1978 Mini Minimatic

Ingediend door Thierry op zo, 28-06-2020 13:30

Terug na even weg te zijn geweest smiley

 

10 jaar geleden heb ik mijn eerste Mini-project aangeschaft en opgeknapt. Showcase topic van dat project staat hier:

https://minisevenclub.nl/forum/date/mini-showcase/mini-1986

 

Na verkoop van ons toenmalige huis, een tijdje zonder garage en dus ook zonder project, maar nadat ons nieuwbouw-huis klaar was, begon het toch weer te kriebelen voor een project. Vorig jaar heb ik toen een VW Kever 1302 uit 1971 aangeschaft, opgeknapt en na een paar maanden weer verkocht. Leuk motortje, maar die stuurinrichting en rondom trommelremmen, dat rijdt niet echt lekker.

Toch maar weer op zoek naar een Mini dus.

 

Na een oproepje hier op het forum heb ik dus sinds een paar maanden weer een Mini. Het betreft hier een Mini automaat uit 1978.

Bij de vorige eigenaar buiten gezet:

Mini

Op de aanhanger mee naar huis:

Mini op trailer

spiegel

En thuis:

Thuis

Bandjes oppompen zodat het wat beter rolt:

Pompen

En de nieuwe garage:

nw

De dag erna de hele Mini maar eens goed gewassen:

was

was2

 

 

RE: 1978 Mini Minimatic

De body is op de meeste plekken wel hard. In de dakrand zit een gat dus dat moet dicht gelast worden:

dak

Eerst het technische werk. Een vorige eigenaar had een creatief alternatief voor de torenbout-rubbers, nl een opgevouwen binnenband van een fiets sad 

band

band2

Om hier goed bij te kunnen, heb ik de radiateur verwijderd. De vloeistoffen moesten er toch uit:

rd

rad

Deze stukken fietsband waren ook te vinden tussen de torenbouten en het subframe.

Natuurlijk alles vervangen voor originele rubbbers:

rb

Thermostaat was ook behoorlijk verstopt:

th

Vervangen voor een nieuwe en alles weer gemonteerd na schoonmaken incl nieuwe pakkingen:

th2

Ook hier geen originele pakkingen maar een oud stuk karton:

 kk

kk

kk

De radiateur getest en leek goed, maar na installatie en bijvullen, bleek deze toch te lekken. Nieuwe radiateur gekocht en de omhuizing netjes gemaakt. Boutjes zaten er helaas niet bij en in de nieuwe radiateur moesten metrische bouten dus zelf maar een paar boutjes op maat gezaagd:

rad

rad

rad

Bij de kilometertellerkabel was geen doorvoer-tule gemonteerd (gat was opgevuld met ongeveer een golfbal aan kit). Doorvoertule had ik nog wel 1 liggen:

tu

ft

Ouderwetse plastic luchtfilter eraf gehaald en aan de gang met het starten van de Mini. Alle vloeistoffen vervangen en nieuwe bougies en bougie-kabels gemonteerd. Ook een nieuwe distributiedeksel en rotor geïnstalleerd. Daarna de eerste poging, maar helaas geen klik. Startblokkering die in de schakelpook zit, nagekeken en afgesteld. Dat was wel OK. Waarschijnlijk dus het startrelais kapot. Getest dmv de accu rechtstreeks op de startmotor en er was beweging. Dus inderdaad het startrelais kapot.

Vervangen door een nieuwe:

sm

Resultaat:

De Mini start! [Edit: Filmpje verwijderd ivm grootte]

RE: 1978 Mini Minimatic

Sportfiltertje erop. Ziet er toch wat eleganter uit dan zo'n groot plastic ding:

ff

Dan het laswerk/ bodywerk.

Gat in dakrand waardoor je zo naar binnen kon kijken:

gat

gat
De complete dakrand zat vol met kit. Alle kit eruit gepeuterd en de conclusie is dat de hele dakrand in goede staat is op dat ene gat rechtsachter na. Waarom dan die hele rand vol moest met kit, snap ik niet helemaal.

kit

ki

kit

kit

kit

kit

Aan de binnenkant het hemeltje eruit getrokken. Moet toch worden vervangen aangezien dit origineel wit was, zwart was geschilderd en er ook een scheur in zat.

Lassen maar:

las

las

las

las

Na het lassen zo goed mogelijk glad gemaakt en behandeld met Noverox.

Missende stukken dakrand gemaakt:

dak

dak

dak

da

dak

dak

dak

gelast

Bij beide paravaanvoorhoeken was de lak erg bobbelig, net of er een grote roestvlek onder de lak zat. Dit bleek niet zo te zijn, maar gewoon een niet netjes afgewerkte eerdere reparatie:

vv

Aangezien de motorkap-randen ook helemaal vol zaten met kit en er puntlas-sporen te zien zijn in deze rand, vermoed ik dat de zijpanelen een keer zijn vervangen:

pp

 

Alle overtollige kit uit de rand rechtsvoor gepeuterd en weer netjes gemaakt:

kit

rv

Linksvoor:

kit

Gespoten in Koolzaadgeel RAL1021. Dit is niet de precieze kleur, maar komt er wel heel dicht bij. Als alles straks weer geel is, wordt de hele Mini nog een keer gedaan met deze kleur, zodat evt. eerdere kleurverschillen er dan ook niet meer zijn.

geel

lv

Dit is linksachter. Hoefde niet gelast, maar had wel wat opknapwerk nodig.

geel

Tot zover de werkzaamheden vanaf 6 mei 2020. To.v. mijn eerste project (dat meer dan 6 jaar heeft geduurd) gaat het goed vooruit laugh

RE: 1978 Mini Minimatic

Goed bezig Thierry. Je hebt weer een echt project gekocht. Doe je nog iets met de bumpers die er niet meer aan zitten?

RE: 1978 Mini Minimatic

Aangezien de lip er al helemaal af is, waarschijnlijk niet. Ik heb ipv de standaard verbreders al een setje Group2-verbreders aangeschaft (omdat ik die het mooist vind) en dan zal het wel zoiets worden:

gp2

Maar dan wil ik de verbreders ook geel maken, zodat dat matcht met de body.

Zwart dak vind ik ook mooi, maar dan het zwart misschien door laten lopen naar beneden tot aan de rand net onder het raam of de rand ter hoogte van de zijspiegels. Ga ik nog even over denken wink

 

Bij mijn vorige Mini waren verbreders niet nodig omdat ik daar stalen velgen had met dunne bandjes maar hier zitten brede 10" velgen op, waardoor de band meer dan 3cm buiten de body komt. Als ik dan toch verbreders moet, dan vind ik zelf de group2 modellen het mooist.

RE: 1978 Mini Minimatic

Meer dit idee dus:

gp2

RE: 1978 Mini Minimatic

Ik heb alleen wel het idee dat de onderste foto geen group2 zijn, maar Wood&Pickett. Deze hebben namelijk de bevestiging aan de onderzijde.

RE: 1978 Mini Minimatic

Onderste foto is inderdaad geen gp2 maar wel matching kleur van verbreders en body. Wellicht zijn zwarte verbreders ook wel mooi icm een zwart dak. 

Eerst eens zorgen dat alles technisch in orde is. 

RE: 1978 Mini Minimatic

Gaaf dat je je weer aan een nieuw project waagd.

Wagentje ziet er netjes uit en lijkt al volledig te zijn gerestaureerd (zie dat de paravaan een immitatie deel is haha:))

Ga je de mini zelf opnieuw spuiten of laat je dit doen?

Ik heb zelf ook een automaat, ik heb ergens nog een documentje over het afstellen van de Rembanden van de automatische transmissie, als je zover bent en je merkt dat de bak slipt bij overschaklen dan kan dit misschien helpen.

Veel succes en ik blijf je even volgen. (ben zelf ook aan het restaureren)

 

 

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Waardoor vermoed je dat de paravaan een imitatie is? Zover ik het heb kunnen zien (vanuit de binnenkant en gezien de originele kleur op dat paneel), is de paravaan wel origineel maar zijn de voorpanelen alleen ooit vervangen. Hoe ze dat dan weer aan hebben laten sluiten op de paravaan is alleen helaas niet zo netjes gedaan.

Spuiten ga ik zelf weer doen. Is vorige keer ook goed gegaan en dat was zelfs een kleurwissel (van rood naar lichtblauw).

RE: 1978 Mini Minimatic

Eerste gespoten stukken zien er al goed uit:

aa

aa

aa

aa

 

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Ziet er netjes uit.

Immitatie omdat ik wat ribbels zie in de hoek van het paravaan, bij de originele paravaan is dit mooi glad. Maar de foto kan ook vertekenen.

kit

Heb inderdaad je andere showcase bekeken, deze mini is erg netjes geworden!

 

Mag ik vragen hoe je te werk bent gegaan voor het spuiten?

 

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Die ribbels zijn het resultaat van een slechte reparatie van een vorige eigenaar. Die heeft het voorpaneel niet netjes laten aansluiten en daarna alles met overdreven veel kit dichtgesmeerd. Daarna niet glad geschuurd (oftewel ondergrond niet glad) en daarna eroverheen gespoten.

 

Dat ben ik dus nu aan het oplossen dmv volledig kaalmaken van dat stuk body (dus alle overbodige kitresten eraf) en dan netjes met plamuur glad zetten en afwerken.

RE: 1978 Mini Minimatic

Qua spuiten gewoon het standaard-gebeuren:

Schuren, schuren en nog eens schuren, totdat je geen verschil meer voelt tussen het geplamuurde stuk en de rest. Als je het denkt niet meer te zien, kun je vaak nog wel een randje voelen (en na het spuiten, zie je dat randje altijd terug). Dus pas stoppen met schuren als je niks meer voelt. En dan fatsoenlijk schuurpapier van p160 > p240 > p600 > p1200. 

Daarna licht met primer, weer licht schuren, dan een laag of 3 kleurlak.

Bij die blauwe moesten er na de egale lichtgrijze primer nog 5 lagen blauw op om 'm netjes te laten dekken.

 

Ik krijg vandaag nog wat betere spuitmondjes binnen: Motip F819. Zaten toentertijd ook op die Speedwel Blue- spuitbussen die ik had laten mengen voor mijn vorige Mini. Spuit super-egaal en in een mooie gelijkmatige 3-hoek ipv die ongedefinieerde nevel uit een normale spuitbus.

 

Afhankelijk van de glans die er uiteindelijk wel/ niet is, heb ik toen die blauwe Mini nog licht met de hand gepolijst met commandant. 

RE: 1978 Mini Minimatic

hoek

hk

hh

aa

De rimpels/ribbels zijn verdwenen. Nog wel wat kleurverschil maar er zit pas 1 laag geel op, dus dat gaat goed komen met wat meer lagen yes

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Vandaag aan de gang met de remmen want de vorige eigenaar had gemeld dat hij 'm maar niet ontlucht kreeg. Alles maar nakijken dus.

Eerst de hele Mini op assteunen gezet:

aa

aa

Brede trommels achter:

aa

aa

Smalle trommels voor:

aa

Handvat van de krik om de trommel te laten stoppen met draaien tijdens het losdraaien van de kroonmoer:

aa

aa

aa

Alle remtrommels zijn eraf geweest en de remschoenen en remslangen gecontroleerd. Trommels zijn allemaal nog netjes en remvoering op de remschoenen ook nog dik genoeg. Achter zitten blijkbaar de brede trommels (die van latere modellen zouden zijn) en voor de smallere trommels. Remslang linksvoor was beschadigd, wellicht de oorzaak van het niet kunnen ontluchten??? Nieuwe remslang gemonteerd.

Alle trommels zitten er weer op. Wanneer ik weer tijd heb dan het hele systeem maar weer vullen, afstellen en ontluchten.

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Als de slang slecht is, dan bestaat idd de kans dat de remmen heel slecht af te stellen zijn. Daar komt ook bij dat trommelremmen aan de voorzijde ook heel gevoelig zijn voor de kleinste verandering aan de afstelling.

Waar je ook naar zou kunnen kijken is de hoofdremcilinder. Als het een cilinder is met een zwarte band, dan is het een diagonaal systeem. Dat betekend dat rechtsvoor en linksachter samen door 1 deel van de remdrukverdeler worden aangestuurd. Ook dit systeem kan zorgen voor het moeilijk afstellen.

Als het een cilinder is met een gele band, dan heb je een voor/achter gescheiden systeem. Dan is het puur uitsluiten welke kant slechter remt.

RE: 1978 Mini Minimatic

Het heeft een groene plastic band, maar ik heb het probleem inmiddels gevonden.

aa

Hij lekt tussen de nippel en de harde leiding die van de ene remcilinder naar de andere loopt. Is al besteld, dus dat wordt weer snel gefixt. Bij mij is ie diagonaal gekoppeld, dus linksvoor zit aan de zelfde leiding als rechtsachter.

RE: 1978 Mini Minimatic

Update tot nu toe. De vorige eigenaar had het erover dat de pakking het probleem zou zijn dat ie linksvoor en rechtsachter niet kon ontluchten. Omdat de pakking dan te dun zou zijn... Leek mij al een sterk verhaal dat de dikte van de pakking zo'n belangrijk deel van je auto kon verstoren. Gezien de andere pakkingen die ik tegen ben gekomen, toch maar de hoofdremcilinder gedemonteerd om te zien wat ik daar tegen zou komen. Zoals in bovenstaande post te lezen is, komt het ontluchtingsprobleem wss door de kapotte slang en lekkende harde leiding tussen de remcilinders linksvoor.

Ook meteen maar begonnen met het wegwerken van de originele "golden brown"-kleur:

aa

aa

aa

Verf weer droog,  onderdelen schoongemaakt en een nieuwe originele pakking ertussen:

aa

aa

Ontluchten (wat dus uiteindelijk niet ging lukken) dmv het fietspomp-systeem gecombineerd met een Easy-bleed. Fles met remvloeistof op de hoofdremcilinder aangesloten, op druk zetten via de fietspomp. Rempedaal helemaal ingedrukt zodat de vloeistof verder kan. Dan wordt de vloeistof door de druk naar het verste punt geduwd:

aa

aa

Terwijl er gewacht moet worden op de rem-onderdelen, heb ik de rest vd motorruimte zwart gemaakt:

aa

nn

Aangezien er enkel een sleutel bij de Mini zat voor het contactslot en de deuren en kofferklep dus geen sleutels hadden, heb ik een paar weken geleden een nieuw setje cilinders besteld. Het erin zetten ging bij de kofferklep echter niet, omdat het palletje vastgeroest was. Via marktplaats voor 2 tientjes een complete set chromen hendels gekocht van iemand die er ook geen sleutels bij had. Hier gingen de cilinders wel in en ze zien er ook nog beter uit dan de zwarte, beschadigde hendels die erop zaten:

Dit zat er op:

zwart

Nu:

aa

aa

aa

De combinatie geel met chroom is toch heel anders dan zwart met chroom. Ziet er (wat mij betreft) een stuk netter uit.

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Deuken verwijderen met mijn nieuwe deukentrekker. Werkt best goed, deuken in het dak zijn er nagenoeg uit. Deuken op het spatbord vergen wat meer moeite:

aa

Verder met de remmerij linksvoor. De slang afgeknepen met een griptang en een handschoen om de slang om de griptang niet de slang te laten beschadigen. Wellicht een keer een echte slangklem halen. Lekkende harde leiding is er al af op deze foto:

aa

Nieuwe pijpje ongeveer goed gebogen:

aa

aa

Alles op druk gezet en gekeken of er echt niets meer lekte en dat bleek helaas toch het geval. Gelukkig had ik uit voorzorg ook al 1 remcilinder mee besteld. Deze kon er dus meteen op. Oud:

aa

en nieuw:

aa

 Er lijkt nu niet meer te lekken dus deze kunnen we ook weer afvinken.

RE: 1978 Mini Minimatic

Voorbereidingen voor het spuiten:

aa

aa

aa

aa

aa

aa

RE: 1978 Mini Minimatic

1e laag is gespoten:

aa

aa

aa

1e laag zit erop om alles egaal dezelfde kleur te krijgen, maar toen was helaas de verf op... Ik dacht dat ik genoeg had, maar helaas dekten sommige delen minder goed dan gehoopt. Vooral de dorpels gingen moeilijk naar geel. Die waren nog zwart van de undercoating, maar heb ik glad gemaakt en met lichtgrijze primer gespoten, daarna het geel erop. Onder de chromen sierrand is het dan straks ook geel ipv zwart. Vind ik altijd wel netjes.

Er zullen nog wel 2 lagen op moeten, dus meteen maar wat nieuwe verf besteld.

RE: 1978 Mini Minimatic

Mooi project en vooral goed systematisch te werk!

RE: 1978 Mini Minimatic

Dank je. Ik heb erg veel geleerd van mijn 1e project. Alles in kratjes, alles zelf uitzoeken en sommige dingen 3 of 4 keer demonteren omdat iets toch in een andere volgorde moest.
 

Ideale manier om het te leren: met vallen en opstaan en met boerenverstand. 

RE: 1978 Mini Minimatic

De oude foto's van mijn vorige Mini kwamen laatst weer eens voorbij en een logo-loze achterklep en motorkap vind ik toch wel mooier, vooral gezien het feit dat er overal Cooper-logo's op zitten en het niet eens een Cooper is.

De gaatjes van het kofferklep-logo even netjes dicht gelast:

aa

aa

Verder, voor het spuitwerk helemaal af gemaakt wordt, de verbreders op maat gemaakt en proef-gemonteerd, zodat er straks niet meer hoeft te worden geboord in het verse, nette spuitwerk:

aa

aa

aa

aa

aa

aa

aa

aa

aa

aa

aa

aa

aa

aa

De verbreders worden ook geel en worden uiteindelijk met RVS schroefjes gemonteerd ipv de zwarte schroefjes die de vorige eigenaar overal voor gebruikte. De grille wordt dus ook met de nieuwe RVS schroefjes gemonteerd.

RE: 1978 Mini Minimatic

De verbreders zijn gespoten:

aa

aa

En de grille ook:

aa