RE: Compressie op alle cilinders 6 bar, staat nu bij garage
Ingediend door jaapio1984 op wo, 11-05-2011 13:52
je treft het ook niet he
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door jaapio1984 op wo, 11-05-2011 13:52
je treft het ook niet he
Jaapio
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 13:59
Ik begin er ook steeds meer van te balen. Mini staat nu bij een minigarage, maar er worden bedragen genoemd waarvoor ik uiteindelijk een redelijke mini kan kopen.
Ik moest de garage gaan uitleggen wat de nokkenastiming inhield. En dat een eventuele slecht ingeslepen klep ook nagenoeg uit te sluiten was omdat je dan verschil per cilinder zou hebben.
En dan te bedenken dat hij voor het IMM klaar moet zijn.
Ingediend door Leroy op wo, 11-05-2011 14:00
Waarom trek je dan niet de kop eraf om te kijken? of had je dat al gedaan
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 14:03
Na MIJN advies (dat lees je goed) gaan ze dat inmiddels ook doen. Voor mij blijft de vraag hoe op je elke cilinder een lage compressie kunt hebben maar die wel bij elke cilinder gelijk is.
Ingediend door Leroy op wo, 11-05-2011 14:06
Verkeerde kop erop zitten zodat de CR te laag is? Of zeg ik nu hele rare dingen.. Klepsluiting zou inderdaad niet zo consequent per cilinder dezelfde lage druk zijn.
Ingediend door Peter op wo, 11-05-2011 14:14
"verkeerde" kop is misschien wel de juiste gedachte, maar volgens mij is er geen kop die zo'n lage compressie veroorzaakt dat hij niet meer start...
Opzich zou ik de klepsluiters niet uitsluiten. ze zijn, neem ik aan, gelijk gemonteerd, en krijgen de zelfde belasting/slijtage.
Normaal slijt de ene idd harder dan de andere, maar ik sta nergens meer van te kijken. Cilinderkopje van carlien is ook niet helemaal fris, en geeft op 2 cilinders gelijke compressie, en de 2 andere ook een gelijke compressie.
ben eigenlijk wel benieuwd welke garage de mini staat, ik kan me er wel eentje voorstellen...
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 14:15
Het is een 998cc uit '89, met de oorspronkelijke kop. Enige wat veranderd is:
MG Metro nokkenas
Dubbele distributieketting
Elektronische ontsteking
Ingediend door Leroy op wo, 11-05-2011 14:18
Nee dat leek mij dus ook al niet :p Zo laag zal de compressie nooit worden door alleen een andere kop. Kan ook nog lekke cilinders zijn. Ik zou sowieso de kop erafhalen dan zie je t misschien wel.
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 14:25
Peter schreef:
Opzich zou ik de klepsluiters niet uitsluiten. ze zijn, neem ik aan, gelijk gemonteerd, en krijgen de zelfde belasting/slijtage.
Normaal slijt de ene idd harder dan de andere, maar ik sta nergens meer van te kijken.
Kleppen zijn inderdaad tegelijk opnieuw gemonteerd. Heb ze allemaal netjes ingeslepen dus ze zouden goed moeten sluiten. Wel heb ik bij de eerste keer monteren de halve maantje verkeerd gemonteerd op de kleppen waardoor er teveel spanning op de kleppen stond met als gevolg kapot gesprongen rockers. Dit kan misschien effect gehad hebben op de klepveerspanning. Dit is het enige wat ik kan beredeneren naast een kop die misschien niet strak genoeg is aangedraaid.
Ingediend door Tefflar op wo, 11-05-2011 14:44
Vreemd hoor. Een Mini 1000 van '89 zou volgens mij al ongelood (geharde klepzetels) moeten zijn.
Persoonlijk is het eerste waar ik aan denk (als alle cilinders dezelfde compressie hebben) versleten klepzetels doordat de kop niet geschikt voor ongeloode benzine is en er ook geen loodvervanger is gebruikt.
Als de kop gewoon in orde is dan vermoed ik de zuigerveren, maar dan is het wel toevallig dat ze alle vier even hard versleten zouden zijn.
Ingediend door Dennis op wo, 11-05-2011 15:01
Kromme kleppen? Nokkenastiming? Timing ontsteking?
Dennis
Ingediend door Ton op wo, 11-05-2011 15:35
In het uiterste geval kun je door middel van een omgebouwde bougie luchtdruk op een cilinder zetten en eens kijken(horen) waar de lucht ontsnapt.
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 16:06
Tefflar schreef:
Persoonlijk is het eerste waar ik aan denk (als alle cilinders dezelfde compressie hebben) versleten klepzetels doordat de kop niet geschikt voor ongeloode benzine is en er ook geen loodvervanger is gebruikt.
Als de kop gewoon in orde is dan vermoed ik de zuigerveren, maar dan is het wel toevallig dat ze alle vier even hard versleten zouden zijn.
De klep is al ongelood, dus optie 1 vervalt. Optie 2 is toch te testen door compressie te meten met olie op de zuigers? Dat hebben ze gedaan (zeggen ze) en leverde dezelfde druk op.
Dennis":34ixjv85]Kromme kleppen? Nokkenastiming? Timing ontsteking?
Dennis[/quote:34ixjv85]
Kromme kleppen zou kunnen, maar dan blijf ik het vreemd vinden dat alle cilinders 6 bar aangeven.
Nokkenastiming zou ook kunnen, dan zou er bijvoorbeeld nog een klep gedeeltelijk kunnen openstaan op BDP. Maar dan had ik het wel gemerkt met het stellen van de kleppen.
Ontstekingstiming merk je pas bij het starten, zou voor de compressie toch niets moeten uitmaken?
Ingediend door (b)engeltje op wo, 11-05-2011 16:22
Heb je een simpele contactpuntenontsteking al geprobeerd? Daar begin ik altijd mee. Dan weet ik zeker dat het blok ook wil lopen. Dan kan de afstelling van de carb gedaan worden en wat nog meer. Het kan namelijk ook zo zijn dat je ontsteking kapot is en dan wil hij ook niet aanslaan.
Is het blok ook compleet uit elkaar geweest? en hoe heb je de tandwielen weer gemonteerd? De timing ook gecontroleerd of op de basisinstelling, door de puntjes van de tandwielen tegenover elkaar te zetten?
Ingediend door robson op wo, 11-05-2011 16:39
met de kleppenstellen merk je niet of de timing verkeerd staat omdat je klep 1 steld als klep 8 geheel openstaat en dat wil dan niet zeggen dat je zuiger bovenstaat. ik vermoed je timing.
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 16:46
Ik had dus wel een vonk, minigarage heeft voor de zekerheid ook een andere ontsteking geprobeerd, kreeg nog steeds een vonk.
De motor loopt dus nu nog niet, is het ook niet zo dat je compressie alleen goed kan meten bij een lopende motor? En dat hij bij het starten zonder vonk niet snel genoeg draait voor een goede compressie?
Het blok is inderdaad uit elkaar geweest om de andere nokkenas en distributieketting te steken. De tandwielen en ketting zijn zo gemonteerd dat de puntjes tegenover elkaar stonden.
@robson dat klopt, maar zelf was ik al begonnen met het juist zetten van het ontstekingstijdstip, daarvoor heb ik dus cilinder 1 op BDP gezet en gecheckt met een schroevendraaier door het bougiegat. Het zou dus inderdaad de timing kunnen zijn maar dan had cilinder 1 niet op BDP gestaan als de kleppen 1&2 dicht stonden.
Ingediend door (b)engeltje op wo, 11-05-2011 16:49
Heb je ook gecontroleerd of de cilinder in de compressieslag stond? Cilinder 1 en 4 komen namelijk tegelijk boven.
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 17:09
Nee dat heb ik niet gecontroleerd, maar dat zou betekenen dat de puntjes op de distributietandwielen ook niet goed zouden staan toch?
Ingediend door G-Bee op wo, 11-05-2011 17:39
Is de compressiemeter zelf ook goed?
Ingediend door clubbie op wo, 11-05-2011 17:41
Ik zet me geld op: de koppakking op z'n kop er bovenop gelegd.
of: kop niet vast genoeg.
of: metertje wel getest?
Paar keer rond gaan op de startmotor zonder vonk is vaak genoeg om compresie te meten.
Wat bengeltje aangeeft klopt.Zou nu in theorie dan zijn dat je ontsteking 180 graden verkeerd om staat.
De kop is er wel afgeweest? Door jou ?
Ingediend door mini_mouse op wo, 11-05-2011 17:52
Ik denk ook dat de nokkenas timing er naast staat. Dat zou het beste even gecontroleerd worden!
Ingediend door 8609 op wo, 11-05-2011 18:13
Als je aan een Mini garage moet uitleggen hoe de timing en dergelijke zit lijkt me dat geen goede zaak ! Compressie op alle cilinder meten kost zeker geen paar uur en als opnieuw gemeten is met olie op de zuiger en de waarden zijn het zelfde dan zou ik het zoeken in de kop/koppakking. Denk er eens goed over na wanneer dit voor het eerst voorkwam en wat je toen aan de auto hebt veranderd. Logisch nadenken is het devies.
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 18:24
Ik heb de kop er inderdaad zelf af gehad, koppakking geplaatst met Front en Top op de juiste plek. Cilinders zagen er overigens goed uit, geen krassen of iets geks.
Het zou kunnen dat de momentsleutel niet goed meer is en dus niet strak genoeg aangedraaid is.
Ook de nokkenastiming zou het probleem kunnen zijn maar, maar dan zitten de stippen op de ditributietandwielen ook niet meer goed? Hoe makkelijk is de nokkenastiming door een garage te controleren?
*Ben overigens wel redelijk klaar met die garage. Het verhaal dat de monteur 25jr ervaring heeft pas na 2 weken de compressie gaat meten vind ik vreemd. Ook dachten ze eerst dat het in de bedrading lag terwijl er wel gewoon een vonk was. Ook hadden ze geen goede compressiemeter voor handen en die hebben ze vanmorgen gehaald. Dat terwijl het bedrijf ze zelf verkoopt.
[edit] Ik zit net te filosoferen dat de nokkenastiming goed moet staan. Op het moment dat de nokkenas erin gaat kan je door het spietje het tandwiel maar op 1 manier monteren. Hetzelfde geldt voor het tandwiel op de krukas, deze kan door het spietje (standaard, geen off-set) ook maar op 1 manier plaatsen. Als de stippen op de tandwielen dan recht tegenover elkaar staan, zoals in haynes uitgelegd, dan moet het geheel goed staan. Of zit ik er volledig naast? [/edit]
Ingediend door vlassie op wo, 11-05-2011 20:35
Beumert schreef:
[edit] Ik zit net te filosoferen dat de nokkenastiming goed moet staan. Op het moment dat de nokkenas erin gaat kan je door het spietje het tandwiel maar op 1 manier monteren. Hetzelfde geldt voor het tandwiel op de krukas, deze kan door het spietje (standaard, geen off-set) ook maar op 1 manier plaatsen. Als de stippen op de tandwielen dan recht tegenover elkaar staan, zoals in haynes uitgelegd, dan moet het geheel goed staan. Of zit ik er volledig naast? [/edit]
Ik weet niet hoe het in haynes staat maar je heb natuurlijk wel een trek kant en een span kant. Als aan bijde kanten de ketting slap staat kunnen wel de puntjes tegenover elkaar staan maar bij het de eerste beweging van de krukas draait de nokkenas dan nog niet mee. Daarom moet je altijd afstellen, krukas twee keer ronddraaien en dan moeten de puntjes weer tegenover elkaar staan dan weet je zeker dat dat goed is.
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 21:10
Ik heb hem daarna inderdaad twee keer gedraaid en toen stonden ze weer tegenover elkaar.
Ingediend door Rene op wo, 11-05-2011 21:21
TRekkant of niet, dan zou hij nog steeds compressie moeten hebben...
Vreemd verhaal zo alles bij elkaar, niet alleen wat er aan de hand is maar ook de dingen die jij een garage moet gaan vertellen en waar ze moeten zoeken... lijkt me geen goeie zaak.. en ze willen dan ook nog geld ervoor vrees is...?!?
Ingediend door robson op wo, 11-05-2011 21:54
mischien een stomme opmerking, maar ik heb zelf al eens meegemaakt dat de bougie´s niet vonkten onder druk. omdat tijdens het starten de startmoter zoveel amp trok zodat ze onder druk niet vonkten. heb je al eens geprobeert aan te trekken of een extra plus kabel erbij te trekken. de standaard plus van de ontsteking is een weerstandskabel en levert dan ook minder stroomsterkte, als je test met de bougie eruit vonkt hij wel maar onder druk niet. met zes bar moet je auto ook lopen.
Ingediend door Mini Minded op wo, 11-05-2011 23:20
Misschien een overbodige opmerking, maar weten ze bij die garage wel dat je vol gas moet geven als je een compressie meting doet?
Verder zeg ik, als hij benzine krijgt en de ontsteking staat ongeveer op het goede moment zou die toch moeten willen lopen of in ieder geval ploffen. Heb je wel ploffen gehad?
Wat voor bobine gebruik je, een 9 volt of 12 volt uitvoering? Heb je een 12 volt uitvoering dan de volgende vraag, zit er een witte draad met roze streep op de plus van de bobine? Dan heb je een weerstandsdraad en krijgt de bobine maar 9 volt en heb je soms problemen een rijk mengsel te ontsteken doordat de vonk niet optimaal is.
Groeten,
Carst
Ingediend door mini_mouse op do, 12-05-2011 00:12
Mini Minded schreef:
Misschien een overbodige opmerking, maar weten ze bij die garage wel dat je vol gas moet geven als je een compressie meting doet?
Dit zat ik me ook net te bedenken . Naar wat ik zo hoor zou ik eerst de mini maar eens bij die garage weg halen!
6 bar compressie zou die toch op zijn minst een teken van leven moeten geven. Ook als de nokkenas er een tandje naast staat, zou ie eigenlijk nog steeds moeten starten.
Wat voor kleur vonk krijg je eigenlijk? die zou blauw/paaars moeten zijn.
Ingediend door Gjalt op do, 12-05-2011 06:11
Brainwave: zijn de nokhoogtes op de nieuwe nokkenas wel hoog genoeg? Gedachte erachter: als de nokjes niet hoog genoeg zijn gaan de kleppen niet lang en ver genoeg open, waardoor de naar benedengaande cylinder niet genoeg 'frisse lucht' aan kan zuigen. Gevolg: te weinig lucht om bij de opgaande slag te comprimeren en dus een te lage compressie.
Zou volgens mij kunnen verklaren waarom je op alle 4 de cylinders een te lage compressie hebt.
Of denk ik dan ergens een verkeerd hoekje om?
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 12-05-2011 09:45
@Gjalt, hoekje te ver helaas, het verschil in cilindervulling dat je beschrijft zou volgens mij niet tot een meetbaar compressieverschil leiden.
Het is een 998cc uit '89, met de oorspronkelijke kop. Enige wat veranderd is:
MG Metro nokkenas
Dubbele distributieketting
Elektronische ontsteking
je zou het in 1 van deze dingen moeten zoeken ..
dus ben ik het met Dennis eens:
Kromme kleppen? Nokkenastiming? Timing ontsteking?
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door robson op do, 12-05-2011 10:36
tijdens de compressiemeting moet je inderdaad vol gas geven, maar bij een su carb blijft je zuiger in de carb op onderste positie waardoor je minder lucht in je cilinders krijgt. wil je een goede meting doen moet deze of even verwijderd worden of handmatig omhoog gehouden worden.
Ingediend door Ton op do, 12-05-2011 11:22
Misschien denk ik te simpel, maar zelfs bij deze lage compressie zou bij het juiste onsteking tijdstip de motor minstens een paar klappen moeten geven. Ik zou eerst het ontsteking probleem oplossen en me daarna druk maken over die lage compressie. Zet er eens een standaard ontsteking op en kijk gewoon of de nok bij de juiste cilinder staat op het juiste moment. Volgens mij moet dat eigenlijk bij de garage allang gecontroleerd zijn, maar je weet het nooit natuurlijk.
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 12-05-2011 11:43
als de rest klopt moet 'ie met 6 bar volgens mij gewoon lopen, je hebt dan geen vermogen maar da's een ander verhaal.
Als 'ie nu dus niet loopt moet het iets zijn dat je veranderd hebt (of dat ondertussen kapot is gegaan) ...
dus .. check en dubbelcheck wat je allemaal hebt gedaan.
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door ettore bugatti op do, 12-05-2011 18:00
Je zou nog de zuigerveren kunnen uitsluiten door olie op de zuigers te spuiten en dan compressie te meten.
Ingediend door Rene op do, 12-05-2011 18:56
@ettori: Als je de berichtgeving van de TS gelezen zou hebben kon je zien dat dit al gebeurd is...
Ingediend door Beumert op do, 12-05-2011 20:23
De mini gaat morgen naar een andere garage, zodra ik meer weet laat ik het hier weten.
Ingediend door Crispy op do, 12-05-2011 22:49
Ik heb op mijn blok ook eens een compressietest gedaan, gewoon op (alleen) de startmotor en niks bijzonders gedaan met carb of gaspedaal. Had gewoon normale waardes.
Ingediend door Beumert op vr, 13-05-2011 19:35
Ik ben inmiddels weer een behoorlijke stap verder, net even bij de garage wezen kijken waar hij vandaag is aangekomen. Hadden 'm met 1,5 uur lopend!
Er is ook een nieuwe compressietest gedaan, exacte waardes weet ik niet maar zat ongeveer op t volgende:
cilinder 1,2 en 4 -> 8,5
cilinder 3 -> 5,5
Pin me even niet vast op de waardes maar volgens mij kwam ik thuis op ongeveer hetzelfde uit. Wel balen dat cilinder 3 zo afwijkt. Ik heb zojuist nog even gevraagd of ze willen meten met olie op de zuigers. Als de zuigerveer kapot is van cilinder 3, wordt de compressie met olie op de zuiger dan hoger of lager?
Met een beetje geluk zit het in de kop, is weinig werk en daar heb ik nog een reserve ongelode van op de plank liggen.
Ingediend door NED1108 op vr, 13-05-2011 19:44
Als je olie in de cilinders doet dan kun je beoordelen of de kop de oorzaak is of de zuigeveren/cilinder. Door olie op de zuikger te laten lopen (voldoende olie) zal de afdichting korte tijd verbeteren en de compressie verhogen. Als de compressie nagenoeg gelijk blijft is de oorzaak niet te zoeken bij de zuigerveren.
Als het geen verschil maakt dan zou ik de cilinderkop verwijderen. Kijk wel even goed naar de koppakking of er geen doorslag tussen cilinder plaats heeft gevonden (waarschijlijk niet).
Als je de kop verwijdert dan kun je bv wasbenzine in de kommetje gieten. Als de wasbenzine snel weglekt betekent dit lekke kleppen.
Ingediend door Rene op vr, 13-05-2011 22:33
Ook met deze compressie waarden kan een motor lopen...
Dat er een verschil in waarden is klopt niet maar vermoed toch nog iets anders erbij...
Ingediend door Beumert op vr, 13-05-2011 22:40
Hij loopt inmiddels ook weer, heerlijk om dat geluid weer te horen. Nu dus op zoek naar het probleem van de lage compressie.
Dit zou er iets mee te maken kunnen hebben: viewtopic.php?p=540055#p540055 Had de klepschoteltjes verkeerd gemonteerd, misschien dat er teveel spanning op de veren gestaan heeft waardoor ze nu de kleppen niet meer goed dichthouden. (laat ik het hopen, want liever een kopprobleem dan een zuigerveerprobleem)
Ingediend door Mini4Ever op vr, 13-05-2011 23:27
Ik heb niet het hele verhaal gelezen maar ik heb het idee dat er mogelijk een ding over het hoofd wordt gezien. De nokkenas is eruit geweest en dan kan de timing van de kleppen wel goed staan via de distributie ketting, maar dat wil nog niet zeggen dat ook de ontsteking weer goed staat. Dat leuke asje van de onsteking kan op vele manieren worden gemonteerd en in verschillende standen kan de motor lopen, maar slechts in een stand is er ook power volgens specificaties.
Een Mini blok is vrij makkelijk lopend te krijgen en loopt ook met 6 bar compressie al denk ik dat het vermogen misschien zal tegenvallen. Belangrijk is meer of je overal even veel compressie hebt. Zo niet, zal de motor onregelmatig lopen (mogelijk met ietwat 'bonkend' geluid) en als de verschillen erg groot zijn dan kan hij bij lage toeren afslaan.
De verkeerd gemonteerde klepschoteltjes en een gebroken tuimelaar die te zien is op een van de foto's waar je naar linked kunnen meer schade hebben veroorzaakt: kromme klepstoters, ongelijk ingesleten tuimelaarsas, misschien wel kromme kleppen doordat de veren niet 'recht' omhoog duwen... Kromme kleppen geven snel compressie problemen doordat ze kunnen blijven steken of de klepgeleiders onevenredig kunnen inslijten afhangelijk van hoe ernstig krom de kleppen zijn. Als het de mijne was gingen kop, tuimelaars en klepstoters richting oud ijzer
Ingediend door Beumert op za, 14-05-2011 08:52
De ontstekingspen stond volgens de garage waar hij nu staat inderdaad verkeerd gemonteerd, ik weet niet of dit een fout was van mij of dat de garage die eraan gesleuteld heeft de pen verschoven heeft. Ik ga uit van het eerste.
Wat betreft die kop, als blijkt dat we de zuigerveren bijna kunnen uitsluiten als probleem gaat de kop eraf, ik heb nog een reserve ongelode kop liggen die ik dan laat vlakken en erop zet.
Ingediend door Beumert op di, 17-05-2011 10:03
Ik zou de waardes nog geven die de garage waar hij nu staat gemeten heeft:
1 = 8.5
2 = 7
3 = 5
4 = 7.5
Niet echt ok dus, maar in ieder geval niet allemaal 6. Wat is nu het plan van aanpak. Eerst apk-klaar maken en keuren. Dan de cilinderkop eraf en kijken of het probleem in de kop of het blok zit. Als het in het blok zit ga ik de motor wisselen, zit het in de kop dan is het kijken of het op te lossen is met een eenvoudige ingreep en anders een andere kop erop.
Ingediend door LowRida op di, 17-05-2011 11:09
Als je co met die waardes goed blijft?
Ingediend door Beumert op di, 17-05-2011 11:20
Ja, dat is inderdaad de vraag maar anders wordt het een herkeuring.
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 17-05-2011 13:19
als je een andere (standaard) kop hebt .. zou ik die monteren, makkelijker voor de keuring, en dan kan je mogelijk gelijk het een of ander uitsluiten. Ik acht de kans op een kromme klep toch redelijk, en als je daarmee doorrijdt kan dat een kapotte klep worden (of erger).
succes in ieder geval,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Beumert op di, 17-05-2011 15:18
De kogel is door de kerk, er komt een ander blok in. Hij stond klaar bij de keuring en toen maakte de koppeling een vreemd geluid, eigenlijk moest de deksel er dus even af om het na te kijken. Ook moest de distributiedeksel nog voorzien worden van een deukje om de dubbele ketting meer ruimte te geven en dan nog de onduidelijkheid met de kop. Al met al is het door de tijdsdruk sneller en makkelijker om er een ander blok in te zetten. Dit gaat de minigarage dan ook gelijk doen.
Al met al kost me dit wel zo'n 800 euro extra maar dan kan ik in ieder geval mee naar het IMM.
RE: Compressie op alle cilinders 6 bar, staat nu bij garage
Ingediend door Beumert op wo, 11-05-2011 13:38
Omdat ik mijn mini op tijd klaar wilde hebben voor het IMM heb ik hem twee weken terug op laten halen. Het blok liep nog niet en dat wilde ik door hen laten maken. Na een paar uur sleutelen zijn ze inmiddels tot de conclusie gekomen dat er op alle cilinders een druk zit van 6 bar, overal gelijk dus maar te laag om te lopen. Waar zou dit in kunnen zitten? Ik begin steeds minder te begrijpen van het blok en het waarom hij niet wil lopen.