Aankomend seizoen wil ik in een Mini gaan autocross.
Ik ben een (zo goed als kant en klare) Mini crossauto op het spoor.
Het enige puntje is dat de motor op 3 cilinders loopt.
Ik heb de auto zelf nog niet bekeken, maar mijn plannen zijn om het blok er toch uit te lepelen.
Ik kwam al wat projecten tegen met Vtec etc.
Maar door al die projecten kwamen mij ook wat vragen te boven:
-Qua ruimte, is een Vtec inbouwen aardig te doen qua aanpassingen aan het chassis?
-Vtec is vrij prijzig, zijn er andere (goede) alternatieven bekend?
-Zijn er blokken die op de standaard (1300 uit 1985) bak passen?
Gr,
Dave
Toevoeging:
Durft iemand een uitspraak te doen over of een VW 1.9 TDI+bak onder in een Mini "past" zonder het chassis helemaal om te bouwen?
Ten eerste welkom
Paar antwoorden op je vragen:
Op 3 cylinders lopen kan verschillende oorzaken hebben, meest voorkomende zijn problemen met de ontsteking en koppaking.
Als je kennis van het Engels voldoende is raad ik je deze site aan wat betreft 16V conversies:
@Dennis,
Bedankt voor je tip over het 16v forum. Ga ik me even in verdiepen.
Het is ook niet de bedoeling dat de Mini op de openbare weg komt.
Auto wordt puur om autocross mee te rijden. Dus wat zwaar betreft, mwah, niet zo'n groot probleem.
@Jaapio1984, bedankt. Maar dat is een 16v Mini-motor neem ik aan? Wilde iets anders eigenlijk.
Motor van Jaapio is een Rover 16V uit een MGF, geen blok uit een Mini.
Dennis
deze is ook te koop, en zie je hoe een rover 16i-16v er in zit
Voor de cross zou ik het blok achterin hangen. En daar is ruimte zat.
The Puritan, dat mag helaas niet volgens de reglementen. Anders was dat probleem al snel uit de wereld geholpen.
Een Rover blok is van gietijzer en veel zwaarder dan een alu VTEC. En veel gewicht voorin met de cross wil je dus echt niet.
Dit Roverblok is zover ik weet van aluminium, maar net zoals een Honda nog steeds geen echte lichtgewicht.
Dennis
Ach, het is amateur/hobby-cross. Voor een Vtec leg je al snel wat meer neer dan een Rover blok (even snel wat gemarktplaatst). Ben er nog niet helemaal over uit wat het gaat worden. Wil eerst het originele motorblokje aan de gang krijgen.
Morgen ga ik de auto ophalen.
Hallo allemaal,
Aankomend seizoen wil ik in een Mini gaan autocross.
Ik ben een (zo goed als kant en klare) Mini crossauto op het spoor.
Het enige puntje is dat de motor op 3 cilinders loopt.
Ik heb de auto zelf nog niet bekeken, maar mijn plannen zijn om het blok er toch uit te lepelen.
Ik kwam al wat projecten tegen met Vtec etc.
Maar door al die projecten kwamen mij ook wat vragen te boven:
-Qua ruimte, is een Vtec inbouwen aardig te doen qua aanpassingen aan het chassis?
-Vtec is vrij prijzig, zijn er andere (goede) alternatieven bekend?
-Zijn er blokken die op de standaard (1300 uit 1985) bak passen?
Gr,
Dave
Toevoeging:
Durft iemand een uitspraak te doen over of een VW 1.9 TDI+bak onder in een Mini "past" zonder het chassis helemaal om te bouwen?
Ten eerste welkom
Paar antwoorden op je vragen:
Op 3 cylinders lopen kan verschillende oorzaken hebben, meest voorkomende zijn problemen met de ontsteking en koppaking.
Als je kennis van het Engels voldoende is raad ik je deze site aan wat betreft 16V conversies:
http://www.16vminiclub.com/forums/
Er zijn geen blokken van andere merken die 1 op 1 op een bak van een Mini passen.
Dennis
PS VW blokken zijn niet populair in conversies, want nogal aan de grote/zware kant.
ik heb evt een 16V project in aanbouw in de verkoop.. Wel gereserveerd, maar als dat niet doorgaat ben je van harte welkom
Jaapio
ps
viewtopic.php?f=25&t=59726
@Dennis,
Bedankt voor je tip over het 16v forum. Ga ik me even in verdiepen.
Het is ook niet de bedoeling dat de Mini op de openbare weg komt.
Auto wordt puur om autocross mee te rijden. Dus wat zwaar betreft, mwah, niet zo'n groot probleem.
@Jaapio1984, bedankt. Maar dat is een 16v Mini-motor neem ik aan? Wilde iets anders eigenlijk.
Motor van Jaapio is een Rover 16V uit een MGF, geen blok uit een Mini.
Dennis
deze is ook te koop, en zie je hoe een rover 16i-16v er in zit
http://rallycross.com/sales_db/viewoffe ... &lang_id=0
Voor de cross zou ik het blok achterin hangen. En daar is ruimte zat.
The Puritan, dat mag helaas niet volgens de reglementen. Anders was dat probleem al snel uit de wereld geholpen.
Een Rover blok is van gietijzer en veel zwaarder dan een alu VTEC. En veel gewicht voorin met de cross wil je dus echt niet.
Dit Roverblok is zover ik weet van aluminium, maar net zoals een Honda nog steeds geen echte lichtgewicht.
Dennis
Ach, het is amateur/hobby-cross. Voor een Vtec leg je al snel wat meer neer dan een Rover blok (even snel wat gemarktplaatst). Ben er nog niet helemaal over uit wat het gaat worden. Wil eerst het originele motorblokje aan de gang krijgen.
Morgen ga ik de auto ophalen.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.