heel simpel, krik je autooke op en ondersteun hem op een fatsoendelijke wijze..
dan wieltje eraf.
bovenop de trommel/schijfrem zit de draagarm, de draagarm zit vast aan de hub door de fusee, een fusee is een kogelgewricht met een draadeind. dat draadeind loopt taps toe en knelt vast aan de draagarm. bovenuit de draagarm steekt dan een stukje draadeind waarop een moer gedraaid zit.
om je fusee los te maken moet die moer bovenop erafgeschroefd worden. dan tussen de hun en de draadarm een vork meppen (speciaal gereedschap) dan is de fusee los...
baggerbelhamel, ik heb je vraag aan het bestaande topic toegevoegd, lees het eens door. Als de informatie die je in een bepaald topic vindt niet toereikend is, kun je het beste een aanvullende vraag in dat topic stellen. Dan blijft de informatie beter bijelkaar.
Overigens wordt dit topic ook gelinkt vanuit de FAQ Standaard Techniek
Even een vraagje aan de deskundigen alhier:
Mijn Mini heeft een hele verveldende kraak linksvoor, met name als ik over hobbelige weggetjes rijdt. Nu heb ik alle nippels nagelopen en ruimschoots voorzien van nieuw vet. Daarmee is het probleem tijdelijk verholpen: Een dag later begint het gekraak gewoon weer langzaam op te komen.
Nu vermoed ik dat dit iets met de fusees te maken heeft. Heeft iemand van jullie ervaring met ditzelfde euvel?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten,
Kiekerjan
wat je kunt doen is je fusees uit de draagarmen halen en goed aan wrikken en controleren op speling. je kunt dan ook meteen je draagarmen checken. kan namelijk ook een lager in je draagarm zijn en dan moet je deze reviseren. Opzich zijn al je ophangingspunten redelijk goedkoop te vervangen of te reviseren als je zelf een beetje handig bent. Het valt allemaal wel mee.
draagarmrubbers kapot...
@Red Flame: Draagarmrubbers, zijn dat deze dingen?
Is dit simpel te vervangen of moet daarvoor de hele Mini uit elkaar (bij wijze van spreken dan...) ?
Alvast bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Kiekerjan
ook altijd aan te raden al je rubber dat je vervangt voor poly te vervangen.
is wat stugger dat wel maar slijt minder en is minder gevoelig tegen weersinvloeden en olie.
Bedankt voor de reacties, maar de oplossing (want het is gelukkig opgelost!) moest in een andere hoek gezocht worden.
De grote bout die vanuit de motorruimte met de ophanging is verbonden (foto:
(De onderste bout, die onder de draden verscholen ligt)
Die schraapte dus langs de carrosserie. Dat was ook duidelijk zichtbaar aan de bout. Na het plaatsen van een extra plaatring was het ongemak meteen verholpen.
Soms is het zo simpel! Ik had in gedachten mijn hele Mini al uit elkaar gehaald...
Groeten,
Kiekerjan
Dit is je torenbout.

Hier moeten speciale rubbers in zitten! Dit mag absoluut niet schrapen!
Zorg ervoor dat je deze rubbers erin hebt zitten.
@miniJoey: die rubbers zie je zitten zodra je de torenbout eruit hebt gedraaid, toch? Deze zitten nog helemaal op hun plek en zijn nog intact.
Het ging puur om een extra plaatring aan de bovenkant van de bout.
Ik heb nu ook een foto toegevoegd, waarop de plaatring zichtbaar is als je goed kijkt.
Lijkt me zo toch in orde?
Groeten,
Kiekerjan
Ik ben nu nieuwe fuseekogels op nieuwe fusees aan het monteren, maar ik krijg ze niet echt goed afgesteld... Per setje fuseekogels krijg je een aantal shimringen, maar ik heb al die shimringen nodig bij 1 fuseekogel voordat deze weer draait, dus dan heb ik geen shimringen meer over voor de andere?
Precies hetzelfde probleem bij de andere fusee...

Wat doe ik verkeerd??
Heb je nog wel de borgplaatjes ertussen ?
André
Jep... Ik zie net een filmpje op pagina 8 gevonden waar op staat dat de kogels nog wat ruw kunnen zijn en dus even netjes gemaakt moeten worden, ga dat eens proberen, hopelijk werkt dat
Ik lijk nog steeds veel shims nodig te hebben, moet ik dan maar de oude shims van de oude fusees afhalen....?
Losdraaien betekent in dit geval dat de fuseekogels met een lichte tik van een hamer moeten bewegen.
Dus ietsje strakker dan handvast
Ik heb dat nu bij 1 fuseekogel voor elkaar gekregen, maarja nu heb ik dus geen shims meer voor de andere
aaargh frustratie
Gebruik gewoon de oude shims van de fusee die je vervangen heb, je hebt er dan nooit tekort. Ik bewaar ze altijd, ook als ik ze niet nodig heb bij vervanging. Een beetje voorraad kan nooit kwaad.
Ik stop er maar mee voor vandaag, ik krijg de oude fuseekogels niet los. Ik ga morgen wel een aantal nieuwe shimringen halen bij een automaterialenzaak. Deze zijn universeel denk ik?
ja hoor.. denk er alleen even om dat je dikke en dunne mee neemt
Jaapio
Zal ik doen, ik rij er zo even om
koop misschien ineens zo een diepe dop voor je fussee's los te krijgen, dit werkt echt 10x gemakkelijker !!!
grtz
Ben bij 5 verschillende bedrijven geweest, en eindelijk de shims gevonden, maar ze hadden geen van alle zo'n lange dop
Die dop zul je moeten bestellen. Die hebben ze nergens op voorraad. Ben ik ook al eens mee bezig geweest.
ghi ghi ghi, heb hem hier gewoon bij de automaterialenzaak kunnen halen toendertijd, lag gewoon op voorraad...
Ik gebruik zelf liever een ringsleutel, maar die dop verkopen ze hier ook bij de automaterialen handel. Zo op voorraad uit het rek.
Die ringsleutel heb ik ook. Die trok ik de eerste keer dat ik met mijn fusee's bezig was gelijk krom. Voordeel aan een dop is ook dat je die op moment aan kunt trekken, wat volgens de boeken wel zou moeten.
Hallo allemaal , sorry dat ik in een oude topic verder ga,
Mijn mini is voor de keuring geweest en nu moet ik de onderste fusee kogel vervangen,
Mijn vraag waar zit deze de mini heeft toch maar een fusee kogel ? en waar kan ik deze besteellen ? is het deze ? http://www.ministyling.nl/page8.php?vie ... &category=
Alvast bedankt , Rodney
Dat is inderdaad een fuseekogel, ook HIER te bestellen
)
Heb je een Haynes? (workshop manual) ? Dat zou je al flink kunnen helpen! (ff zoeken naar Balljoint dan
Fuseekogel werkt met opvulringen om ervoor te zorgen dat je ze goed kunt stellen.
Arie bedankt voor je reactie zit
Er nog verschil in boven of onder fusee,
Ik moet namelijk onder hebben maar lijkt mij het
Zelfde ?
Kogel vervangen/bijstellen:
- Krik de mini op.
- Verwijder het wiel.
- Zorg ervoor dat het fuseehuis wat hoger hangt, dan in de onderste stand. Dat betekend het indrukken van de schokbreker.
- Draai de moer van de kogel los. Deze moet niet helemaal van de kogel af, maar moet er 2 slagen bovenuit steken.
- Pak een fussesplitter. Er zijn er verschillende.
http://www.minispares.com/image.axd?typ ... 660550.jpg
http://www.minispares.com/image.axd?typ ... 660310.jpg
http://www.minispares.com/image.axd?typ ... 660490.jpg
- Als de kogel uit de ophanging is, dan het rubber verwijderen.
- Zorg dat de borgring van de kogel los is van de afdekmoer.
- Pak een hoge dop 38. Draai de afdekmoer los.
- Verwijder de vetnippel en alle onderdelen.
- Maak alles goed schoon en monteer de kogel en afdekmoer. Let op!!, geen vulplaatjes of borgring monteren.
- Draai de afdekmoer aan, totdat je de kogel nog net kunt bewegen met de hand.
- Meet de afstand tussen de afdekmoer en het fuseehuis. Dit is de dikte van de opvulling die je nodig hebt.
- Meet de dikte van de borgring. Bereken aan de hand van de getallen hoeveel extra vulringen/shims je nodig hebt. Pak 0.05mm extra.
- Draai de afdekmoer los, vul alles met vet en monteer alles weer.
Succes.
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.