Temperatuursensor in radiateur

Vrijdag 13 december 2013
Vrijdag 13 december 2013

Ik heb een Cooper SPI uit '91 waarvan de radiateur lek is. Deze heb ik er dus uitgehaald en wil nu een nieuwe gaan bestellen. Ik was alleen in de veronderstelling dat bij alle SPI'tjes er een temperatuursensor in de radiateur zit die de ventilator schakelt.
Ik heb mijn radiateur er dus uitgehaald en bij mij zit er geen temperatuursensor in. De ventilator zit gewoon met een connector aangesloten in de motorruimte. Hieronder te zien met rood omcirkelt.



Is dit vanaf de fabriek al zo, of heeft er een hobbybob aan lopen rommelen?

Kan ik nu gewoon een radiateur met temperatuursensor bestellen en deze niet aansluiten of is het verstandig om toch de ventilator hierdoor te laten schakelen?

De connector alleen kan de ventilator natuurlijk nooit laten draaien, waarschijnlijk nog een schakelaartje bij je dash of zo?
Het beste is natuurlijk aansluiten op de sensor in je radiateur, uiteindelijk moet hij deze koelen! :)

Vrijdag 13 december 2013

En een anti-roest-behandeling kan ook geen kwaad. :x

Er zal toch wel ergens een thermo-schakelaar zitten die 'm aan- en uitschakelt.

Zit die bij de eerdere spi tjes niet in het thermostaat huis?

Vrijdag 13 december 2013

Heb hem pas een maandje dus dat roest gaat nog wel weg ;)

De sensor zit niet in het thermostaathuis.
Ik ga van het weekend de draadjes maar eens volgen om te zien of er misschien een schakelaar naar het dash is gebracht of dat de draadjes misschien gewoon zijn doorverbonden zodat hij constant draait.

Er hoort volgens mij wel degelijk een schakelaar in je radiator te zitten. Onderstaand plaatje laat redelijk zien hoe de draden lopen en welke componenten er bij horen. Ik zou eens zoeken of het relais op je schutbord er nog zit. En dan natuurlijk zoeken of er wat losse draden hangen aan de onderkant vooraan waar je radiator normaal zit.

http://www.tmsmini.com/cooper/images/sp ... cal001.jpg

Succes!

De temperatuur sensor van een SPI zit trouwens in de verwarming van het spruitstuk. Die sensor schakelt niet de ventilator overigens. De 'sensor' in je radiator is veel simpeler, die zegt aan of uit.

Zondag 15 december 2013

Heb hem gevonden hoor! Er zat een kroonsteentje verstopt net boven me grill.
Kroonsteentje was niet doorverbonden waardoor de fan dus ook nooit heeft kunnen draaien!
Als ik hem doorverbind met het conact aan hoor ik het relais klikken alleen de fan gaat helaas nog niet draaien. Ik krijg ook geen 12 volt bij de aansluiting van de fan (hij verspringt van 3 naar 6 volt ongeveer).
Moet de motor gestart zijn om de fan te kunnen laten draaien of is het contact aam al voldoende?

Zal van de week ook even 12v rechtstreeks op de fan zetten om hem te testen. Hoop niet dat die defect is want zag dat het best een redelijk duur onderdeel is.

Maandag 16 december 2013

Zojuist 12 volt rechtstreeks aan de fan gehangen en dan draait die prima!
De ingangsspanning van me relais is ook mooi 14 volt, alleen uitgang maar 6 volt. Je zou zeggen een defect relais, maar als ik hem vervang voor het relais ernaast (zelfde type) dan doet die nog steeds niks. Hoe groot is de kans dat beide relais defect zijn? :P

Dinsdag 17 december 2013

Hoe zien de relais eruit ? Zijn ze goed aangesloten ?
Een relais is 0 of 1. Als je 6V meet, moet dat ws. over de spoel zijn.

Donderdag 19 december 2013

Het lek is boven water hoor. Gisteren nog even met de multimeter aan de slag gegaan en de spoel van het relais kreeg wel spanning, maar de contact draad niet (paarse draad).
Deze heb ik vervolgens gevolgd naar de zweefzekering en na een beetje pielen aan de zekering ging me fan draaien!
Een nieuwe zweefzekering plaatsen en dan doettie het dus weer als vanouds :)

Je moet ingelogd zijn om te reageren.