Rammelend geluid bij het intrappen van de koppeling

Ik heb een probleempje en wil het eerst even hier bespreken voordat ik in de kou ga sleutelen:
Heb een 1100 CC standaard;

Bij het intrappen van de koppeling lijkt het net of er iets mee begint te draaien wat niet mee moet draaien. Een soort van rammelend(niet constant), licht schavend geluid. Zet ik mijn mini in zijn 'vrij'en laat de koppeling los dan verdwijnt het direct. Trap je deze weer in, dan komt het meteen in, ook bij het licht intrappen.....
Ik kan wel gewoon schakelen en mijn koppelingspunt is normaal. Vloeistofniveau is in orde en de boel is goed ontlucht.

Wie heeft er een idee wat het kan zijn?! Platen lijken mij nog goed, gezien het feit dat je koppelingspunt dan later wordt.

Druklager misschien overleden.

grtzz Martin

Donderdag 18 december 2003

Yep, druklager

Heeft iemand deze al eerder vervangen? Hoe lang doe je er over? Heb geen zin om uren te Klooien in de kou! :+) (dan heb ik zo'n neus.

Graag wat meer info over het vervangen ervan

Bedankt

Ik denk ook aan het druklager.

Vervangen is vrij eenvoudig, maar vereist wel wat geduld:

zorg dat het koppelingsdeksel vrij toegankelijk is (eventueel ruitensproeier-vaatje weghalen). Haal de slave cilinder los van het huis (hierna niet meer koppeling intrappen want dan heb je een probleem).
Nu alle boutjes van het koppelingsdeksel loshalen. vooral de onderste zijn erg lastig bij te komen. Zorg in ieder geval dat je een goed passende sleutel en ratel hebt (7/16).

Verwijder ook de startmotor, daarna is het koppelingsdeksel eraf te halen.
Het druklager zit in het deksel en het spreekt wel voor zich hoe je die los moet halen.

Cheers,
Wouter

Bedankt voor je tips. Goed gereedschap heb ik voor handen. Ga het nu een en ander uitzoeken en ga volgende week maar aan de slag. Ben al blij dat ik geen vliegwieltrekker nodig heb. Want dat is best lastig daar aan de zijkant.

Mochten er nog mensen zijn met tips! Graag!!

Alvast bedankt allemaal

Ben al blij dat ik geen vliegwieltrekker nodig heb. Want dat is best lastig daar aan de zijkant.



Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Pas geleden trok ik een vliegwiel er zo af. Zelfs als hij goed vast zit, loop je op deze manier niet het risico dat het blok kantelt en op je voeten komt als je de vliegwieltrekker aandraait.
Ook is er niet het risico dat als het vliegwiel met een grote klap los komt, hij tegen je schenen vliegt.

Wouter (BTDT)

Zaterdag 19 januari 2013

Ik heb een identiek probleem bij een mini; Bij het intrappen van de koppeling het horen van het druklager.

echter:
HKC en hulpcilinder vervangen, boel ontlucht.. alles ok..
Bij het in een versnelling zetten, gaat de mini met horten en stoten vooruit, rustig op laten komen kan dus niet.
Kan ik er van uit gaan dat alleen het druklager kapot is? Zou dit dus ook het horten en stoten veroorzaken? Of is vermoedelijk de hele koppelingset aan vervanging toe?

Kun je de stang die door hulpcilinder wordt bediend nog bijstellen met de stelschroef? Als de slag te kort is, dan grijpt je druklager te snel aan waardoor je niet of nauwelijks kunt doseren.

Give it a try!

Zondag 20 januari 2013

In "ruststand" zit de moer 6,5mm van de wok af, bij het intrappen zit deze keurig tegen de wok aan.
Lees net dat de afstand van 6,5mm goed is.. d:)b

Die bedoelde ik niet. Heb je een verto koppeling?

Zondag 20 januari 2013

excuus, het betreft een verto ja..

Je moet ingelogd zijn om te reageren.