Timing onsteking

Beste allemaal,

Ik heb de moed genomen om mijn oud miniblok (waarvan ik zeker weet dat het gelopen heeft) na 10 jaar uit elkaar te halen op de krukas en zuigers na. Dat bleek een goede zet te zijn. Alle olie en koelvloeistofkanalen kanalen zaten dicht met rommel. Alles weer goed schoongemaakt, kop laten revisere e.d.

Nu is alleen het tandwiel van de onsteking (die door de nokkenas wordt aangedreven) eruit gevallen. :P Ik weet niet op welke manier ik deze weer op de juiste wijze/timing terug kan plaatsen. Heeft iemand hier nog goede tips/handleiding voor?

Ik kijk uit naar naar jullie reactie.

Alvast bedankt!

groet, valentijn

Hoi Valentijn,

Je kunt dat tandwiel op 9 verschillende manieren terugplaatsen. Je zult zelf moeten kijken hoe deze er terug in moet. Je moet namelijk de timing van het blok weer geheel opnieuw afstellen.

In het gelinkte topic van de wiki staat uitgelegd hoe je de mini opnieuw af moet stellen. Let wel op, een deel van de afstelling is trial en error.
http://www.minisevenclub.nl/wiki/distri ... g-verdeler

(b)engeltje schreef:
Hoi Valentijn,

Je kunt dat tandwiel op 9 verschillende manieren terugplaatsen. Je zult zelf moeten kijken hoe deze er terug in moet. Je moet namelijk de timing van het blok weer geheel opnieuw afstellen.

In het gelinkte topic van de wiki staat uitgelegd hoe je de mini opnieuw af moet stellen. Let wel op, een deel van de afstelling is trial en error.
http://www.minisevenclub.nl/wiki/distri ... g-verdeler



Ho (bengeltije)

dank voor je reactie. De complete distributie (nokkenas+Tandwielen+ketting) zit er nog op. Dus deze timing hoef ik niet opnieuw af te stellen toech? het gaat puur om de as met het tandwiel van de onstekeing.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Valentijnvanunen schreef:
Beste allemaal,

Ik heb de moed genomen om mijn oud miniblok (waarvan ik zeker weet dat het gelopen heeft) na 10 jaar uit elkaar te halen op de krukas en zuigers na. Dat bleek een goede zet te zijn. Alle olie en koelvloeistofkanalen kanalen zaten dicht met rommel. Alles weer goed schoongemaakt, kop laten revisere e.d.




Hoi Valentijn,

Ik zou toch de krukas even verwijderen en daarin ook de oliekanalen raggen&reinigen. Plus die je dan tegenkomt aan kanalen richting de hoofdlagers. Wees ook zeker dat er geen prutje voor de restrictor zit die richting grootste nokkenas lager gaat. De cilinderkop zou anders te weinig olie kunnen krijgen en dan gaat je tuimelaaras eraan. En een setje mains, bigend en nokkenas lagers kosten je de kop niet....
Ook een centrale oliepijp handig.

mvg Bart

Je moet ingelogd zijn om te reageren.