Ik ben een beetje aan het klunsen met mijn mini.
Ik heb laatst een hif44 carburateur gekocht en gemonteerd, maar na 8 weken stil staan wil hij nog steeds niet starten.
Er komt wel steeds meer leven in
Wat heb ik tot nu gedaan.
1. Ik heb de ontsteking uit elkaar gehaald:
verdelerkap ziet er versleten uit, ik heb de contactpuntjes van de kap geschuurd.
alles gepoetst, vet en vochtvrij gemaakt.
De contactpuntjes in de ontsteking ook geschuurd en afgesteld.
2. Nieuwe bougiekabels
3. Ik heb ook de CO schroef flink wat armer gezet, tot de moer vlak lag met de rand van de carb. Deze stond namelijk helemaal rechtsom erin gedraaid en dus op zijn rijkst.
4. De dashpot is ook op maat bijgevuld.
Alles wat moet draaien draait, in de carburateur zit ook niets vast.
Benzine genoeg.
Wel een lege accu maar met startkabels lukt het starten en omgooien ook toch
Na dit alles kwam er meer leven in alleen knalt ie flink, alsof de ontsteking nat is.
Mijn conclusie is dus gewoon een nieuwe verdelerkap erop zetten.
Wat zeggen jullie??
Groeten,
Rick Willems
Ik begrijp dat je de mengselschroef zo ver hebt teruggedraaid dat deze gelijk ligt met de behuizing van de carburateur ? Dat is wel een beetje erg ver terug dan !
Waarschijnlijk heb je daardoor een te arm mengsel!
Een goede basisafstelling gaat als volgt:
- Demonteer het deksel/zuigerkamer van de carburateur (3 schroeven).
- Kijk van bovenaf in de carburateur naar de messingkleurige sproeierbuis, en verdraai de mengelschroef zodanig dat de sproeierbuis gelijk ligt met de bodem van de carburateur.
- Verdraai de mengselschroef vervolgens 2 volledige slagen met de klok mee.
- Monteer de deksel/zuigermaker weer op z'n plaats (let op dat de naald in de sproeierbuis valt)
- Vul eventueel de carburateurolie bij tot net onder de rand van de zuiger/demperbuis.
Daarmee staat de carburateur in een redelijke basisafstelling, en hiermee zou de motor ook moeten kunnen starten.
kijk fijn, dit ga ik morgen is fixen. Duidelijk heel fijn.
Maar zou de motor met deze te arm afgestelde carb. kunnen starten??
Want dan weet ik zeker dat het bij de verdeler zit waarom hij niet start.
Meet een veel te arm mengsel kan het inderdaad zijn dat je motor niet start, maar dat kan uiteraard nog 999 andere oorzaken hebben ook.
Knallen tijdens het starten kan duiden op een veel te arm mengsel, maar ook op een foutief ontstekingstijdstip. Dit kan komen door een kapotte/foutief gemonteerde verdelerkap, ontsteking verdraaid (=verkeerd tijdstip), foutief gemonteerde bougiekabels, noem maar op..
Dus... Ik ben opzoek geweest naar een nieuwe verdeler, maar ze zeiden dat die nog prima was.
Ik heb tot nu toe alle bougies 1 voor 1 getest en alle bougie kabels ook 1 voor 1.
De kabels zijn goed aangesloten.
Ze doen het allemaal.
Verder heb ik de bougies afgesteld evenals de contactpuntjes in de verdeler.
Alle cilinders krijgen benzine.
Bij het steeds armer afstellen van het mengsel wordt de knal in de uitlaat harder.
Hij knalt bijna op ritme +- per cyclus, dus nadat alle 4 de cilinders aan de beurt zijn geweest.
De ontstekingsvolgorde is aangesloten als 1-3-4-2 linksom met als eerste cilinder vanaf de radiateur.
Heeft het misschien met de stand van de rotor te maken bij welke dop van de verdeler ik moet beginnen met 1-3-4-2? Ivm zuigerstanden o.i.d.?
Kan de bobine of condensator kapot zijn??
niemand??
kan het aan de elektrische pomp liggen dat die te veel druk levert op de carburateur??
Hoi,
als hij knalt via uitlaat staat waarschijnlijk de ontsteking te laat.
Zo. Stomme ikke.
Wat was nou het uiteindelijke probleem dat de mini niet starte?
dat kwam omdat de binnenkant van de verdeler heel vet en nat en smerig en de contactpunten maakten nauwelijks contact.
Dus gepoetst etc. Opnieuw de verdeler kap erop gezet. En verkeerd aangesloten, wel 1342 linksom, maar alle vier 1 nok te ver naar links.
Hallo,

Ik ben een beetje aan het klunsen met mijn mini.
Ik heb laatst een hif44 carburateur gekocht en gemonteerd, maar na 8 weken stil staan wil hij nog steeds niet starten.
Er komt wel steeds meer leven in
Wat heb ik tot nu gedaan.
1. Ik heb de ontsteking uit elkaar gehaald:
verdelerkap ziet er versleten uit, ik heb de contactpuntjes van de kap geschuurd.
alles gepoetst, vet en vochtvrij gemaakt.
De contactpuntjes in de ontsteking ook geschuurd en afgesteld.
2. Nieuwe bougiekabels
3. Ik heb ook de CO schroef flink wat armer gezet, tot de moer vlak lag met de rand van de carb. Deze stond namelijk helemaal rechtsom erin gedraaid en dus op zijn rijkst.
4. De dashpot is ook op maat bijgevuld.
Alles wat moet draaien draait, in de carburateur zit ook niets vast.
Benzine genoeg.
Wel een lege accu maar met startkabels lukt het starten en omgooien ook toch
Na dit alles kwam er meer leven in alleen knalt ie flink, alsof de ontsteking nat is.
Mijn conclusie is dus gewoon een nieuwe verdelerkap erop zetten.
Wat zeggen jullie??
Groeten,
Rick Willems
Ik begrijp dat je de mengselschroef zo ver hebt teruggedraaid dat deze gelijk ligt met de behuizing van de carburateur ? Dat is wel een beetje erg ver terug dan !
Waarschijnlijk heb je daardoor een te arm mengsel!
Een goede basisafstelling gaat als volgt:
- Demonteer het deksel/zuigerkamer van de carburateur (3 schroeven).
- Kijk van bovenaf in de carburateur naar de messingkleurige sproeierbuis, en verdraai de mengelschroef zodanig dat de sproeierbuis gelijk ligt met de bodem van de carburateur.
- Verdraai de mengselschroef vervolgens 2 volledige slagen met de klok mee.
- Monteer de deksel/zuigermaker weer op z'n plaats (let op dat de naald in de sproeierbuis valt)
- Vul eventueel de carburateurolie bij tot net onder de rand van de zuiger/demperbuis.
Daarmee staat de carburateur in een redelijke basisafstelling, en hiermee zou de motor ook moeten kunnen starten.
Eventueel staat hier meer info (in het engels) http://www.sucarb.co.uk/TechnicalDetail.aspx?id=73
kijk fijn, dit ga ik morgen is fixen. Duidelijk heel fijn.
Maar zou de motor met deze te arm afgestelde carb. kunnen starten??
Want dan weet ik zeker dat het bij de verdeler zit waarom hij niet start.
Meet een veel te arm mengsel kan het inderdaad zijn dat je motor niet start, maar dat kan uiteraard nog 999 andere oorzaken hebben ook.
Knallen tijdens het starten kan duiden op een veel te arm mengsel, maar ook op een foutief ontstekingstijdstip. Dit kan komen door een kapotte/foutief gemonteerde verdelerkap, ontsteking verdraaid (=verkeerd tijdstip), foutief gemonteerde bougiekabels, noem maar op..
Dus... Ik ben opzoek geweest naar een nieuwe verdeler, maar ze zeiden dat die nog prima was.
Ik heb tot nu toe alle bougies 1 voor 1 getest en alle bougie kabels ook 1 voor 1.
De kabels zijn goed aangesloten.
Ze doen het allemaal.
Verder heb ik de bougies afgesteld evenals de contactpuntjes in de verdeler.
Alle cilinders krijgen benzine.
Bij het steeds armer afstellen van het mengsel wordt de knal in de uitlaat harder.
Hij knalt bijna op ritme +- per cyclus, dus nadat alle 4 de cilinders aan de beurt zijn geweest.
De ontstekingsvolgorde is aangesloten als 1-3-4-2 linksom met als eerste cilinder vanaf de radiateur.
Heeft het misschien met de stand van de rotor te maken bij welke dop van de verdeler ik moet beginnen met 1-3-4-2? Ivm zuigerstanden o.i.d.?
Kan de bobine of condensator kapot zijn??
niemand??
kan het aan de elektrische pomp liggen dat die te veel druk levert op de carburateur??
Hoi,
als hij knalt via uitlaat staat waarschijnlijk de ontsteking te laat.
Zo. Stomme ikke.
Wat was nou het uiteindelijke probleem dat de mini niet starte?
dat kwam omdat de binnenkant van de verdeler heel vet en nat en smerig en de contactpunten maakten nauwelijks contact.
Dus gepoetst etc. Opnieuw de verdeler kap erop gezet. En verkeerd aangesloten, wel 1342 linksom, maar alle vier 1 nok te ver naar links.
alle vier verplaatst. Startte meteen xD
Dank voor de hulp
Nou afstellen, wat un klere werk xD
Je moet ingelogd zijn om te reageren.