1978 Mini Minimatic

1978 Mini Minimatic

Ingediend door Thierry op

Terug na even weg te zijn geweest 🙂

 

10 jaar geleden heb ik mijn eerste Mini-project aangeschaft en opgeknapt. Showcase topic van dat project staat hier:

https://minisevenclub.nl/forum/date/mini-showcase/mini-1986

 

Na verkoop van ons toenmalige huis, een tijdje zonder garage en dus ook zonder project, maar nadat ons nieuwbouw-huis klaar was, begon het toch weer te kriebelen voor een project. Vorig jaar heb ik toen een VW Kever 1302 uit 1971 aangeschaft, opgeknapt en na een paar maanden weer verkocht. Leuk motortje, maar die stuurinrichting en rondom trommelremmen, dat rijdt niet echt lekker.

Toch maar weer op zoek naar een Mini dus.

 

Na een oproepje hier op het forum heb ik dus sinds een paar maanden weer een Mini. Het betreft hier een Mini automaat uit 1978.

Bij de vorige eigenaar buiten gezet:

Mini

Op de aanhanger mee naar huis:

Mini op trailer

spiegel

En thuis:

Thuis

Bandjes oppompen zodat het wat beter rolt:

Pompen

En de nieuwe garage:

nw

De dag erna de hele Mini maar eens goed gewassen:

was

was2

 

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Een vorige eigenaar vond het blijkbaar ook mooier om de chromen randen zwart te maken. Ik niet dus dat heb ik er vandaag afgekrabd/geschuurd. 
Voor:

Aa
tijdens de werkzaamheden:

Aa
en na:

Aa

RE: 1978 Mini Minimatic

Ziet er netjes uit hoor! Welke velgen ga je gebruiken? Die er nu onder zitten of andere? (bredere) 

RE: 1978 Mini Minimatic

Die er nu onder zitten, blijven.

Vorige Mini-project had ik veel “problemen” met het vinden van een nette set met goede banden. Hier zit een leuk setje 10 inch op met bijna nieuwe banden dus die blijven.

default

RE: 1978 Mini Minimatic

De chrome strip langs de rand een beetje warm maken met een föhn doet wonderen. Niet te warm want dan gaat het ook fout.

Leuk dat er nog automaatjes rijden. Heb er zelf nog 1 te koop en heb nog een 68er automaat voor restauratie staan.

 

Het wordt weer tijd voor clubdagen, kunnen we weer Mini's kijken :)

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Aan de gang met de looks van het dashboard:

Sorry, foto ondersteboven...

aa

Ventilatiegaten dicht gemaakt met een op maat gemaakt rubberen lapje (kan er dus weer uit):

aa

En alles netjes afgewerkt met een op maat gemaakt nieuw stuk tapijt:

aa

Verder gisteren een uurtje bezig geweest om de carburateur af te stellen. Loopt nu supernetjes op 800 toeren stationair. De remmen heb ik vorige week al ontlucht dus morgen check ik alles nog een keer en als daar niks geks uit komt, dan ga ik de garage maar eens bellen voor een APK-afspraak. 👍

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Net even in de gegevens vd RDW gekeken. De laatste keer dat de km-stand is geregistreerd, was in 2014. Mocht ik de Mini dus door de APK krijgen, is dat voor de 1e keer in 7 jaar. 
 

Altijd fijn als een mooie oldtimer weer de weg op mag 😉

RE: 1978 Mini Minimatic

Gaaf zeg, ziet er goed uit.
wanneer mag die voor de APK?

Wat ik me dus afvroeg, waarom maak je die ventilatiegaten dicht eigenlijk?
 

RE: 1978 Mini Minimatic

Ik heb nog geen afspraak gemaakt. Vanmorgen liep ie weer minder dus het behoeft nog wat meer aandacht. 
 

Gaten heb ik dichtgemaakt om te voorkomen dat er water en ongedierte naar binnen komt via die gaten. De gaten zelf zitten nu dus achter het verticale deel vh dashboard. 

RE: 1978 Mini Minimatic

De APK afspraak is gemaakt! Volgende week donderdag 18-3 gaat het gebeuren.

Gisteren netjes afgesteld volgens de Haynes dmv de zuiger vd carburateur iets op te tillen.
 

Wel een heel diep zwaar geluid maar dat komt wss door de bijna rechte uitlaatpijp waar maar 1 demper op zit. Ruig geluidje noemen we dat 😉

RE: 1978 Mini Minimatic

Heb je reportage met belangstelling gevolgd Thierry. Wens je succes bij de keuring.

RE: 1978 Mini Minimatic

Dank je. Het volgende project staat inmiddels al klaar:

T2
 

Volkswagen T2 die ik ga ombouwen tot campertje waar 2 personen in kunnen slapen (zitten nu 2 banken achterin). Tentje ernaast voor de kinderen en wij kunnen kamperen. Op onze oprit passen 2 auto’s dus onze Volvo en de Mini kunnen daar staan terwijl de T2 in de garage staat. 

RE: 1978 Mini Minimatic

Vandaag naar de APK gereden en ik kreeg helaas te horen dat het VIN-nr niet Oke is. 😭

Afspraak bij de RDW is al gemaakt om dit te onderzoeken. 

Wordt vervolgd dus. 
 

Het rijden ging trouwens prima. Remmen moeten wel iets strakker worden afgesteld en de rest hoor ik wel als de APK weer kan. 

RE: 1978 Mini Minimatic

Vandaag bij de Rdw geweest met de Mini en het is OK. Het onduidelijke nr is doorgehaald en er is een duidelijk nr ingetikt. Binnenkort maar weer een nwe APK-afspraak maken. We zijn iig weer een stapje verder 👍

RE: 1978 Mini Minimatic

Wat was het probleem dan? was het originele nummer niet goed genoeg leesbaar meer?
Wel mooi dat het is opgelost in ieder geval dan.
Hebben ze de vorige keer niet de rest van de APK afgerond, lijkt me dat ze dan alles toch al gezien hebben of zijn ze gelijk bij het nummer begonnen en gestopt?

Ben benieuwd hoe dat verder gaat.
 

RE: 1978 Mini Minimatic

Dat is een gaaf extra project. Ik hoop dat de T2 helemaal goed is. Een goede is heel wat geld waard namelijk.

Goed dat de mini nu APK heeft. Kun je met 2 classics tegelijk op vakantie.

RE: 1978 Mini Minimatic

De Mini heeft helaas nog geen APK. Ze zijn inderdaad bij het nr begonnen en hebben de rest toen niet meer bekeken. Stel dat het bij de Rdw niet goed was, had ik toch geen APK gekregen want dan was de Mini gedegradeerd tot stapel onderdelen. Het nummer wat leesbaar was, miste een B aan het eind. Een cm of 20 ernaast stond nog een nummer en daar was het wel op te zien. Uiteindelijk, om het voor iedereen in de toekomst duidelijk te maken hebben ze de onduidelijke nrs doorgehaald en op de koker onder de voorstoel een duidelijk nr ingeklopt met een apparaat. 
 

Vandaag de nieuwe afspraak gehad voor de APK en helaas afgekeurd op wat kleine dingetjes waaronder de zij-spiegels. Ik had ook wel door dat je in die torpedo-spiegels niks ziet maar daar rijden wel meer mensen mee rond dus ik dacht dat het zo wel mocht. Ff een ander setje spiegels regelen en dan zou herkeur geen probleem moeten zijn. 
 

@Bram: leek me inderdaad wel handig om de Mini mee te nemen als boodschappenwagentje 😜

De T2 had, toen we ‘m kochten nog 4 dagen APK en ik mocht er dus legaal mee naar huis rijden. We hebben ‘m 160 km verderop gekocht dus het was nog best spannend. De bus zou niet door de APK gaan komen vanwege roest aan een dwarsdrager en de dorpels. Ik heb de bus op de brug bekeken bij het bedrijf waar deze stond en het was niet zodanig dat het onveilig was om mee te rijden. Daar zit inmiddels nieuw plaatwerk in dus de T2 mag binnenkort ook naar de APK. 

RE: 1978 Mini Minimatic

Onleesbare nummers geven vaker problemen bij de APK. Komt dan ook nog eens bij dat de parafaan vaak slecht is, waardoor de nummers daar handmatig bij ingeklopt moeten worden, wat ook niet altijd goed gaat.

Die matrixprinter van de RDW maakt een hoop herrie, maar zorgt er wel voor dat je nu weer legaal de weg op mag. Bij mij is het nummer in de achterbank gezet, leesbaar vanuit de kofferbak.

Goed dat de T2 in ieder geval met redelijk weinig werk de weg op te krijgen is. Al denk ik dat daar ook nog best wat werk aan kan zijn. Ben je al op zoek naar een Porsche-blok?

RE: 1978 Mini Minimatic

Aa
De Mini is goedgekeurd!

De nieuwe spiegels maakten het verschil 😉

Dus laat het mooie weer maar komen, kan ik lekker cruisen.

 

@Bram: nee, ik heb nog geen Porsche-blok. 1 vd pluspunten van de T2 is dat het blok 3 jaar geleden is gereviseerd voor 6000,- 😳. Die laat ik er dus mooi ff in zitten.

 

RE: 1978 Mini Minimatic

Hij ziet er goed uit Thierry. En ja, de originele spiegels maken zeker het verschil. De bulletspiegels zien er leuk uit, maar geven echt geen fatsoenlijk zicht. Dat is al jaren bekend.

Zie ik er nu een bak onder staan? Lekt hij zo erg?

RE: 1978 Mini Minimatic

Het lekken valt op zich wel mee. Een paar druppeltjes per dag maar dat geeft na een week toch best een flinke vlek op mijn (nieuwe) tegels van de oprit dus vandaar de bak. 

RE: 1978 Mini Minimatic

Leuk om te zien dat deze Mini alweer de weg op mag! En het concept om eventueel de mini meet te sleuren op een kleine autotransporter achter een T2 is natuurlijk helemaal een geniale gedachte. (althans zo zie ik het even voor me, haha)

Zoals gezegd ben ik zelf ook een automatic aan het restaureren, maar dat gaat nog wat jaartjes in beslag nemen.

Geniet er van, nu hopen op goed weer!

grt Peter