Minatsu 1.3 16v

zo die valt wel op zeg !

ik zal eens letten op je in Utrecht

ziet er naar uit dat ik de clubdag toch niet ga halen, er zijn een aantal dingen die nog gedaan moeten maar het grootste probleem heeft met de koeling te maken. Dus durf het niet aan om naar de clubdag te gaan. :'( :'( :'(

wat kan er mis zijn met je koeling?
de radiateur is bijna een keer zo groot als die van mij was, daar zal het niet aan kunnen liggen toch?

hopelijk is het makkelijk op te lossen ;)

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, door het spaghetti spruitstuk kan ik meer warmte isoleren maar het neemt ook extra ruimte in waardoor ik nu de originele radiateur weer gebruik. Het moet bijna iets simpels zijn maar ik ben er nog niet achter. Dus tips zijn welkom!

Stomme opmerking misschien, maar heb je achter de grill openingen gemaakt voor luchtstroming?
Op één van je afbeeldingen is dit nog helemaal dicht...
En als dit het niet is, heb je de thermostaat nagekeken of deze werkt, als deze toe blijft wordt de motor ook te warm natuurlijk.

die eerste opmerking wilde ik ook al plaatsen, lijkt me dat hij daar wel aan gedacht zou hebben, maar je weet het niet... ;)

dieter1310 schreef:
Stomme opmerking misschien, maar heb je achter de grill openingen gemaakt voor luchtstroming?
Op één van je afbeeldingen is dit nog helemaal dicht...
En als dit het niet is, heb je de thermostaat nagekeken of deze werkt, als deze toe blijft wordt de motor ook te warm natuurlijk.




Uiteraard heb ik daar zoveel mogelijk weggehaald om de doorstroming optimaal te maken, nu zitten er ook nog geen wielkassen in en er zit een luchtuitlaat boven in de motorkap.
Hij word ook stationair te warm wanneer hij zonder het hele front staat te draaien.

Wat heb ik gedaan:
- Thermostaat gecontrolleer(zit een nieuwe in) deze opent mooi voor het kookpunt
- nieuwe thermoschakelaar voor de fan(fan gaat draaien zodra de temperatuur in het thormostaat huis rond de 90/95 graden is) ik heb een externe thermometer in de auto waarvan de sensor in het huis zit.
- het maakt niet uit welke radiateur ik plaats, ik heb er 1 uit een golf waar een extern reservoir bij hoort, en ik heb de orginele van daihatsu.
- waterpomp gecontroleerd of deze geen geluid maakt en of de schoepen er nog op zitten. dit was allemaal goed.

Als ik de temperatuur meet (zodra de thermostaat open is) op de bovenste en onderste radiateur slang dan zijn ze beiden rond de 80 graden. Zodra de fan aanslaat gaat de temperatuur uiteraard omlaag. Ik meet dit allemaal met een ir thermometer.

Nu denken jullie wat is dan het probleem want het lijkt goed.... de orginele temperatuur meter in de auto staat na +/-10 min stationair draaien helemaal naar rechts(max) hoewel ik max een temperatuur meet van 108graden op het blok.
ik heb ook een nieuwe tellerunit erin zitten maar deze geeft hetzelfde aan(bij daihatsu schijnt de unit vaak stuk te gaan. Mijn toerenteller doet het inmiddels wel weer.
Ook heb ik een nieuwe orgninele temperatuur sensor geprobeerd. niets werkt.

als ik nu dus ga rijden dan is binnen 10 min de temperatuur in het max en deze wordt ook niet minder door rijwind of de fan. vervolgens kookt wel mijn koelvloeistof eruit.

lang verhaal, maar ik heb dan ook niet niets zitten doen :) maar op dit moment be ik de kluts kwijt :? :? :?

owjah, ik sta bijne op het punt om toch bij deze motor ook de kop eraf te halen om zeker te weten dat er niets mee is......

Is je mengsel niet te arm? Dat geeft een hogere verbrandingstemperatuur.
Aangezien je ook problemen had met een te hoog CO gehalte, had je toen geen problemen met oververhitting?

Misschien is het de moeite waard om het even te controleren!

Succes ;)

Goeie tip!!! Dat zou inderdaad kunnen!!!

Thijss schreef:
Is je mengsel niet te arm? Dat geeft een hogere verbrandingstemperatuur.
Aangezien je ook problemen had met een te hoog CO gehalte, had je toen geen problemen met oververhitting?

Misschien is het de moeite waard om het even te controleren!

Succes ;)



ik had gehoopt dat dit het was, maar helaas..... Zoals je weet kun je bij een injectie het mengsel niet veranderen. Wat je wel kan is het toerental beinvloeden, door een schroef in of uit te draaien. Deze schroef zorgt volgens mij voor de luchttoevoer(de ecu doet dan de rest met het mengsel). Deze had ik ver ingedraaid om het co omlaag te krijgen, maar na een kwartier stationair draaien en een proefritje heeft dit niet geholpen.

dus opnieuw zit ik met een raadsel...

jaapio1984 schreef:
ff informeren bij een dealer..

Er zitten er wel een paar in Utrecht
http://www.daihatsu.nl/dealers.html

Jaapio




Bedankt, dit had ik al geprobeerd met het CO probleem. en raad eens? 3 dealers gebeld en 0 resultaat om de antwoorden maar effe achterwege te laten.

Is het niet gewoon een lekke koppakking?

Dennis

tjah daar twijfel ik steeds meer aan..... hij geeft daar verder geen tekenen voor. hij rookt niet, ik komt geen uitlaatgas uit de radiateur of kleppendeksel.

maar ik denk dat ik inderdaad de kop eraf ga halen.

Hopen dat je het probleem vind kerel!

koppakking is het niet, hij is niet in geweldige staat. Maar nu moet ik hem toch vernieuwen ;) kga meteen het blok effe netjes cleanen en spuiten.

Misschien ook eens de waterpomp controleren?

Succes!

en, rijd dit al naar je zin?

Het is nu niet echt jet weer om er mee te rijden:( daarnaast ben ik druk met het verbouwen van mijn garage.

zo weer effe een update(site is trouwens uit de lucht).

koelprobleem is opgelost, bleek te liggen aan de radiateur dop en een lekke waterpomp(dit hoorde je alleen lucht aanzuigen wanneer de motor afkoelde, aangezien ik de radio aan heb met sleutelen kwam ik hier nu pas achter). |:( |:( |:(

mini lijkt op wat kinderziektes na het goed te doen. Voordat ik verdere upgrades ga doen wil ik eerst nu de wegligging goed hebben. met name bij sportief optrekken gaat hij zo een baan opzij. nu kwam ik er achter dat hij achter 6cm smaller(spoorbreedte) is dan voor. hier heb ik nu spoorverbreders voor besteld om dit op te heffen.
verder was er al weer het 1 en ander losgetrild waardoor er speling op de fusees zat.

stukje bij beetje wordt hij technisch steeds beter...

Toe aan een volgend project?

link

Snel gezien, zat al te wachten hoe snel het ging.

Heb er helaas weinig tijd nog voor ivm gezinsuitbreiding.

zonde, maar begrijpelijk.

Ja s ook zonde, maar hij is nog niet verkocht.
En mocht ie wel verkocht worden dan komt er echt wel een mini voor terug waar het hele gezin in kan.

ik had hem graag terug willen kopen...

Waarschijnlijk ga ik er net zo spijt van krijgen als jij.

Opnieuw te koop aangeboden nu met classic front

kun je me een vraagprijs via pb doen?

nog niet verkocht joh? had toch wel verwacht dat het vlot zou gaan!

is natuurlijk ideaal... modern blok, meer vermogen, 5 bak.....

als ik het geld had rondslingeren, stond ie al bij mij in de garage :P hahahah

Re: Minatsu 1.3 16v
door BadBert » 05 aug 2013 12:41
nog niet verkocht joh? had toch wel verwacht dat het vlot zou gaan!

is natuurlijk ideaal... modern blok, meer vermogen, 5 bak.....

als ik het geld had rondslingeren, stond ie al bij mij in de garage hahahah



Nee nog niet verkocht, maar ik moet zeggen dat het met dit weer geen straf is om er in te rijden!! Ondanks dat hij er opvallend uitziet verwacht men niet dat ik als eerste bij het stoplicht weg ben.



En tja het is crisis en een "gewone" mini kun je voor minder kopen. Denk wel dat dit de goedkoopste conversie mini is die te koop staat.

Nee, voor die prijs kun je hem niet bouwen, verre van dat. Alleen moet je wel van de stijl houden waarin de auto is uitgevoerd. Ik ben bang dat veel mensen dat zal weerhouden.

Dennis

Ja dat is zo, maar alles zoals de body en het interieur kun e zo weer orgineel maken met weinig moeite.
Je moet alleen beetje handig zijn.

Ik vind hem heel cool!

Heb het geld alleen niet.

Inruil is mogelijk;)

Ik vind hem zeker niet lelijk, achterkant is appart, en dat wil je ook wel een beetje natuurlijk hahaha

ik vind iig dat hij erg goed is gerestaureerd d:)b

als ik het geld over had, had ik hem ook wel gekocht. Heb niets in te ruilen helaas.... en de vrouw ziet me al komen! wahahahahah

succes met de verkoop. Mocht ik iemand weten, stuur ik hem in de richting van jouw advertentie!!!

Haha dat is goed! Maar je vrouw hoeft het niet te weten!

Kun je mij de vraagprijs laten weten? Ik heb eventueel een mini special uit 1977 ter inruil.

Ik heb je MP advertentie inmiddels gezien. Ik hoor graag of je de eventuele inruil ziet zitten.

Stuur maar foto's met het bedrag dat je je mini waard vind. Dan kijken we verder.

Groeten Stefan

Staat nog steeds te koop, en alleen nu met elektrische storing te koop :)\\_

Iemand interesse in een koopje?

Ik zie nergens foto's en kan er ook geen advertentie van vinden?
Misschien even wat foto's in de OP zetten en de link in je onderschrift aanpassen voor de bevordering van je verkoop?

Geïnteresseerden weten hoe die er uit ziet 8)

Advertentie is inderdaad verlopen, zolang ik het probleem nog niet heb opgelost heb ik een speciale prijs ;) zodra hij weer goed is staat ie weer op marktplaats. ( kan wel effe duren want heb er voorlopig weinig tijd voor)


Mocht je de mini niet kennen en een foto willen dan kun je me mailen,


Groeten Stefan

Kun je ons de prijs sturen via pb van je koopje, en wat werkt er niet?

Zondag 20 oktober 2013

marktplaatslink??

east7 schreef:
marktplaatslink??




Geïnteresseerden weten hoe die er uit ziet

Advertentie is inderdaad verlopen, zolang ik het probleem nog niet heb opgelost heb ik een speciale prijs zodra hij weer goed is staat ie weer op marktplaats. ( kan wel effe duren want heb er voorlopig weinig tijd voor)


Mocht je de mini niet kennen en een foto willen dan kun je me mailen,


Groeten Stefan

Nog steeds te koop voor een goed bod :D

NIET MEER TE KOOP 8)

Vandaag een daihatsu applause 1,6 gekocht die als donor gaat dienen voor mijn minatsu \\:)/ \\:)/

Goede keus. Blok wat ik er destijds bij had staan had 115 pk.
Ben benieuwd of je dan weer probleemloos kan genieten

Moet wel, ik denk dat er nu een sensor kapot is of misschien dit blok toch niet goed matched met de ecu.
Probleem is dat er weinig charades op de sloop te vinden zijn.

Dus nu kan ik weer een complete en modernere motor inbouwen.


En een hoop meer lol beleven \\:)/

Je moet ingelogd zijn om te reageren.