Mini 1986

RE: Mini 1986

Vorige week het A-paneel erin gelast:







Gisteren ook nog op de clubdag geweest (zonder Mini) en daar nog wat pakkingen voor de kofferbak-scharnieren en een setje overriders op de kop getikt. Ik mis alleen een beugeltje van de rechter-voorkant (als je erin zit).
Zie ook dit gevraagd topic.

RE: Mini 1986

Thierry, kun je niet bij mij ook het een en ander komen lassen? d:)b :)\\_

RE: Mini 1986

De pas gekochte accessoires gemonteerd om eens te zien hoe het wordt incl grill en snor:



Bij het linker A-paneel zat nog een roestplekje:













In totaal een jaartje lassen verder en ik vind het er zelf tegenwoordig erg netjes uit zien.

RE: Mini 1986

Ook bij het linker-achterwiel zat nog een roestplekje:



Dat plekje bleek echter een stuk erger dan ik dacht :(





Mooi 3-dimensionaal stukje plaatwerk gefabriceerd om dit weer dicht te maken:









En een iets makkelijker stukje plaatwerk:











Nu alleen nog wat kleine puntjes (waar de schroefgaten van de verbreders zitten) dichtmaken en dan is het laswerk klaar.

Het zijn de kleine dingen die het doen.

RE: Mini 1986

Ondertussen begonnen met het schoonmaken van de motor en de diverse motor-onderdelen:

Voor het poetsen:



Andere kant was al gepoetst:



Voor:



Na:



Voor:



En na:



En de werkplek:



Nog even een blok-pakking-setje bestellen en de motor kan weer in elkaar (Kopppakking-setje heb ik al).

RE: Mini 1986

Tussen de onderdelen vond ik nog wel 2 beugeltjes die ik niet kon vinden in m'n onderdelenlijst en op diverse internetpagina's heb ik ze ook niet gevonden:



Andere kant:



Weet iemand waar deze horen?

Bij voorbaat dank.

RE: Mini 1986

Om wat schroefdraad schoon te maken zelf een "tooltje" gemaakt:



Oftewel, een spijker met een omgebogen puntje ;)


Blok-pakking-setje + wat andere kleine dingen zijn binnen:



Oliefilter + startmotor geïnstalleerd:





Waterpomp:



Dynamo:



V-snaar:



Mooi glimmend filter:



Ventilator:





Alles natuurlijk aangedraaid op de juiste Nm (momentsleutel had ik al 4 jaar, maar eerder niet gebruikt) en met nieuwe pakkingen.

RE: Mini 1986

Aangezien ik de motor buiten de auto op wil bouwen, maar de rolplank waar deze nu op staat wat wankel vind tijdens het aandraaien van de diverse bouten, had ik verzonnen een oud subframe te regelen en 'm daar in te hangen aan de originele motorsteunen. Op de een of andere manier wordt m'n garage de laatste paar weken echter steeds voller met niet-mini-dingen, dus zo'n subframe neemt dan wel erg veel ruimte in.

Alternatief ideetje:





En gelijk maar de olie ververst:



Het alternatieve idee werkt prima, is in hoogte verstelbaar en als de motor weer op de rolplank staat, dan neemt het bijna geen ruimte in. d:)b

RE: Mini 1986

Ik mis helaas nog de pakking voor de benzine-pomp, dus die moet ik nog aanschaffen.

Verder alvast met de body verder gegaan (glad maken en in de primer).

Lijkt me sowieso niet onverstandig om een lichte onderlaag te hebben om dat rood eronder te krijgen. Zou toch zonde zijn als er straks nog rood door het lichtblauw komt.

Voorkant is al een andere kleur:

RE: Mini 1986

Benzinetank kon wel een likje verf gebruiken:





(Onderkant is natuurlijk ook geverfd, maar daar heb ik nog geen foto van).

Stroomverdeler gemonteerd (en mbv de Haynes en de NL Vraagbaak de rotor afgesteld):



Zuigers hadden nog last van roet:



Links is al schoon, rechts nog niet:





Nieuwe koppakking:



Ter illustratie van dat m'n schuur de laatste tijd steeds voller wordt met niet-Mini dingen:



De dakkoffer van m'n andere auto op een houten frame bovenop mijn Mini :'(

Ik vraag voor Sinterklaas een grotere garage ;)

RE: Mini 1986

d:)b
Stapje voor stapje....

RE: Mini 1986

Wat nieuwe dingetjes binnengekregen (klepveerlichter, voelermaatje (Inch natuurlijk) en een tube vloeibare pakking):



Gelijk de klepveerlichter gebruikt om de kleppen erin te zetten:













RE: Mini 1986

Thermostaat geïnstalleerd (natuurlijk eerst getest en met een nieuwe pakking):





Kachelkraan erop gezet (ook met een nieuwe pakking):



Cilinderkop van de onderkant:



De kleppen zitten erin, dus dan kan de kop erop.

Kopbouten:



Kop erop:





De vorige eigenaar had de stoterstangen netjes genummerd:



Tuimelaaras erop:







Alles natuurlijk aangedraaid in de juiste volgorde en op de juiste Nm.

Het gaat vooruit.

RE: Mini 1986

Je gaat goed te werk. Ik zou alleen de pakking van het thermostaathuis vervangen. Die van kurk houden het meestal niet al te lang uit.

RE: Mini 1986

Als ik weer eens in de buurt van een Mini-winkel ben, dan zal ik gelijk een papieren pakking meenemen. Dan zie ik wel hoe lang die van kurk het volhoudt en heb ik een reserve op voorraad.

RE: Mini 1986

Vandaag de kleppen gesteld:



Wat een priegelwerk is dat zeg.

RE: Mini 1986

.. en met je blok uit de auto kun je nog overal bij O:)

Het gaat in ieder geval de goede kant op d:)b

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini 1986

Benzinepomp-pakking was binnen, dus deze geïnstalleerd en het kleppendeksel opnieuw gespoten en erop gezet.

Ik dacht dat dan de olie er wel in kon, maar deze kwam er bij de aandrijf-assen weer uit |:(





Weer een hele keukenrol gebruikt om op te ruimen...

Ook begonnen aan een dakrekje (leuk side-project):





Dakkoffer op het rekje i.p.v. het lompe houten frame waar het voorheen op stond:



Toch niet de ideale plek voor die zware koffer, dus toch maar opgehangen:



Het rekje ook weer uit elkaar gehaald, want ik was niet tevreden over de achterste beugel en met wat houten blokjes kan ik alles mooier en rechter uitmeten om alle hoeken hetzelfde te krijgen.

Werk in uitvoering dus.

RE: Mini 1986

Rekje al wat aangepast.

Buis hol gemaakt, zodat deze mooier op de andere buis aansluit:







Komen nog 2 buizen van links naar rechts en daar komen dan de houten latjes op (zodat de houten latjes van voor naar achteren erop liggen).

RE: Mini 1986

Dus ik ben niet de enige straks met houten latjes.

RE: Mini 1986

Ik denk niet dat je weg komt met die spacer die je tussen de koelvin en poulie hebt liggen. Deze is van een Clubman, Die hebben ook een andere ondersteun, zodat de radiateur dichter bij het binnenscherm komt staan.

RE: Mini 1986

Bedoel je met koelvin die gele ventilator?

Zoals het nu gemonteerd is, is zoals het voorheen ook heeft gezeten (dit zat allemaal al zo aan de waterpomp). De fan raakt nu niets en zonder die spacer raakt de fan wel de motor. Volgens het motornummer zou het een Metro-blok zijn. Wellicht dat dat ook weer anders is :?

RE: Mini 1986

Nog wat aan het dakrek gewerkt. Dwars-buizen gemonteerd:





Latjes erop (om te zien hoe het wordt):



Op de Mini:



En het eerste latje vast:

RE: Mini 1986

Mooi.
Nu eerst de latjes in de beits zetten ?

RE: Mini 1986

Da's inderdaad wel de bedoeling. Het rekje zelf wil ik eigenlijk die metaal-look laten houden, maar dat roest natuurlijk als een dolle, dus zal deze blanco worden gelakt of met Hammerite hamerslag (verdund) worden behandeld.

RE: Mini 1986

Latjes gebeitst:



Manier om het dakrek aan het dak te maken verzonnen en gemaakt:





RE: Mini 1986

De motor zit er in!!!

Een paar weken terug ben ik gaan kijken naar een motortakel om m'n motor erin te hangen, maar toen ik het ding zag, heb ik 'm niet gekocht, want dat neemt toch wel erg veel plek in in m'n garage.

Dan maar op een andere manier. Achterkant op oprijsteunen en de voorkant zo hoog mogelijk opgekrikt:







Kachelkraan moest er af, peilstok eruit en de olievuldop eraf gedraaid en dan paste het net:







En dan de body langzaam laten zakken:





Staat nog niet op de wielen (voorkant rust nu nog op die meubeltrolley) dus de voorkant is nog erg laag bij de grond (wel een stoere look, zo verlaagd):



Het eindresultaat:



Misschien was het makkelijker met een motortakel, maar uiteindelijk is het toch weer gelukt.

Weer een mijlpaaltje bereikt d:)b

RE: Mini 1986

Takel had je ook kunnen huren. Al moet ik wel zeggen dat het een creatieve oplossing is.

RE: Mini 1986

Netjes gedaan. Ik hou wel van zulke oplossingen.

Waarom heb je je motorruimte niet eerst roestvrij gemaakt en behandeld ?

RE: Mini 1986

Het deel waar ik, nadat het subframe erin zit, niet meer bij kan, heb ik behandeld en gelakt met zwarte Hammerite (op deze foto zichtbaar):



Het verticale deel aan de onderkant, waar de grote subframe-bouten doorheen gaan, heb ik ook gedaan.

De rest wil ik mee spuiten, dus dat moet allemaal lichtblauw worden, maar de lak daarvoor heb ik nog niet en die delen zijn ook na het installeren van de motor nog redelijk goed toegankelijk.

RE: Mini 1986

Weer veel gedaan de afgelopen dagen.

Motorkap-opener geïnstalleerd:



Dakrekje afgemaakt (afgelakt met Hammerite Hamerslag en de latjes erop gezet):









Kabelboom al gedeeltelijk aangesloten en weggewerkt + claxon gemonteerd:



Motorsteunen en koppelings-cilinder gemonteerd:

RE: Mini 1986

Voorste wielkasten behandeld met een verse laag undercoating:







Spruitstuk gemonteerd (natuurlijk met een nieuwe pakking):





Remblokken zitten er links ook al onder, maar daar heb ik nog geen foto van.

RE: Mini 1986

Lekker bezig d:)b d:)b

Vind het dakrek ook wel netjes d:)b :)\\_

RE: Mini 1986

Dank u (Dakrekje is trouwens te koop om wat andere dingen te sponsoren).

Linker-onderkant ook in de undercoating gezet:

RE: Mini 1986

Ondertussen staat de gehele onderkant in de undercoating en heb ik de versnellingsbak-bediening gemonteerd:



RE: Mini 1986

Rechter-remklauw zit erop (geen foto) en carburateur zit erin:



En luchtfilter ook gemonteerd:

RE: Mini 1986

Van een paar kabeltjes waren de kabelschoentjes eraf gebroken, dus alle kabelschoentjes nagekeken en nieuwe erop gezet. Ook van de min-aansluiting van de bobine miste ik een kabelschoentje, dus ook gemonteerd.

Bobine zit er nu dus ook in:



Ook de downpipe van de uitlaat gemonteerd (had ik beter kunnen doen vóór de carburateur erin zat, want die moest er weer uit om erbij te kunnen).

Handrem zit er ook bijna in.

RE: Mini 1986

Ahum. De bobine hoort op het meest linkse draadeind gemonteerd te worden.

Je zal dan wel twee kopbouten moeten verwisselen :(

Ik had dezelfde fout gemaakt :x

RE: Mini 1986

I know. Ik zag het ook pas later dat dat de reden was dat er dus een langere bout bij zit. Ik zie 'm ook nog weleens linksboven de startmotor op het koppelingshuis zitten.

Ik heb nu echter geen zin om die kopbouten te verwisselen, want dan neem ik aan dat alle bouten er weer uit moeten en alles weer op de juiste Nm moet worden aangedraaid.

Ik neem aan dat het voor nu niet schadelijk is als de bobine daar blijft zitten.

Ik ga nu eerst alles aansluiten en kijken of hij überhaupt wil starten.


Vraagje: waarom is die dikke kabel naar de startmotor zo lang? Hij komt bij de uitlaat onder de auto uit en dan gaat deze om het koppelingshuis en dan ben ik al bij de startmotor. De kabel zelf is echter 50 cm langer. Moet deze via een andere (langere) route?

RE: Mini 1986

Benzinepomp aangesloten:



Handrem (met nieuwe handrem-kabels) geïnstalleerd:





RE: Mini 1986

Een paar dagen geleden is (B)engeltje hier geweest om wat tips te geven, aangezien er toch wat dingetjes niet duidelijk waren qua aansluiten.

Hij gaf aan dat er tussen de carburateur en inlaatspruitstuk nog een beugel moest, waar ook de gaskabel aan vast zou zitten.

Zoiets dus (nr 13 of 17):



Ik had deze niet liggen, maar wel de beugeltjes waar ik op pagina 8 al van aangaf dat ze mij niet bekend voorkwamen:



Dit leek wel wat weg te hebben van nr 13, gepast en de mysterieuze beugeltjes zijn dus geïdentificeerd d:)b

Mooi opgeschuurd, zwart gespoten en gemonteerd:



RE: Mini 1986

Mini Power schreef:
Ik denk niet dat je weg komt met die spacer die je tussen de koelvin en poulie hebt liggen. Deze is van een Clubman, Die hebben ook een andere ondersteun, zodat de radiateur dichter bij het binnenscherm komt staan.



Mini Power had hier (natuurlijk) toch gelijk ;)

Ondanks dat het zo wel zat aangesloten op de waterpomp tussen m'n stapel onderdelen, kwam ik er uiteindelijk bij het monteren van de radiator toch achter dat die spacer er inderdaad niet tussen moest. De ventilator raakte nl de radiator. Als ik de spacer weghaalde, kwam de ventilator echter tegen het carterontluchtings-filter. Vandaar een stuk pijp een klein knikje gegeven met een buigijzer en passend gemaakt, zodat het filter er toch op kan en niks raakt:





Verder de slang naar de koppeling aangesloten en de stoelbeugeltjes voorzien van een laagje matzwarte verf:



RE: Mini 1986

Wat onderdeeltjes besteld:



Choke-kabel (oude was afgebroken bij plastic bevestigingspunt)
Bougies
Remslangen (incl. bevestiginngsmoeren)
Zekeringhouder
Pedaalrubber
Remstel-sleutel
Vacuum-pijp

Niet echt de meest spannende dingen (geen leuke bling), maar wel nodig.

RE: Mini 1986

Aangezien ik de originele dashboard-rand niet wil gebruiken, heb ik vandaag het instrumenten-paneeltje voorzien van 2 bouten aan de achterkant zodat deze rechtstreeks op de metalen rand kan:



Verder even opgeschuurd en weer netjes zwart gespoten:



En m.b.v. een zwart gespoten ring, de nieuwe choke-kabel gemonteerd:

RE: Mini 1986

Bedieningspaneeltje toch maar veranderd, zodat de bouten aan de buitenkant zitten en gemonteerd:



Bougies en bougiekabels aangesloten:





Zekeringhouder gemonteerd:



Koppelingscilinder gemonteerd:



Remdrukverdeler gemonteerd en aangesloten:



Remcilinder gemonteerd en aangesloten:



De motorruimte tot nu toe:

RE: Mini 1986

Zoals aangegeven in DIT TOPIC bleef de hulpcilinder van de koppeling helaas hangen. Nieuwe hulpcilinder met toebehoren besteld en gemonteerd:







Weer ontlucht en deze werkt perfect d:)b


Verder mijn dakrek geruild tegen een setje 12" Revolution-velgen met banden:



Kunnen wel een opknapbeurtje gebruiken, want er zit wel wat vocht onder de blanke lak, dus er zitten wat lelijke witte plekken, maar niets wat niet gefixt kan worden. Banden zijn nog goed (beter dan de banden die ik op de originele stalen velgen heb), dus daar kan ik wel de APK mee doorkomen. Ondanks de vlekjes leek het mij iig wel een mooie deal.

RE: Mini 1986

Mooie velgen hoor !
Zal zeker super staan :D

RE: Mini 1986

Goeie ruil d:)b

Mooi dat de koppeling weer werkt.

RE: Mini 1986

Een nieuw dakrekje gemaakt, maar dan ipv gebeitst vuren-houten latjes, toch maar hardhout gebruikt:







Aangezien de rechterstuurkogel nog 1 slag verder naar buiten moest, het wiel eraf en gelijk maar even gekeken hoe de nieuwe velgen eruitzien:

Oud:


Nieuw:


Oud:


Nieuw:


Nieuwe velgen komen dus een flink stuk naar buiten. Toch maar eens bedenken of ik deze wel wil gebruiken, aangezien het eigenlijk niet de bedoeling was om verbreders te plaatsen.

Verder bezig geweest om alles aan te sluiten en alle vloeistoffen bij te vullen tot de gewenste niveau's om eindelijk een poging te kunnen gaan doen om de Mini te kunnen starten.

Tot nu toe blijft het echter bij DIT

Startmotor doet het dus wel en het lijkt erop dat de rest ook goed meedraait. Er komt benzine in de cilinders, maar tot nog toe geen vonk (ook als ik er een bougie uit haal, dan zie ik deze nog niet vonken). Aangezien ik nog geen weerstandsloze draad op de bobine heb aangesloten, ga ik dat eerst maar eens doen (zodat de bobine iig 12 volt krijgt ipv maar 9 volt).

RE: Mini 1986

nog een tip/aandachtspunt bij deze breedte van banden/velgen
kijk of deze niet aanlopen tegen het spatbord aan de voorzijde bij sturen!
heb ik namelijk wel minimaal last van (is wel op te lossen hoor...)