1000 of 1300 ?

RE: 1000 of 1300 ?

Das idd wel vrij grof... Ik rij nu 1 op 9 en dat vind ik ook maar net acceptabel maar ja... je wilt wat heh 8)

kijk ik begrijp dat tunen meer mengsel in de cylinder krijgen is, en dus meer verbruik betekend.
maar met de prijzen van nu en een beetje milieubewustheid wil ik als ik normaal (rustig) rij toch wel boven de 1/10 kunnen rijden.
als ik ga trappen dan is het wat anders maar met gewoon snelweg rijden e.d. kan dit toch wel
of is dit heel onrealistisch?

Tuurlijk kan dat wel maar dat is maar net hoe je de motor tuned, waar het max vermogen ligt enzo, en dan moet je nog het juiste diff kiezen. Eigenlijk zou je moeten weten wat het verbruik is tov toerental en gaspedaalstand en aan de hand daarvan je differentieel verhouding kiezen, als je gaat voor zuinigheid op de snelweg.

Dat hoef je niet eens te weten, des te langer je diff des te zuiniger rij je op de snelweg. Wel tot bepaalde hoogte natuurlijk. Maar op de snelweg met 120 doet een 2,95 het wel goed. 3,1 wat ik zelf heb draait 3600-3800RPM ongeveer op dezelfde snelheid....

maar met kom je met het eerder genoemde 1000 blok nog wel lekker weg bij het stop licht met een 2,95 dif
ivm trekkracht dus

ik weet dat ik alles wil en dat je ergens compromis moet gaan maken maar ik wil eerst alle paden verkennen voordat ik besluit waar die compromis komen

Je komt wel weg, maar vergeleken de rest blijft het het bejaarde oma diff. ja moet je gewoon gaan bedenken wat je wilt. 3.44 is puur acceleratie, maar geen doen op snelweg. 2.95 is weer goed te doen op de snelweg, maar weer geen acceleratie. Als je een middenweg daartussen zoekt zou een 3.1 of een zeldzame 3.2 een optie zijn. Heb je daarentegen veel vermogen dan vraag ik me zelfs af of je nog wel cvoordeel haald uit een 3.44? Heb namelijk het idee dat je dat sneller bent met een 3.1 i.v.m. het langer doortrekken en het iets verminderen van wheelspin....

Ik ben gisteren heen en terug naar Groningen geweest (totaal ruim 450 km). Verbruik was een hele nette 1 op 17 met de Midas.

Deze heeft een Metro GTA motor met 3.44 diff. Dat verbruik is denk ik te wijten aan de veel betere stroomlijn van de Midas tov de Mini.

Was wel half doof en had koppijn na afloop want erg relaxt is rijden met relatief veel toeren toch ook niet en juist bij een snelheid tussen de 100 en 120 begon ie te resoneren. Ik denk dat ik toch maar een langere eindoverbrenging ga monteren als ik hem houd.

Dennis

Midas te koop !

Dennis schreef:
Dat verbruik is denk ik te wijten aan de veel betere stroomlijn van de Midas tov de Mini.!

Ja dat zal wel veel schelen, maar ook aan de stand van je gaspendaal. Ik rij regelmatig van Breda naar enschede (200 km), rij ik rustig 120 dan rijd hij iets van 1:15. Ga ik wat meer trappen tussen de 140 en 160 dan zuipt hij ook behoorlijk 1:12. Met een standaard cooper 1.3 SPI (alleen sportuitlaat en zonder cat), maakt net geen 4000 rpm bij 120 km/h

Was wel half doof en had koppijn na afloop want erg relaxt is rijden met relatief veel toeren toch ook niet!

Daarom doe ik altijd mijn oordoppen in (die ik in eerste instantie heb aangeschaft voor op de motorfiets) :x , minder doof bij aankomst en een stuk minder vermoeiend.

Kevski Style schreef:
Je komt wel weg, maar vergeleken de rest blijft het het bejaarde oma diff. ja moet je gewoon gaan bedenken wat je wilt. 3.44 is puur acceleratie, maar geen doen op snelweg. 2.95 is weer goed te doen op de snelweg, maar weer geen acceleratie. Als je een middenweg daartussen zoekt zou een 3.1 of een zeldzame 3.2 een optie zijn. Heb je daarentegen veel vermogen dan vraag ik me zelfs af of je nog wel cvoordeel haald uit een 3.44? Heb namelijk het idee dat je dat sneller bent met een 3.1 i.v.m. het langer doortrekken en het iets verminderen van wheelspin....

true, true,

Maar dat wielspin.... ik lees het hier vaker... Wielspin is niet alleen door vermogen... Ik heb zat vermogen en weinig wielspin. Fijne banden en een goede wielvlucht/spoor schelen een hoop. Een 2.95 diff lijkt me wel wat voor in mn estate met een sw5 en een snelle kop. Lekker op de snelweg en door het toegenomen vermogen nog best vlot weg. Verbruik is voor mij niet een spannende factor aangezien ik naast de mini's ook een modernere auto heb voor kilometer vreten. En oude techniek met half versleten motoren toch nog wat harder laten lopen is een beetje vragen om een hoog verbruik natuurlijk... ge moet wel realistisch zijn! Verbruik hangt ook sterk van je zelfbeheersing af. En met een snelle auto is die beheersing nog wat lastiger...

@ Taekeb: Ben ik met je eens inderdaad: Banden zijn verreweg het belangrijkste. Daarna onderstel. Problemen is dat veel mensen die zaken alleen vergeten. Kijk naar dit forum. Hoeveel zaken gaan niet over de motor? En hoeveel over het onderstel. Voor een racer is een onderstel vele male belangrijker als wat dan ook. Voor iemand die gewoon aardig over de snelweg wil tuffen en/of af en toe een sprintje wil trekken bij een stoplicht zeker niet. Ik zit er een beetje tegenin. Investeer wel het nodige in het onderstel, maar wil niet dat mijn banden slijten als de ziekte, dus rij op Falken. Das voor mij het compromis wat ik maak. Comfort boeit me niet, maar slijtage weer wel. Maar om niet te ver af te dwalen. de enige oplossing om mensen redelijk vlot weg te laten komen zonder bakken met wheelspin is gewoon door je eindoverbrenging te veranderen....

Het komt alleen wat overdreven over zoals je het omschrijft "bakken wielspin". Die bakken wielspin valt heel erg mee. Je hebt het ook zelf in de hand natuurlijk. Ik vind de snelweg een betere maatstaaf om te kiezen voor een eindoverbrenging. Ik kom daar nooit dus doe het fijn met een 3,44. Ben wel met een 1100 special met 3,44 naar marseille gereden en dat ging opzich ook prima. Veel snelwegkm's Met een rc40 of standaard uitlaat/luchtfilter is dat goed te doen. Oordoppen op in je auto is niet echt fijn. Je kunt dan ook niet echt praten met elkaar. die lawaaiuitlaten zijn nergens goed voor. Alleen leuk voor een paar minuten en de looks... Heeft verder weinig met opvoeren te maken. Ik heb op mn 1380 een rc40 en dat bevalt prima.

Ben ik niet helemaal met je eens. Mijn uitlaat maakt bakken met herrie, maar heeft wel 3 Pk meer als de gemiddelde 1000cc mini met dezelfde aanpassingen (RC40). Ok, een uitlaat die veel herrie maakt hoeft niet meer vermogen te produceren, maar het kan wel, als je maar goed gaat rekenen en rekening houdt met wat je mini als optimaal wilt hebben kwa druk. Een RC40 is bedoelt om nog net legaal te zijn. Das een compromis wat me niet veel uitmaakt....

Ik bedoel meer dat je vantevoren alles goed moet afwegen. Wil je een zuinige, stille, snel optrekkende mini? Of een lawaai makende, wat langzamer optrekkende, maar wel hogere top en fijnere snelwegcondities? of een mix hiervan? :)

3pk winst uit je uitlaat ten opzichte van standaard? of ten opzichte van een bijv. rc40 systeem?

RC40 systeem. Of liever gezegt stage 1. de inlaat daarvan is standaard als elke andere stage 1. Enige wat ik zelf verandert heb is de uitlaat vanaf het spruitstuk. Kan je vertellen dat je met pijpdiameter en lengte nog wel wat kan winnen. Probleem is alleen wel dat je nu praat over decibelniveuas van 100dB+ in de auto....

Met die herrie ga ik niet meer voor mijn lol in een auto zitten, zelfs niet voor een rondje rond de kerk. :|

Dennis

Op de snelweg is het of schreeuwen of langzamer rijden (van 120+ naar 100)....

Ben je vrijgezel? ;)

taekeb schreef:
Ben je vrijgezel? ;)

Zie hier :).

@Kevski Style:
Hoe weet je dat je 3 pk wint t.o.v. een RC40 ? Heb je dat gemeten met een RC40 en daarna met jouw uitlaat, of ga je uit van de gemiddelde 998 cc Mini ?
Zo lust ik er ook nog wel een paar, want tussen auto's met gelijke specs kan zomaar zo'n verschil in vermogen zitten.
Ik zou dus eieren voor mijn geld kiezen en niet voor mijn lol in die herrie gaan zitten. Een RC40 is speciaal ontwikkeld en geoptimaliseerd voor flow (en geluid). En jij zou dat met een beetje zelf experimenteren zo even verbeteren ? Dat vind ik knap...

Niet een beetje zelf experimenteren. Zit aardig wat rekenwerk in. En nee, ik heb het inderdaad niet getest door eerst een RC40 eronder te zetten. Filantroop ben ik nauw ook weer niet. Maar van verschillende mensen hoor ik dat een vermogen uit een A+ 1000cc met stage 1 erop zo rond de 48Pk heeft, en 86Nm. Het einge wat bij mij anders is, is de uitlaat. Deze is wat korter als gebruikelijk, en heeft helemaal geen tegendruk, zo min mogelijk bochten (1tje van 15graden). Dit met een daarop berekende pijpdiameter zorgt ervoor dat je koppel veel eerder beschikbaar is, en voor iets extra's op top. Mijn specs zaten na die meting bij Speedcentre op 51,5PK en 101Nm. Het is dat ik geen scanner heb, anders had ik de uitdraai er hier best op willen zetten....

In die RC-40 zit jaren en jaren ontwikkeling, dat verbeter je niet zomaar op een regenachtig zondagmiddag.

Een gemiddelde van 48 pk met stage one op een 998 is ook maar een gemiddelde ligt heel erg aan de afstelling en de conditie van het blok en de kwaliteit van de stage one die gebruikt wordt.

Die 51 pk is een mooie waarde, maar om die voor een belangrijk deel aan de uitlaat toe te schrijven gaat wat ver.

Dennis

Dat vermogen is als gemiddelde genomen van een aantal rollerbanksessies met verschillende 998cc mini. Fout blijft dat het ontwikkelen van RC40 zeker wel voor compromissen gekozen is. Geluid is en blijft een belangrijke factor. Als ik me niet ergis is dat ook gedaan omdat er voor een hoop raceklasses een DbMax geld voor uitlaatgeluid. Ik heb die beperkingen niet....

En wat het blok betreft: daar stond toen nog net geen ton op. 99.000 en nog iets....

Die beperkingen zijn er wel, dat jij je er niet aan houd is een ander verhaal ;)

Dennis

euhm ik geloof dat we afdwalen van het topic?
mischien ff een speciaal uitlaten topic openen hiervoor?

iig ik ben het met siryun eens:
there is no replacement for cubic inches :)

een 1300 is alles wat een 1000 is maar dan groter :)
mer pk meer koppel etc.

Minder toeren! :P

Die oudbakken stoterstangen zooi draait toch al amper toeren... dus dan maar beter wat meer vermogen uit de lage toeren halen! 8)

Moet je niet zeggen. Met een 1000cc of 850 en een leuk scherp nokkenasje kan je best aardig wat toeren halen. 10.000RPM moet goed te doen zijn....

Zeggen ze ja... maar moet het eerst nog zien...

Ik ken wel 2 mensen die met iets bezig zijn. Misschien over een half jaartje wel af. We zullen het zien....

Er werd vroeger mee geracet dus er zal best wel wat mogelijk zijn met die blokjes. Maar wat geldt voor de 1100 geldt ook voor de 850, ze beginnen wat schaars te worden.

Dennis

CMC schreef:
@Kevski Style:
Hoe weet je dat je 3 pk wint t.o.v. een RC40 ? Heb je dat gemeten met een RC40 en daarna met jouw uitlaat, of ga je uit van de gemiddelde 998 cc Mini ?
Zo lust ik er ook nog wel een paar, want tussen auto's met gelijke specs kan zomaar zo'n verschil in vermogen zitten.
Ik zou dus eieren voor mijn geld kiezen en niet voor mijn lol in die herrie gaan zitten. Een RC40 is speciaal ontwikkeld en geoptimaliseerd voor flow (en geluid). En jij zou dat met een beetje zelf experimenteren zo even verbeteren ? Dat vind ik knap...

Volledig mee ééns. Ik weet niet veel van tunen en houd me daar ook niet mee bezig. wat ik wel weet is dat een RC40 geen ééns 100 decibel produceerd. Dat rijden zonder tegen druk geen rijden meer kan zijn.
Mijn vorige mini had ik een RC40 onderliggen en was het geluid wat deze produceerde niet abnormaal veel verschillend tegenover de originele uitlaat.

Kevski Style":3hr9qr42]Moet je niet zeggen. Met een 1000cc of 850 en een leuk scherp nokkenasje kan je best aardig wat toeren halen. 10.000RPM moet goed te doen zijn....
[/quote:3hr9qr42]
Leg er een RC40 onder geheid 3 pk meer, 10,000 toeren gemakkelijk met een scherpe nokkenas, en een afdaling van de ski springschans volgas, meteen een uitgebouwde motorkap met scherpe randen.

Ik weet het niet maar Waar is de echte kenner ik zie hem niet meer Richaaard.

Kevski Style schreef:
Moet je niet zeggen. Met een 1000cc of 850 en een leuk scherp nokkenasje kan je best aardig wat toeren halen. 10.000RPM moet goed te doen zijn....

ik heb nooit gezegt dat ze niet hard kunnen gaan O:)

alleen dat ik liever een 1300 heb dan een 1000...

ik ben weleens met mn 1380 weggereden door een 1100cc classic cooper racer. scheelde een haartje... Ik had die mini toen net, denk dat ik nu wel een stukje sneller ben... Weet wel dat hij een paar nullen meer heeft geïnvesteerd om zo hard te kunnen rijden... Die draaide ook serieus veel toeren trouwens. Prachtige machine. Maar daar is meer voor nodig om dat goed te houden dan alleen een nokkenasje...

Ja tuurijk is daar meer voor nodig, maar de nokkenas is de doorslaggevende factor voor het karakter van je motor. Maar waarom zou een stotermotor dat niet aankunnen????

Een stoterstangenblok kan juist best een hoop aan! Zeker een lomp stalen miniblok. Alleen is de techniek niet "je van het" te noemen als het om hoge toeren gaat... Begon al bij 16 jaar bij het opvoeren van 4takt brommertjes. de c310/c320 blokjes met onderliggende nokkenas is gewoon altijd een beperkende factor. De bovenliggende nokkenas modellen als ss/cd/dax/etc. zijn dan een lust om aan te prutsen...

Kleine zuigertjes met wat minder compressie en een scherpe nokkenas zullen heus wel hoogtoerig werken. Maar ik haal persoonlijk liever dat vermogen uit een rustig 1300 blok of groter. Persoonlijk... maar dat wisten jullie al. :)

Misschien kunnen die blokken best wel hoge toerentallen hebben, maar ze zijn er niet voor gemaakt (zie Calver) en wat heb je aan een motor die zijn piekvermogen levert tussen de 6500 en 7000 toeren, misschien op het circuit?

Op de site van Calver staat een heel stuk over het tunen van een 1100 tov een 998 en de resultaten zijn verbazingwekkend. Misschien toch maar op zoek gaan naar een draaiend gedeelte van een 1100 :P

Dennis

Kevski Style schreef:
Met een 1000cc of 850 en een leuk scherp nokkenasje kan je best aardig wat toeren halen. 10.000RPM moet goed te doen zijn....

10.000 RPM moet goed te doen zijn :? en met een beetje moeite zeker 12.000 RPM |:(.Ik denk het ook.... Denk ik niet dat je dat gaat halen en je moet je wel heel heel erg veel gaan aanpassen om het een beetje betrouwbaar te krijgen. Want je standaard lagers, krukas, drijfstangen, kleppen(veren) zuigers etc zijn daar dus nooit van z'n leven op berekend. Vervolgend heb je dan een blok wat je een vermogen heeft gekost, maar niet fatsoenlijk mee te rijden valt in het dagelijks verkeer, omdat je hem continu in de toeren moet jagen omdat het blok totaal geen koppel heeft bij lage toeren.

We praten hier wel over een ontwerp uit de jaren dertig en geen high-tech motorblok. Zelfs de huidige moderne automotoren draaien niet zomaar 10.000 toeren.

Wat ik zo lees is het maximum aantal toeren wat de Miglia racers doen ongeveer 9000 toeren en dan spat het nog regelmatig uitelkaar.

Dennis

We hebben het hier toch niet over betrouwbaarheid ervan? Zo haalt een 1380 ook nooit de betrouwbaarheid van een 1000. Ik heb het er alelen maar over wat mogelijk is. Na elke race moet zo'n blok uit elkaar, dat is gewoon een feit. Enige waardoor dat niet zou hoeven, is voor erg veel titaniumlegeringen te gaan gebruiken, alswel cilinderbussen van Nikkasil. Maar ja, dat mag wat kosten. En ja, we hebben het hierover circuit gebruik, dus dan telt een nauwere powerband ook niet meer mee als een nadeel. Is een kwestie van je versnellingen erop aanpassen. En ja, je kan zeggen wat je wil, maar die toeren klinken wel super lekker, alhoewel ik er ook geen voorstander van ben. Ooit eens meegereden in Spoon Honda Civic. 11.200RPM redline, en tot 13800 toeren als max. Zo'n geluid vergeet je nooit meer....

Maar al met al spreekt een 998cc vanwege zijn toerenkarakter mij wel meer aan, zeker kwa rijsensatie. Ok, het slijt misschien daardoor wat harder, maar van kortstondige tripjes daarnaartoe merk je niet veel van....

Iedereen zn meug...
Ik heb tijdje met een 850 gereden.. een aantal keer met een 1000 maar het haalt het bij lange na niet bij een (toen standaard, die inmiddels iets is gemodificeerd) 1275 blokje...

Vandaag voor weinig een loodvrije 1300 kop gescoord op de sloop, nu eens kijken of ik die op mijn 1000tje weet te parkeren :). Aardige meevaller :D

Langzaamaan begint het al wat te worden, alleen die nokkenas ben ik nog niet helemaal uit maar dat wordt waarschijnlijk toch een SW5, alleen nog iemand vinden die ook zo'n ding wil hebben (moet er 3 afnemen om een leuk prijsje te kunnen bedingen).

Dennis

Doe net de PM de deur uit en nu lees ik dat je nog sw5 afnemers zoekt...

Pm me je leuke prijs maar door en ik ben 1 en al oor. (voor de estate)

Doe mij ook maar een PM dan? Ik weet wat ze normaal moeten kosten, dus wil die prijs dan wel eens horen????

ik kwam nog een 'rolling road' tabel tegen in de UK:
http://www.norfolkminiownersclub.btinte ... k/tech.htm
.. hoogste 998 = 81 pk (alleen een beetje weinig specs ..)

FWIW,
Theo van den Bogaard

@ Dennis:

Een SW5 voor een leuke prijs wil ik ook wel in een nog te bouwen blokje steken :)
Dus behalve Taeke en Kevski kun je mij ook pm-en...

@Dennis .. pm mij ook de prijs maar .. (loopt die quantum-korting op bij grote(re) aantallen?)

groetjes,
Theo van den Bogaard

als er echt zo veel korting komt dan mag je mij ook wel eens PMen.

Alvast bedankt

Als je er nou ongeveer 6 of meer afneemt, zal de prijs wel weer naar beneden gaan, toch?? Ik zit er ook zwaar over te denken om zo'n stokje te kopen. Ik moet er alleen ook de rest bij hebben, dus zo'n heel kitje. Is dat wat je dan gaat bestellen??

Berichten over de SW5 nokkenasjes toch graag in het andere topic... alsjeblieft :)

Laatste nieuws over de SW5 nokkenassen in de rubriek Aangeboden.

Dennis

Stand van zaken tunen 998:

FD vervangen voor een 3.44, alle pakkingen en keerringen vernieuwd.

Pockets in het blok gefreesd. Twee waterkanalen dicht geplugd en nieuwe kanalen geboord.

Cylinderkop: 12g940 loodvrij....kleppen ingeslepen, en voorzien van dubbele klepveren, kachelkraantje open geboord.

Extra carterontluchting opengeboord aan vliegwielzijde en voorzien van uitlaatpijpje.

Volgende stap, de nokkenas, maar Swiftune is niet erg snel met reageren, morgen maar weer eens gaan bellen.

Dennis

Die op Calvers site ook over het potentieel van een getunede 1100 heeft gelezen :) en zo'n blok kan krijgen :)