Sinds een paar maanden heb ik Gaz afstelbare schokbrekers rondom. Hoewel de demping qua bochtendwerk goed is, heb ik na het monteren twee problemen cadeau gekregen (het zal ook eens niet...):
Allereerst vind ik met name de voorkant nu erg hard over bepaalde hobbels, zelf in demping stand 0; het geeft echt een flinke klap/dreun; ik had eerst de ori ringen gebruikt op de bouten om de schokbrekers te monteren, maar die bleken te groot (en raakten de schokbreker zodat het rubber in de ogen van die dingen nutteloos werd). Nu met kleinere ringen is het probleem nog steeds daar...
Ten tweede vond ik de achterdempers wat lastig te monteren omdat de Gaz dempers dikker zijn dan std; ik heb het idee dat wanneer ik de auto opkrik en de wielophanging volledig uitrekt, de dempers de body raken en krom worden geduwd. Na een paar maanden blijkt dat deze bovendien licht zijn gaan lekken - heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast dank!
Otto
Draai de stelschroef eens helemaal linksom, en dan 10 klinkjes naar rechts, als je de auto verder niet veranderd hebt zou dat ansich een vrij zachte rit moeten geven. Je weet wel zeker dat je veerbollen nog in goede staat verkeren?
Veerbollen en rubbers zijn in goede staat, en de dempers staan nu helemaal linksom op de lichtste stand.
Té licht kan ook betekenen dat de klappen die hij krijgt niet opgevangen kunnen worden, sowieso vind ik persoonlijk dat er in elk tikje toch wel een behoorlijk verschil in veerkracht zit, ik heb een aantal testritten gedaan toen ik de mijne gemonteerd heb op verschillende ondergronden om te kijken wat ik fijn vond rijden; dat heeft me wel een paar uurtjes gekost.
Lullige is dat m'n veerbollen onlangs vervangen zijn en ik het weer mag gaan doen
Het vreemde is dat hij op verschillende hobbels verschillend lijkt te reageren; sommige richels en naden worden redelijk goed gedempt, en andere weer niet. Misschien toch eens proberen met juist meer demping inderdaad, hoewel ik me niet kan voorstellen dat het daar beter van wordt...
Welke bandenspanning hebben je banden overigens? Heb je de vering voor en achter gelijk gezet?
Bandenspanning als voorgeschreven (2.0-2.1); achter staan ze op +4 van de meest zachte stand.
Hallo allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik Gaz afstelbare schokbrekers rondom. Hoewel de demping qua bochtendwerk goed is, heb ik na het monteren twee problemen cadeau gekregen (het zal ook eens niet...):
Allereerst vind ik met name de voorkant nu erg hard over bepaalde hobbels, zelf in demping stand 0; het geeft echt een flinke klap/dreun; ik had eerst de ori ringen gebruikt op de bouten om de schokbrekers te monteren, maar die bleken te groot (en raakten de schokbreker zodat het rubber in de ogen van die dingen nutteloos werd). Nu met kleinere ringen is het probleem nog steeds daar...
Ten tweede vond ik de achterdempers wat lastig te monteren omdat de Gaz dempers dikker zijn dan std; ik heb het idee dat wanneer ik de auto opkrik en de wielophanging volledig uitrekt, de dempers de body raken en krom worden geduwd. Na een paar maanden blijkt dat deze bovendien licht zijn gaan lekken - heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast dank!
Otto
Draai de stelschroef eens helemaal linksom, en dan 10 klinkjes naar rechts, als je de auto verder niet veranderd hebt zou dat ansich een vrij zachte rit moeten geven. Je weet wel zeker dat je veerbollen nog in goede staat verkeren?
Veerbollen en rubbers zijn in goede staat, en de dempers staan nu helemaal linksom op de lichtste stand.
Té licht kan ook betekenen dat de klappen die hij krijgt niet opgevangen kunnen worden, sowieso vind ik persoonlijk dat er in elk tikje toch wel een behoorlijk verschil in veerkracht zit, ik heb een aantal testritten gedaan toen ik de mijne gemonteerd heb op verschillende ondergronden om te kijken wat ik fijn vond rijden; dat heeft me wel een paar uurtjes gekost.

Lullige is dat m'n veerbollen onlangs vervangen zijn en ik het weer mag gaan doen
Het vreemde is dat hij op verschillende hobbels verschillend lijkt te reageren; sommige richels en naden worden redelijk goed gedempt, en andere weer niet. Misschien toch eens proberen met juist meer demping inderdaad, hoewel ik me niet kan voorstellen dat het daar beter van wordt...
Welke bandenspanning hebben je banden overigens? Heb je de vering voor en achter gelijk gezet?
Bandenspanning als voorgeschreven (2.0-2.1); achter staan ze op +4 van de meest zachte stand.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.