van Metro blok naar Metro Turbo blok

Zaterdag 8 september 2012
Zaterdag 8 september 2012

Wie weet waar je de retour olie leiding
van de turbo op het blok moet aansluiten ?

Zondag 9 september 2012

Hallo Dennis

Dat is mooi , kan ik zeker gebruiken,
gaat dat pijpje met een bocht naar beneden onder het olie pijl ?
anders gaat de olie bruisen heb ik vernomen.

weet jij of dat waar is ??

zoek ook nog een inlaatspruitstuk,
en ontsteking, zuigers, handboek metro turbo !

Nee, het is gewoon een plaatje met een pijpje eraan, waaraan het slangetje zit die op de retour van de turbo gaat. De aansluiting zit ver boven je oliepeil wat ook de bedoeling is en stort de olie gewoon in de bak.

Toevallig alleen dat pijpje en nog een ontsteking van een Mk1 metro turbo. De zuigers, inlaatspruitstuk en ontsteking zijn niet echt bijzonder en werden ook bij non turbo Metro's gebruikt.

Enige echt bijzondere aan een turboblok, was de kop en een versterkte eerste versnelling, verder was alles identiek aan een gewone Metro, zelfs de compressie van 9,4:1

Dennis

Zondag 9 september 2012

He Dennis,

Bedankt voor de info !

Dus met een gewone metro ontsteking
werkt het ook goed ?
anders heb ik wel interesse in je ontsteking

ook dat olie buisje
en een bak en kop misschien beter via de mail regelen...!

zijn er ook speciale dikke koppakkingen zodat ik
geen andere zuigers in mijn metro blok hoef te steken ?

Arno

Ja, met een gewone elektronische ontsteking van een Metro moet het ook werken.

Als je toch het blok aan het opbouwen bent zou ik er zuigers voor een lagere compressie in zetten, de standaard compressie is wat aan de hoge kant.

Voor de bak kun je elke Mini versnellingsbak gebruiken, zolang je het vermogen binnen de perken houdt anders zul je toch wat ingrijpende zeg kostbare maatregelen moeten gaan nemen om het betrouwbaar te krijgen. Zover dat al gaat met een turbo.

Er zijn er hier een paar op het forum die met een Metro turbo blok rijden, die kunnen je waarschijnlijk wat specifiekere info geven zoals J.Spoor en Paneermeel.


Dennis

Dinsdag 11 september 2012

Arno schreef:
gaat dat pijpje met een bocht naar beneden onder het olie pijl ?
anders gaat de olie bruisen heb ik vernomen.

weet jij of dat waar is ??




Dat is niet waar. Het bruisen is onzin en het is ook ongewenst => Olie retour moet altijd (ruim)boven olieniveau uitkomen. Anders krijg je druk opbouw in het lagerhuis van de turbo en dus olie verbruik...

Donderdag 13 september 2012

Ok Bedankt voor jullie info over de olie retour!

wie zou dit kunnen bevestigen?

Is de standaard elektronische ontsteking van een metro
ook geschikt voor Metro turbo ?

Arno

Beste Arno,

Ja en toch ook weer nee, waarom?
Ik heb dus idd een turbo conversie op mijn standaard 1275 gemonteerd, zoals je weet heb ik eerst het e.e.a. Aan het schutbord moeten veranderen om het in het vooronder te krijgen.
In eerste instantie heb ik gewoon nog met een puntensysteem rondgereden maar ben beetje bij beetje ( op aanraden van Dennis, paneermeel en naam ben ik even kwijt ) dingen aan gaan passen, ik heb dus een elektrische onsteking van een metro turbo aangeschaft omdat deze net iets anders met de vacuüm vervroeging omgaat om het detoneren ( pingelen ) te voorkomen.
Ik moet je wel heel eerlijk zeggen dat ik nog met een verkeerde bobine rondrij want ook deze moet ik nog aanpassen.
Rij nu +/- 1,5 jaar met deze conversie rond en ik kan je zeggen met heeeeeeeeel veel plezier, doordat ik een interkoeler heb geplaatst kan ik met net iets meer druk rondrijden, maar door de hoge compressie (À+) van de motor moet ik mij ook inhouden en hou ik het bij max 0.6 bar, en blijft het dus ook heel. d:)b

Maar mocht je nog iets willen weten dan hoor ik dat graag, ik ben ook op deze manier wijzer geworden, dank zei de mede form leden :)\\_ d:)b

Groetjes, Jeffrey

Ik weet niet of je wel eens aan evenementen mee doet maar ik rij met een zwarte mini met twee witte strepen in het midden en op de deur nummer 01 :D klamp mij maar gewoon aan.

Vrijdag 21 september 2012

Wie rijd er rond met een 59DM4 ontsteking
op zn metro blok en heeft daar goede/ slechte ervaring mee ???

groet Arno

Je moet ingelogd zijn om te reageren.