Blok lekt koelvloeistof

Hallo allemaal,
Heb net het 1000 blokje in onze Buulke vervangen door een 1300 uit een Austin Metro, maar tijdens het afstellen ontdekten we een koelvloeistof-lek in de meest linker van 3 ronde uitsparingen in het motorblok.
Deze uitsparingen zitten aan de voorkant, net onder de kop (foto volgt nog).

Ik heb me laten vertellen dat dit "Controle-gaten" zijn en dat deze d.m.v. een vries-techniek met messing plaatjes gedicht worden.

Het lek is niet groot en het lekt alleen als de motor draait. ik durf er echter niet mee te rijden uit angst dat het gat groter wordt.

Weet iemand hoe dit weer te dichten is ? of is mijn zojuist ingebouwde blok gereduceerd tot een waardeloos prul ?

.. volgens mij zijn het gaten die bij het gietproces nodig zijn/over blijven .. de ronde plaatjes zitten er voor zover ik weet in geklemd/geslagen (ze worden vriespluggen genoemd omdat ze bij bevriezing van de koelvloeistof er uit springen .. zodat je blok dan niet scheurt)

nieuw plaatje halen van de goede diameter - water aftappen, oude eruit, schoonmaken en nieuwe er in, water bijvullen ..

succes,
Theo van den Bogaard

Theo van den Bogaard schreef:
.. volgens mij zijn het gaten die bij het gietproces nodig zijn/over blijven .. de ronde plaatjes zitten er voor zover ik weet in geklemd/geslagen (ze worden vriespluggen genoemd omdat ze bij bevriezing van de koelvloeistof er uit springen .. zodat je blok dan niet scheurt)



Bedankt voor de correcte benaming !!
Ben intussen het een en ander te weten gekomen over
vriespluggen (had er nog nooit van gehoord) en ben een stuk geruster....

Zoals ik het lees kan het allemaal wel meevallen, klein middagje werk? is iig beter dan wat we dachten van het gehele blok er weer uit trekken....

[size=85:1z7mu9fz][topics samengevoegd - Crispy][/size:1z7mu9fz]
Zoals de titel al zegt: verlies ik een beetje KVS uit de afdichtingsplug ( coreplug ) aan de kant van de koppelingsplaat.

Is dit te vervangen of kun je dit een soort van afkitten of zoiets.

Groetjes,

Maurice

Je kan er gewoon nieuwe in doen. De oude kan je er uit krijgen door er een schroef te te draaien en dan een slagtrekker er op.

Hi Maus, dat heet een vriesdop in het nederlands ;)
Ik heb je vraag even aan een bestaand topic over dit onderwerp gehangen.

Theo van den Bogaard schreef:
.. ze worden vriespluggen genoemd omdat ze bij bevriezing van de koelvloeistof er uit springen .. zodat je blok dan niet scheurt)




Kleine correctie op deze beschrijving; ze worden vriespluggen of vriesdoppen genoemd omdat de middels bevriezing gemonteerd worden. Door bevriezing krimpt de plug waardoor deze eenvoudig in de (giet-) opening in het blok geplaatst kunnen worden. Wanneer deze dan weer uitzet naar omgevingstemperatuur, klemt deze zichzelf vast in de opening.

Deze zitten toch rond om het blok?? Deze lekkende dop bij mij zit aan m`n rechterkant van het blok thv koppelingsplaat.

Crispy schreef:
Hi Maus, dat heet een vriesdop in het nederlands ;)
Ik heb je vraag even aan een bestaand topic over dit onderwerp gehangen.




Merci voor de goede benaming..vandaar dat ik het goede topic niet kon vinden. ;)

G-force":2h8v5oz7]Je kan er gewoon nieuwe in doen. De oude kan je er uit krijgen door er een schroef te te draaien en dan een slagtrekker er op.[/quote:2h8v5oz7]

Ehh...hoe moet ik dat zien? Wat voor schroef en slagtrekker?
En dat kan gewoon van buiten af??

Jahoor..

Eerst koelwater aftappen..
Vervolgens een gaatje boren in de lekke vriesplug, en daar een schroef/parker oid. inschroeven. Vervolgens kun je met een slagtrekker de plug eruit trekken.

Met een beiteltje een gleufje erin hameren en vervolgens eruit wrikken is ook een mogelijkheid. Let er echter wel op dat je de vriesplug mag slopen zoveel je wilt, zolang er maar geen restanten in het blok vallen, en de opening in het blok niet beschadigt.

Thank you.

Deze vriespluggen zullen ze wel hebben op de 2e clubdag? ( want ik moet wel meer hebben, kan ik dat dan ineens doen, en in de tussentijd KVS in de gaten houden )

hoi

ik heb het zelfde probleem. Het gedeelte van het verwijderen is me duidelijk.

Maar als ik er een wil monteren moet ik dan de nieuwe plug in de vriezer leggen? en dan monteren? oid?

en kan ik m dan zonder sealer (blauwesilicone oid) monteren?

De gaten van het motorblok netjes uitschuren. Ik vond dat zelf makkelijk gaan met een rond lammellen schuurpapiertje op de dremel. Dan de vriesdop erin tikken. Als hulpstuk kan je een passen dop van een dopsleutelset gebruiken. Blauwe siliconen zou ik er niet tussen doen, maar iets als een hydro loctite die uithardt. Siliconen blijven glibberen..

succes

he top!
dus een "adhesive" zou niet nodig zijn?

Je moet ingelogd zijn om te reageren.