Naar diverse topics doorgelezen te hebben heb ik eigenlijk nog geen goed antwoord gevonden, vandaar even deze vraag.
Ik vraag mij af of mijn SPI '92 wel correct de temperatuur weer geeft. De wijzer komt net niet op de helft... Dus tussen C (blauw) en H (rood) in.
Ter verduidelijking een foto:
Deze is gister genomen na ca. 20minuten normaal rijden (geen snelweg). Max. 3500 toeren (misschien uitschieter naar 4000toeren). 50 tot 80 a 90 km/h gereden.
Ik rij nog vrij rustig omdat ik net de koppakking heb vervangen.
Thermostaat gaat netjes open (is ook nieuw, net als de waterpomp, alle leidingen doorgespoeld).
Als de motor afgekoeld is/contact eraf, dan staat de wijzer een tikkie onder het blauwe streepje
Vragen:
- Moet de motor niet warmer worden? (wat zou "normaal" zijn)
- Is het wijzerplaatje verzakt? Het witte streepje staat niet bij het witte puntje. Rode streepje staat iets voorbij de H en het blauwe streepje ver boven de C.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de wijzerplaat verzakt is.
Hetgeen wat dit temperatuurmetertje aangeeft is denk ik puur een indicatie van de temperatuur van de motor: komt hij in de winter wel op temperatuur en wordt hij bij warm weer niet te heet. Je moet ook niet vergeten dat het wijzertje pas bij ca. 40 a 45 graden in beweging komt. Als je werkelijke temperatuur wilt weten zul je bv.een digitale thermometer of een thermometer met een fijnere schaalverdeling moeten nemen.
Geeft je benzinemeter wel helemaal vol/leeg aan als je tank vol/leeg is?
Achter op je klokken zit een rechthoekige weerstand (spanningsregelaar) die wil nog wel eens stukgaan dan geeft zowel je temperatuur als je benzinemeter geen goede waarde meer aan.
Mijn meter staat gelijk aan de jouwe.
Je zou eventueel de koelwatertemp moeten meten om te kijken wat hij echt doet.
Alleen van het wijzertje zou ik me geen zorgen maken.
De meter op mijn spi staat ook in die buurt. Als de motor echt heet is komt die even bij de stip, maar dan slaat de fan aan.
Het lijkt mij dus een normaal verschijnsel.
Ik ga binnenkort wel die spanningsregelaar checken, want mijn benzinemeter staat maar heel even op "vol" en als deze leeg lijkt kan ik maar 17L tanken.
gr. Peter
Okee, ik ben gerustgesteld zoals ik begrijp lijkt het wel een normale waarde voor een SPI.
Of de benzinewijzer "verkeerde" info weergeeft durf ik niet te zeggen, maar ik ga erop letten en mocht het mis zijn de weerstand (spanningsregelaar) onderzoeken achterop de klokken.
Kan je deze weerstand ook doormeten? Wat voor waarde (Ohm?) moet die hebben?
En waar zit die ongeveer? Ik las in een ander topic:
Er zit een rechthoekige metaalkleurige weerstand die wil als ie ouder wordt wel eens raar doen
Kan het niet missen welke het is of zit die achter de toerenteller of in het midden of...?
XXLman schreef: De meter op mijn spi staat ook in die buurt. Als de motor echt heet is komt die even bij de stip, maar dan slaat de fan aan.
Het lijkt mij dus een normaal verschijnsel.
Ik ga binnenkort wel die spanningsregelaar checken, want mijn benzinemeter staat maar heel even op "vol" en als deze leeg lijkt kan ik maar 17L tanken.
gr. Peter
Dit doet mijn '96er MPI ook. Lijkt dus op een trekje van de latere type mini's
Mijn temp meter klopt wel aardig. Die komt wel op het rode streepje. Als mijn benzine meter op het rode streepje staat is deze ook nog lang niet leeg. Krijg er vrijwel nooit geen 20L in.
Voor de benzinemeter is er een oplossing. Je kunt zelf de vlotter iets bijstellen. Die van mij klopt aardig. Het streepje is nog maximaal 3-5L in de tank, afhankelijk van mijn voet.
Die spanningsregelaar kun je inderdaad checken: bij mijn weten moet hij precies 12 volt aan spanning tonen.
heeft iemand wel eens van gehoord dat je meter te heet aangeeft omdat er een Metro blok in je mini zit? Kan er dan een afwijking in de meter zitten?
Hallo,

Naar diverse topics doorgelezen te hebben heb ik eigenlijk nog geen goed antwoord gevonden, vandaar even deze vraag.
Ik vraag mij af of mijn SPI '92 wel correct de temperatuur weer geeft. De wijzer komt net niet op de helft... Dus tussen C (blauw) en H (rood) in.
Ter verduidelijking een foto:
Deze is gister genomen na ca. 20minuten normaal rijden (geen snelweg). Max. 3500 toeren (misschien uitschieter naar 4000toeren). 50 tot 80 a 90 km/h gereden.
Ik rij nog vrij rustig omdat ik net de koppakking heb vervangen.
Thermostaat gaat netjes open (is ook nieuw, net als de waterpomp, alle leidingen doorgespoeld).
Als de motor afgekoeld is/contact eraf, dan staat de wijzer een tikkie onder het blauwe streepje
Vragen:
- Moet de motor niet warmer worden? (wat zou "normaal" zijn)
- Is het wijzerplaatje verzakt? Het witte streepje staat niet bij het witte puntje. Rode streepje staat iets voorbij de H en het blauwe streepje ver boven de C.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de wijzerplaat verzakt is.
Hetgeen wat dit temperatuurmetertje aangeeft is denk ik puur een indicatie van de temperatuur van de motor: komt hij in de winter wel op temperatuur en wordt hij bij warm weer niet te heet. Je moet ook niet vergeten dat het wijzertje pas bij ca. 40 a 45 graden in beweging komt. Als je werkelijke temperatuur wilt weten zul je bv.een digitale thermometer of een thermometer met een fijnere schaalverdeling moeten nemen.
Geeft je benzinemeter wel helemaal vol/leeg aan als je tank vol/leeg is?
Achter op je klokken zit een rechthoekige weerstand (spanningsregelaar) die wil nog wel eens stukgaan dan geeft zowel je temperatuur als je benzinemeter geen goede waarde meer aan.
Mijn meter staat gelijk aan de jouwe.
Je zou eventueel de koelwatertemp moeten meten om te kijken wat hij echt doet.
Alleen van het wijzertje zou ik me geen zorgen maken.
De meter op mijn spi staat ook in die buurt. Als de motor echt heet is komt die even bij de stip, maar dan slaat de fan aan.
Het lijkt mij dus een normaal verschijnsel.
Ik ga binnenkort wel die spanningsregelaar checken, want mijn benzinemeter staat maar heel even op "vol" en als deze leeg lijkt kan ik maar 17L tanken.
gr. Peter
Okee, ik ben gerustgesteld
zoals ik begrijp lijkt het wel een normale waarde voor een SPI.
Of de benzinewijzer "verkeerde" info weergeeft durf ik niet te zeggen, maar ik ga erop letten en mocht het mis zijn de weerstand (spanningsregelaar) onderzoeken achterop de klokken.
Kan je deze weerstand ook doormeten? Wat voor waarde (Ohm?) moet die hebben?
En waar zit die ongeveer? Ik las in een ander topic:
Er zit een rechthoekige metaalkleurige weerstand die wil als ie ouder wordt wel eens raar doen
Kan het niet missen welke het is of zit die achter de toerenteller of in het midden of...?
XXLman schreef:
De meter op mijn spi staat ook in die buurt. Als de motor echt heet is komt die even bij de stip, maar dan slaat de fan aan.
Het lijkt mij dus een normaal verschijnsel.
Ik ga binnenkort wel die spanningsregelaar checken, want mijn benzinemeter staat maar heel even op "vol" en als deze leeg lijkt kan ik maar 17L tanken.
gr. Peter
Dit doet mijn '96er MPI ook. Lijkt dus op een trekje van de latere type mini's
Mijn temp meter klopt wel aardig. Die komt wel op het rode streepje. Als mijn benzine meter op het rode streepje staat is deze ook nog lang niet leeg. Krijg er vrijwel nooit geen 20L in.
Voor de benzinemeter is er een oplossing. Je kunt zelf de vlotter iets bijstellen. Die van mij klopt aardig. Het streepje is nog maximaal 3-5L in de tank, afhankelijk van mijn voet.
Die spanningsregelaar kun je inderdaad checken: bij mijn weten moet hij precies 12 volt aan spanning tonen.
heeft iemand wel eens van gehoord dat je meter te heet aangeeft omdat er een Metro blok in je mini zit? Kan er dan een afwijking in de meter zitten?
Je moet ingelogd zijn om te reageren.