Hallo Allemaal
Ik heb een mini uit 1985, 1000cc, A+ motor
Nu heb ik de condenstator vervangen, die was stuk (motor begon steeds bij 80-90 te stotteren en het kleek als er een cilinder mee ophield.
Nu heb ik, volgens mij alles (condenstor kabels en connectors)
precies zo aangespoten en weer terug geplaatst
(ik had, nu blijkt dom geweest om de ontsteking er even uit te halen)
de motor niet meer lekker te lopen, en ze liep zo lekker
Ik wil toch heel graag as zondag naar de meeting Apeldoorn
Nu heb ik het vliegwiel zo gedraaid, en volgens mij de roto op cilinder 1 gezet, de rechter dus
Maar wat doe ik verkeerd....nu staat de mini maar te staan in de regen, zucht
met de scoke loopt ze een beetje, maar helemaal niet lekker
De mini staat nu in Kampen, wie in de buurt wil me aub mij even helpen
Alvast bedankt Gr Paul
Beste Paul,
Omdat je de ontsteking er uit hebt gehaald moet deze op tijd gezet worden met een afstellamp.
Ik kan dit wel voor jou doen maar ik woon in Veenendaal dus niet echt naast de deur.
Misschien is er in Kampen nog een garage bedrijf die een afstellamp heeft.
Groeten Dylan
Hallo Dylan, bedankt voor je bericht
Zal morgen eens rond bellen, kijken als ze hier nog ervaring mee hebben.
niet te ver weg, moet de mini wel er zien te krijgen
maar hoe zit het met de merkteken. als ik hem hierop zet, moet toch de rotor op cilinder 1 staan.
Kan je hieraan nog wat zien ? zit er toch niet voor niets op.
wie kan mij een foto sturen hoe de verdeler kap erop hoord te zitten..
Beste paul.
Wat je kunt doen is cilinder 1 op bdp draaien en checken of de kleppen ook dicht staan. Desnoods een paar keer rond draaien om te kijken wat je kleppen doen.
Nu moet de 1ste cilinder op ontsteken staan.
Zet dan de ontsteking op de nok voor de 1ste bougie. Het liefst er iets voor. Dan zit je al aardig in de buurt.
Als je motor start dan nog wat met de ontsteking draaien, het liefst met een lamp, tot deze het fijnst loopt.
Voor de zekerheid nog nameten met een lamp.
Suuk6
Paul, aan je fotootje te zien staat het merktekentje van BDP op de krukas pulley keurig bij het puntje van de gradenboog op het distributie deksel. Het gat er nu om, dat je moet vaststellen in welk BDP de zuiger van de 1e cilinder staat. Het is een viertakt motor, dus; bij de eerste neergaande slag wordt het mengsel aangezogen, bij de eerste opgaande slag wordt het mengsel gecomprimeerd, bij de tweede neergaande slag van de zuiger is er ontsteking geweest en de verbranding dwingt de zuiger naar beneden -de werkslag-, de volgende opgaande slag is de uitlaatslag.
De ontsteking moet dus aan het begin van de tweede neergaande slag komen.
Dat kan je zien door de kleppendeksel er even af te halen.
Zet de auto in de vierde versnelling en duw hem langzaam vooruit.
Er komt dan een moment dat je de kleppen van de vierde cilinder (meest links) ziet open en dicht gaan. Die cilinder beëindigt op dat moment zijn uitlaatslag en begint aan zijn inlaatslag. Omdat de ontstekingsvolgorde 1342 is, weet je dat de eerste cilinder nu juist bezig is met de compressie slag en dan komt de werkslag. Nu moet de eerste cilinder dus vonk krijgen.
Als je probeert de verdelerkap op de verdeler te doen, zal je merken dat dat maar op één stand kan. Er zit een hokje in de rand.
Wanneer je bij de BDP stand, waarbij cilinder 4 wisselt van uitlaat naar inlaat het merkje op de krukas pullen bij de eerste tand van de gradenboog op het distributiedeksel hebt staan, dan kijk je naar welk van de vier contactpunten in de verdelerkap de rotor wijst.
Dat is dus de bougiekabel die naar cilinder 1 gaat. De verdeler draait tegen de klok in. Dus de volgende bougiekabel die uit de kap komt gaat naar cilinder 3, de volgende naar cilinder 4 en de laatste naar cilinder 2.
Onder aan de voet van de ontstekingstoren zit een harpsluiting waarmee de toren vastgeklemd wordt in de gewenste stand. Draai de schroef van de harpsluiting zover los, dat je -met je hand om de ontstekingstoren heen de toren links en rechtsom kan draaien.
Zoals in het vorige antwoord aangegeven, zoek de positie waarbij de rotor vlak voor het contactpunt in de verdelerkap staat (houd rekening met de draairichting tegen de klok in). Nu zal de motor willen aanslaan als je start. Zodra die draait kan je met je hand de toren verdraaien tot je hoort dat de motor 'lekker' loopt.
Als je meer wilt lezen over dit onderwerp; in de Wiki pagina's van deze site is een verhaal over "Distributie"- ontsteking.
Bedankt B-squared en Wim
een filmpje hoe die nu, loopt , misschien zegt dit meer
Ga dit morgen eens proberen, ik heb de mini in een jaar opgeknapt, aleen deze materie heb ik nog nooit geleerd. dus dan is misschien nu de tijd aangebroken
Verder is de mini goed gelukt , al zeg ik het zelf
Ik zal hier morgen de bevindingen neer zetten
Mocht er nog iemand in de buurt zijn, graag
Hallo Paul,
Is het nog enigszins gelukt?
Als je er echt niet uit komt, ik woon in Zwolle en kan eventueel mijn (beperkte) kennis in de strijd gooien. Ik ben echter niet in het bezit van een stroboscoop dus het afstelen zal toch op gevoel moeten....
PS, kan je mooi op de clubdag de stands afstruinen naar een elektronische ontsteking
Hallo
Allen bedankt,
ik heb mijn best gedaan, maar op een gegeven moment heb ik het helaas opgegeven.
ik verkoop de mini... .........................................................................nooit
Ik heb bij minifarm ene complete electronische ontsteking besteld en super snel binnen gekregen, naar een vakgarage gereden en die hebben de ontsteking, gemonteerd
Les/leer geld zullen we maar zeggen, Dit houd in dat ik mijn gereserveerd geld voor onderdelen te kopen op de meeting bijna op is, dus ik moet op koopjes jacht
Ik hoop dat het altijd goed blijft doen,
Op naar de volgend uitdaging
Tot ziens op de aanstaande meeting in Apeldoorn.
Hoi Paul,
Jammer dat het niet gelukt is, met je oude ontsteking.
Hopelijk bespaart deze ontsteking op termijn wel geld en ergernis uit.
vandaag voor het eerst weer op de snelweg, de mini heeft nog nooit zo mooi gelopen
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk, was de inverstering waard (gelukkig)
nu duimend dat die 10 jaar mee gaat
Hallo Allemaal

Ik heb een mini uit 1985, 1000cc, A+ motor
Nu heb ik de condenstator vervangen, die was stuk (motor begon steeds bij 80-90 te stotteren en het kleek als er een cilinder mee ophield.
Nu heb ik, volgens mij alles (condenstor kabels en connectors)
precies zo aangespoten en weer terug geplaatst
(ik had, nu blijkt dom geweest om de ontsteking er even uit te halen)
de motor niet meer lekker te lopen, en ze liep zo lekker
Ik wil toch heel graag as zondag naar de meeting Apeldoorn
Nu heb ik het vliegwiel zo gedraaid, en volgens mij de roto op cilinder 1 gezet, de rechter dus
Maar wat doe ik verkeerd....nu staat de mini maar te staan in de regen, zucht
met de scoke loopt ze een beetje, maar helemaal niet lekker
De mini staat nu in Kampen, wie in de buurt wil me aub mij even helpen
Alvast bedankt Gr Paul
Beste Paul,
Omdat je de ontsteking er uit hebt gehaald moet deze op tijd gezet worden met een afstellamp.
Ik kan dit wel voor jou doen maar ik woon in Veenendaal dus niet echt naast de deur.
Misschien is er in Kampen nog een garage bedrijf die een afstellamp heeft.
Groeten Dylan
Hallo Dylan, bedankt voor je bericht
Zal morgen eens rond bellen, kijken als ze hier nog ervaring mee hebben.
niet te ver weg, moet de mini wel er zien te krijgen
maar hoe zit het met de merkteken. als ik hem hierop zet, moet toch de rotor op cilinder 1 staan.
Kan je hieraan nog wat zien ? zit er toch niet voor niets op.
wie kan mij een foto sturen hoe de verdeler kap erop hoord te zitten..
Beste paul.
Wat je kunt doen is cilinder 1 op bdp draaien en checken of de kleppen ook dicht staan. Desnoods een paar keer rond draaien om te kijken wat je kleppen doen.
Nu moet de 1ste cilinder op ontsteken staan.
Zet dan de ontsteking op de nok voor de 1ste bougie. Het liefst er iets voor. Dan zit je al aardig in de buurt.
Als je motor start dan nog wat met de ontsteking draaien, het liefst met een lamp, tot deze het fijnst loopt.
Voor de zekerheid nog nameten met een lamp.
Suuk6
Paul, aan je fotootje te zien staat het merktekentje van BDP op de krukas pulley keurig bij het puntje van de gradenboog op het distributie deksel. Het gat er nu om, dat je moet vaststellen in welk BDP de zuiger van de 1e cilinder staat. Het is een viertakt motor, dus; bij de eerste neergaande slag wordt het mengsel aangezogen, bij de eerste opgaande slag wordt het mengsel gecomprimeerd, bij de tweede neergaande slag van de zuiger is er ontsteking geweest en de verbranding dwingt de zuiger naar beneden -de werkslag-, de volgende opgaande slag is de uitlaatslag.
De ontsteking moet dus aan het begin van de tweede neergaande slag komen.
Dat kan je zien door de kleppendeksel er even af te halen.
Zet de auto in de vierde versnelling en duw hem langzaam vooruit.
Er komt dan een moment dat je de kleppen van de vierde cilinder (meest links) ziet open en dicht gaan. Die cilinder beëindigt op dat moment zijn uitlaatslag en begint aan zijn inlaatslag. Omdat de ontstekingsvolgorde 1342 is, weet je dat de eerste cilinder nu juist bezig is met de compressie slag en dan komt de werkslag. Nu moet de eerste cilinder dus vonk krijgen.
Als je probeert de verdelerkap op de verdeler te doen, zal je merken dat dat maar op één stand kan. Er zit een hokje in de rand.
Wanneer je bij de BDP stand, waarbij cilinder 4 wisselt van uitlaat naar inlaat het merkje op de krukas pullen bij de eerste tand van de gradenboog op het distributiedeksel hebt staan, dan kijk je naar welk van de vier contactpunten in de verdelerkap de rotor wijst.
Dat is dus de bougiekabel die naar cilinder 1 gaat. De verdeler draait tegen de klok in. Dus de volgende bougiekabel die uit de kap komt gaat naar cilinder 3, de volgende naar cilinder 4 en de laatste naar cilinder 2.
Onder aan de voet van de ontstekingstoren zit een harpsluiting waarmee de toren vastgeklemd wordt in de gewenste stand. Draai de schroef van de harpsluiting zover los, dat je -met je hand om de ontstekingstoren heen de toren links en rechtsom kan draaien.
Zoals in het vorige antwoord aangegeven, zoek de positie waarbij de rotor vlak voor het contactpunt in de verdelerkap staat (houd rekening met de draairichting tegen de klok in). Nu zal de motor willen aanslaan als je start. Zodra die draait kan je met je hand de toren verdraaien tot je hoort dat de motor 'lekker' loopt.
Als je meer wilt lezen over dit onderwerp; in de Wiki pagina's van deze site is een verhaal over "Distributie"- ontsteking.
Bedankt B-squared en Wim
, misschien zegt dit meer
, al zeg ik het zelf

een filmpje hoe die nu, loopt
link
Loopt nu op de choke
Ga dit morgen eens proberen, ik heb de mini in een jaar opgeknapt, aleen deze materie heb ik nog nooit geleerd. dus dan is misschien nu de tijd aangebroken
Verder is de mini goed gelukt
Ik zal hier morgen de bevindingen neer zetten
Mocht er nog iemand in de buurt zijn, graag
Hallo Paul,

Is het nog enigszins gelukt?
Als je er echt niet uit komt, ik woon in Zwolle en kan eventueel mijn (beperkte) kennis in de strijd gooien. Ik ben echter niet in het bezit van een stroboscoop dus het afstelen zal toch op gevoel moeten....
PS, kan je mooi op de clubdag de stands afstruinen naar een elektronische ontsteking
Hallo
.........................................................................nooit
Allen bedankt,
ik heb mijn best gedaan, maar op een gegeven moment heb ik het helaas opgegeven.
ik verkoop de mini...
Ik heb bij minifarm ene complete electronische ontsteking besteld en super snel binnen gekregen, naar een vakgarage gereden en die hebben de ontsteking, gemonteerd
Les/leer geld zullen we maar zeggen, Dit houd in dat ik mijn gereserveerd geld voor onderdelen te kopen op de meeting bijna op is, dus ik moet op koopjes jacht
Ik hoop dat het altijd goed blijft doen,
Op naar de volgend uitdaging
Tot ziens op de aanstaande meeting in Apeldoorn.
Hoi Paul,
Jammer dat het niet gelukt is, met je oude ontsteking.
Hopelijk bespaart deze ontsteking op termijn wel geld en ergernis uit.
vandaag voor het eerst weer op de snelweg, de mini heeft nog nooit zo mooi gelopen

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk, was de inverstering waard (gelukkig)
nu duimend dat die 10 jaar mee gaat
de ontsteking en de mini
Je moet ingelogd zijn om te reageren.